Матеріал для уроків у 7 класі на тему: "Галицько-Волинське князівство".
Узагальнення знань з теми: "Галицько-Волинське князівство".
Тема: Узагальнення знань за темою «Галицько-Волинська держава».
Мета: повторити та узагальнити матеріал, вивчений із теми «Галицько-волинська держава», підготуватися до тематичного оцінювання; розвивати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати матеріал, робити висновки, давати оцінку діяльності історичної особи, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.
Основні поняття: роздробленість, міжусобні війни, Галицько-Волинська держава, монголо-татари.
Обладнання: картки із завданнями.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Очікувані результати: характеризувати соціально-економічний, політичний та культурний розвиток Галицько-Волинської держави; давати характеристику діяльності історичних діячів Галицько-Волинської держави; удосконалити навички роботи з картою; розвинути вміння узагальнювати та систематизувати матеріал, робити висновки, складати розповідь, висловлювати власну точку зору; підготуватися до тематичного оцінювання.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. УРОК-ЗМАГАННЯ
Учням пропонується шість конкурсних завдань.
Завдання 1. Кращий знавець карти.
Команди отримують завдання, яке передбачає знання карти «Галицько-Волинська держава». Для участі в цьому конкурсі запрошується по одному представнику від кожної команди. За правильне виконання завдань команда отримує 3 бали.
Команда № 1
Назвати та показати на карті території, які входили до складу Галицько-Волинської держави за Романа Мстиславича.
Команда № 2
Назвати та показати на карті території, які входили до складу Галицько-Волинської держави за Данила Галицького.
Команда № 3
Показати на карті українські землі, які перебували в залежності від монголо-татар.
Завдання 2. Продовжіть розповідь.
Кожна команда отримує завдання з теми «Боротьба з монголо-татарами», за якою вони мають скласти розповідь.
Команда № 1 — про битву на річці Калка.
Команда № 2 — про оборону Києва від монголо-татар.
Команда № 3 — про золотоординське ярмо на українських землях.
Під час відповіді мають працювати виключно всі учні. Член команди говорить одне-два речення, потім наступний тощо, а в результаті має вийти зв’язана послідовна розповідь. Для підготовки завдання надається 1 хв. Максимальна оцінка за цей конкурс — 6 балів.
Завдання 3. Відгадайте героя.
Учитель зачитує учням уривок з історичного джерела, у якому йдеться про певну історичну особу, яку їм необхідно відгадати. Час на обмірковування не надається. Відповідає та команду у якої швидше буде готова відповідь. Якщо учні дали правильну відповідь, вони мають розкрити роль цієї особистості в історичному процесі, охарактеризувавши основні напрямки її зовнішньої та внутрішньої політики й значення її діяльності. За виконання всіх завдань щодо однієї історичної особи можна отримати 6 балів.
1) «Кинувся він на поганих, як лев,
Сердитий був він, як рись,
І губив їх — як крокодил,
Переходив їх землю, як орел,
А хоробрий він був — як тур» (Роман Мстиславич).
2) «Сей же король... був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви, і оздобив їх різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився…» (Данило Галицький).
3) «Щедрий ти для духовенства,
Знав його вагу велику:
Першого настановляєш
Українського владику...» (Юрій І).
Завдання 4. Книжкова шафа.
Для виконання цього завдання до дошки запрошуються по одному представнику від кожної команди. Вони малюють на дошці книжкову шафу (також можна заздалегідь підготувати плакати з трьома «книжковими шафами» і прикріпити їх на дошці).
Назва проблеми |
|
|
|
Висновок |
Угорі на «книжковій шафі» пишеться назва завдання або проблеми, яку необхідно розв'язати.
Команда № 1 — особливості розвитку освіти Галицько-Волинської держави.
Команда № 2 — особливості розвитку літописання Галицько-Волинської держави.
Команда № 3 — особливості розвитку мистецтва Галицько-Волинської держави.
На «полицях для книг» записуються основні напрямки та порядок розв'язання проблеми. Унизу «книжкової шафи» записується висновок. Максимальна оцінка за цей конкурс — 5 балів. Поки учні виконують завдання біля дошки, решті учасників пропонується наступне завдання.
Завдання 5. Шкала думок.
Учитель пропонує командам за допомогою методу «прес» висловити свої думки з приводу запитань.
Команда № 1. Чи можна стверджувати, що в культурі Галицько-Волинської держави простежувалися два впливи: візантійський і західноєвропейський?
Команда № 2. Чи можна Галицько-Волинську державу назвати спадкоємицею Київської Русі?
Команда № 3. Чи можна стверджувати, що монголо-татарська навала на тривалий час зупинила прогресивний розвиток руських земель?
Для обмірковування завдання надається 1 хв. Від команди має право виступити один учень і висловити точку зору всієї команди. Якщо вона не збігається з думками учасників інших команд, то останні мають право вступити в дискусію. При оцінюванні враховується вміння висловлювати власну точку зору, уміння аргументувати її, вести дискусію. Максимальна оцінка цього конкурсу — 6 балів.
Далі заслуховуються відповіді учнів, які працювали біля дошки.
Завдання 6. Розв'яжіть кросворд.
Кожна команда отримує кросворд (у всіх команд він однаковий), який їм необхідно розв'язати.
Якщо правильно розв'язати кросворд, то у виділених словах можна прочитати ім'я князя Галицько-Волинської держави, який першим прийняв титул короля (Данило Галицький).
Для виконання завдання надається 5 хв. За кожне правильно відгадане слово команда отримує 1 бал.
1) Держава монголо-татар — Золота ... (Орда).
2) Річка, на якій у 1223 р. відбулася перша зустріч русичів із монголо-татарами (Калка).
3) Ім'я князя, який здійснив об'єднання Галицького та Волинського князівств (Роман).
4) Один із синів Романа Мстиславича (Василько).
5) Друге ім'я князя Юрія II (Болеслав).
6) Титул, який Данило Романович отримав у 1253 р. (король).
7) Держава, над військом якої Данило в 1245 р. здобув перемогу під Ярославлем (Угорщина).
8) Кілька монархів з одного роду, які змінюють один одного на троні за правом успадкування (династія).
9) Місто — столиця Галицько-Волинської держави за князя Данила (Холм).
10) Церква, під руїнами якої загинули останні захисники Києва від монголо-татар (Десятинна).
11) Місто, у якому після смерті Данила правив його син Мстислав (Луцьк).
12) Місто, яке заснував Данило на честь свого сина (Львів).
13) Воєвода, який управляв Галичиною за князя Любарта (Дедько).
14) Монгольський хан, онук Чинґісхана, який у 1236 р. розпочав похід на Русь (Батий).
15) Польський князь, батько Юрія II (Тройден).
IIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Наприкінці уроку вчитель підбиває підсумки змагання. Підраховуються зароблені командами бали й оголошується переможець. Учитель разом із капітанами команд виставляє учням оцінки за роботу на уроці. При цьому учні з команди, що перемогла, отримують оцінки, на один бал вищі.
1