Урок-подорож «Галопом по Європі»
Мета: допомогти учням не тільки довідатись про багату європейську спадщину, а й відчути себе громадянином Європи, усвідомити взаємозалежність європейських культур; узагальнення знань і вмінь учнів набутих на уроках та розвиток здібностей шляхом нестандартних завдань; виховувати повагу до європейських та національних культурних цінностей, культурних та соціальних розбіжностей, готовність до співпраці.
Обладнання: карта Європи, атласи, презентації, ілюстрації, фото, музичний запис.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: уявна подорож.
Наукова новизна: в результаті проведеного дослідження будуть визначені також умови створення сприятливого психологічного клімату в учнівському колективі.
Епіграф « Звичка подорожувати картою, бачити в своїй уяві різні міста, допомагає правильно побачити їх в реальності». К. Паустовський
Хід уроку
I. Організаційний момент (3 хв). Правила гри:
II. Мотивація навчання (2 хв). На цьому етапі головне завдання вчителя – створити позитивний настрій на уроці.
III. Актуалізація опорних знань (3 хв).
Вступне слово вчителя.
Європа – що найперше згадується, коли ми чуємо це слово? Чужоземні дива, найцікавіші туристичні подорожі, Ейфелева вежа та суворі фортеці Трансільванії. Європа – арена найважливіших історичних подій протягом років, тисячоліть. Вона розділена на карті на десятки різнокольорових клаптиків-країн. Європа, що 50 років тому вперше відчула себе цілісною, що об’єдналася в європейську спільноту.
І сьогодні, ми з вами відправляємося у подорож туристичними стежками країн Європи, але перш ніж ми туди потрапимо, треба відкрити візу і перед «посадкою на потяг» виконати запропоновані завдання.
Для того, щоб вирушити в нашу подорож, необхідно зібрати рюкзак.
Завдання. Зібрати рюкзак (кросворд)
Отже, рюкзак готовий і ми можемо вирушати…
IV. Оголошення початку подорожі
Зупинка №1. Туристичні центри Європи (10 хв)
Ми завітали до найбільших центрів Європи. Доповіді учнів ( випереджувальні завдання)
1. Країна Європи, що займає провідне місце в рейтингу країн за обсягом туристичного потоку? (Франція – презентація)
2. Країна, що оточена морями басейну Середземного моря (Італія – презентація)
3. Країна, де знаходяться озера Лох-Несс і Лохи – Лохи (Велика Британія – презентація).
4. Країна гірськолижних курортів (Австрія –презентація)
Зупинка №2. Музична Європа (2 хв)
Слово вчителя. Ознакою Європи можна вважати фестивалі класичної музики. «Класична музика не потребує зайвих слів, тому й класична». Музика Бетховена стала гімном Європи. Давайте послухаємо її.
Зупинка №3. Європейські футбольні клуби. (8 хв)
Подорожуючи країнами Європи, перегорнімо і спортивну сторінку.
Доповіді учнів з презентаціями:
Слово вчителя. Продовжуючи подорож Європою, ми дізналися дуже багато цікавого. А тепер треба перепочити і скуштувати страви європейської кухні.
Зупинка №4. Смак Європи (8 хв)
Доповіді учнів.
Вчитель. Пройшовши туристичними стежками країн Європи, відвідавши найчарівніші куточки європейських країн, скуштувавши смачні національні страви, ми повертаємось додому!
Зупинка №5. Мій рідний дім. Моя земля (3хв)
Учениця:
Україна – не тільки родина,
Де зросла й народилася я,
Це земної любові краплина,
І родюча прекрасна земля.
Річка, озеро, спів соловейка –
Все це рідне мені і живе.
Навіть човник з паперу легенький,
Що на хвилі тихенько пливе.
Україна – це лагідне море,
Невловима захоплення мить,
І безмежної сині простори,
Де Дніпро сивочолий шумить.
Це розлога червона калина,
Що росте біля хати в саду.
І знайома маленька стежина
По якій я до школи ходжу.
Тихі зорі і скрипочки звуки –
Все прекрасне душею ловлю.
Україна – моя Батьківщина!
Та, яку я безмежно люблю!
Вчитель. Ми маємо багатющу спадщину етнічних традицій, обрядів, звичаїв, мистецьких ремесл, національну кухню – усе це є невичерпним ресурсом для влаштування фестивалів і свят, ярмарків, ремесел, інших різноманітних заходів, котрі не лише виховують молоде покоління в національній духовній традиції, а й заохочують туристів, створюють робочі місця, стимулюють креативність, а в підсумку – формують яскравий образ України, де життя є цікавим, різноманітним та привабливим.
V. Підсумки уроку (3 хв)
Вправа «Криголам»
Учитель дає завдання учням: за одну хвилину проілюструвати бажання того, яку країну Європи він найбільше б хотів відвідати. Свою відповідь учні закріплюють на карті Європи клейкою смужкою. Учитель звертається до бажаючих дати коментарі, чому саме цю країну вони обрали, а також виділяє найтиповіші повторювальні символи, з’ясовує в учнів мотивацію асоціативних образів.
Вправа «Що нас об’єднує?»
Гру починає вчитель: «Справа від мене запрошую тих, хто любить футбол», ( з групи виходять учні, яких стосується це речення), «Зліва від мене запрошую тих, хто любить подорожувати». В кінці гри, особи, які приєднались до лівої і правої сторони мають по одній вільній руці. Щоб об’єднати коло, вони повинні відшукати спільну рису (любов до Батьківщини).
VI. Домашнє завдання (2 хв)
Вибрати тему дослідження у проєкті «Європа: погляд старшокласника»