Тема уроку. Гамлет — вічний образ світової літератури.
The time is our joint: - o cursed spite.
That ever I was born to set it right!
WilliamShakespeare
Звихнувся час…
О доле зла моя!
Чому його направить мушу я?
(В.Шекспір «Гамлет», переклад Г.Кочура)
Мета уроку.
Освітня: дослідити образ Гамлета з позицій його приналежності до галереї вічних образів світової літератури; поглибити й узагальнити рівень розуміння твору; з’ясувати, ким він виходить у боротьбі зі злом і з самим собою — переможцем чи переможеним, розуміння моделі світу й людини, представленої генієм англійського Ренесансу;виявити якість і рівень оволодіння знаннями й уміннями, отриманих на уроках теми.
Виховна: виховувати повагу до мислячої людини.
Розвиваюча: розвивати культурологічне розуміння учнями шедеврів світової літератури та вічних образів письменства, логічне мислення, пам'ять.
Тип уроку: урок повторення, систематизації й узагальнення знань, закріплення умінь.Інтегрований урок .
Обладнання: підручники, тексти трагедії «Гамлет»; мультимедійна презентація,фрагмент художнього фільму «Гамлет» (мовою оригіналу, в головній ролі Мел Гібсон, режисер Франко Дзефіреллі, 1990р.); фрагментхудожнього фільму «Гамлет» (монолог Гамлета «Бути чи не бути...» мовою оригіналу, в головній ролі Кеннет Брана, режисер Кеннет Брана, 1996р.); середньовічна мелодія «Greenleaves»,мюзикл «Арія Гамлета» (уривок), уривок пісні «Мить» С. Вакарчука.
Теорія літератури: трагедія, монолог, проблематика, поняття «вічний образ».
Міжпредметні зв’язки: іноземна мова, українська література, географія, історія, людина і світ, художнє мистецтво.
Список джерел:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Він списом влучно світ потряс,
Цей знаменитий лондонський Парнас,
Ромео і Джульєтта, король Лір...
То ж хто цей всім відомий нам… (Шекспір)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Викладач зарубіжної літератури. Дати відповідь на запитання, хто або ким був Шекспір, допоможе поезія Віталія Коротича «Хто є Шекспір?»
Хто є Шекспір?
Чи був він?
Білі руки підводять вчені - їм бракує слів.
Чи був він - той актор,
Чиї перуки
Вкривали наймудрішу із голів?
Хто є Шекспір?
А що таке безсмертя?
А як сонети збурюють світи?
Митцеві часом необхідно вмерти,
Аби своє безсмертя віднайти.
А хто глибінь тієї слави зміряв?
Та правда, що чужа хитанню мод?!
Народжує Шевченків і Шекспірів
Як знак своєї вічності народ.
Художник перепони днів ламає,
Якщо на світі гідно він прожив.
Є дійові особи і немає
На світі непричетних глядачів.
Високі думи час собою значить.
Стають вони мов пасмо вічних гір.
Був Гамлет.
Був народ англійський.
Значить,
Напевне був Шекспір.
Викладач зарубіжної літератури. Джеймс Джойс писав: «Із усіх великих людей він найбільш загадковий. Єдине, що ми знаємо про нього,- це те, що він жив і страждав».
Викладач англійської мови (ЕТ). We really know few facts of his life and many of the mare doubtful. But some facts are known to us and areproved by documents.
What do you know about Shakespeare’schildhood, his family?
Was Shakespeare from a small and poor family? (William had seven brothers and sisters. But his parents weren’t poor, his father John Shakespeare was a successful businessman who bought and sold leather and wool. His mother was the daughter of a rich farmer.)
Young William was interested only in his study at school, wasn’the? (Young Shakespeare went to the Stratford Grammar school, where he learnt Latin and studied the literature of Ancient Rome. But he was probably more interested in the groups of actors who travelled from town to town to put on plays in schools, churches, halls and public houses. Those plays were very popular and William went to see them after school.)
How old was Shakespeare when he go married to Ann Hathaway? (Нe met and fell in love with Ann Hathaway, the daughter of a farmer who was eight years older than himself. They got married in 1582 and just 5 months later their first daughter Susanna was born and then twins, Hamlet and Judith, followed in 1585.)
What was unusual about Shakespeare’s theatre Globe? (When William Shakespeare was 21 he went to London. He became an actor and later by 1592- a dramatist. In some years he built a famous Globe Theatre. It was round and had no roof over the center- like the theatres of ancient Rome. The people of London loved going to the theatre. The Globe could hold three thousand people. There were only actors no actresses. Young boys played the parts of women.)
Викладач.
Що означає прізвище «Шекспір»? (Прізвище «Шекспір» означає «той, хто трясе списом». Сокіл із списом у кігтях – герб Шекспіра.)
Що чи хто є головним предметом досліджень Вільяма Шекспіра? (Це людина доби Пізнього Ренесансу.)
Згадайте, у якому театрі працював В. Шекспір. (В театрі «Глобус».)
Який напис був під скульптурою Геракла, що тримав глобус? («Весь світ — театр».)
Креативна спроба. Створення сторінки «Гамлет», «Шекспір» в Facebook.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Викладач. Кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей і батьків, війна і заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість – таке коло тем, порушених у п’єсі. Проте вона має один драматичний стержень – це доля принца Гамлета.
Головне завдання цього уроку — систематизувати вивчення трагедії В. Шекспіра «Гамлет», поглибити й узагальнити рівень розуміння твору, з’ясувати — ким же вийшов Гамлет у боротьбі зі злом — переможцем чи переможеним; висловити своє особисте розуміння моделі світу й людини, представленої генієм англійського Ренесансу у відомій трагедії та з’ясувати, чому образ Гамлета належить до «вічних образів» світової літератури.
ЕТ. The theme of the lesson is «Hamlet is the eternal image of world literature». Today we'll speak about his life, his role in English literature about one of his best tragedies – «Hamlet».
IV. Робота над темою уроку.
Чотири століття тому Шекспір написав безсмертну трагедію «Гамлет». Її називають найзагадковішою з шекспірівських п’єс, поставити її на сцені вважається великою честю, а відповідати рівню геніальної п’єси — щастям.
У «Гамлеті» людство бачить свої різні обличчя... писав Генріх Гейне,німецький мислитель і поет XIX ст.
2. Робота з епіграфом.
Дуже влучно про своє призначення написав сам Вільям Шекспір у «Гамлеті»:
The time is our joint: - o cursed spite.
That ever I was born to set it right!
WilliamShakespeare
Звихнувся час…
О доле зла моя!
Чому його направить мушу я?
(В.Шекспір «Гамлет», переклад Г.Кочура)
Як Шекспір передає нам атмосферу віку, що «звихнувся»? ( Похмурий настрій самої трагедії: Данія готується до війни; Гамлет не може зрозуміти і прийняти раптову смерть батька, мати дуже швидко виходить заміж за рідного брата батька, Гамлет відчуває підступність).
ЕТ.We are going to speak about one of his best tragedies – «Hamlet». There are different points of view on this tragedy, and you will have to make your own conclusion. Let’s listen to recording and watch some parts from the tragedy.
3. Фрагмент художнього фільму «Гамлет» (мовою оригіналу, в головній ролі Мел Гібсон, режисер Франко Дзефіреллі, 1990р.)
Let’s remind the main heroes of this plays: Hamlet, Horatio, Claudius, Polonius, Cornelius, Ophelia, Gertrude.
4. Проблемна ситуація. Г.Гейне сказав: «Серце поета – центр світу, через моє серце пройшла велика тріщина світу». Ці слова можна віднести і до Шекспіра, і до його героя Гамлета.
У творі Шекспіра час створений як взаємодія двох світів. Яких?
1) Справжній, реальний світ середньовічної Данії. З цим світом пов’язані події твору, головна сюжетна лінія, так званий зовнішній конфлікт п’єси.
2) Уява про світ як про театр.
До якого періоду творчості Шекспіра відноситься «Гамлет», у чому полягає особливість цього періоду? (Ця трагедія займає перше місце у ряді «тривожних» трагедій – так називалися п’єси, що з’явилися на англійській сцені у кінці XVI століття , у яких відображувалась тривога з приводу подій часу.)
5. Робота зі словником літературознавчих термінів
Коментар викладача. Крім того, що «Гамлет» — трагедія, літературознавці виділяють ще один жанр цього твору. Дізнатися цей жанр нам допоможе кросворд, а ще ми згадаємо персонажів твору.
6. Кросворд
(По вертикалі – драма помсти)
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Дійсно, «Гамлет» — це драма помсти і головний сюжетний мотив – помста.
7. «Займи позицію».
Трагедії В.Шекспіра хвилюють читачів, кінематографів, акторів, художників, композиторів ось уже чотири століття. І кожна епоха ставить перед собою вічні проблеми, порушені Гамлетом:
Чого варте наше життя?
Чи потрібно коритися долі?
8. Робота над текстом
And now let’s analyze the tragedy «Hamlet».
Бесіда
Де навчався Гамлет? (Гамлет навчався у Віттенберзькому університеті, одному з прогресивних навчальних закладів Європи.)
Які погляди на людину були прищеплені Гамлету, студенту цього університету? (Тут він сприйняв ідеали добра, правди, справедливості, товариськості, поваги до людини будь-якого стану. Ось чому другом його став бідний, але розумний і порядний студент Гораціо.Принц Гамлет благородний, розумний, чесний, правдивий. Він кохався в науках, цінував мистецтво, любив театр, захоплювався фехтуванням. Бесіда з акторами свідчить про його чудовий смак і поетичний дар.)
9. Звучить середньовічна мелодія «Green leaves».
Викладач. А тепер перенесімося до Ельсінору. Тронна зала Ельсінорського палацу. Музика, пишність, краса. Всюди веселощі: відбувається весілля короля Клавдія та королеви Гертруди.
То чому ж все таки сумує Гамлет? (Його бентежить квапливе весілля матері. Вона несе на собі моральний і християнський гріх: кровозмішання).
Викладач. Гамлет на межі самогубства. Але самогубство за законами християнської моралі — великий гріх. Саме це і зупиняє Гамлета. Він у розпачі! А доля наносить новий удар.
Про що дізнається Гамлет від Привида? (Гамлет дізнається, що його батько помер не від укусу змії, як було оголошено у королівстві, а від отрути, яку влив у вухо королю Клавдій, коли той спав у саду.
ЕТ....But know, thou noble youth,
The serpent that did sting thy father’s life
Now wears his crown.
Ay, that incestuous, that adulterate beast,
With witchcraft of his wit, with traitorous gifts,
О wicked wit and gifts...
Які дві важливі новини сколихнули Датський двір? (Божевілля Гамлета й відмова Фортинбраса від помсти Датській короні.)
Навіщо Гамлет вдає із себе божевільного? (Лише блазень чи божевільний може відкрито звинувачувати у злочині короля).
ЕТ.
And what can you say about Polonius?
What kind of person is he?
What are his main features? (He is a very cunning person. He likes to please everybody. He helps the King to plot the intrigue against Hamlet. And he even uses his daughter Ophelia for it. And he knows very well that Ophelia loves Hamlet. He is tricky even to his son. When Laertes goes to Paris he hires a spy to follow him.)
Викладач. Не забуваймо, що не Данія, не минуле, а тогочасна Англія стає об’єктом зображення Шекспіра.
10. Інсценізація уривку п'єси. Зустріч Гамлета з Розенкранцом та Гільденстерном.
11. Творче завдання
«Бути чесним у наші часи — це означає бути одним на десять тисяч» (Гамлет критикує тогочасне суспільство, констатує знецінення високих ідеалів).
«Той, хто грає королів, буде в нас бажаним гостем» ( Гамлет натякає на те, що Клавдій – не справжній король, яким був його батько. Це натяк на жахливу гру, що пронизує все суспільство).
Який висновок ви можете зробити стосовно суспільства? (У світі всі лицедіють, це породжує брехню, порок, знищує суспільство.)
12.Text (true, false)
V. Узагальнення й систематизація знань.
Викладач. Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов’язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт.
Перед Гамлетом постає питання: «Бути, чи не бути?».
1. Перегляд монологу Гамлета «Бути чи не бути…» (мовою оригіналу із художнього фільму.)
2. Монолог Гамлета «Бути чи не бути…» (уривок напам’ять англійською мовою.)
То be, or not to be, that is the question,
Whether ’tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And by opposing, end them. To die, to sleep –
No more, and by a sleep to say we end
The heart-ache, and the thousand natural shocks
That flesh is heir to; ’tis a consummation
Devoutly to be wished to die to sleep!
To sleep, perchance to dream, ay there’s the rub,
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil
Must give us pause – there’s the respect
That makes calamity of so long life.
How do you understand this monologue?
What are the two alternatives that Hamlet is thinking over? (The first one is “take arms against a sea of troubles”. And the second is “To die, to sleep”. The idea to commit suicide, that appeared in the first act comes again. But Hamlet is not sure that he will find calm in his death. And he decides to fight.)
3. Монолог Гамлета «Бути чи не бути…» (уривок напам’ять, переклад Г.Кочура.)
4. Бесіда.
Спробуйте визначити про що Гамлет говорить у цьому монолозі? (У цьому монолозі йдеться про життя і смерть. «Бути чи не бути?» для Гамлета – це жити або не жити. Жити таким життям, яким живуть у Данії він не може і не хоче. Це для нього – духовна смерть. Тому більш чесним він вважає смерть фізичну, яка є протестом проти брехливих законів світу).
Чому у кінці монологу Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього? ( Смерть для нього нічого не означає: «Вмерти – заснуть, не більше», тому що для нього страшнішою є смерть духовна. Однак самогубство не схвалюється церквою. Тому Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього, бо Бог не прийме молитву його, можливого самогубця).
5. Заключна сцена смерті Гамлета (уривок напам’ять)
Heaven make thee free of it! I follow thee.
I am dead Horatio. Wretched queen, adieu!
You that look pale and tremble at this chance,
That are but mutes or audience to this act,
Had I but time, as this fell sergeant, Death,
Is strict in his arrest. O, I could tell thee –
But let it be; Horatio, I am dead,
Thou livest, report me and my cause aright
To the unsatisfied.
О God, Horatio, what a wounded name,
Things standing thus unknown, shall live behind me!
If thou didst ever hold me in thy heart,
Absent thee from felicity awhile,
And in this harsh world draw thy breath in pain,
To tell my story.
Коментар викладача.
Надзвичайно важливий для нас момент: навіть завершуючи земне буття, Гамлет не втрачає віри у силу правди. Якщо правда жива, то знайдуться й ті, кому вона потрібна, хто прагне її, хто буде готовий в ім’я людини стати до смертельного поєдинку за справедливість і гармонію. В цьому й полягає вічний сенс образу Гамлета.
6. Знайти відповідності (афоризми англійською мовою.)
7. Вічні образи.
Шекспір створив найбільш глибокий і багатогранний характер у всій світовій літературі, який за своїми силою й повнотою можна порівняти лише з такими образами як: Александр Македонський, Юлій Цезар, Клеопатра, Жанна д’Арк, Наполеон…
8. Асоціативна вправа «Малювання».
Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали? (Тьмяні - чорний, сірий,червоний.)
А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу? (Білий.)
Чому ви обрали саме ці кольори?
(Сірий – сіре, бездуховне життя у Данії.
Чорний– колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії: Клавдія, Полонія, чорнота їх вчинків.
Кривавий – колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор.
Білий – чистота душі, віра в людину Гамлета.)
9. Образ Гамлета у літературознавстві.
Образ Гамлета викликає різні оцінки у літературознавстві.
Й. В. Ґете переконаний, що Гамлет — «прекрасна, чиста, благородна, високоморальна людина».
« Гамлет є не тільки найбільш особистою,але також найбільш філософічною драмою Шекспіра. Герой трагедії — мислитель, а події трагедії попихають його думку до розбирання найважніших, найтяжчих питань про ціль існування, про вартість життя, про природу етичних понять і соціального ладу». Іван Франко.
10. Переклади трагедії В.Шекспіра «Гамлет».
Що вам відомо про переклади трагедії «Гамлет»В.Шекспіра українською мовою? Назвіть імена перекладачів. (Українською мовою перекладали «Гамлета» Михайло Старицький, Юрій Федькович, Пантелеймон Куліш, Леонід Гребінка, Юрій Клен, Григорій Кочур, Михайло Рудницький, Ігор Костецький, Юрій Андрухович.)
Слово викладача. Для сучасників Шекспіра «Гамлет» був драмою кривавої помсти, історією про те, як данський принц помстився за вбивство свого батька-короля. Але час минав, змінювалося життя, відновлювалася культура, іншим став театр, смаки, уподобання. І «Гамлета» почали сприймати інакше.
«Бути, добути вік свій. Пожити…» Ці слова Юрія Андруховича настільки співзвучні з тими словами, які ви зараз почуєте, що цю людину можна назвати сучасним Гамлетом. В словах його пісні можна почути слова Гамлета.
12. Уривок пісні «Мить» Святослава Вакарчука.
13. «Скарбничка мудрості».
VІ.Підсумок уроку.
1. Вирішення проблеми, поставленої на початку уроку
Так хто все-таки Гамлет – переможець чи переможений? (Гамлет загинув. Але його смерть – перемога над злом. Гине Гамлет, бо не знаходить підтримки серед оточення. Крім Гораціо, його ніхто не розуміє. Він піднісся над своїм часом. Він – герой-одинак.)
Викладач. Він прагнув бути господарем своїх вчинків, брати на себе всю відповідальність. В цьому і проявляється духовна незалежність Людини доби Відродження!
ЕТ.What is your personal attitude to Hamlet? Did you change your mind about him after this lesson? ( My attitude to Hamlet has changed. At the beginning of the lesson I didn’t quite understand him. I couldn’t understand why he was so slow in making decisions. Now I like him more. And I understand now that there was no room for him in that world. Andhedies.)
2. «Шекспір сказав би так» (Продовжте афоризми Шекспіра)
Коментар викладачів.
ЕТ.In the conclusion we can say that William Shakespeare is the greatest English dramatist and poet, who died a long time ago, but his sonnets and plays are still alive.
Викладач.Історія про боротьбу, про вибір, про міцне й палке людське серце, яке так легко розбити, про кохання, яке, можливо, є перепоною, а, можливо, вказівкою до чогось вищого. Тому Гамлет і вічний образ, бо він блукає серед нас завжди.
Не стільки Гамлет — вічний образ світової літератури, скільки питання і проблеми, які озвучені цим персонажем. А озвучує він головну проблему філософії — сенс буття, те, що в усі віки турбувало й турбуватиме людину. Сенс життя. Для чого ми приходимо на цей світ? Яке значення має чи не має одна маленька людина для Всесвіту?
Гамлет — уособлення цих всіх вічних питань. Будуть відповіді — не буде Гамлета. Там, де є запитання, починаються сумніви. І звати їх — Гамлет.
VIІ.Аргументація і виставлення оцінок за урок.
VIІІ.Домашнє завдання. Написати есе на один з афоризмів Шекспіра.
Заключне слово викладача. У кожного з нас є свій Гамлет, такий, яким ми його бачимо, відчуваємо. Комусь він здається занадто повільним та нерішучим, комусь — відважним і сміливим. Гадаю, що найважливіше — мати власну точку зору і власне рішення. А ще — перед його прийняттям треба добре подумати і лише тоді втілювати у життя свої задуми.
1