"Засуджені коханням..." (сторінками роману Г. Флобера "Пані Боварі"

Про матеріал
Конспект уроку для 10 класу на тему: " Засуджені коханням..." ( сторінками роману Г. Флобера "Пані Боварі" Мета уроку: формувати аналітико- дослідницькі навички; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак; опираючись на текст твору, допомогти учням методом порівняння, завдяки вдумливому читанню і логічному мисленню, показати жіночу долю Емми Боварі і зробити свої висновки; розвивати навички самостійної роботи, пізнавальну активність; прививати навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; виховувати гуманістичний світогляд та читацькі інтереси.
Перегляд файлу

Тема:  «Засуджені коханням…”  ( сторінками роману  Г.Флобера «Пані Боварі»)

Мета: формувати аналітико- дослідницькі навички ; аналітичне мислення; культуру мовлення; естетичний смак; опираючись на текст твору, допомогти учням методом порівняння, завдяки вдумливому читанню і логічному мисленню , показати жіночу долю Емми Боварі і зробити свої висновки; розвивати навички самостійної роботи, пізнавальну активність;  прививати навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; виховувати  гуманістичний світогляд та читацькі інтереси.

Епіграф:                                                                    «Пані Боварі – це я»          

                                                                                                    Г. Флобер

                                                        Хід уроку

I.Фаза актуалізації

Слово вчителя

Трагічна доля жінки в європейській літературі XIX ст.- одна з провідних.

До цієї теми звертався і Г. Флобер – відомий французький романіст 19 ст.

Звернемося і ми  до цього роману , вірніше до долі його героїні -  Емми Боварі.

СЛ.1

Тема уроку: «Засуджені коханням...»

Епіграфом уроку я взяла слова самого Флобера «Пані Боварі- це я».

 Наш урок побудований на протиставленні героїні Флобера самій собі. Чому?

Відомо , що в літературі існує дві протилежні думки з приводу образу Емми. Вона – звичайна жінка, яка живе бездуховним життям;(цю тезу захищає група «PRO» ) вона - особистість, яка виражає протест своєму оточенню (ЗАДАННЯ ГРУПИ «CONTRA»                   

СЛ.2

Кожна з груп підбирає факти і аргументи тези, яку вона захищає.

Ці дві думки підказали нам композицію і тип уроку.

Це буде урок – диспут  2 груп   «pro» і «contra» .

Отже,

СЛ.3                            Мадам Боварі проти Мадам Боварі

II. ФАЗА ПОБУДОВИ ЗНАНЬ

(Аналіз образу  (робота в групах)

Наша робота буде йти згідно тих етапів життя героїні,  які виділяє сам Флобер.

СЛ.4

-Група «PRO» ( теза  Емми – «обивателька»)

  1. Яке було дитинство Емми? Де вона виховувалась?

В  дитинстві  Емма нічим не відрізнялась від своїх ровесниць. Вона отримала звичайну освіту в монастирі. Багато читала, намагалась вчитись, думала про Бога. Вона виховувалась і навчалась в «міщанському» середовищі. І , звичайно в ній формувалися «обивательські»  погляди і звички.

( Стікер – звичайна дитина)

Група CONTRA

  1. Чим вона відрізнялась від однолітків у дитинстві?(В дитинстві Емма не була схожа на всіх. Про це говорять 2 деталі:
  1.       «Це була особистість не стільки художня, скільки сентиментальна »- пише автор.

      2- Коли батько забрав її з пансіону , це нікого не здивувало. Напевно, вона не подобалась чимось наставницям- монахиням, виділялась чимось із загальної маси. Отже, була не такою як всі.

(Стікер – незвичайна дитина)

  1. Чому Емма погодилась вийти заміж за Шарля?

СЛ.5

 Заміжня, вона хотіла іти проти міщанської течії життя. Вона не хотіла миритися з недалекоглядністю свого чоловіка, намагалась його розвивати, піднімати до свого рівня.

А те, що вона була різкою, неврівноваженою, пояснюється її бажання  бачити Шарля не схожим на інших.

Група PRO

  1.  Чи змінилось її життя після одруження? Де молодята жили?

Потім вийшла заміж за Шарля Боварі. Вони поселилися  спочатку в Тості, а потім в провінційному містечку Йонвіль, де Шарль працював лікарем. Емма стала жити як і інші міські жінки.

І закономірно, що вона не такого чекала, це було звичайне провінційне життя. Коли б Емма була духовно багатою, вона б побудувала своє життя по-іншому. Можливо б, допомагала чоловіку в його дійсно благородній і такій потрібній справі.

  1. Які мрії були у молодої жінки?

(Стікер – духовно не багата)

Група CONTRA

      3.Чому заміжжя для Емми виявилося розчаруванням?

4.Чому Емма намагалася змінити чоловіка і як?

Коли б вона була 100 %  міщанкою, то її це б влаштовувало. А вона говорить: «Боже, навіщо я вийшла заміж!.»

(Стікер – духовно багата)

Група PRO

4.Чи була необхідність у Емми закохатися в Леона?

СЛ.6

  1. Чому вона зраджувала чоловікові з дворянином Родольфом?

СЛ.7

Але вона не знайшла іншого заняття, окрім як відкрити рахунок своїм любовним історіям : закохується в помічника нотаріуса Леона, потім у дворянина  Родольфа. Скоро втрачає обох, але взамін отримує борги, осуд, загрозу  в ‘язниці.

  1. В чому причина її самотності?

Група CONTRA

 5.На кого хотіла бути схожа Емма в своїх любовних історіях?

В своїх любовних історіях вона намагалась бути схожою на книжкових героїнь. Але це якраз і говорить про те,  що вона не хотіла бути схожою на жінок , які оточували її.

І  Родольф, і Леон не хотіли зрозуміти її . А вона ж кохала їх по-справжньому, щиро.( сцена прощання Емми і Леона ) .Відчувається, як Емма страждає.

А коли вона зустріла Леона вдруге, то покохала його так, що навіть не звертала  увагу на плітки.

Ось на це ваша міщанка ніяк не піде.

6.Чи любила героїня своїх коханців?

     7.Що було причиною її самотності на вашу думку

Вона, що характеризує всіх недалеких міщанок, хотіла бути схожою на героїнь прочитаних нею романів. Можливо, це і стало причиною її самотності

(Стікер- здатна на високі почуття)

Учитель

Так, на перший погляд – в Емми є задатки справжньої міщаночки. Але ж в дитинстві вона мріяла, у неї постійно щось проривається на поверхню, вона чогось чекає. Що не дає їй спокою? Її не задовольняють дні, які схожі один на одного немов близнята. Вона страждає по ідеалу, якого не знайшла, по романтичному коханню, якого не зустріла.

-          Скажіть, любовні історії для неї біда чи провина? Невже можливо, щоб людина, яка розчарувалася в житті знаходила для себе виправдання в адюльтері ( невірності чоловіку)?

 ГР. «PRO»

Я не можу  виправдати Емму. Вона просто реального щастя не хотіла, не хотіла жити тим життям, яке дала її доля.

Любовні історії для Емми стали бідою, бо життя, яке було дароване їй, її не влаштовувало, але ж виправдати невірність, звичайно, не можна.

Це аморально. Тим більше, що у неї була змога проявити себе , задіяти свою енергію. Вона могла б бути хорошою матір ‘ю, вірною дружиною, могла б допомагати виживати людям, які втратили віру в життя.

(Стікер- аморальна)

 

 Учитель

У   літературі є поняття «БОВАРИЗМ»,  коли людина грає роль вище тої, яка їй відведена. Саме це сталося з Еммою.

СЛ.8

- В чому згубність «боваризму»?

 Конфлікт між реальним життям та  ілюзіями, запозиченими із романтичних книжок, привів Емму до самогубства: « Емма змішувала… вишукану манірність з благородством душі, а поняття «кохати» з -  «мати коханця»

-          Скажіть, чи повинна бути хоч краплина «боваризму» в кожній людині?

-          Що ж було внутрішньою необхідністю для Емми Боварі? Без якого стану внутрішнього вона не могла існувати?

-ГРУПА «CONTRA»

( Мріяти. Кохати і бути коханою.  Вона мріяла про красиве романтичне життя, а бачила грубу реальність.  Вона кохала, а натомість отримала страждання, ганьбу, осуд).

-ЗАВДАННЯ: (доберіть відповідні реалії до мрій пані Боварі)

СЛ.9

Але все ж таки вона прагнула здійснити свою мрію, хоча для цього обирала методи, які їй підказувало життя.

Хтось колись сказав: « Правий той, хто більше страждає» .А вона страждала.

Міщанкам такий стан не відомий. Вона не міщанка.)

(Стікер- страждає)

 

 

Учитель

Ви говорите – Боварі страждала. Можливо, це протест її проти такого життя? Можливо, це страждання можна назвати протестом?

- ГРУПА «PRO»

Нам жаль Емму. Вона страждала при житті і в муках померла .)

СЛ.10

Протест?  А проти чого вона могла протестувати?  В неї був люблячий чоловік, котрий для неї трудився і день і ніч. Їй цього було мало?  Вона прагнула розкоші і блиску..

Вона часто пригадувала єдиний в житті бал. А тепер поринувши в насолоду почала проводити махінації з грішми, брехати чоловіку. Точніше, вести себе аморально . А таке життя не може бути протестом.

Її самогубство – це не протест, це- розплата за невірність чоловіку, сім ї, за аморальну поведінку. Їншого не дано.)

(Стікер – брехлива, підла)

ГРУПА «CONTRA»

А ми говоримо, що Емма кохала щиро. Нею, немов би керувала демонічна сила. При чому така, що вона вже не боялась суспільної думки.

А це вже і є виклик суспільству, протест проти спокійного застійного життя.

Так, вона шукає гроші. Але, давайте звернемо увагу не на те , що вона шукає гроші, а на те , що вона говорить тим, у кого просить допомоги:

Нотаріусу Гільомену,  що її можна знищити, але купити -  ні.

Перед нами горда жінка. Принижена,  але не зломлена. Вона розуміє:

Все в житті – обман.

І всі інші її дії - протест проти обману.

(Стікер – горда)

Учитель:  Так, коли мрії Емми не збулися, вона стала жити подвійним життям.

Але у фіналі заговорила глибоко принижена жінка, прозрівши і зрозумівши, що шукала щастя не там, де треба.

І коли зрозуміла, що отрута життя страшніша – прийняла справжню отруту. Не знайшла Емма в собі сили жити, але знайшла силу вмерти.

Її страждання змальовані  Флобером з такою майстерністю, що не вибачити її неможливо.

Автор теж вибачає її. Адже він сказав:

«Пані Боварі- це я».

-          Чому Флобер мав таку думку ?

СЛ.11

Отже, Флобер сам підказав , як відноситись до його героїні: і співчувати і засуджувати. І сприймати її через своє власне «Я», через свої власні недоліки.

Але мені здається, що останню крапку в розумінні образу пані Боварі можна поставити після розмови про її чоловіка, Шарля. Чи так це?.

-          Яким він представ перед нами?  Комічним, бездарою?

ГРУПА «CONTRA»

Так, якщо згадати його навчання, то він дійсно середнячок, бездарність якого проявляється в багатьох епізодах і деталях.

СЛ. 12

-          Якщо Шарлю вдалося когось вилікувати, автор тут же спішить попередити нас, що це була випадковість;

 

-          А операція з приводу ноги Іпполіта зробила його посміховиськом;

 

 

-          Коли міський лікар запідозрив його в  невмінні лікувати, соромно стало не Шарлю, а Еммі.

 

Учитель:  Давайте все ж таки зачитаємо епізоди, де йдеться про смерть Шарля і Емми.

     - Чому він такий нікчемний , помирає серед чудової природи?.

-          А вона натура романтична , в таких страшних муках?

 ГРУПА «PRO»

Ми вважаємо Шарля благородним . І сам автор описує його смерть як тиху і спокійну.  Гармонія і  краса природи  співзвучні внутрішній красі цього , на перший погляд, недалекого чоловіка.

Напевне, в цьому було щось таке , що могло б допомогти Еммі реалізувати її бажання і мрії.

Але вона не змогла цього чогось відкрити в ньому.

ЗАВДАННЯ: ( Хо зміг би врятувати Емму,  коли б не…?

СЛ.13

 Описавши смерть героїв, автор, можливо показав своє відношення до них, а , можливо, навіть зізнався « Шарль-це теж Я».

 

-          Так щож є останньою крапкою в образі пані Боварі?  

-          Переступила вона моральні закони, чи ні?

 ГРУПА «CONTRA»

Вона просто нещасна жінка. Вона жила так, як розуміла призначення жінки. Вона стала жертвою своєї мрії і свого суспільства.

Сьогодні ми називали її аморальною. І мали на це право. Але смерть Емми повинна була змінити думку про неї.

Адже, аморальні жінки не закінчують так трагічно своє життя .Але це було від зневіри, або гріх її був страшенно великим. Вона пішла з життя. Жити з таким гріхом їй було соромно.

А це вже мораль.

(Стікер – усвідомлення свого гріха)

СЛ.14

Учитель:

Сам Флобер признавав: «Я досить жорстоко вчинив зі своєю героїнею» Але завдяки цьому світ отримав « ліки від романтизму» і заклик до дії, бо буржуазні реалії  вбивають не лише  красу життя, а й людину.

-То який висновок ви б зробили?

(Стікер на хвіст-Емма Боварі- жертва своєї мрії і суспільства)

 

III.ФАЗА КОНСОЛІДАЦІЇ :

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учитель:

Останнє запитання по цьому роману я дозволю задати вам мені.

  1.          - Маючи дві протилежні точки зору про пані Боварі, який ви                виносите читацький вердикт?
  2. - Хто вона..? І як нам відноситись до неї: жаліти, засуджувати чи  попробувати зрозуміти?)

Завершальне слово учителя:

Я скажу свою особисту думку, адже я теж , як і ви читач. Коли б Емма була насправді простою міщанкою, то великий Флобер не написав би про її долю такий блискучий роман.

Показавши  при цьому образ звичайної  чи незвичайної  жінки , автор написав роман- попередження, у цьому і заклечається ідея – у фатальному зіткненні мрій та реальності. Буденна реальність далека від ідеалу, проте відірвані від неї, егоїстичні мрії  також не містять нічого насправді духовного.)

 

Домашнє завдання: СЛ.15

Гр. “PRO”- Чи заслужила Емма пам’ятника, який їй поставили в Руані?

Гр. “CONTRA”- Чи зрадила б Емма чоловіка, якби була заможна й належала до аристократів?

  

docx
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
1034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку