Урок №
Дата:
Клас: 9
Тема. Гени та геноми
Мета:
навчальна - показати подібність структури і функцій генів у про- й еукаріотів, провести їх порівняльний аналіз;
розвивальна - розвивати вміння порівнювати явища і процеси; виховна - виховувати активну життєву позицію; вміння робити висновки, працювати з підручником та додатковою літературою, вмінь узагальнювати і систематизувати знання; продовжити формування наукового світогляду, переконаності в пізнавальності світу на основі вивчення будови гена; виховувати зацікавленість учнів біологією, формувати активну життєву позицію.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент, психологічний настрій
Привітання. Перевірка присутніх. Налаштування на робочий лад.
Біологічні знання, світлий розум, кмітливість і хороший настрій.
Уявіть, що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.
Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку:
«Вигадуй, пробуй, твори! Розум, активність та фантазію прояви!»
Давайте посміхнемось один одному та будемо працювати.
Урок – це країна знань, будьте ж допитливими, цікавими, але тільки не байдужими
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Відгадати тему уроку гра «Дешифрувальник»
Що таке щастя?
Від чого воно залежить?
Чи впливає на відчуття щастя оточення, настрій, погода за вікном?
Кожна людина уявляє щастя по-різному, але американські генетики, вивчаючи клітинні процеси, що відбуваються на клітинному рівні, доказали, що щастя людини на 50% залежить від генів. Чим цікаві ці унікальні структури, чи одинакові вони у всіх організмів? Відповісти на ці питання допоможе нам сьогоднішній урок.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне питання. Якщо у клітин прокаріот немає ядра то де зберігається спадкова інформація?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення з використанням презентації та інтерактивних вправ .
1.Чому діти схожі на батьків, а з насіння соняшника виростає соняшник, а не пшениця? Тому що організм нащадків будується за інформацією, яку він отримує від своїх батьків. Саме вона визначає розмір і форму організму, будову і функції його клітин та органів. Ця інформація також визначає, наприклад, як пшениця буде захищатися від паразитичних грибів та як кішка буде хапати мишу під час полювання. Цю інформацію називають спадковою або генетичною. Спадкова інформація в організмі людини:
Людина
Клітина
Ядро
Хромосома
ДНК
Історія розвитку вчення про ген
(Повідомлення учня про В.Л.Йогансена.)
Загадка спадковості – здатності живих організмів передавати нащадкам свої ознаки хвилювала людей у всі часи. Яких тільки назв не давали факторам, що визначають спадковість! Геммули, міцели, плазмоли, біофори, ідіосоми… Поки в 1909 році датський вчений Вільгельм Йогансен не запропонував термін «ген» - той, що народжує.
2.Введення поняття «ГЕН», запис його у зошиті
Ген – це спадковий фактор, функціональна одиниця генетичного матеріалу у вигляді молекули ДНК чи РНК, що кодує первинну структуру поліпептиду, молекул т-РНК чи р-РНК, або взаємодіє з регуляторними білками.
Відповідно до місця розташування гени бувають:
3.Фізкультхвилинка
4.Повідомлення про стрибаючі гени.
Геном — це сукупність генів гаплоїдного набору хромосом організмів певного виду.
У вірусів, залежно від їхньої величини та складності, розмір геному коливається від кількох тисяч до сотень пар нуклеотидів. Гени в геномах з такою простою будовою розташовані один за одним і займають до 100 % довжини відповідної нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК).
5.Пояснення понять генотип , геном, локус, алельні ,неалельні гени
6. Організація геному еукаріотів (пояснення)
V.Узагальнення знань з теми
Завдання «Вірю , не вірю»
VІ. РЕФЛЕКСІЯ – метод шести капелюхів: ( Який капелюх я одягну сьогодні?)
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 20
Скласти сенкан до слова ген
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово »сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.
Перший рядок – тема (іменник).
Другий – опис теми (два прикметники).
Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.
Сенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин.
При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу безліч найважливіших завдань: вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню, відпрацьовуються знання про частини мови, знання про речення, уміння дотримуватись певної інтонації, значно активізується словниковий запас дітей, удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів, активізується і розвивається розумова діяльність, удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого-небудь.
Простота форми цього прийому, що здається на перший погляд, насправді приховує сильний, багатогранний інструмент для рефлексії. Адже оцінювати інформацію, викладати думки, відчуття і уявлення в декількох словах, насправді, не так вже й легко. Але це складна і плідна робота, як для вчителя, так і для дитини. Звичайно ж, уміння вигадати сенкан вимагає від дитини певної підготовки, а від вчителя ретельно продуманої, планомірної роботи. Доцільно спочатку пропонувати дітям для прослуховування готові сенкани. Наприклад, сенкан про Україну:
Україна
Рідна, незалежна.
Розквітаєш, зростаєш, милуєш.
Ти моя рідна земля.
Батьківщина.
ГЕН
1)Ген
2)Молекулярний, важливий
3)Передає, кодує, регулює
4)Ген містить спадкову інформацію
5)Генетичний код