Урок "Геоекологічна ситуація в Україні"

Про матеріал
Мета:розширити та систематизувати знання про основні забруднювачі навколишнього середовища; сформувати практичні навички роботи з картою «Загальне забруднення довкілля України»; розвивати практичні вміння: відбору необхідної інформації, аналізу та систематизації, висловлювання своїх думок та ідей, захисту своєї позиції, формулювання проблемних запитань; виховувати дбайливе ставлення та любов до природи, здійснювати екологічне виховання.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок - телеконференція (8 кл.)

на тему :

 

 

 

 

 

 

 

26487

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Геоекологічна ситуація в Україні.

Мета: розширити та систематизувати знання про основні за­бруднювачі навколишнього середовища; сформувати практичні навички роботи з картою «Загальне забруд­нення довкілля України»; визначити негативний вплив аварії на Чорнобильській АЕС на стан навколишнього середовища та здоров'я населення; розвивати практичні вміння: відбору необхідної інформації, аналі­зу та систематизації, висловлювання своїх думок та ідей, захисту своєї позиції, формулювання проблем­них запитань; виховувати дбайливе ставлення та любов до природи (здійснювати екологічне виховання).

Методичне та дидактичне забезпечення уроку: карта-схема «Загальне забруднення довкілля України» (атласи), плакати з цифровою інформацією про  забруднення деяких регіонів, таблички представників відповідних владних структур (міністрів тощо), гральні атрибути телестудії (мікрофони, камери — можна іграшкові).

Тип уроку: розширення знань, умінь та навичок (урок-телеконференція).

Дійові особи

Ведучий (учитель).

Міністр охорони навколишнього природного середовища України

Міністр охорони здоров'я України

Голова Держкомітету з гідрометеорології України

Представник Ґрінпіс

Народний депутат Верховної Ради України

Юрист

Решта учнів — представники засобів масової інформації (радіо- і телеканалів, газет, журналів тощо), саме вони готують запитання до конференції.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Ведучий.

Шановні телеглядачі, учасники та гості нашої телеконференції! Ми зібралися тут, щоб

обговорити проблеми незадовільної екологічної ситуації, яка склалася в нашій країні і від якої потерпає населення. А наштовхнуло мене на підняття цієї актуальної теми оповідання,  яке написала учениця 10 класу нашої школи :

Одного ранку Петрик із подружкою Мар’янкою вирушили на прогулянку до лісу. Сонечко яскраво світило, було спекотно і трохи задушливо. Діти йшли, взявши один одного за руки, і весело розмовляли.

Незабаром вони прийшли до лісу. Але що з ним сталося? Замість нього була гола земля, а ті дерева, що залишилися, були сухі та змучені, їхнє листя та голки зів’яли та почорніли, а де-не-де й опали. На галявині замість зеленої травички та густих кущів темніли купи сміття.

-         Який жах! – скрикнула Мар’янка.

-         Що це сталося? – розгублено промовив Петрик, обійнявши подружку, що була готова розплакатися, - А де ж поділися усі тварини?

-         Втекли, - пролунав хриплий голос.

Із-за порожньої консервної банки вистрибнула маленька дивна істота . Вона була наче з води, але виглядала дуже відразливо: сіра, брудна, вкрита масляними плямами.

-         Хто ти? – тільки і змогли спитати діти, вражені такою появою.

-         Хіба не впізнаєте?  Я Капітошка? – сумно пояснила істота.

-         Щось не віриться, - із сумнівом промовив Петрик.

-         Так, не схожий зовсім, - додала Мар’янка, - Я тебе зовсім іншим уявляла: прозорим, прудким і веселим.

-         Я раніше таким і був, - ще більш засмучено відповів Капітошка, - Але ж я з води, а вона зараз скрізь забруднена. У водоймах – сміття, масло і паливо з кораблів, відходи з підприємств; у повітрі шкідливі гази, що створюються транспортом і заводами. Навіть  дощі зараз отруйні. Тому я такий негарний і сумний, бо як же радіти?

-         А з лісом, що сталося?

-         Його зрубали. А дерева, що вціліли задихнулися від брудного повітря і сміття, що сюди звозили або залишали люди, які тут відпочивали. А звірі не витримали і пішли шукати інші місця.

-         Що ж тепер робити? – засмутилася Мар’янка.

-         Готуватися до наслідків: повеней, зсувів, ураганів, кислотних дощів, різких перепадів температури та забруднення повітря, - сердито кинув Капітошка і зник.

-         Це так сумно і жахливо, - прошепотіла дівчинка, торкаючись зсушеної кори тонкої берізки.

-         Це не може так тривати, - рішуче промовив Петрик, - ми повинні все змінити.

-         Але як?

-         Ми повернемось до міста, покличемо друзів і приберемо тут. А потім позавозимо сажанці дерев і посадимо їх.

-         Але ж це так мало, у порівнянні із скоєним лихом.

-         Море складається з крапель, - зітхнув хлопчик, і діти попрямували до міста.

ІII. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Ведучий.

Проблеми, про які ми зараз будемо говорити, сьогодні є найголовнішими, актуальними, серйозними.

      Оскільки геоекологічна ситуація в Україні за багатьма показниками оцінюється як кризова і продовжує погіршуватися в процесі нераціональної господарської діяльності, розв'язувати її треба негайно, тому поряд зі мною в студії — наші гості (знайомить).

Окреслимо проблеми:

  •  високий рівень забруднення атмосферного повітря внаслідок неконтрольованих промислових викидів. Особливо високим рівнем забрудненості повітря характеризуються Донецький та Придніпровський райони;
  •  усі великі річки України та їх основні притоки забруднені. Наші річки та водосховища за складом хімічних речовин у недалекому майбутньому можуть перетворитися на демонстраційну таблицю елементів Менделєєва;
  •  порушення рівноваги у верхніх зонах літосфери через проведення гірничих робіт, промислової та міської забудови призвело до активації несприятливих фізико-географічних процесів — зсувів, карсту, просідання, провалів, підтоплення;
  •  за останні десятиріччя істотно змінилася якість ґрунтів, зменшилася їхня кількість, збільшилося забруднення;
  •  найбільшої шкоди природному середовищу завдала катастрофа на Чорнобильській АЕС. Минуло вже понад двадцять років, але наслідки настільки порушили екологічну рівновагу, що викликають хвороби і смерть людей, у тому числі маленьких дітей.

Чи є в Україні території, які хоча б умовно можна було б назвати чистими? Вважаю, що їх дуже небагато.

Шановні друзі, це наші проблеми, проблеми нашої країни, і розв'язати їх можемо тільки ми самі. Більш докладно про екологічний стан території України розповість міністр екології.

IV. Вивчення нового матеріалу

Виступи учнів

Міністр охорони навколишнього природного середовища України.

Шановні телеглядачі! Негативний техногенний вплив на природне середовище нашої країни зумовлений відсутністю геоекологічної політики у розвиткові промисловості, сільського господарства та різних видів будівництва, а також застарілими, неекологічними технологіями природокористування, недосконалою галузевою структурою і деформованою територіальною організацією промисловості.

Що успадкувала Україна після здобуття незалежності? У країні видобувалося від світового обсягу: кам'яного та бурого вугілля — 6 % , залізної руди — 13 %, марганцевої руди — 40 %, каоліну —

 5 %. На Україну припадало 20 % ресурсного потенціалу колишнього СРСР. Щорічний видобуток вугілля становить 160 млн тонн, що призводить до нагромадження поряд із шахтами величезної кількості відходів. Найбільшими забруднювачами навколишнього середовища в Україні є підприємства металургії, енергетики, вугільної та хімічної промисловості. Оскільки розташовані вони переважно в містах,  то промислові центри страждають найбільше. Конкретну інформацію про забрудненість повітря великих міст має Голова Держкомітету гідрометеорології України.

Голова Держкомітету гідрометеорології України.

Шановні друзі! Ми можемо звернутися до цифр, які надані системою моніторингу. Згідно з ними, у 49 містах України встановлено перевищення концентрації шкідливих речовин у 1,5—5 разів. Основними забруднювачами атмосфери є підприємства металургії, енергетики, вугільної та нафтохімічної промисловості. Найбільший внесок у забруднення роблять підприємства Донецька, Горлівки, Єнакієвого, Дзержинська, Макіївки, Маріуполя, Краматорська, Луганська, Запоріжжя, Дніпропетровська.

Крім підприємств, забруднює атмосферу і автотранспорт. Унаслідок цього атмосферні опади стали небезпечними, оскільки в них містятьсяі нітрати і сульфати, що роблять опади «кислотними». Велика повторюваність кислотних опадів спостерігається на Волині, у Кіровоградській, Київській, Одеській областях, Криму. Дуже забруднюють атмосферу теплові електростанції. Наприклад, тільки потужна Бурштинська ТЕС викидає в атмосферне повітря 85 тис. тонн сірчаного ангідриду, 15 тис. тонн окислів азоту. Для порівняння, забруднення промислового Донецька сірчаним ангідридом зі всіма його металургійними, коксохімічними, хімічними підприємствами та іншими об'єктами складає 11 тис. тонн, окислами азоту -  5 тис. тонн.

Журналіст.

Скажіть, чи не через це наші продукти небезпечно вживати в їжу, оскільки вміст у них шкідливих речовин дуже високий?

Представник Ґрінпіс.

Не тільки через це. Справа в тому, що забруднені не тільки атмосфера та атмосферні опади. За останні десятиріччя істотно змінилася якість ґрунтів, кількість гумусу знизилася, а мінеральні добрива та отрутохімікати використовували так недосконало, що вміст нітратного азоту в рослинах став отруйним для людей і тварин. Хімізізація землеробства пов'язана з широким застосуванням пестицидів, які є мутагенним чинником.

Крім того, надто забруднені всі річки та водосховища України.До поверхневих водних об'єктів щороку скидається понад 4,3 млрд тонн забруднюючих речовин. Серед них нафтопродукти, біогенні речовини, феноли, отрутохімікати, солі важких металів. Найбільша кількість забруднюючих речовин надходить до річок басейну Дніпра — 28 %, до басейну Сіверського Дінця — понад 16 % від загальної кількості.

Аварії на підприємствах у Румунії постійно призводять до заморів риби в Дунаї. Річки несуть отруєні води до морів, узбережжя яких є важливими рекреаційними зонами. На Чорному морі найбільш забрудненими є води порту Одеса. Представники нашої організації пікетували будинок Верховної Ради України, висловлюючи протест проти спорудження в Одесі нафтового терміналу. Однак на наші застереження не звернули уваги, термінал побудований, екологічна небезпека в цьому регіоні ще більше загострилася. Отже, ми маємо звернути увагу уряду України на потребу нагального розв'язання екологічних проблем.

Представник засобів масової інформації (ЗМІ).

Я знаю, що мої іноземні колеги відмовляються працювати в Україні через те, що стан її навколишнього середовища не відповідає міжнародним стандартам. Чи може міністр охорони здоров'я розповісти про вплив забруднення навколишнього середовища на стан здоров'я населення України?

Міністр охорони здоров'я України.

На сьогоднішній день стан здоров'я населення України можна характеризувати як незадовільний. Розрив між Україною і країнам Європейського співтовариства щодо середньої тривалості життя становить близько дев'яти років і продовжує збільшуватися. За середньою тривалістю життя Україна посідає 52 місце у світі. Слід зазначити що територія України є досить забрудненою. Яскравим прикладом є дані Центру нагляду за станом довкілля: щорічно на кожного жителя України припадає понад 200 кг забруднювачів атмосферного повітря, а в деяких регіонах, наприклад Придніпровському, ця цифра дорівнює 500 кг і більше. Крім того, значна частина населення країни вживає неякісну питну воду.

Різке погіршення екоситуації разом із соціально-економічними чинниками та низьким рівнем медичного обслуговування зумовили зростання загальної захворюваності на 21,5 %, онкологічних захворювань — на

25,8 %, алергічних захворювань — на 85 %, цукрового діабету — на 45%.

Приголомшує вплив на природне середовище України катастрофи на Чорнобильській АЕС, який набув глобального характеру. В Україні радіоактивними опадами дуже забруднено 5 млн гектарів. На території проживає 2,4 млн осіб. Унаслідок радіоактивного забруднення великої площі на території України виник аномальний екогеохімічний регіон, у межах якого є загроза довгострокового надходження радіонуклідів у сільськогосподарську продукцію, поверхневі й ґрунтові води, загроза вторинного забруднення атмосфери, довгострокового опромінювання населення, яке проживає на забруднених територіях.

Важко очікувати швидких змін у господарських технологіях, ос­кільки це потребує великих коштів. Але слід пам'ятати, що здоров'я наших громадян — справа державна. Тому на це запитання мають вісти представники влади, наголошуючи на державних заходах, спрямованих на розв'язання екологічних проблем.

Народний депутат Верховної Ради України.

Це питання неодноразово обговорювалося на засіданнях Верховної Ради України. Насамперед здійснювалося оцінювання забрудненості території України за різними сумарними показниками і створено карту «Забруднення довкілля» (демонструє карту). У результаті виділені регіони:

1)  відносно екологічно комфортні території з невеликим переви­щенням нормативів забруднення;

2) екологічно некомфортні території з перевищенням припусти­мих нормативів (забруднені та дуже забруднені);

3) екологічно дискомфортні території зі значним перевищенням припустимих нормативів (надзвичайно забруднені та регіони екологічної катастрофи).

Таким чином, карта відбиває геоекологічну ситуацію на території України в цілому і в окремих її регіонах. Аналітичний підхід до відтворення на карті забруднення дозволив виділити інтегральні зони за екологічною ситуацією, а також визначити, чим ця ситуація викликана. А це, у свою чергу, сприяє розробці системи заходів оздоровлення природного середовища.

За завданням уряду України наукові установи розробили Програму відродження Дніпра на період до 2010 р., яку затвердила Верховна Рада України. Особлива увага звертається на зменшення скидання обсягів забруднюючих речовин із міських очисних споруд, промислових об'єктів, тваринницьких комплексів і сільських населених пунктів.

У Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, що| постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено категорії зон радіоактивно забруднених територій, де категорично заборонені або частково обмежені різні види господарської діяльності.

Інший представник ЗМІ.

Цікаво дізнатися, чи існують ще інші державні документи щодо охорони навколишнього середовища?

Юрист.

Так, ще в перші роки незалежності в Україні було прийнято закони про охорону природних ресурсів та їх раціональне використання.

У той же час геоекологічна ситуація в Україні тісно пов'язана з потребами ресурсів, технологіями їх видобутку, переробки, використання, утилізації відходів. Переобладнання промислових гігантів потребує великих коштів. Тому розв'язання екологічних проблем безпосередньо пов'язане з розв'язанням проблем економічних. Окрім того, необхідно виховувати у громадян дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Ведучий.

У мене є пропозиція. Спробуємо запропонувати свої шляхи розв'язання екологічних проблем, у чому нам допоможуть представники засобів масової інформації, які мають певний досвід відвідування країн, що досягли позитивних змін у цьому напрямку.

  • Використання нових, досконаліших технологій на небезпечних для навколишнього середовища підприємствах.
  • Комплексна переробка сировини (металургійних шлаків, відходів спаленого вугілля тощо), утилізація відходів.
  • Удосконалення державного законодавства про відповідальність підприємств і приватних осіб за завдання шкоди будь - якій частині природного середовища.
  • Використання наукових принципів еколого-ландшафтного землеробства.
  • Запровадження в навчальних закладах курсу «Раціональне природокористування» та інших екологічних спецкурсів і факультативів, які сприятимуть вихованню людини з новим екологічним світоглядом.
  • Державна підтримка тих підприємств, які дбають не тільки про отримання прибутку, а й про охорону природи. Проведення акції « Зробимо своє місто (селище тощо) чистим!» та інше.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

1. Виконання практичної роботи №7 (Завдання №2)  - закріплення практичних навичок роботи з картою «Загальне забруд­нення довкілля України»;

2. Учні виконують завдання. На аркуші вертикально написано слово «ЕКОЛОГІЯ».

   Учні повинні на кожну букву слова «екологія» скласти речення на тему нашого уроку.

Е - енергозбереження, впровадження новітніх технологій та     альтернативних джерел енергії.

К - катастрофа екологічна.

О - обов’язки людей захищати природу.

Л – любов до природи і свого міста.

О – очищення повітря і води.

Г – газові вихлопи на автодорогах.

І – інформація, яку ми можемо отримувати з теми екологічна безпека.

Я – «Я» відповідаю за навколишнє середовище.

VI. Підсумок уроку

Що нового для себе ви візьмете з сьогоднішнього уроку?

VII. Домашнє завдання

1. Прочитати відповідний параграф підручника (№39)

2. Створити «Модель екологічно чистого міста»(можна обєднатися в групи)

 

ДОДАТКИ

(ДЛЯ ДОШКИ)

За середньою тривалістю життя

Україна посідає 52 місце у світі.

Територія України є дуже забрудненою.

Щорічно на кожного жителя України

припадає понад 200 кг

забруднювачів атмосферного повітря

( Придніпровський регіон -  500 кг і більше).

Зростання загальної захворюваності на 21,5 %,

онкологічних захворювань — на 25,8 %,

алергічних захворювань — на 85 %,

цукрового діабету — на 45%.

 

Основними забруднювачами атмосфери - підприємства металургії, енергетики,

вугільної та нафтохімічної промисловості. Найбільший внесок у забруднення роблять підприємства Донецька, Горлівки,

Єнакієвого, Дзержинська,

Макіївки, Маріуполя,

Краматорська, Луганська,

Запоріжжя, Дніпропетровська.

 

До поверхневих водних об'єктів

щороку скидається понад

4,3 млрд тонн забруднюючих речовин.

Серед них нафтопродукти,

біогенні речовини, феноли, отрутохімікати,

солі важких металів.

Найбільша їх кількість надходить

до річок басейну Дніпра — 28 %,

до басейну Сіверського Дінця — понад 16 %

від загальної кількості.

 

 

 

 

 

Основні екологічні проблеми:

  • високий рівень забруднення атмосферного повітря внаслідок неконтрольованих промислових викидів;
  • усі великі річки України та їх основні притоки забруднені. Наші річки та водосховища за складом хімічних речовин у недалекому майбутньому можуть перетворитися на демонстраційну таблицю елементів Менделєєва;

 

  • порушення рівноваги у верхніх зонах літосфери через проведення гірничих робіт, промислової та міської забудови призвело до активації несприятливих фізико-географічних процесів — зсувів, карсту, просідання, провалів, підтоплення;

 

  • за останні десятиріччя істотно змінилася якість ґрунтів, зменшилася їхня родючість, збільшилося забруднення;

 

  • найбільшої шкоди природному середовищу завдала катастрофа на Чорнобильській АЕС. Минуло вже двадцять шість років, але наслідки настільки порушили екологічну рівновагу, що викликають хвороби і смерть людей, у тому числі маленьких дітей.

ТАБЛИЧКИ

 

Міністр охорони навколишнього

природного середовища

України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міністр

охорони здоров'я

України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Голова

Держкомітету

з гідрометеорології

України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Представник

Ґрінпіс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Народний депутат

Верховної Ради

України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Юрист

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\MP Navigator EX\2012_04_19\IMG.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Картинки\Ядерні вибухи\800x600ne0003.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку