Конспект відкритого уроку географії для учнів 9 класу з теми
«ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ»
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ГЕОГРАФІЇ ТА ХІМІЇ
КЗО «Башмачанська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Солонянськоїрайонної ради Дніпропетровської області»
Конспект відкритого уроку географії для учнів 9 класу з теми
«ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ»
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ГЕОГРАФІЇ ТА ХІМІЇ
Мета уроку: сформувати уявлення про галузеву і територіальну структуру харчової промисловостіта принципи розміщення її підприємств; визначити особливості харчової промисловості України; показати вміст поживних речовин та елементів у продуктах харчової промисловості; розвивати вміння й навички експериментальної роботи під час проведення дослідів; сприяти активізації розумової діяльності; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати та робити висновки; розвивати навички публічних виступів; сприяти розвитку пізнавального інтересу та самостійного аналітичного мислення учнів; удосконалювати вміння працювати з різними джерелами знань; виховувати патріотичні почуття; здійснювати профорієнтаційне та екологічне виховання; сприяти толерантному ставленню та взаємоповазі учнів; розкрити необхідність застосування знань різних наук у підході до будь-якої теми.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Форма уроку:інтегрований урок.
Міжпредметні зв'язки:хімія, географія, інформатика, охорона здоров'я, історія, біологія, економіка.
Обладнання:карта,комп'ютер, лабораторне обладнання, реактиви.
Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти.
Сократ
У которых есть что есть,
Те подчас не могут есть.
А другие могут есть,
Да сидят без хлеба.
А у нас тут есть что есть,
Да при этом есть что есть.
Значит нам благодарить
Остается небо!
О. Хайям
Структура уроку
Учні отримали випереджальне завдання: підготувати в програміMicrosoftOfficePowerPoint міні-презентації (5 слайдів), де була б презентована окрема галузь харчової промисловості України, принести зразки продукції харчової промисловості й дізнатися про виробника цієї продукції та місця виробництва.
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя географії Сьогодні наш урок проходить не як завжди, це інтегрований урок географії та хімії. Я хотіла б звернути вашу увагу на незвичайний предмет на нашому уроці: лимон. У майбутньому ви повинні знати, що для збереження вашого здоров'я під час роботи на комп'ютері він допоможе підвищити працездатність та збільшити концентрацію уваги, також він буде дуже корисним в цей осінній день, коли проходить наш урок.
Оголошення теми та мети уроку(1 - 2 слайди)
Перед уроком ви одержали завдання підготувати міні-проекти з обраної галузі, підкреслити її особливості в харчовій промисловості України
ІІ. Формування позитивного ставлення до теми, що вивчається.
Вчитель хімії.«Шлях до серця людини лежить через шлунок» - так говорять жартівники. Кожна людина любить смачно поїсти. Контролюють їжу наші органи чуття – нюх, зір, смак, а також головний мозок. Відбувається процес прийому їжі-на наших кухнях. В домі кожного з вас є кухня – тепле і затишне місце, де часто збирається вся родина, де всі їдять, спілкуються, обговорюють якісь проблеми, діляться враженнями прожитого дня.
Вчитель географії.Часу там ми проводимо досить багато. Подивіться на третій слайд. Вчитель хімії.Ті самі допитливі статистики підрахували, що у віці 70 років ми проведемо за обіднім столом... скільки? (3 – 4 слайди)
Вчитель географії.А за життя тривалістю 65 років у середньому людина споживає скільки продуктів? ( 5 слайд)
Вчитель хімії.А чи завжди харчових продуктів було достатньо? В історії українського народу був штучно створений голодомор, про що свідчить страшна статистика. Розповідь на цю тему підготувавЗимокос Артем (6 слайд)
Вчитель хімії.Так, слова «хліб» і «життя» неодноразово ставали для нашого народу синонімами, наприклад у роки голодомору. Прислів'я «Хліб усьому голова» всі ми знаємо, і для більшої частини людства це не просто прислів'я.
ІІІ. Нудьгувати ніколи.
Вчитель географії.
Недарма за давніх-давен хліб у великій пошані в нашого народу, їжею й окрасою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю, шишок і калачів. Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід. Із хлібом-сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей, підносимо його ювілярам
Презентація учнівських проектів
Проект 1. Хлібопекарська галузь та борошно-мельнокуп’яна галузь - Ейсфельд Владислав
Проект 2. Кондитерська галузь – Швецова Анастасія
Проект 3. М’ясна галузь – Матус Руслан
Проект 4. Молочна галузь – Гардер Юлія
Проект 5. Рибна галузь – Філенко Олег
Проект 6. Олійно-жирова галузь – Мудрак Вєоріка
Проект 7. Плодоовочево-консервна галузь – Кошман Данііл
Проект 8. Цукрова галузь – Торгольський Андрій
Вчитель хімії:До складу продуктів харчування входять білки, жири, вуглеводи. Зараз ми з вами дослідним шляхом встановимо наявність вуглеводів в хлібові.
Практикум 1.Визначення наявності крохмалю в продуктах. Визначення наявності фуксину в ковбасі. Колективне дослідження. (Слайд презентації)
Очікувана відповідь.Висновок. Синя пляма на шматочках продукту свідчить про наявність крохмалю.
Яскраво-рожевий або червоний колір спирту над ковбасною пробою свідчить про наявність фуксину — фарби для надання продукту червоного кольору.
Практикум 2.Визначення свіжості м'яса та риби. Колективне дослідження.(Слайд презентації)
Очікувана відповідь.Висновок. Якщо колір універсального індикатора — від оранжевого до бордово-червоного, то м'ясо свіже (кисле середовище), а якщо жовтий або зелено-синьо-фіолетовий,то несвіже (лужне середовище).
Практикум3.Визначення наявності Феруму в яблучному соку.(Слайд презентації)
Очікувана відповідь.
При наявності заліза Fe в соку юється розчин синього кольору, що носить назву «берлінська лазур», при відсутності – колір не змінюється.
Учитель хімії.Уся продукція харчової промисловості надходить на прилавки магазинів у пакувальних матеріалах. Існує до 150 видів пакувальних матеріалів. Розгляньмо найпоширеніші.Демонстрація пакувальних матеріалів.
Фізкультхвилинка.
Учитель географії: Які ж проблеми харчової промисловості?
Невисока продуктивність підприємств.
Застаріле обладнання.
Висока собівартість продукції.
Недосконалість технології переробки. .
Неширокий асортимент.
Неконкурентоспроможність продукції.
Недосконалість технології збереження готової продукції.
Невідповідність ціни та якості.
Учитель географії.Що б ви запропонували для поліпшення діяльності підприємств харчової промисловості?
Очікувана відповідь. Мікрофон.
Учитель географії.Подивіться на десяту сторінку. Про що свідчить стовпчаста діаграма виробництва продукції харчової промисловості?
Подивіться на одинадцяту сторінку. Про що свідчить кругова діаграма галузевої структури промисловості України?
Про що свідчить кругова діаграма галузевої структури харчової промисловості України? Як ви розподілите перші три місця?
Подивіться на дванадцяту сторінку. З якою метою були створені спеціалізовані АПК?
Учитель географії.Сьогодні харчова промисловість посідає одне з провідних місць в економіці України: частка галузі в загальному обсязі промислового виробництва посідає друге місце після чорної металургії й досягає 18%. Зросла конкурентоспроможність українських продуктів харчування на внутрішньому та зовнішньому ринках. Майже 95 % продовольчих товарів, що є на внутрішньому ринку,— продукти вітчизняного виробництва. Продовольчі товари з України експортуються до країн СНД, Балтії, а також майже до 20 країн далекого зарубіжжя.
Учитель географії.Харчова промисловість — галузь повсюдного розташування. Позитивні зрушення, досягнуті в харчовій промисловості протягом останніх п'яти років, формують підґрунтя для забезпечення стабільного економічного зростання в Україні, підвищення добробуту населення.
Вчитель географії.Може пишатися харчовою промисловістю і наше село, в Башмачці розташована __________________________________________________
Учитель географії.Під час підготовки проектів ви переглянули багато додаткової літератури. Чи знайшли ви щось незвичайне про продукти харчування?
Прийом «Чи знаєте ви, що...»
Учитель хімії.Розв'яжіть проблему, в результаті якої відбуваються процеси перетворення, підібравши відповідні слова. Над трьома крапками напишіть відповідні слова в схемі (сторінка 13 презентації).
Робота з медіа-презентацією. Логікон.
Гній →…→…→морозиво
Молоко →…→…→ сир
Селітра →…→…→чіпси
Здаються виконані завдання.
Учитель хімії.Що таке йододефіцит?
Йод. Для чого він потрібен?
До чого приводить нестача йоду в організмі?
Як поповнити запаси Йоду в організмі?
Учитель хіміїПАМ'ЯТАЙТЕ, що за дуже високих температур йодована сіль утрачає свої властивості, тому соліть їжу наприкінці процесу приготування страв.
Учитель хіміїА що ми знаємо про сіль?
Вчитель хімії.Багато людей уважають, що проблема йододефіциту їх не стосується. Насправді це стосується кожного.
До уваги учнів пропонується таблиця «Уміст Іоду в продуктах харчування» .Потрібно встановити продукти, в яких уміст Іоду найбільший, та вказати підгалузь харчової промисловості, яка виробляє цей продукт або використовує його як сировину.
Перевіряється правильність виконання завдання.
IV. Навчання перевірки та оцінювання своїх знань.
Кросворд «Харчова промисловість — джерело енергії життя»
По горизонталі
1. Мінеральна вода, назва якої співзвучна відомому курорту Львівщини.
2. Сіль, що дозволяє оптимально збалансувати кількість іоду й солі, що має щоденно
споживатися людиною.
3. Провідний в нашій області виробник цукерок – кондитерська фабрика «Житомирські …».
4. Галузь промисловості, що виробляє продовольчі товари.
По вертикалі
майонез та кетчуп.
заводів.
7 |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
6 |
|
|
|||||||||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
||||||||||
3 |
|
|
8 |
|
|
|
|
|||||||
|
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
Відповіді
По горизонталі: 1. Трускавецька; 2. Йодована; 3. Ласощі; 4. Харчова.
По вертикалі: 5.Торчин; 6. Сандора; 7. Липники; 8. Олейна.
V. Підведення підсумків уроку
Рефлексія
1. Чи сподобався вам урок?
На підносі лежать ягоди синього та зеленого винограду. Якщо сподобалось, учень має зірвати синю ягоду, якщо не сподобалось – зеленого. Що залишилось після цього – це і є відповідь на питання
Виставлення оцінок.
VI. Домашнє завдання
2. Обчислити, яку кількість кухонної солі споживає щорічно людина, якщо оптимальна
добова маса солі становить 10— 15 г. (Достатній рівень)
3. Завдання на вибір: скласти міні-твір за темою «Якби я був директором... заводу/комбінату», використовуючи план характеристики галузі. (Високий рівень)