Тема: Погода
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Тема: Погода
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Засоби навчання: підручник, робочі зошити, календар погоди.
Методи і прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди, робота з підчником, робота з картою, прийом “Географічний крос”, прийом “Знайди зайве”, прийом “Географічний практикум”, прийом “Вірна рука”, прийом “Перевір свої знання”.
№ |
Етапи уроку |
Три валість |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
1 |
Організа-ційний момент |
2хв |
Привітання вчителя; Перевірка готовності учнів до уроку; Перевірка присутніх. |
Учні вітаються та готуються до уроку |
2 |
Актуалізація опорних знань та умінь учнів |
4хв |
Фронтальне опитування: Прийом “Географічний крос” Дайте визначення термінам: 1) Атмосферні опади;
2)Опадомір;
3) Снігомірна рейка
Прийом “Знайди зайве” Знайдіть у переліченому мною зайве слово та обгрунтуйте свою відповідь. - Роса, дощ, сніг, злива.
- Роса, дощ, град, злива.
- Роса, іній, дощ, туман.
Прийм “Географічний практикум” Користуючись кліматичною картою, визначте найбільш “мокрі” та “сухі” райони Землі.
|
1)Воду, що випадає на земну поверхню у рідкому або твердому стані, називають атмосферними опадами.
2)Прилад для вимірювання кількості атмосф. опадів. 3) Лінійка для вимірювання висоти снігового покриву.
Сніг. Наведені опади у рідкому стані
Роса. Наведені опади випадають з хмар.
Дощ. Наведені опади випадають з повітря
“Наймокріше” місце земної кулі — Чепарунджа — селище у передгір”ї Гімалаїв. Тут у середньому випадає понад 12 тис.мм опадів. Полюс посушливості перебуває у Чілійській пустелі Атакама. Дощів там взагалі не буває. |
3 |
Мотивація їх навчально-пізвальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку |
2хв |
Розповідь учителя У календарі погоди ви щодня відмічали, як у нашій місцевості змінюється температура повітря, хмарність,напрям вітру, які опади випадають. Як ви думаєте, чи необхідні щоденні спостереження з погодою? Чи може існувати який-небудь зв”язок між показниками погоди та її прогнозом? Прогноз погоди має величезне значення для сільського господарства, транспорту, його необхідно знати війсковим. Крім того погода впливає на кожну людину, в першу чергу на її настрій, самопочуття і здоров”я людини. Тому значення прогнозу погоди в житті кожної людини дуже велике, його важко переоцінити. Тому сьогоднійшній урок присвячений саме погоді. |
Звісно потрібні, щоб можна було зпрогнозувати погоду. |
4 |
Вивчення нового матеріалу |
25хв |
Розповідь вчителя з елементами бесіди З давніх давен люди залежали від примх атмосфери. Погода завжди впливала в першу чергу на врожаї та здоров”я людей. Засухи призводили до неврожаю й голоду, а надмірні зливи — до повені, погодв часто допомагала у війскових баталіях. Тож не дивно, що люди завжди прагнули передбачити погоду і вміти керувати нею. Спостереження за погодою поклали початок науці метереології, яка вивчає атмосферу і усі явища, що у ній відбуваються. Основним напрямком діяльності мереорологів є дослідження і прогнозування погоди. Погода -це стан тропосфери в даному місці в певний час. І це зрозуміло, бо у різні роки погода в конкретному місці може бути абсолютно різною, адже вона дуже мінлива. Вона може змінюватись навіть декілька разів протягом однієї доби. А давайте разом згадаємо, що ж характеризує погоду? Що ми щоранку чуємо з телевізійного прогнозу, що ви записуєте у календар погоди? Вивченням атмосферних процесів займається наука метеорологія. Дія ціла світова мережа метеорологічних станцій, куди входить більше 10 тис. метеостанцій, розташованих у різних куточках планети. Метеорологи ведуть постійні спостереження за атмосферою планеті, проводять виміоювання і збирають інформацію про стан атмосфери. Потім результати передають до центрів Всесвітньої служби погоди у Вашингтоні, Москві, Мельбурні. Вивчення атмосфери здійснюється за допомогою спеціальної апаратури, установленої на Землі та морських суднах. Радіозонди, аеростати, ракети й штучні супутники також оснащуються метеоприладами. Передбачення погоди — одне з найскладніших наукових завдань. Прогноз погоди складають синоптики на основі отриманих результатів про стан погоди на великій території. Ці дані наносяться на синоптичну карту за допомогою умовних позначок. Синоптичні карти часто називають “картами погоди”. Вони складаються службами регулярно, що дозволяє простежити за змінами погоди і припустити, які будуть розвиватись атмосферні процеси у найближчі дні. Особлива увага приділяється руху циклонів та антициклонів, розподілу атмосферного тиску, а також можливості виникнення в атмосфері небезечних явищ (туману, смерчу, грози, граду, заморозків, суховію тощо). Запишемо у зошит, що ж таке синоптична карта. Синоптична карта — це карта, на якій умовними позначеннями й цифрами записано основні відомості про стан погоди, отриманні під час спостережень. Робота з підручником Відкрийте сторіночку 142, де ми можемо з вами побачити умовні позначення видів опадів на синоптичній карті.
Прийом “Географічний практикум” Причитали? А тепер давайте спробуємо разом визначити напрям та потужність вітру за ось цими зображеннями.
Прогнози загального користування потрібні абсолютно усім людям. А кому, на вашу думку, потрібні спеціальні прогнози? Погода дуже мінлива, тому, якби нам не хотілося, абсолютно точним прогнозування практично неможливе. Ще здавна люди передбачали погоду за різними прикметами. Завдяки спостережливості людей з”явилися народні прикмети, що мають наукове обгрунтування. Прийом “Вірної руки” Зараз ми з вами перевіримо, як ви знаєте народні прикмети про погоду. Я називатиму прикмету, а ви піднімаєте праву руку, якщо вона провіщає гарну погоду, якщо погану — ліву. 1) Ластівки і стрижі літають високо у небі. 2) Удень вітер був невеликий, а до вечора він помітно підсилився. 3) Великі квіти білого латаття закрились. 4) Ластівки та стрижі літають низько над землею. 5) Сонце ввечері заходить у суцільний шар хмар. 6) У ярах і балках увечері та вночі стелиться туман, що зникає після заходу сонця. 7) Кількість хмар у небі поступово зменшується. |
Учні записують визначення у зошит.
Температура, вологість, атмосферний тиск, напрям і сила вітру, опади, кількість опадів і висота снігового покриву.
Записують у зошит
Відкривають необхідну сторінку підручника. Напрям вітру зображується стрілочкою у тому напрямку, у якому дме.
1) Штиль; 2) Пд-Зх, шв.-менше 1м/с; 3)Пн, шв.-5 м/с; 4)Пн-Зх, шв.- 2м/с; 5)Пн-Сх, шв.-25м/с.
Працівникам с/г, авіації, мореплавства
Права Права
Ліва Ліва Ліва Права
Права |
5 |
Практична робота №6(продовження) |
7хв |
Тема: Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності й опадів, рози вітрів, їх аналіз. Завдання практичної роботи на ст. 143 підручника: Опишіть погоду на території своєї місцевості за місяць, користуючись календарем погоди та побудованими графіками та діаграмами. |
Виконують практичну роботу у зошиті. |
6 |
Закріплення вивченого матеріалу |
5хв |
Прийом “Перевір свої знання” Я буду ставити вам питання, а ви даєте на них письмову відповідь.
Тепер я вам зачитаю правильні відповіді, а виправте свої помилки та оцініть свою роботу. |
-Погода -це стан тропосфери в даному місці в певний час. -Температура, вологість, атмосферний тиск, напрям і сила вітру, опади, кількість опадів і висота снігового покриву. -Метеорологи. -Синоптики -Це карта, на якій умовними позначеннями й цифрами записано основні відомості про стан погоди, отриманні під час спостережень.
-У Вашингтоні, Москві, Мельбурні. -Працівникам с/г, авіації, мореплавства Учні перевіряють свої роботи. |
7 |
Підведення підсумку уроку |
1хв |
Розповідь вчителя Я думаю, що попереднім завданням ми з вами коротенько повторили вивчене на уроці. А тепер найбільш активні учні отримають свої зароблені оцінки. |
|
8 |
Повідомлення домашнього завдання |
1хв |
Розповідь вчителя 1) Параграф 35. 2) Виконайте завдання на 143 сторінці підручника. 3) Випереджальне завдання для двох учнів (за власним бажанням): Підготувати доповідь на 3-4 хвилини “Адаптація людини до кліматичних умов” |
Учні записують завдання у щоденник. |