Мета вивчення географії в загальноосвітній школі є: знайомство з географією як наукою, з процесами, що відбуваються в оболонках земної кулі як складових географічної оболонки, формування знань про існуючі в природі взаємозв'язки й закономірності та особистісно значущих вмінь щодо роботи з планом, картою, визначенням місцеположення географічних об'єктів. Початковий курс географії є основою системи природничо-географічної освіти і включає відомості про географічні подорожі та дослідження землі, топографічний план та особливості зображення земної кулі на глобусі й карті, про сфери Землі (літо-, гідро-, атмо-, біосфер та географічна оболонка), про методи їх дослідження, планетарні закономірності, про основні компоненти природного комплексу та взаємозв'язки між ними, про кількість і рух населення земної кулі, його расовий склад, положення України та окремих держав на політичній карті світу.
Мета вивчення географії в загальноосвітній школі є: знайомство з географією як наукою, з процесами, що відбуваються в оболонках земної кулі як складових географічної оболонки, формування знань про існуючі в природі взаємозв’язки й закономірності та особистісно значущих вмінь щодо роботи з планом, картою, визначенням місцеположення географічних об’єктів. Початковий курс географії є основою системи природничо-географічної освіти і включає відомості про географічні подорожі та дослідження землі, топографічний план та особливості зображення земної кулі на глобусі й карті, про сфери Землі (літо-, гідро-, атмо-, біосфер та географічна оболонка), про методи їх дослідження, планетарні закономірності, про основні компоненти природного комплексу та взаємозв’язки між ними, про кількість і рух населення земної кулі, його расовий склад, положення України та окремих держав на політичній карті світу.
Завдання навчального предмета «географія»:
За програмою:
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 6-9 класи. «Географія», 2017.
Підручник:
«Географія» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ В.М. Бойко, С.В. Міхелі. - Харьків: «Сиция» 2014 .
№ |
Зміст програмового матеріалу
|
Дата |
Прим. |
|
6а, 6б, 6в класи |
|
|
|
Вступ |
|
|
1 |
Вступ. Що вивчає географія. |
|
|
2 |
Географічні дослідження. |
|
|
|
РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю |
|
|
|
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину |
|
|
3 |
Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея. |
|
|
|
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі |
|
|
4 |
Плавання вікінгів. Подорожі Марко Поло. Пошуки морського шляху в Індію.
|
|
|
5 |
Відкриття Америки Христофором Колумбом |
|
|
6 |
Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Фернана. Магеллана. Відкриття Австралії і Антарктид |
|
|
|
Тема 3. Сучасні дослідження |
|
|
7 |
Дослідження Землі у ХХ та на початку ХХІ ст |
|
|
8 |
Тематичний контроль |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані та карті |
|
|
|
Тема 1. Орієнтування на місцевості |
|
|
9 |
Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості |
|
|
10 |
Компас. Поняття про азиму |
|
|
|
Тема 2. Способи зображення Землі |
|
|
11 |
Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах. |
|
|
12 |
Масштаб та його види |
|
|
13 |
Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. |
|
|
14 |
Географічні атласи. Практичне значення карт |
|
|
15 |
Практична робота 1. Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу |
|
|
|
Тема 3. Географічні координати |
|
|
16 |
Градусна сітка на глобусі й географічній карті |
|
|
17 |
Поняття про географічні координати |
|
|
18 |
Правила відліку географічної широти і географічної довготи. Географічні координати свого населеного пункту. |
|
|
19 |
Практична робота №2. Визначення географічних координат за географічною картою. |
|
|
20 |
Тематичний контроль. |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі |
|
|
|
Тема 1. Літосфера |
|
|
21 |
Внутрішня будова Землі. |
|
|
22 |
Будова літосфери, її властивості. |
|
|
23 |
Літосферні плити, наслідки їх переміщення. |
|
|
24 |
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. |
|
|
25 |
Рухи земної кори. Землетруси. |
|
|
26 |
Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. |
|
|
27 |
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні. |
|
|
28 |
Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків. |
|
|
29 |
Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житі та діяльності людини |
|
|
30 |
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. |
|
|
31 |
Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу. |
|
|
32 |
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі та найдовші гори світу. |
|
|
33 |
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. |
|
|
34 |
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона |
|
|
35 |
Практична робота №3. Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу. |
|
|
36 |
Тематичний контроль. |
|
|
|
Тема: 2 Атмосфера |
|
|
37 |
Будова атмосфери,властивості повітря в тропосфері.
|
|
|
38 |
Добовій і річний хід температури , повітря причини його коливання. Кліматична карта. |
|
|
39 |
Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря. |
|
|
40 |
Атмосферній тиск: причини і наслідок його зміни у тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску. |
|
|
41 |
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила , швидкість, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу |
|
|
42
|
. Вода в атмосфері : випаровування, вологість повітря та її зміни. Хмари і туман,відмінності їх утворення. Формування хмар, хмарність. Опади, що випадають із хмар та з повітря, їхні види, вимірювання. Карта розподілу опадів. |
|
|
43 |
Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди. |
|
|
44 |
Клімат та основні кліматотвірні чинники. Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу. |
|
|
45 |
Практичні роботи 4.Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою. |
|
|
46 |
5.Складання графіка зміни температури повітря , опадів, рози вітрів та їх аналіз. |
|
|
47 |
Тематичний контроль. |
|
|
|
Тема 3. Гідросфера |
|
|
48 |
Загальна кількість воді на Землі, її розподіл між частинами гідросфери. |
|
|
49 |
Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів. Острови в океані. |
|
|
50 |
Властивості вод Світового океану. |
|
|
51 |
Рух води в Світовому океані. Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина. |
|
|
52 |
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. |
|
|
53 |
Найдовші, найбільші за площею басейни й найповноводніші річки світу. Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок. |
|
|
54 |
Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоність. Найбільші і найглибші озера земної кулі. |
|
|
55 |
Болота, особливості їх утворення та поширення. |
|
|
56 |
Штучні водойми і водостоки: ставки, водосховища, канали. |
|
|
57 |
Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти |
|
|
58 |
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води. |
|
|
59 |
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу. |
|
|
60 |
Практична робота №6. Позначення на контурній карті назв океанів, морів, проток, заток, островів, річок, озер. |
|
|
61 |
Тематичний контроль. |
|
|
|
Тема 4. Біосфера та грунти |
|
|
62 |
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі. |
|
|
63 |
Властивості грунтів. Грунтовій покрив, карта грунтів. |
|
|
|
Вплив господарської діяльності людини на грунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану. |
|
|
|
Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі. |
|
|
64 |
Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселені території земної кулі. Людські раси. Дослідження Миколи Миклухи-Маклая. Найчисленніші народи світу. |
|
|
|
Тема 2. Держави світу |
|
|
65 |
Найбільші за площею і чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу. |
|
|
|
Тема 3. Вплив людини на природу |
|
|
66 |
Зміни компонентів географічної оболонки під впливом людської діяльності. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона. Практична робота 8. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частинах світу та їх столиць. |
|
|
67 |
Дослідження Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів.
|
|
|
68 |
Тема 5. Природні комплекси Природні комплекси як наслідок взаємозв’язків між компонентами природи. Географічна оболонка – найбільший природній комплекс Землі , її межі та властивості. |
|
|
|
|
|
|
69 |
Природні зони Землі, їх особливості. |
|
|
70 |
Практична робота 7. Складання опису одного з природніх компонентів своєї місцевості (за типовим планом). |
|
|