Це сучасний компетентісний урок із застовуванням практичних знань, умінь, навичок.
на уроці реалізовано такі принципи навчання: наочність, проблемність, врахування вікових та індивідуальних особливостей школярів, звязок з життям.
Конспект уроку географії у 6 класі на тему: "Вітер»
Очікувані результати:
Дати визначення поняття «вітер», «штиль»;
Описувати процес утворення вітру;
будувати розу вітрів;
називати постійні та змінні вітри;
обґрунтувати взаємозалежність між силою та швидкістю вітру;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: атласи, підручники, модель флюгера., ілюстрації, підручник, схеми.
Опорні поняття: атмосферний тиск, температура повітря, пояси атмосферного тиску, флюгер.
Базові поняття: вітер, роза вітрів, бриз.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
На попередніх уроках ми вивчали дивовижну і таку необхідну оболонку Землі - атмосферу. Сьогодні ми з вами відправимося у мандрівку. А з чого починається будь-яка мандрівка? На мою думку нашу мандрівку ми розпочнемо зі збору рюкзака. Нам до рюкзака потрібно зібрати необхідні речі, в нашому випадку – це ваші знання.
Прийом «Вірю — не вірю»
1. Що таке атмосферний тиск?
2. Де тиск буде вищим — на вершині гори чи біля її підніжжя? Чому?
3. Якими приладами вимірюється атмосферний тиск?
4. Як за змінами тиску можна визначити зміну погоди?
• Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск, але й визначити висоту місцевості?
• Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля її підніжжя?
• Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?
• Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей низького тиску в область високого?
РЕФЛЕКСІЯ.Учитель. Крім цього на уроці … на нас чекає безліч небезпек і перешкод, які нам доведеться здолати, а впоратися з ними зможе лише смілива й ерудована людина, позит. Емоц. Настроєна людина.Тому, мабуть, слід улаштувати невелику перевірку вашого ……..
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
В роки Великої Вітчизняної війни над містом, тимчасово окупованим фашистами, декілька днів у повітрі кружляли листівки. Вони повільно опускались на землю, і люди з них дізнавались правду.
Три дні фашистські вартові слідкували за небом, намагаючись виявити радянський літак. Але спостереження були марними. Літака не було, а листівки знову розносив вітер. Як потім з’ясувалося, листівки розповсюджував маленький партизан. Сховавшись у толочній, він складав листівки у пічку, з якої вони через 30-метровий димохід розлітались у небі.
Вчитель. Сьогодні спробуємо з”ясувати, чому листівки піднімались високо в небо?
Що цьому сприяло? ! А який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря? Та як пояснити, що таке вітер? Це ми з’ясуємо, розглянувши тему сьогоднішнього уроку.
А щоб дати правильну відповідь, з’ясувати що таке «вітер» та визначити особливості його утворення, розглянути причини виникнення постійних та змінних вітрів ми повинні гарно працювати на уроці
Вчитель. Сьогодні мова піде про багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчака – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він і руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Так хто ж це? Правильно - це вітер; невтомний мандрівник земними просторами. Ніхто з ним не зрівняється за кількістю і довжиною намотаних навколо Землі доріг.
Отже, тема нашого уроку: «Вітер» (тема і план записані на дошці)
План
1. Що таке вітер?
2. Швидкість та сила вітру.
3. Визначення напрямку вітру. Роза вітрів.
4. Постійні та змінні вітри.
Очікувані результати уроку.
Чого ви очікуєте від уроку і щоб ви хотіли дізнатися?
Вчитель.Прозоре, невидиме повітря ми помічаємо лише завдяки вітру: захиталися гілки дерев, лист, що опадає, різко злетів уверх, понісся вдалечінь – усе це дія вітру. Вітер може виконувати корисну для людини роботу і завдавати їй шкоди.
IV.Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
Вчитель. Давайте згадаємо, що таке атмосфера?
У якому стані вона перебуває?Чи завжди в спокійному?
Повітряні маси постійні мандрівники. Вони постійно рухаються з однієї точки земної кулі до іншої. Хоч повітря й невидиме, ми завжди відчуваємо його рух – вітер (вчитель пропонує учнями руками зробити рух повітря).
Вітер – горизонтальний рух повітря з області високого тиску до області низького.
Отже, головна причина утворення вітру – нерівномірне нагрівання земної поверхні, різниця в атмосферному тиску. Чим більша різниця тиску, тим сильніший вітер.
Спираючись на цю закономірність, спробуємо дати відповідь на поставлене на початку уроку питання.
Нагадую вам його.
Висота димоходу – 30 метрів, а тиск, як відомо, змінюється з висотою, якщо біля землі нормальний атмосферний тиск складає 760мм рт.ст., то на верхівці димоходу він становитиме 757 мм рт. ст.. Нам уже відомо, що на кожні 10 м підйому атмосферний тиск падає на 1 мм рт. ст.. Отже, саме різниця в атмосферному тиску сприяла утворенню тяги в димоході і розповсюдженню листівок.
Коли повітря нагрівається, воно розширюється, стає легшим і піднімається вверх.
Дослід 1.
Запаливши свічку, підносимо її до дверей класної кімнати. Тримаємо свічку біля відхилених дверей зверху, потім біля підлоги. Спостерігаємо, що відбувається з полум'ям.
Обговорення результатів дослідження .
(Зверху: полум'я свічки відхиляється з кабінету до коридору. Біля підлоги: полум'я відхиляється з коридору до кабінету.)
Висновок: повітря здійснює горизонтальне переміщення.
2. Складання і аналіз схеми істотних ознак поняття «вітер»
а) дослід з гумовою кулькою.
Вчитель, тиснучи на гумову кульку, випускає з неї повітря, демонструючи його дію на стрічку, наочно показуючи механізм утворення вітру.
Вітер – це горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску.
2. Причини утворення вітру:
а) аналіз схеми «Утворення бризу» в підручнику; с. 134, мал.140
Бриз-вітер, який виникає на узбережжі морів
б) побудова логічного ланцюжка.
Вітер — горизонтальний рух повітря з області високого тиску до області низького. Головна причина утворення вітру — нерівномірне нагрівання земної поверхні, різниця в атмосферному тиску. Чим більша різниця в тиску, тим сильніший вітер.
Задача. Визначте, в якому напрямку буде дути вітер?
У якому разі він дутиме сильніше?
А 740 мм – Б 750 мм (из Б в А, сильніше)
А 763мм – Б 758мм (из А в Б)
А 754мм – Б 752 мм (из А в Б)
780 мм. рт. ст. 760 мм. рт. ст.
770 мм. рт. ст. 780 мм. рт. ст.
--------Чи взаємодіють температура, тиск і вітер?
Послухайте прогноз погоди на 24 січня: «Ясно, без опадів, температура повітря вдень -10…-30, вночі -20…-40, сильний Пн.-Зх вітер зі швидкістю11-12 м/с.»
1.)НАПРЯМ (Пн., Пд., Сх., Зх., Пн.зх., Пн.сх., Пд.зх., Пд.сх, флюгер)визначається флюгером за стороною горизонту, звідки дме вітер. Для позначення напрямку вітру горизонт поділяють на 8 напрямків, з них 4 головні і 4 проміжні. (див. с 135, мал.. 141)
А чи змогли б ви визначити напрям вітру без флюгера?
У давні часи, коли ще не було приладів, швидкість і силу вітру визначали за місцевими ознаками: у морі — за дією вітру на воду і вітрила суден, на суходолі — за верхівками дерев, відхиленням диму з труб, за прапорцем на щоглі.
2.)ШВИДКІСТЬ(м/с, анемометр) залежить від атмосферного тиску(чим більша різниця між ділянками тим сильніший вітер)
3.) СИЛА, з якою дме вітер визначається у балах(стиль, слабкий, сильний, шторм, ураган)
За багатьма ознаками було розроблено 12-бальну шкалу вітрів. (шкала Бофорта)
Робота з підручником (с. 135, мал.. )
Шкала вітру.
Сила вітру |
Основні прикмети |
0 балів |
Вітру немає. Листя на деревах нерухоме. |
1-2 бали |
Слабкий вітер. Шелест листя, відчувається легкий подих. |
3-4 бали |
Відчутний вітер. Шелестить листя та хитаються невеликі гілки, піднімається пилюка. |
5-6 балів |
Сильний вітер. Хитаються великі гілки та верхівки дерев, стовбури. На воді піднімаються хвилі. |
7-8 балів |
Міцний вітер. Хитаються дерева, гнеться і ламається гілля, важко рухатись людині, гудуть проводи. |
9-10 балів |
Штормовий вітер. Дерева вириваються з корінням, зриваються черепиця, димарі, дахи. |
11-12 балів |
Сильний шторм, що переходить в ураган. Вітер руйнує будівлі. Великі спустошення. |
Випереджаюче завдання.Факти сьогодення про найсильніші вітри
«Полюс вітрів» Землі знаходиться на берегах Землі Аделі в Антарктиді, а точніше у районі її окраїнних берегів.Тут дмуть найсильніші вітри. Швидкість вітру тут перевищує 27-28 м/с, а в окремі періоди — навіть сягає 90 м/с .
В Україні найсильнішим був вітер на горі Ай-Петрі у Криму. Його швидкість досягала 50 м/с
Я дослідив, що у Антарктиді вітер дме з силою…..балів. Порівнюючи силу і швидкість вітру в Антарктиді і Криму я дійшов до висновку що…..
Завдання. Оцініть у балах силу вітру за наведеними описами.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють.
Т.Г. Шевченко (1-2б.)
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Т.Г.Шевченко (6б.)
...Ліс ще дрімає в передранішній тиші…
Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь,
Рясно вкриті краплистою росою.
Тихо навкруги, мертво...
М. Коцюбинський (0б.)
Несеться полем дикий ураган,
Знімаючи стовпи пилюки сиві,
Зрива дахи з немолодих будівль,
З корінням викорчовує дерева,…(12 б.)
Випереджаюче завдання.-,Ми вже з’ясували, що сила вітру залежить від різниці атмосферного тиску і відстані між досліджуваними об’єктами. Тому чим більша різниця в тиску, тим вітер сильніший і швидше рухається повітря від місця з високим тиском в місце з нижчим тиском. А чим ближче відстані, тим сильніший вітер. Повітря дуже рідко буває в стані спокою і тому намагається ще й жартувати:
Випереджаюче завдання.Жарти вітрів
V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, вмінь і навичок.
(Учні об’єднуються у 2 групи і готують презентацію «Вітер:позитивне і негативне »)
VІ. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Прийом «Географічний практикум»
Практична робота №6
Роза вітрів – це своєрідний графік, який показує повторюваність вітрів різних напрямків за певний час.
Обираємо масштаб (наприклад 5 мм — 1 день).
Починаючи із центру схеми, що показує сторони горизонту, відкладаємо відрізки по 5 мм стільки, скільки днів був вітер певного напрямку. У центрі малюємо кружечок, у якому зазначаємо кількість безвітряних днів.Використовуємо дані календаря погоди. Після цього всі отримані точки з’єднати і отриману фігуру замалювати будь-яким кольором.
Завдання. Побудуйте та проаналізуйте розу вітрів за даними, наведеними в таблиці.
Напрямок вітру |
Пн |
ПнСх |
Сх |
ПдСх |
Пд |
ПдЗх |
Зх |
ПнЗх |
Штиль |
Тривалість, дні |
10 |
1 |
1 |
3 |
2 |
2 |
4 |
4 |
3 |
Зробіть відповідні висновки. Діти отримують завдання:
а ) проаналізувати розу вітрів у підручнику;
б) на основі спостережень, за календарем погоди, побудувати розу вітрів.
VІІІ. Підсумок уроку.
Прийом «Проблемне питання»Пам’ятаєте мультфільм про Вінні-Пуха та П’ятачка та їх бесіду про причини вітру? Вінні-Пух стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ні, заперечите ви, якраз навпаки! А який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря? Та як пояснити, що таке вітер?
Хвилинка релаксації
Давайте сядемо зручно, закриємо очі й уявимо собі, що лежимо на березі моря, лагідне проміння сонця лоскоче нам обличчя. Ви відчуваєте прохолоду, яку приніс легенький вітерець з моря. І виникають у наших нагрітих головах питання:
• Вдень що нагрівається швидше суша чи море? Де буде нижчий тиск? Куди буде дути вітер?
• А вночі швидше буде охолоджуватися море чи суша?
• Куди буде дути вітер?
• Що ж це за вітерець такий, приємний і вдень і вночі?
РЕФЛЕКСІЯ.Оцінювання
VІІ.Домашнє завдання