Урок географії у 6 класі. Рух води в океані.

Про матеріал

Урок географії у 6 класі. Рух води в океані. Комбінований тип уроку з використанням різних прийомів і методів роботи. які сприяють формуванню пізнавального інтересу учнів до вивчення географії та зниженню втомлюваності учнів.

Перегляд файлу

Тема: Рухи води в Світовому океані. Хвилі.

Мета: поглибити знання про Світовий океан; сформувати знання про хвилі, припливи та відпливи, цунамі, причини їх виникнення та наслідки їх роботи; навчитися розрізняти дані поняття; розвивати спостережливість і логічне мислення; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, папір презентація.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Тільки людині, глибоко байдужій до природи,

 море може здатися одноманітним.

                                      Жюль Верн

 

ІІ.ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Відгадування загадок.

Відгадати загадки, моря показати на карті

Оболонка ця земна

Для людей не новина.

Пращури без літаків

Досягли материків. (Гідросфера.)

 

Всі це місце обминають

Літаки над ним зникають

Судна гублять позивні,

Водорості все одні. (Саргасове море.)

 

«Негостинне» бо штормило,

Кораблі ломало.

А пізніше на «гостинне»

Назву поміняло (Чорне море)

 

  1. Географічне лото.

Підібрати температуру та солоність до певної широти

Лото розрізати, учень має скласти показники.

 

Широти

Солоність

Температура

Екваторіальні

Малосолоні

>20°С

Тропічні

Дуже солоні

15-20°С

Помірні

Помірно солоні

-1,8°С

Полярні

Не висока солоність

10-15°С

 

  1. Прийом« Так-Ні»

Чи вірні твердження в творах письменників, якщо ні, то пояснити чому.

 

1.Т.Г.Шевченко писав: “ Тече вода в синє море та не витікає …”

 


2.Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!

 Надія Красоткіна.


 

3.З роси, з морів, річок і плес

Вода як перейде у пару,

Одразу ж лине до небес.

Щоб утворити в небі хмари.

 

  1. Прийом« Знайди мене»

Показати на карті вивчені об´єкти:


  • Найтепліше море
  • Найбільший океан
  • Найменший океан
  • Найтепліший океан
  • Найбільше море
  • Найширшу протоку
  • Найдовшу протоку
  • Найбільший острів
  • Найбільший півострів
  • Найсолоніше море
  • Найменше море

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Дивуй»

Море ніколи не буває спокійним. Його хвилі то ласкаво набігають на берег, то з нищівною силою звалюються на нього. Не випадково видатна українська поетеса Леся Українка писала:

Море, море.

Без краю просторе,
Руху повне і разом спокою!

Давні греки вважали, що рухом вод керував бог Посейдон, який за допомогою тризуба викликав бурі, урагани, шторми. Ці міфи виникли тоді, коли людині були невідомі закони природи. Чи актуальні вони сьогодні? Чи справді рухом води керує Посейдон, ми дізнаємося сьогодні на уроці.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Кажуть, що людина вічно може дивитися  на те, як горить вогонь і як тече вода. Чи спостерігали ви за поверхнею води? Розкажіть свої враження від побаченого?

 

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Повідомлення теми та мети уроку.

 У всіх океанах існують своєрідні річки, що рухаються постійно по одному й тому самому маршруту. Що це за «річки» і чим же пояснити ці різноманітні рухи вод у Світовому океані? Ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці.

 

2. Вивчення нового матеріалу.

1.       Види руху води в Океані. (Робота з малюнком)

 Води Світового океану перебувають у постійному русі. Серед видів руху вод виділяють хвилі та течії. За причинами виникнення хвилі поділяють на вітрові, цунамі та припливно-відпливні.

C:\Users\Admin\Desktop\я.png

2. Як утворюються хвилі. Будова хвилі.

Хвилі – коливні рухи водної поверхні . Вода у хвилях не переміщується у горизонтальному напрямку, як нам здається. Коли поспостерігати за поплавком, то можна побачити, як він коливається на хвилях: угору-вниз. Отже вода у хвилях здійснює вертикальні рухи, які називаються коливальними.

  • Яка сила змушує хвилі рухатися?

Причиною вітрових хвиль є вітер, який зумовлює вертикальний коливальний рух водної поверхні. Висота хвиль найбільше залежить від сили вітру. Хвилі можуть досягати висоти 18—20 м. Якщо у відкритому океані вода зазнає вертикальних рухів, то біля берега вона здійснює поступальний рух, утворюючи прибій. Ступінь вітрового хвилювання оцінюють за 9-бальною шкалою.

В 1933 році в Тихому океані моряки американського судна «Рамапо» спостерігали хвилю висотою 34 м. Причиною її виникнення став сильний штормовий вітер. У більшості випадків висота вітрових океанічних хвиль досягає 4-5 метрів.

 

                               Будова хвилі

C:\Users\Bodka\Desktop\Ксю\i_034.jpg

ГРЕБІНЬ - найвища частина хвилі.

ПІДОШВА - найнижча частина хвилі.

ВИСОТА ХВИЛІ - відстань від підошви до гребеня.

ДОВЖИНА ХВИЛІ - відстань між двома сусідніми гребенями.

Прийом «Випереджальне завдання.

  • Яку роботу виконують хвилі?(руйнівну, транспортуючу, творчу)

Щоб захистити береги і портові споруди від хвиль, будують спеціальні укріплення.

C:\Users\Admin\Desktop\ч.jpgC:\Users\Admin\Desktop\я.png

 

На межі моря і суходолу вітрові хвилі виконують велику руйнівну та творчу роботу. В одних місцях вони руйнують гірські породи, в інших — відкладають зруйновані частинки, створюючи піщані і галькові пляжі.

  • Де можна використати енергію хвиль?

Нині людина навчилася спрямовувати енергію хвиль на виробництво електроенергії. Цю енергію використовують для подачі сигналів маяки в Океані.

C:\Users\Admin\Desktop\я.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\я.jpeg

Сучасна електростанція

3.Причини виникнення цунамі.

Причиною виникнення хвиль є не тільки вітер.

  • Що визнаєте про цунамі?

Цуна́мі (яп.  — велика хвиля, що заливає бухту)

Цунамі — це гігантські хвилі, що виникають під час підводних землетрусів, гіпоцентри яких розташовані під дном океану. Хвилі, спричинені підземними поштовхами, поширюються з величезною . швидкістю — до 800 км/год. На відміну від вітрових хвиль, цунамі майже не помітні у відкритому океані. Але, доходячи до узбережжя, особливо у вузьких бухтах, вони стрімко збільшують свою висоту до 20-60 метрів і набирають швидкості до 800-1000 км/год. Уявіть собі, що на вас рухається, майже летить двадцятиповерховий будинок! 
        Найбільше лиха цунамі завдали 25 грудня 2004 року в Індійському океані, в наслідок чого постраждали території восьми країн. Ця катастрофа сталася несподівано і тому більшість людей застала зненацька. Гігантськими хвилями було змито понад 300 тис. чол., більшість з яких загинуло або пропало без вісті. При цьому було вщерть зруйновані тисячі будівель, шляхів сполучень та курортних містечок. 
        Насування цунамі важко передбачити. На територіях, де може виникати ця стихія, створюють системи спостереження з метою завчасного оповіщення людей про небезпеку, що насувається. 

C:\Users\Admin\Desktop\ґ.jpg

C:\Users\Admin\Desktop\ч.jpg

 

Перегляд відео

https://www.youtube.com/watch?v=tvW4c0Vyiso

Завдання:

1. Відшукайте на карті літосферних плит в атласі місця можливого утворення цунамі.

2. Знайдіть на карті названі у тексті території, що найбільше страждають від цунамі. Поясніть, чому це відбувається.

 

4.Як виникають припливи і відпливи.

З давніх-давен люди, що живуть на океанічному узбережжі помітили, що море періодично стрімко насувається на сушу, а потім відходить, лишаючи за собою смугу до 10 км шириною. А рибалки та моряки навчилися це використовувати на свою користь. Після сходження води рибальські сіті були наповнені рибою. Щоб не сісти на мілину, моряки очікували підняття води для безпечного заходу в бухту або ж виходу у відкрите море. Ці періодичні коливання рівня води на узбережжі Океану отримали назву припливи та відпливи. Їх таємнича природа з часом була розкрита. Вони виникають під дією сили тяжіння Місяця і Сонця. Ці явища являють собою підйом і зниження води в морі двічі на добу. Під час припливу вода находить на берег, затоплюючи частину суходолу. Це відбувається на всій протяжності того земного меридіана, який направлений в бік Місяця або Сонця, а також з протилежного боку Землі. Під час відпливу вода навпаки відступає далеко назад, частково оголюючи дно

Перегляд відео

https://www.youtube.com/watch?v=j29eblUshvM

Припливи й відпливи. Люди, які живуть на узбережжі морів, знають, що через кожних шість годин рівень моря змінюється: двічі на добу підвищується, двічі знижується. Море неначе дихає. Це припливні явища. Вони відбуваються переважно тому, що водні маси океанів і морів притягуються Місяцем і меншою мірою Сонцем (мал. 114). У відкритому океані висота припливної хвилі досягає 1 м, а біля берегів зростає. Коли припливна хвиля заходить у затоку лійкоподібної форми, висота припливу зростає в кілька разів. У затоці Фанді (Північна Америка) припливи бувають до 18 м заввишки, а в Білому морі — 12 м.

 

  - Де можна використати силу припливів і відпливів?

Силу припливних хвиль використовують для виробництва електроенергії на припливних електростанціях (ПЕС).

Хвилинка релаксації « Музика і море»

 

Коли я дивлюся на море,

мені здається, що його хвилі несуть мою печаль.

 Ельчин Сафарлі "Рецепти щастя"

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yav92T7E4Nk

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ

C:\Users\Admin\Desktop\я.png

 

Висновки

Води в океанах і морях перебувають у постійному русі. Причина цього руху — вітер, притягання Місяця і Сонця, землетруси, рельєф дна океанів.

Розрізняють кілька видів руху води в Океані: вітрові хвилі, цунамі, припливи і відпливи, течії.

Прийом «Продовж речення»

1.Причиною утворення цунамі є…

2. Цунамі поширені в таких районах земної кулі…

3.Припливи і відпливи викликають такі сили…

4. Вітрові хвилі в океані виконують таку роботу…

 

Прийом «Картографічний»

Показати на карті місця з найбільшими припливами і відпливами.

Показати на карті місця поширення цунамі.

 

VІІ. ПІДСУМКИ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати §43

Розв´язати задачу на ст173

 

 

Література:

1.В.М. Бойко, С.В. Міхелі. Географія 6 клас.Харків, «Сицилія», 2014

2.«Скуратович О.Я., Коваленко Р.Р., Круглик Л.І. Географія. 6 клас. Підручник для середньої школи»

3.http://geoknigi.com

4. www.google.com.ua

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тригуба Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Брич Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Суманєєва Людмила Петрівна
    Гарна розробка. Дякую Вам.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
14872
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку