Урок географії у 6 класі за темою: "Зовнішні сили Землі. Вивітрювання".

Про матеріал
Конспект уроку географії, який є зручним для вчителя під час дистанційного навчання учнів.
Перегляд файлу

ТЕМА: ЗОВНІШНІ СИЛИ ЗЕМЛІ. ВИВІТРЮВАННЯ.

Мета: розширити знання про літосферу шляхом вивчення зовнішніх сил Землі; формувати вміння встановлювати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу; подальше розвивати уміння учнів працюва­ти з текстом підручника, атласами, схемами; виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта півкуль, картинки, що демонструють різні зовнішні процеси та створені ними форми рельєфу.

Основні поняття: літосфера, земна кора, зовнішні проце­си, вивітрювання, нерівності, ерозія, вітер, яр, балка, каньйон, печери, дюни, бархани, кар’єри, терикони, кургани.

Тип уроку: комбінований.

                                                                     хід уроку

  1.                  Організаційний момент
  2.                Перевірка домашнього завдання

     Дайте відповідь на питання:

1. Внаслідок яких рухів літосферних плит проявляється магматизм?

2. Що називають магмою?

3. Що таке магматизм?

4. Які розрізняють види магматизму?

5. Чим відрізняються внутрішній і зовнішній магматизм?

6. Що називають лавою?

7. Як по іншому ще можна назвати зовнішній магматизм?

8. Що таке жерло вулкану?

9. Що таке кратер вулкану?

10. На які два види поділяють вулкани в залежності від їхньої активності?

11. Де на Землі можуть утворюватися вулкани?

12. Що таке гейзери?

13. Яка сила виштовхує воду гейзера з під землі на поверхню?

 

ІІІ.        Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

    На минулих уроках ми з вами познайомились із внутрішніми силами Землі, до яких належать:  рух літосферних плит, землетруси та магматизм. Під впливом цих сил на Землі утворюються великі форми рельєфу —  гори, вулкани, западини. Проте на Землі         ще існують сили, які непомітно щодня руйнують ці форми рельєфу. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, що це за сили, та як вони змінюють земну поверхню.

  1.              Вивчення нового матеріалу

1.          Зовнішні сили Землі

    До зовнішніх сил Землі належать ті сили, явища та процеси, що діють на земну поверхню зовні тобто зверху.  Це вітер, вода, лід, температура, живі організми та людина.

    Під безперервним впливом цих сил, за мільйони років величезні гори та вулкани руйнуються, перетворюючись на великі кам’яні брили. Брили з часом розпадаються на груди каміння. Каміння поступово перетворюється  на пісок, а  пісок  на пил.

    Таким чином рельєф Землі постійно змінюється. Але ж помітити ці зміни ми не можемо, тому що відбувається це дуже повільно та поступово впродовж мільйонів років.

    Руйнуючий вплив на земну поверхню зовнішніх сил Землі називається  вивітрюванням.

2.          Вивітрювання

 

 

    Вивітрюванняце руйнування гірських порід та зміна земної поверхні під впливом зовнішніх сил Землі.

 

    В залежності від сил, під впливом яких руйнуються гірські породи та змінюється земна поверхня, розрізняють три види вивітрювання:

 

    1. Фізичне вивітрюванняце руйнування гірських порід та зміна земної поверхні під впливом температури, льоду та вітру.

     Наприклад: вдень гірські породи нагріваються сонячними проміннями, а вночі навпаки – охолоджуються. Часто повторюючись ці процеси призводять до появи тріщин в гірських породах. В тріщини потрапляє вода, яка замерзаючи перетворюється на лід, який розриває та розколює тверді гірські породи на шматки. 

     Вітер переносить з місця на місце тисячі піщинок, якими обточує та згладжує скелі.             В пустелях вітер утворює з піску форми рельєфу: пісочні пагорби, дюни, бархани.

 

 

 

    2.  Хімічне вивітрювання    це руйнування та зміна земної поверхні під впливом води.

     Наприклад: вода, яка протікає по земній поверхні після дощу чи танення снігу, розмиває рихлі гірські породи, утворюючи форми рельєфу: вимоїни, канави, яри, балки, річкові долини, каньйони  тощо.   Також вода здатна розчиняти легкорозчинні гірські породи (сіль, крейду, гіпс, вапняк), утворюючи в земній корі пустоти, печери, провалля.

 

Вивітрювання. Робота вітру і текучих вод

 

 

    3.  Органічне вивітрювання    це руйнування та зміна земної поверхні під впливом живих організмів (рослин, тварин, мікроорганізмів).

 

      Наприклад: кроти, землерийки, дощові черві перевертають під землею гори ґрунту, риючи собі підземні ходи та нори.  Насіння рослин, потрапляючи в тріщини гірських порід, виростають у великі дерева, які своїми коріннями ще більше розламують гірські породи.

3.          Вплив людини на земну поверхню

 

     Значний вплив на земну поверхню здійснює людина.  Вона видобуває корисні копалини, будує дороги, риє канали, траншеї, пробиває тунелі, бурить свердловини тощо.

     Внаслідок цієї господарської діяльності на земній поверхні утворюються техногенні форми рельєфу: кар’єри, дамби, дорожні насипи, терикони, кургани, тунелі тощо.

                 Терикон                                                Кар’єр                                          Курган

    

4.        Заповніть таблицю   

Назва вивітрювання

Назва зовнішніх сил, що руйнують гірські породи

Яку роботу виконують зовнішні сили

Форми рельєфу, що виникають

 Фізичне

 

 

 

 

 

 Хімічне

 

 

 

 

 Органічне

 

 

 

 

     Таким чином, якщо внутрішні сили Землі утворюють великі форми рельєфу, то зовнішні сили Землі, своєю дією, руйнують їх, утворюючи при цьому малі та дрібні форми рельєфу.

     Ці протилежні процеси відбуваються на Землі безперервно.

 

  1.                Закріплення вивченого матеріалу

    Дайте відповіді на питання:

1.  Перелічите зовнішні сили Землі.

2.  Перелічите внутрішні сили Землі.

3.  Поміркуйте, чи вічними на земній поверхні є гори, вулкани?

4.  Що таке вивітрювання?

5.  Які види вивітрювання ви знаєте?

6.  Що таке фізичне вивітрювання?

7.  Що таке хімічне вивітрювання?

8.  Що таке органічне вивітрювання?

9.  Наведіть приклад, як коливання температури повітря може руйнувати каміння?

10. Наведіть приклад, як вода може змінювати земну поверхню?

11. Наведіть приклад, як живі організми руйнують гірські породи?

12. Як вітер руйнує та змінює земну поверхню?

13. Як господарська діяльність людини змінює земну поверхню?

14. Які форми рельєфу називають техногенними?

 

  1.              Домашнє завдання

- Уважно прочитайте конспект, розгляньте малюнки та дайте відповіді на питання.

- Заповніть таблицю в зошитах.

docx
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку