Урок "Основні форми рельєфу Землі"

Про матеріал
Вивчення поняття «рельєфу», «рівнини», ознайомлення з основними формами рельєфу суходолу, формування знань про класифікацію рівнин.
Перегляд файлу


ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ЗЕМЛІ.  РІВНИНИ (НУШ)

Тема: Основні форми рельєфу Землі

Мета

навчальна: сформувати поняття «рельєф», «рівнина», ознайомити з основними формами рельєфу суходолу, сформувати знання про класифікацію рівнин, формувати в учнів рельєфний образ території землі; вдосконалювати, характеризувати певні форми рельєфу.

розвивальна: розвивати спостережливість, просторову уяву, абстрактне мислення, формувати науковий світогляд, уміння робити висновки.

виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, повагу до людських знань.

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, фотокартки гір та рівнин, контурні карти.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «рельєф», розрізняти види рівнин за різними ознаками, називати та знаходити найбільші рівнини світу на карті.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліцопитування»

Що таке абсолютна висота місцевості? відносна висота місцевості?

У який спосіб на географічних картах та планах позначають нерівності земної поверхні?

Які за походженням процеси беруть участь у формуванні поверхні земної кори?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Учитель. Коли ми чуємо слова рівнина та гори напевно чи не перше, що спадає на думку – це те, що у першому випадку це рівне і невисоке, а друге – круте та височезне. Гуцули мешкають у горах Карпатах на висотах близько 1000 м, а тибетці – на рівнинах, але їхні будинки розташовані на висотах понад 4000 м. Уявивши таку колосальну різницю висот, ми дивуємося. Сьогоднішній урок дасть обґрунтовану відповідь на всі питання.

IV. Вивчення нового матеріалу

Формування поняття «рельєф»

Рельєф — сукупність форм земної поверхні, різних за розмірами, походженням, віком та історією розвитку.

Сучасний характер поверхні земної кори (рельєф) склався в результаті тривалого розвитку Землі під впливом спільної дії внутрішніх (ендогенних) і зовнішніх (екзогенних) процесів.

Внутрішні процеси є проявом дії внутрішніх сил Землі. Зовнішні процеси відбуваються на земній поверхні або на невеликій глибині під впливом сонячної енергії, вітру, води, живих організмів.

Висновок 1. Різноманітний рельєф — це результат взаємодії внутрішніх та зовнішніх процесів.

 

Планетарні (найбільші) форми рельєфу Землі – материки й океанічні западини. У межах материків та океанічних западин основними формами рельєфу є рівнини й гори.

У межах планетарних виділяють такі основні форми рельєфу: рівнини, які займають 60% площі суходолу, та гори - відповідно 25%. Під впливом зовнішніх сил безперервно формуються дрібні форми рельєфу: яри, річкові долини, улоговини, балки, печери.

 

Рівнини - це великі ділянки суходолу з плоскою або горбистою поверхнею.

 

Низовини – це рівні і плоскі поверхні рельєфу, абсолютна висота яких не перевищує 200 м.

 

Височини  це горбисті форми поверхні, що мають висоту від 200 до 500 метрів.

 

Плоскогір'я – це також рівнини, досить високі плоскі або горбисті поверхні з абсолютними висотами понад 500 м.

 

 

 

 

 

Висновок 2. Висота рівнин залежить від того, на якій ділянці земної кори вони розташовані. Загалом рівнини утворюються на відносно стійких і рівних ділянках земної кори.

 

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Лови помилку».

Рельєф – сукупність форм земної поверхні, утворених під дією  зовнішніх процесів. На материках основними формами рельєфу є тільки рівнини. Класифікують рівнини за характером поверхні. За висотою рівнини поділяються на височини й плоскогір’я. Найбільша  за площею Прикаспійська низовина. Великі низовини в Україні – Придніпровська, Причорноморська, Поліська.

Гра-тренажер «Рівнини світу»

 

 

VІ.  Рефлексія. (осмислення результатів роботи, оцінювання, участь у розробці домашнього завдання)

«Повернення до початку».

Діти, згадайте будь ласка, які цілі ми ставили на початку уроку? Чи досягли ми їх на уроці?

На уроці я дізнався, навчився …

Найбільший мій успіх – це …

Найбільші труднощі я відчув …

Я не вмів, а тепер умію…

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 20

Позначити на контурній карті  рівнини України.

Скласти кросворд на тему: «Рівнини світу».

docx
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку