Урок географії в 6 класі
Тема: Узагальнення знань з теми «Атмосфера»
Мета:
Формування компетентностей :
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, вмінь,
Форма проведення : урок - подорож
Обладнання: кольорові папірці, картки, ,листи паперу, олівці, картки з задачами, таблички з написами.
ЕПІГРАФ УРОКУ
«Або ми врятуємося всі,
або ніхто не врятується»
Станіслав Лем
Хід уроку
І.Організація класу
Привітання. Я рада бачити вас на уроці. А зараз подивиться на сусіда, посміхніться один одному та подумки побажайте нових знань та гарних оцінок. Для того щоб кожен з вас перевірив свої знання та отримав гарну оцінку на уроці треба: уважно слухати та активно працювати.
Психологічний міні - тест на виявлення самопочуття учнів.
Зверніть увагу на умовні позначення хмарності , зображені на дошці.
Як ви себе почуваєте?
Підійміть руку , в кого настрій , самопочуття відповідає 1, 2, 3,4, 5 малюнку.
Прийом „Групове інтерв’ю”
Учні відповідають на запитання вчителя: Чому вони прийшли на урок?
( Відповіді можуть бути різними: „хочу більше знати”; „виправити оцінку”, „тому що мені цікаво” та ін.)зараз ви отримаєте кольорові картки, а в кінці уроку ми з вами підіб’ємо кольоровий підсумок уроку таким чином: червоний – своїми знаннями задоволений, синій – могло б бути краще, жовтий – своїми знаннями не задоволений, і дізнаємося, як ми працювали на уроці
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Протягом останніх уроків ми ознайомились з будовою повітряної оболонки Землі, з її газовим складом основними властивостями, наголосили на необхідності її охорони. Сьогодні, як результат закінчення вивчення атмосфери, підведемо підсумки, зробимо висновки та узагальнення.
Епіграфом уроку я взяла слова Станіслава Лема: «Або ми врятуємося всі, або ніхто не врятується». (записано на дошці)
Чому саме такий вислів ? Давайте поміркуємо.
Відповіді учнів:
1. Атмосфера потрібна для дихання.
2. Розсіює сонячні промені та захищає від ультрафіолетового випромінювання.
3. В ній згорають метеорити.
4. Захищає Землю від переохолодження і високих температур.
Учитель. Отже, якщо людина своєю діяльністю змінить, чи порушить склад атмосфери, то, насправді, як сказав польський письменник, ніхто не врятується.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На листі ватману намальована схема «Будова атмосфери», де експерти за допомогою зароблених фішок відмічають висоту, на яку піднялась команда, слідкують за відповідями своїх однокласників; кожному, хто правильно відповів, вручають жетон для підняття на певну висоту; підраховують, на яку висоту після виконання завдання піднялась команда.
Сьогодні в нас буде урок незвичайний, ми станемо підкорювачами космосу. І допоможуть нам в цьому наші знання. В нас є три команди.Кожна команда буде отримувати бали і метри за допомогою яких ви з можете піднятися на своїх повітряних кулях , до верхньої межі атмосфери. За правильну відповідь ви одержуєте відповідну кількість балів і червону фішку, за доповнення – білу фішку. На фішках вказана кількість метрів на яку ви підніметися. А також кожен із вас заповняє свій «бортовий білет подорожі атмосферою».
Кількість фішок відповідає за місце команди, а бали ви заробляєте для себе, це і буде вашою оцінкою в кінці уроку. Уважно заповнюйте свій бортовий білет, будьте активними щоб одержати гарну оцінку.
Екіпаж 6-класу (______ команда)
Капітан_________________________________
«___» лютого 2017 року
БОРТОВИЙ БІЛЕТ ПОДОРОЖІ АТМОСФЕРОЮ
|
|||
Мета подорожі:
|
|||
Назва етапу подорожі |
Висота |
Зароблена кількість балів |
Особливі відмітки |
1.___________
|
|
|
|
2. ____________ |
|
|
|
3. ____________ |
|
|
|
4._____________ |
|
|
|
5._____________
|
|
|
|
6._____________
|
|
|
|
7.______________ |
|
|
|
Підсумок |
|
|
|
Девізом нашого уроку будуть слова : Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина
Не втратилась марно.
ІІІ. Перевірка знань.
Учитель. З тропосфери ми розпочинаємо своє підняття в інші шари атмосфери, але перед цим послухаємо розповідь про дослідження атмосфери.
Розповідь учня
По-справжньому людина вперше полетіла на повітряній кулі, наповненій гарячим повітрям. Перші повітряні кулі побудували в 1783 р. у Франції брати Монгольф’є.
Першими пасажирами повітряної кулі стали вівця, качка й півень. Їх політ продовжувався 8 хв. Перший політ людини тривав 25 хв., а куля пролетіла 8 км.
Вчитель:
Отож, давайте і ми з вами здійснимо повітряну подорож. Для того щоб краще бачити ваше місцезнаходження, давайте використаємо повітряні кульки. Колір кульки відповідає команді. Ну, що ж розпочнемо подорож.
Етап І
Прийом «термінологічний диктант» (ціна — 500 м)
У балах за кожну правильну відповідь ви отримаєте 0,5 бала
Вам потрібно відповідно до питань дати відповідь,що це за поняття за допомогою цифрів.
|
І ком.
|
ІІ ком.
|
ІІІ ком.
|
||
Атмосфера |
1 |
12 |
6 |
||
Вітер |
2 |
11 |
5 |
||
Погода |
3 |
10 |
4 |
||
Клімат |
4 |
9 |
3 |
||
Бриз |
5 |
8 |
2 |
||
Барометр |
6 |
7 |
1 |
||
Мусон |
7 |
6 |
12 |
||
Тропосфера |
8 |
5 |
11 |
||
Термометр |
9 |
4 |
10 |
||
Атмосферні опади |
10 |
3 |
9 |
||
Повітряна маса |
11 |
2 |
8 |
||
Випаровування |
12 |
1 |
7 |
||
Прийом «взаємоперевірка» - учні обмінюються зошитами та перевіряють завдання один в одного.
Код відповіді:
І команда 12, 7, 1, 3, 6, 4, 2, 8, 11, 9, 10, 5.
ІІ команда 1, 6, 12, 10, 7, 9, 11, 5, 2, 4, 3, 8.
ІІІ команда 7,12 ,6, 4, 1, 3, 5, 11, 8, 10, 9, 2.
Отож, молодці …. Команда піднімається на 500м.(підсумок балів)
А ми продовжуємо нашу повітряну подорож. Тому, наступний ІІ етап отримай «щасливий квиток» . Зараз із десяти конвертиків, ви витягуєте один. У конверті є вказана тема , і до тієї теми потрібно відповісти на питання одним словом, або дати визначення поняттю. Вказана кількість балів що можна отримати , а також на скільки метрів ,ви зможете піднятися ще вище якщо відповісте правильно.
Будова атмосфери
Можна отримати 3бали (500м)
Температура повітря
Можна отримати 3бали (1000м)
Атмосферний тиск
Можна отримати 3 бали (1000м)
Вітер
Можна отримати 3бали (1000 м)
Повітряні маси
Можна отримати 3бали (1000 м)
Вологість
Можна отримати 3бали (1500 м)
6. До чого призведе зниження температури водяної пари? (конденсація - перехід водяної пари з газоподібного в рідкий (твердий) стан)
Хмарність
Можна отримати 3бали (500 м)
6. Про які хмари йдеться?,, В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами" (шаруваті)
Опади
Можна отримати 3бали (500 м)
3. Які опади конденсуються безпосередньо з повітря?(роса, туман, іній)
Погода
Можна отримати 3бали (500 м)
Клімат
Можна отримати 3бали (1500 м)
Кліматичні пояси
Можна отримати 3бали (1000 м)
Вчитель
Молодці дітки. А скажіть мені будь ласка, Ви спостерігаєте за атмосферою? (Так, спостерігаємо)
А як саме ви спостерігаєте? ( Бачимо яка погода, ведемо календар погоди…)
Для цього ви використовуєте метеорологічні прилади. Отож, ІІІ етап називається «Знання метеорологічних приладів».
За допомогою фотографій ви будете визначати прилад ,для чого і як його використовують. (кожна вгадана фотографія це +500м,1бал будуть отримувати ті учні ,які перші підняли руку і правильно відповіли)
Слайди (фото)……
Молодці дітки.
Наступний ІV етап називається «Розв’яжи задачу»
Задача. 1.
Яка температура за бортом літака, на висоті – 5 км, якщо на земної поверхні температура 12*С?
Розв’язання: 5 х 6*С = 30*С; 12*С -30*С = -18*С
Задача. 2.
На скільки зміниться атмосферний тиск на вершині гори Говерла, якщо у підніжжя атм.тиск 760 мм рт. ст..?
Розв’язання: 2000м : 100 = 20 разів, 20 х 10 мм рт ст. = 200мм рт ст. ; 760 – 200 = 560 мм рт ст.
Задача. 3.
Вирахуйте відносну вологість повітря, якщо вологість повітря становить 12г/м, а вологість насичення за даної температури – 23г/м
Рішення:
12г/м : 23г/м × 100% = 52%
Відповідь: Це означає, що повітря на 52% насичене водяною парою.
Підсумок
Фізхвилинка.
Що, стомились ? Тож хвилинку відведемо для відпочинку.
Нумо , встаньте , дітвора.
Розім’ятися пора.
Руки вгору , руки в боки І на місці кілька кроків.
Дружно тричі всі присядемо Посміхнемось, тихо сядемо .
V етап «В І Д Г А Д А Й З А Г А Д К У»
Командам по черзі загадуються загадки по темі. За кожну правильну
відповідь – 1 бал. (відповідно за кожну правильну відповідь ви підніметесь вище на 500м).
1. З небесної діжки
Крижані горішки
На землю упали
Шкоди нам завдали. (Град).
2. З небокраю, з-за діброви
Вийшли воли чорноброві,
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан. (Хмари).
3. Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде,
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде. (Дощ).
4. Він шепоче: «Шу-шу-шу…
Листя обірвать спішу.
З ним я у осіннім гаї
У таночку покружляю». (Вітер).
5. Коли це буває,
Що клен запалає?
А приходив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став. (Восени).
6.Невидимка ходить в гаї,
Все дерева роздягає.
Хто вона? (Осінь).
7. Що за перли у траві
Ранком світять мов живі?
У природі чудеса
З ночі випала … (Роса).
8. Біла скатертина всю землю вкрила. (Сніг).
9. Білий як пір'їна, холодний як крижина (Сніг).
10. У нас зимою білим цвітом сад розцвів,
Неначе літом. (Іній).
11. Скрізь зима,
Та що це, сон?
- Сад цвіте!- гука Антон.
- Білий цвіт он на калині…
Та ми знаєм, що це… (Іній).
12. Живе – лежить, помре – побіжить. ( Сніг).
13. Коли нема – чекають, коли прийду – тікають. (Дощ).
14. Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг).
Дуже гарні ви знаєте загадки
Вчитель. А зараз у нас з вами залишається останній VI етап
На цьому етапі вам потрібно розв’язати тести за допомогою підручника.
Відкрийте будь ласка підручники на сторіночці 161
1.Установіть, який шар Не є частиною атмосфери.
А. астеносфера В. тропосфера
Б. стратосфера Г. озоновий
2.Визначте середню добову температуру повітря за такими даними ( С):
+1;+3;+6;+6;0;-2;-4;+2.
А. 1,7 С В. 3 С
Б. 5 С Г. 1,5 С
А. 758 мм рт.ст……….760 мм рт. ст.
Б. 755 мм рт. ст……….758 мм рт. ст.
В.762 мм рт. ст………..753 мм рт. ст..
Г. 769 мм тр. ст………… 769 мм рт. ст..
А. погода В. тропосфера
Б. клімат Г. вологість
А. +12 С В. -6 С
Б. -12 С Г. +6 С
1 барометр А. температура
2 гігрометр Б. атмосферний тиск
3 термометр В. вологість повітря
4 анемометр Г. хмарність
Д. сила вітру
1 арктичний А. холодне, сухе, запилене
2 помірний Б. жарке, вологе
3 тропічний В. холодне, сухе, прозоре
4 екваторіальний Г. жарке, сухе, запилене
Д. взимку – холодне, влітку – жарке
А. стратосфера В. верхні шари повітря
Б. тропосфера Г. озоновий шар
Код відповіді: 1 а, 2 г, 3 в, 4 а, 5 а;
6.1-б,2-в,3 – а, 4 – д; 7. 1- в, 2- д, 3- г, 4- б; 8. 1- б, 2- а, 3- г, 4 – в.
Вчитель. А тепер для того,щоб краще перевірити тести, ми зробимо взаємоперевірку між командами ( І команда дає свої зошити ІІ – й команді, ІІ – а команда ІІІ – й , а ІІІ команда відає зошити І – команді)
Оцінювання: за кожний правильний відповідь , ви ставите 1 бал, тому кількість балів за всі тести буде 8 балів, і в якій команді більшість учнів отримають 8 балів то та команда підніметься вище на 1000 м.
Вчитель: Ну що ж дітки давайте подивимося з вами , на яку висоту ви змогли піднятися на своїх повітряних кульках.
Підбиття підсумків
Вчитель:
А я ще хочу вам зачитати таке речення :
« Атмосфера – це величезна цінність нашої планети, вона потребує охорони від забруднення».
Дітки, а які ви знаєте чинники забруднення атмосфери?
А чи потрібно охороняти повітря?
А що ви можете зробити для охорони атмосфери?
ІV. Підсумки уроку. Рефлексія
- Ми виконали задачі уроку?
- Вам цікаво було працювати?
- Як на вашу думку працював клас?
- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою кольорових карток.
Оцінювання учнів вчителем, коментування оцінок, нагородження найактивніших учнів.
V. Домашнє завдання
Прийом «власний вибір»
1. Скласти кросворд на тему «Атмосфера»
2. Знайти та записати народні прикмети про погоду.