Урок географії в 6 класі на тему : "Узагальнення знань з теми Атмосфера"

Про матеріал
Розробка уроку географія 6 клас на тему : "Узагальнення знань з теми Атмосфера". Урок - подорож.
Перегляд файлу

Урок географії в 6 класі

Тема: Узагальнення знань з теми «Атмосфера»

Мета:

  • узагальнити знання отримані підчас вивчення теми «Атмосфера»
  • перевірити ступінь засвоєння знань з теми; 
  • вдосконалити практичні навички  та вміння використовувати набуті знання;  сприяти  розвитку соціальної компетентності учнів.
  • виховувати переконання в необхідності дбайливого ставлення до природи, відповідальність, самостійність.

Формування компетентностей :

  • Соціальна (самостійний пошук відповідей, самооцінка, взаємооцінка)
  • Комунікативна (стимулювання учнів, взаємоперевірки вислову власної точки зору)
  • Інформаційна (використання додаткової інформації, таблиць опорних конспектів)
  • Полікультурна ( зв'язок з іншими предметами, життєвими ситуаціями)
  • Продуктивна творча діяльність (використання творчих завдань, складання завдань, питань алгоритмів.

 

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, вмінь,

Форма проведення : урок - подорож

 

Обладнання: кольорові папірці, картки, ,листи паперу, олівці, картки з задачами, таблички з написами.

                                                                                           ЕПІГРАФ УРОКУ

                                                                                  «Або ми врятуємося всі,        

 

                                                                             або ніхто не врятується»

 Станіслав Лем
 

 

Хід уроку

І.Організація класу

Привітання. Я рада бачити  вас на уроці. А зараз подивиться  на сусіда, посміхніться  один одному та подумки побажайте  нових знань та гарних оцінок. Для того щоб кожен з вас перевірив свої  знання та отримав  гарну оцінку на уроці треба: уважно слухати та активно працювати.

 

 

 

 

Психологічний міні - тест на виявлення самопочуття учнів.

Зверніть увагу на умовні позначення хмарності , зображені на дошці.

Як ви себе почуваєте?

Підійміть руку , в кого настрій , самопочуття відповідає 1, 2, 3,4, 5 малюнку.

 

 

Прийом „Групове інтерв’ю”

Учні відповідають на запитання вчителя: Чому вони прийшли на урок?

( Відповіді можуть бути різними: „хочу більше знати”; „виправити оцінку”, „тому що мені цікаво” та ін.)зараз ви отримаєте кольорові картки, а в кінці уроку ми з вами підіб’ємо кольоровий підсумок уроку таким чином: червоний – своїми знаннями задоволений, синій – могло б бути краще, жовтий – своїми знаннями не задоволений,  і дізнаємося, як ми працювали на уроці

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Протягом останніх уроків ми ознайомились з будовою повітряної оболонки Землі, з її газовим складом основними властивостями, наголосили на необхідності її охорони. Сьогодні, як результат закінчення вивчення атмосфери, підведемо підсумки, зробимо висновки та узагальнення.

Епіграфом уроку я взяла слова Станіслава Лема: «Або ми врятуємося всі, або ніхто не врятується». (записано на дошці)

Чому саме такий вислів ? Давайте поміркуємо.

 

Відповіді учнів:

           1. Атмосфера потрібна для дихання.

           2. Розсіює сонячні промені та захищає від ультрафіолетового випромінювання.

           3.  В ній згорають метеорити.

           4. Захищає Землю від переохолодження і високих температур.

 

Учитель. Отже, якщо людина своєю діяльністю змінить, чи порушить склад атмосфери, то, насправді, як сказав польський письменник, ніхто не врятується.

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На листі ватману намальована схема «Будова атмосфери», де  експерти за допомогою зароблених фішок  відмічають висоту, на яку піднялась команда, слідкують за відповідями своїх однокласників; кожному, хто правильно відповів, вручають жетон для підняття на певну висоту; підраховують, на яку висоту після виконання завдання піднялась команда.

 

Сьогодні в нас буде урок незвичайний, ми станемо підкорювачами космосу. І допоможуть нам в цьому наші знання.  В нас є три команди.Кожна команда буде отримувати  бали і метри   за допомогою  яких ви з можете піднятися на своїх повітряних кулях , до верхньої межі атмосфери. За правильну відповідь ви одержуєте  відповідну кількість балів і  червону фішку, за доповнення – білу фішку. На фішках вказана кількість метрів на яку ви підніметися. А також  кожен із вас заповняє свій «бортовий білет  подорожі атмосферою».

 

Кількість фішок відповідає за місце команди, а бали ви заробляєте для себе, це і буде вашою оцінкою в кінці уроку. Уважно заповнюйте свій бортовий білет, будьте активними щоб одержати гарну оцінку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екіпаж 6-класу (______ команда)

Капітан_________________________________

 

«___» лютого 2017 року

 

БОРТОВИЙ БІЛЕТ ПОДОРОЖІ АТМОСФЕРОЮ

 

Мета подорожі:

  1. Узагальнити знання з теми Атмосфера.
  2. Визначити значення повітряної оболонки  для життя на Землі.

 

Назва етапу подорожі

Висота

Зароблена кількість балів

Особливі відмітки

 

1.___________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. ____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4._____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5._____________

 

 

 

 

 

 

 

6._____________

 

 

 

 

 

 

7.______________

 

 

 

Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Девізом нашого уроку будуть слова :   Працюй  наполегливо,

                                                                         Швидко, старанно,

                                                                         Щоб кожна хвилина

                                                                         Не втратилась  марно.

 

ІІІ. Перевірка знань.

  Учитель. З тропосфери ми розпочинаємо своє підняття в інші шари атмосфери, але перед цим послухаємо розповідь про дослідження атмосфери.

Розповідь учня

По-справжньому людина вперше полетіла на повітряній кулі, наповненій гарячим повітрям. Перші повітряні кулі побудували в 1783 р. у Франції брати Монгольф’є.

Першими пасажирами повітряної кулі стали вівця, качка й півень. Їх політ продовжувався 8 хв. Перший політ людини тривав 25 хв., а куля пролетіла 8 км.

Вчитель:

Отож, давайте і ми з вами здійснимо повітряну подорож. Для того щоб краще бачити ваше місцезнаходження, давайте використаємо повітряні кульки. Колір кульки відповідає команді. Ну, що ж розпочнемо подорож.

 Етап І

 Прийом «термінологічний диктант» (ціна — 500 м)

У балах за кожну правильну відповідь ви отримаєте 0,5 бала

Вам потрібно відповідно до питань дати відповідь,що це за поняття за допомогою цифрів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І ком.

 

ІІ ком.

 

ІІІ ком.

 

Атмосфера

1

12

6

Вітер

2

11

5

Погода

3

10

4

Клімат

4

9

3

Бриз

5

8

2

Барометр

6

7

1

Мусон

7

6

12

Тропосфера

8

5

11

Термометр

9

4

10

Атмосферні опади

10

3

9

Повітряна маса

11

2

8

Випаровування

12

1

7

                                

 

  1. Процес переходу води  з рідкого стану в газоподібний.
  2. Вітри, що змінюють свій напрям двічі на рік.
  3. Повітряна оболонка Землі.
  4. Стан нижнього шару атмосфери в певний час в певній місцевості.
  5. Прилад для вимірювання атмосферного тиску.
  6. Багаторічний режим погоди в певній місцевості.
  7. Горизонтальний рух повітря, що виникає внаслідок різниці атмосферного тиску.
  8. Нижній шар атмосфери.
  9. Великій об’єм повітря тропосфери з певною температурою, вологістю, запиленням.
  10. Прилад для вимірювання температури повітря.
  11. Вода, яка в рідкому чи твердому стані випадає з хмар або з повітря.
  12. Вітер, що змінює свій напрям двічі на добу.

 

Прийом  «взаємоперевірка» - учні обмінюються зошитами та перевіряють завдання один в одного.

Код відповіді:

І команда  12, 7,  1,   3,  6,  4,  2,   8, 11,  9,  10,  5.

ІІ команда   1, 6, 12, 10, 7,  9,  11, 5,   2,  4,    3,  8.

ІІІ команда  7,12  ,6,   4, 1,  3,  5,  11,  8,  10,  9,  2.

 

Отож, молодці …. Команда піднімається на 500м.(підсумок балів)

 

А ми продовжуємо нашу повітряну подорож. Тому, наступний ІІ етап отримай «щасливий квиток»  . Зараз із десяти конвертиків,  ви витягуєте один. У конверті є вказана тема , і  до тієї теми потрібно відповісти на питання одним словом, або дати визначення поняттю. Вказана кількість балів що можна отримати , а також на скільки метрів ,ви зможете піднятися ще вище якщо відповісте правильно.

 

 

                                  Будова атмосфери

                  Можна отримати 3бали (500м)

  1. Нижній шар атмосфери називають …(тропосфера)
  2. Озоновий шар розміщений в…(стратосфері)
  3. Найпотужніший шар тропосфери є над …(екватором)
  4. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (повітря)
  5. 3 яких шарів складається атмосфера? (тропосфера, стратосфера,мезосфера, іоносфера)
  6. Яка основна функція озонового шару? (захищає живі організми від ультрафіолетового випромінювання).

 

                     Температура повітря 

          Можна отримати 3бали (1000м)

  1. Яким приладом вимірюється температура повітря? (термометр)
  2. Від чого залежить температура повітря? (від кута падіння сонячних променів)
  3. Як змінюється температура з висотою? (знижується, на 1 км – 6 С)
  4. Як обчислити середньодобову температуру?(додати всі показники і поділити на їх кількість)
  5. Поясніть як нагрівається повітря? (від земної поверхні)
  6.               Що таке амплітуда коливань температури повітря? ( різниця між найвижчою і найнижчою температурами повітря)

                          Атмосферний   тиск

               Можна отримати 3 бали (1000м)

  1. Прилад для вимірювання тиску (барометр)
  2. Лінії, які з’єднують точки з однаковим тиском, називаються (ізобари)
  3. Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск на рівні моря? (760 мм. рт. ст.)
  4. Як змінюється тиск з висотою? (знижується, на 100 м. - 10 мм. рт. ст.)
  1.    Як розподіляються пояси атмосферного тиску на Земній кулі?( змінюються почергово, починаючи від полюсів В-Н-В-Н…..)
  2.    Від чого залежить атмосферний тиск? (від температури, вище t - нижче тиск і навпаки)

 

                             Вітер

          Можна отримати 3бали (1000 м)

  1.   Прилад, яким визначають напрямок вітру? (флюгер)
  2. Дайте визначення поняття „вітер" (горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску)
  3.   Назвіть постійні вітри (західні, пасати)
  4.   Як утворюється вітер (різниця температур - різниця тиску)
  5.   Як рухаються пасати (з тропіків на екватор)
  6. Розкажіть про рух мусонів (літом — з океану, взимку — на океан)

                       

                   

                    

 

                         Повітряні маси

         Можна отримати 3бали (1000 м)

  1. Що таке повітряні маси? (великий об'єм повітря з визначеними властивостями)
  2. Як розподіляються повітряні маси за температурою? (теплі та холодні)
  3. Що таке циклон? (атмосферний вихор з низьким тиском в центрі, рух повітря від країв до центру)
  1. Що таке антициклон? (атмосферний вихор з високим тиском в центрі, рух повітря від центру до країв)
  2. Узимку з приходом антициклону погода встановлюється… (Морозна та ясна)
  3. Що таке атмосферний фронт?(територія, на якій змагаються теплий та холодний фронт, тягнеться близько 100км)

 

Вологість

                    Можна отримати 3бали (1500 м)

  1.   Прилад для визначення вологості повітря (гігрометр)
  2. Що таке випаровування?(перехід води з рідкого стану в газоподібний)
  3.   Що таке абсолютна вологість?(кількість водяної пари в 1м. куб)
  4.   В чому виражається відносна волость? (у %)
  5. Від чого залежить кількість водяної пари в повітрі? (від температури, вище t більше вологи)

6. До чого призведе зниження температури водяної пари? (конденсація - перехід водяної пари з газоподібного в рідкий (твердий) стан)

 

                                  

                                     Хмарність

                    Можна отримати 3бали (500 м) 

  1. Що таке хмари? (скупчення водяних крапель або кришталиків льоду в повітрі)
  2. За якої температури хмара складається з кришталиків льоду?
  3. Назвіть, які є види хмар. (купчасті, перисті, купчасто - дощові, шаруваті)
  4. Які хмари зображено на малюнку? (Купчасті)

 

  1. Які хмари приносять зливу? (купчасто - дощові)

 

6. Про які хмари йдеться?,, В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами" (шаруваті)

   Опади

                     Можна отримати 3бали (500 м)

  1.   Прилад яким вимірюється кількість опадів (опадомір)
  2.   Що такс атмосферні опади?(це вода в рідкому або твердому стані)

3. Які опади конденсуються безпосередньо з повітря?(роса, туман, іній)

  1. Де на землі випадає найбільша кількість опадів? (Індія (Гімалаї) Черрапунджа)
  2. Як називаються лінії, що з'єднують точки з однаковим рівнем зволоження? (ізогієти)
  3. В яких хмарах утворюється град і чому? (Купчасто-дощові, мають значну висоту)

                                  

 

                                 Погода

             Можна отримати 3бали (500 м)

  1. Погода – це (стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в даний час)
  2. Перерахуйте елементи погоди (температура, сила та напрямок вітру,тиск, опади, хмарність, вологість)
  3.   Що визначає погоду на планеті Земля? (циклони та антициклони)
  4. Яка наука займається вивченням погоди та складанням прогнозів? (Метеорологія)
  5.   Типи погоди (морозна, без морозна, ясна, хмарна, перемінно - ясна)
  6.   Опишіть погоду в даний момент.

 

Клімат

                Можна отримати 3бали (1500 м)

  1. Що таке клімат? (багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевост)
  2. Яка наука займається вивченням клімату? (кліматологія)
  3. Назвіть основний кліматотворний чинник. (кут падіння сонячних променів (широта місцевості)
  4. Що таке кліматотворні фактори? (причини, від яких залежить різноманітність кліматів)
  1. Які кліматотворні чинники впливають на клімат, (кут падіння сонячних поменів, характер підстилаючої поверхні, повітряні маси)
  2. На прикладі холодної течії опишіть, як впливає океан на формування клімату? (посушливий клімат, утворення пустель)

 

 

 

                           Кліматичні пояси

                 Можна отримати 3бали (1000 м)

  1. Назвіть основні кліматичні пояси Землі (екваторіальний, тропічний, помірний, арктичний або антарктичний)
  2. Де утворюються основні кліматичні пояси? (в районах формування основних повітряних мас)
  3. Де утворюються перехідні кліматичні пояси? (в районах, де не утворюються основні повітряні маси, а переходять з основних поясів)
  4. Який кліматичний пояс має чітко виражені чотири пори року? (помірний)
  5. У міру просування вглиб материка континентальність клімату (збільшується)
  6. Для морського типу клімату характерні: (прохолодне літо та м'яка зима)

 

Вчитель

Молодці дітки. А скажіть мені будь ласка, Ви спостерігаєте за атмосферою? (Так, спостерігаємо)

А як саме ви спостерігаєте? ( Бачимо яка погода, ведемо календар погоди…)

Для цього ви використовуєте метеорологічні прилади. Отож, ІІІ етап називається «Знання метеорологічних приладів».

За допомогою фотографій ви будете визначати прилад ,для чого і як його використовують. (кожна вгадана фотографія це +500м,1бал будуть отримувати ті учні ,які перші підняли руку і правильно відповіли)

 

Слайди (фото)……

 

Молодці дітки.

 

 Наступний ІV етап називається  «Розв’яжи задачу»

 

Задача. 1.

Яка температура за бортом літака, на висоті – 5 км, якщо на земної поверхні температура 12*С?

Розв’язання: 5 х 6*С = 30*С; 12*С -30*С = -18*С

Задача. 2.

На скільки зміниться атмосферний тиск на вершині гори Говерла, якщо у підніжжя атм.тиск 760 мм рт. ст..?

Розв’язання: 2000м : 100 = 20 разів, 20 х 10 мм рт ст. = 200мм рт ст. ; 760 – 200 = 560 мм рт ст.

 

 

Задача. 3.

Вирахуйте відносну вологість повітря, якщо вологість повітря становить 12г/м, а вологість насичення за даної температури – 23г/м

                        Рішення:

12г/м : 23г/м × 100% = 52%

Відповідь: Це означає, що повітря на 52% насичене водяною парою.

 

Підсумок

 

                                       Фізхвилинка.

Що, стомились ? Тож хвилинку відведемо для відпочинку.

Нумо , встаньте , дітвора.

Розім’ятися пора.

Руки вгору , руки в боки І на місці кілька кроків.

Дружно тричі всі присядемо Посміхнемось, тихо сядемо .

 V етап   «В І Д Г А Д А Й   З А Г А Д К У»

Командам по черзі загадуються загадки по темі. За кожну правильну

відповідь – 1 бал. (відповідно за кожну правильну відповідь ви підніметесь вище на 500м).

               1. З  небесної діжки

      Крижані горішки

      На землю упали

                            Шкоди нам завдали. (Град).

 

 

 

 

 

 2. З небокраю, з-за діброви

Вийшли воли чорноброві,

Принесли водиці дзбан,

Полили і ліс, і лан.   (Хмари).

 

 

                                                 3.    Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде,

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде. (Дощ).

 

 

 4. Він шепоче: «Шу-шу-шу…

Листя обірвать спішу.

З ним я у осіннім гаї

У таночку покружляю». (Вітер).

 

 

 5. Коли це буває,

Що клен запалає?

А приходив морозець

Та повіяв вітерець,

Весь вогонь на землю впав,

Зовсім клен без листя став. (Восени).

 

 

 6.Невидимка ходить в гаї,

Все дерева роздягає.

Хто вона?  (Осінь).

 

 

 7. Що за перли у траві

Ранком світять мов живі?

У природі чудеса

З ночі випала … (Роса).

 

 

 8. Біла скатертина всю землю вкрила.  (Сніг).

 

 

   9.    Білий як пір'їна, холодний як крижина  (Сніг).

 

 

 

 10. У нас зимою білим цвітом сад розцвів,

Неначе літом.   (Іній).

 

 

 11. Скрізь зима,

Та що це, сон?

- Сад цвіте!- гука Антон.

- Білий цвіт он на калині…

Та ми знаєм, що це…  (Іній).

 

 

 12.  Живе – лежить, помре – побіжить.  ( Сніг).

 

 

                        13.   Коли нема – чекають, коли прийду – тікають.  (Дощ).

 

 

               14.    Як живе, то летить, як помре, то біжить.  (Сніг).

 

 

Дуже гарні ви знаєте загадки

Вчитель. А зараз у нас з вами залишається  останній  VI етап

        На цьому етапі вам потрібно розв’язати тести за допомогою підручника.

Відкрийте будь ласка підручники на сторіночці 161  

    

1.Установіть, який шар Не є частиною атмосфери.

 

    А. астеносфера В. тропосфера

 

    Б. стратосфера                                Г. озоновий

 

2.Визначте середню добову температуру повітря за такими даними ( С):

  +1;+3;+6;+6;0;-2;-4;+2.

 

А. 1,7  С В. 3 С

 

Б. 5 С Г. 1,5 С

 

  1.   У якому випадку  вітер, що виникає між ділянками з різним атмосферним тиском, буде найсильніший?

 

А. 758 мм рт.ст……….760 мм рт. ст.

Б. 755 мм рт. ст……….758 мм рт. ст.

В.762 мм рт. ст………..753 мм рт. ст..

Г. 769 мм тр. ст………… 769 мм рт. ст..

 

 

  1.   Установіть, яке поняття має таке визначення: « Стан приземного шару повітря в даній місцевості у певний час».

  

  А. погода В. тропосфера

 

  Б. клімат  Г. вологість

 

  1.   Укажіть, якою буде температура повітря біля підніжжя гори заввишки 2 км, якщо на її вершині вона становить 0 С.

 

 

 

А. +12 С В.  -6  С

 

Б. -12 С                                     Г. +6 С

 

 

 

  1.   Установіть відповідність між приладом і тим, що він вимірює.

 

1 барометр А. температура

2 гігрометр Б. атмосферний тиск

3 термометр В. вологість повітря

4 анемометр                             Г.  хмарність

 Д. сила вітру

 

  1.   Установіть відповідність між кліматичним поясом та властивостями повітря в ньому.

 

1 арктичний А. холодне, сухе, запилене

2 помірний  Б. жарке, вологе

3 тропічний В. холодне, сухе, прозоре

4 екваторіальний Г. жарке, сухе, запилене

 Д.  взимку – холодне, влітку – жарке

 

  1.   Розташуйте послідовно шари атмосфери, починаючи від земної поверхні.

 

А. стратосфера                                              В. верхні шари повітря

 

Б. тропосфера                                     Г.  озоновий шар

 

 

Код відповіді: 1 а, 2 г, 3 в, 4 а, 5 а;

6.1-б,2-в,3 – а, 4 – д; 7. 1- в, 2- д, 3- г, 4- б; 8. 1- б, 2- а, 3- г, 4 – в.

 

Вчитель. А тепер для того,щоб краще перевірити тести, ми зробимо взаємоперевірку між командами ( І команда дає свої зошити  ІІ – й команді, ІІ – а команда ІІІ – й , а ІІІ команда відає зошити  І – команді)

 

Оцінювання: за кожний правильний відповідь , ви ставите 1 бал, тому кількість балів за всі тести буде 8 балів, і в якій команді більшість учнів отримають 8 балів то та команда підніметься вище на 1000 м.

 

Вчитель: Ну що ж дітки давайте подивимося з вами , на яку висоту ви змогли піднятися на своїх повітряних кульках.

Підбиття підсумків

 

 

Вчитель:

А я ще хочу вам зачитати таке речення :

 « Атмосфера – це величезна цінність нашої планети, вона потребує охорони від забруднення».

Дітки, а які ви знаєте чинники забруднення атмосфери?

 

А чи потрібно охороняти повітря?

 

А що ви можете зробити для охорони атмосфери?

 

 

ІV. Підсумки уроку. Рефлексія

- Ми виконали задачі уроку?

- Вам цікаво було працювати?

- Як на вашу думку працював клас?

- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою кольорових  карток.

Оцінювання учнів вчителем, коментування оцінок, нагородження найактивніших учнів.

 

 V. Домашнє завдання

Прийом «власний вибір»

1. Скласти кросворд на тему «Атмосфера»

2. Знайти та записати народні прикмети про погоду.

 

docx
Додано
9 травня 2022
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку