Даний матеріал учитель географії може використати при проведенні уроку на тему "Географічне положення Австралії. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова."
ТЕМА. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ АВСТРАЛІЇ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ТЕКТОНІЧНА БУДОВА, РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ.
Мета: навчальна: визначити основні риси рельєфу, закономірності формування основних форм рельєфу та поширення корисних копалин; з'ясувати особливості дослідження та освоєння материка європейцями; розвивальна: розвивати географічне мислення, практичні навички роботи з картами атласу, вміння порівнювати географічні об’єкти; виховна: виховувати цікавість до вивчення курсу географії, повагу до наукових досліджень.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, фізична карта Австралії, тектонічна карта світу, контурна карта.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні та базові поняття: географічне положення, крайні точки материка, тектонічна будова, платформа, щит.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО - ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Прийом «Відгадай материк». Учитель. Подорожуючи південними материками Землі ми побували на найвологішому материку - Південна Америка та найтеплішому - Африка. Сьогодні продовжимо свою подорож південними материками Землі. Ми побуваємо на материку, про який Жуль Верн словами одного зі своїх героїв, сказав так: «А я клянуся вам, що цей край – найцікавіший на всій кулі. Найвигадливіша, найнелогічніша країна з усіх, що коли – небудь існувала». 75 % рослин і 90% тварин, які є на материку, більше не зустрічаються ніде на Землі. Тільки поблизу берегів цього материка розкинулося таке чудо природи, як Великий Барєрний риф, найбільший кораловий риф у світі. Тільки цей материк цілком займає одна країна. Назва цього материка у перекладі з латинської означає «південна». Про який материк йдеться? Відповідь учнів. Так, це Австралія, якою ми подорожуватимемо протягом кількох уроків. Запишемо в зошит тему уроку: «Австралія: фізико-географічне положення, історія відкриття та дослідження»
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Прийом «Асоціативний кущ» Запишіть усі свої асоціації до слова «Австралія».
Найменша АВСТРАЛІЯ Евкаліпт
Коала Кенгуру
Бесіда
1.Які дослідники зробили внесок у вивчення цієї частини світу? (Віллем Янссзон - голландський мореплавець, який 1606 року відкрив північне узбережжя Австралії. Джеймс Кук - англійський мореплавець, першовідкривач східного узбережжя Австралії, відкрив Великий Бар'єрний риф. Абель Тасман обійшов Австралію з півдня і встановив, що вона – самостійний материк. ...) 2. Що називають ФГП ? ( Фізико – географічне положення материка – це розміщення материка на земній кулі відносно екватора, паралелей і меридіанів, теплових поясів, морів, і океанів, інших материків та географічних об’єктів.) 3. Яке положення за розмірами відведено Австралії серед інших материків ? (Це – найменший за площею материк)
Учитель зачитує вірш Г. Усової «Австралія».
Вона знаходиться під нами, І ходять там, напевно, вверх ногами, Там навпаки всі пори року: Там в жовтні квітне сад, А в лютому палає літо, І дощ не ллється як з корита. Там протікають без води в пустелях ріки, І називають жителі їх – кріки. Там в заростях безкрилі птахи, І риби лазять як мурахи; Там райський птах і лірохвіст Красою звеселяють ліс. Там лупляться з яєць звірята, І молоком годуються малята. Дерева лізуть там з кори, Ребром ростуть листочки від жари, Там крона дерева – копиця із травою…
Прийом «Проблемне питання». Чуму Австралію називають «материком – навпаки» ? Відповідь учнів. (Материк повністю розташований по той бік екватора, тому багато просторових орієнтирів у ній незвичні для жителів Північної півкулі. Літо триває з грудня по лютий , а зима настає у червні та ін..)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Фізико – географічне положення материка. Робота в групах Користуючись картами атласу та підручником, за типовим планом охарактеризуйте географічне положення Австралії. Учні виконують завдання та занотовують у зошит заповнюючи таблицю. Після виконання завдання учні презентують результати роботи біля дошки (показуючи на карті).
Географічне положення Австралії (зразок)
План характеристики |
Особливості географічного положення
|
Розташування щодо екватора, 0° меридіана, тропіків, півкуль |
Повністю лежить у південній півкулі. Південний тропік проходить через середину материка, тому більша частина розташована в тропічних широтах. |
Крайні точки |
Північна – мис Йорк(11°пд.ш. 142° сх..д.) Південна – мис південно – Східний (39° пд..ш., 146° сх..д.) Західна – мис Стіп – Пойнт (26 пд.ш., 113° сх..д.) Східна - мис Байрон (28° пд..ш., 153° сх..д.) |
Океани та моря, що омивають материк, характер берегової лінії
|
Довжина берегової лінії: 15, 7 тис. км . Із заходу Австралія омивається Індійським океаном, зі сходу – Тихим. Моря: Коралове, Тасманове. Затоки: Велика австралійська, карпентарыя. Протоки: Бассова, торресова. Півострови: кейп-Йорк, Арнемлен. Острови: Нова Гвінея, Тасманія, Нова Зеландія. Береги материка розчленовані слабо, тому в Австралії мало заток, сприятливих для будівництва портів. |
Найближчі за розташуванням материки. |
Австралія розташована відносно близько до материка Євразія (Південно-Східної Азії) |
2. Дослідження та освоєння материка. Випереджальне завдання. Кожна група отримала випереджальне завдання щодо дослідження материка (Дослідник та його внесок у дослідження материка).
Дослідження та освоєння материка (зразок)
Дослідники |
Внесок у дослідження материка |
Іспанський мореплавець Луїс Торес(1606 р.) |
Пропливши вздовж південного берега Нової Гвінеї довів, що це острів, а південніше від нього знаходиться невідома земля. |
Голландський мореплавець Вілем Янсзон(1606 р.) |
Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі Новою Голландією. |
Голландський мореплавець Абель Тасман (1642-1644 рр.) |
Дістався південних берегів Австралії, відкрив острів на південь від Австралії. Довів, що материк існує. |
Англійський мореплавець Джеймс Кук(1770р.) |
Відкрив східне узбережжя Австралії та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії. Також відкрив Великий Бар’єрний риф. |
Англійські мореплавці (1788 р.) |
Заснували перше англійське поселення як колонію каторжників |
Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басс (1797-1798 рр.) |
Обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву |
Джон Стюарт (1859 – 1862 рр.) |
Перетнув материк з півдня на північ |
3. Тектонічна будова , рельєф, корисні копалини.
Розповідь учителя (Під час розповіді учні працюють з тектонічною картою Австралії, а учитель показує на карті.) В основі материка лежить давня (докембрійська ) Австралійська платформа, яка є частиною Індо-Австралійської літосферної плити. В основі Австралії лежить платформа, тому в рельєфі переважають рівнини: Західноавстралійське плоскогір'я на заході та Центральна низовина на сході та південному сході. Найнижча точка материка – озеро Ейр. Австралія найнижчий материк нашої планети. Області складчастості відповідають Східно – Австралійські гори, які в Австралії називають Великий Вододільний хребет. Найвища вершина – г. Косцюшко(2230 м.). Ця назва, на честь польського героя Тадеуша Косцюшко, була дана польською експедицією в 1839 р. Гора розташована в найвищій частині Великого Вододільного хребта , яку називають Австралійськими Альпами, або « Сніговими горами». У період із травня до жовтня в горах випадає велика кількість снігу, але сучасного зледеніння в горах Австралії немає. На материку немає активних сейсмічних зон і діючих вулканів,оскільки межі давньої платформи розташовані далеко від меж літосферної плити.
Робота з контурною картою. Нанесіть на контурну карту Австралії межі літосферних плит та корисні копалини, які залягають у надрах материка.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Практична робота №7 (початок). Нанесення об’єктів географічної номенклатури Австралії на контурну карту.
Прийом «Мікрофон» 1.У чому полягають особливості географічного положення Австралії? 2. Назвіть географічні об’єкти, названі на честь дослідників материка. 3. До яких океанів належать моря, що омивають береги Австралії? 4. Поясніть, чому на материку немає високих гір, вулканів, льодовиків ? 5. Австралія – «материк –навпаки». Поясніть твердження.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф підручника. Скласти сенкан до слова «Австралія»