Урок "Географічне положення Австралії. Історія відкриття та дослідження. Рельєф і корисні копалини."

Про матеріал
Конспект уроку : "Географічне положення Австралії. Історія відкриття та дослідження. Рельєф і корисні копалини."
Перегляд файлу

7 клас

Тема: Географічне положення Австралії. Історія відкриття та дослідження. Рельєф  і корисні копалини.

Мета:

навчальна:

формувати предметні компетентності:

просторову:

- орієнтуватися в географічному просторі;

- визначати географічне положення материка Австралія;

  • користуватися географічними картами як основним джерелом інформації;
  • визначати особливості території й елементів берегової лінії.

хронологічну:

- орієнтуватися в історії формування  материка Австралія;

  • установлювати зв'язок між сучасним рельєфом й геологічною будовою материка.

інформаційну:

- працювати з джерелами географічної інформації;

  • критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість;

мовленнєву:

- будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати таблицю, будувати відповідь на основі таблиці; висловлювати власну думку,).

логічну:

  •   аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення;
  •   систематизувати й узагальнювати отриману інформацію про Австралію;
  •   користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

картознавчу:

- читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

розвивальна:

розвивати ключові компетентності:

інформаційно-пізнавальну:

- удосконалювати прийоми роботи з різними джерелами інформації (навчальної, довідкової, Інтернету тощо), виділяти найважливіше.

комунікативну:

  •                    висловлювати власну думку,  аргументовано її доводити.

самоосвіти та саморозвитку:

- самостійно здобувати знання, демонструвати достатню сформованість загально навчальних умінь та мати стійкі пізнавальні потреби та мотивацію.

виховна:

  •                    виховувати почуття національної гордості за нашого дослідника – потомка

запорізьких козаків М.Міклухо-Маклая;

  •                    виховувати прагнення до активної життєвої позиції;
  •                    патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни.

 

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум.

Міжпредметні зв’язки:

-  інформатика (програми Word 2013,  Power Point);

-  математика (розрахунок протяжності материка);

-  література;

-  біологія.

Наочність та обладнання:  ноутбук, мультимедійний екран, підручники, зошити, атласи, контурні карти.

Географічна номенклатура: миси: Йорк, Південно-Східний, Стіп-Пойнт, Байрон; моря: Коралове, Тасманове, Арафурське, Тіморське; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; протоки: Басова, Торесова; півострови: Кейп-Йорк, Арнем-Ленд; течії: Південна пасатна, Східноавстралійська; острови: Тасманія, Нова Зеландія, Великий Бар’єрний риф, Нова Ґвінея; Західно-Австралійське плоскогір’я; Центральна низовина; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко);

«Знання – це скарб,

а вміння вчитися – ключ до нього».(слайд 1)

Зміст  уроку

1.Організаційний момент

       Один поет сказав:

                                    Вважай, ти втратив день,

                                    В який не посміхнувся.

А  що б не був він  втраченим, подивіться один на одного і посміхніться,  подумки побажайте успіхів.

                                 успіх  - це

                                                  У – уміння   навчатись і    працювати

                                                  С – співробітництво   в парах, в групах

                                                  П – подолання     труднощів

                                                  І   ініціативність

                                                 Х -  хороший настрій(слайд 2)

Всі ці складові  необхідні для нашого   уроку.  Я  вам бажаю  гарного настрою, посмішок і успіху.

2.Актуалізація опорних знань.

 Бліц опитування

3.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

На Землі існує багато цікавих куточків. Навряд чи зможете відвідати їх усі протягом життя. Щастя, ви можете здійснити уявні подорожі на різні материки на уроках географії.    

                            Загадка

Я – найменший, найсухіший

І, мабуть найцікавіший:

Звірі з сумками живуть,

«Лихом» кролика тут звуть.

                                                        (Австралія)

 

Що вам відомо про Австралію?

Вона знаходиться під нами,

І ходять там, напевно, догори ногами,

Там навпаки всі пори року:

Там в жовтні розквітають гори,

А в лютому палає літо

І дощ не ллється як з корита.

Там протікають без води

В пустелях ріки,

І називають жителі їх «кріки».

Прийом «Дивую всіх»

Австралія — материк чудернацький, бо все там навпаки для нас: в січні — літо, дерева взимку скидають не листя, а кору, через пустелі без сокири не пройдеш, тварини мають сумки.

Як пояснити « плутанину» з порами року ?

Куди зникають річки?

Чому в Австралії Санта - Клаус приходить до дітей із подарунками не в теплих валянках  і в шубі, а босоніж і в легкій червоній накидці ?

Усе це можливо й насправді існує на дивному материку. Тож наші уроки допоможуть вам з’ясувати причини такої «незвичайності» Австралії.

4.Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Творча лабораторія»

Підручник ст. 255

Розгорнутий план етапу

1. Характеристика ФГП материка за планом

Географічне положення. Див. схему на форзаці підручника.(робота з атласом в парах)

  •                               ( слайд 3)
  •                               Крайні точки:

Північна – мис Йорк.                        11˚ пд.ш.,143 ˚с.д.

Південна -  мис Південно-східний. 39˚ пд.ш.,146˚ с.д.

Західна – мис Стіп - Пойнт.             26˚ пд.ш.,113 ˚с.д.

Східна – мис Байрон.                        28˚ пд.ш.,154˚˚ с.д.

  •                               ( слайд 4)
  •                               Найменший по площі – 7,6 млн. км
  •                               Омивають 2 океани: Індійський та Тихий.
  •                               Найвіддаленіший від інших материк.
  •                               Змінені просторові орієнтири: Полярне сузір’я Південний Хрест вказує на південь, опівдні Сонце розташоване на півночі, а не на півдні, як у Пн. півкулі.
  •                               Береги розчленовані слабо, тому мало заток.

Робота з картою

Охарактеризуйте берегову лінію материка. Назвіть великі затоки, протоки, півострови, моря.

Практична робота №  (початок)

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії Австралії

(Слайд 5-6 доповнити слайд 6 робота з картою)скласти схему на дошці

2   Історія відкриття і дослідження Австралії.(слайд 7-17)

 Розповідь учителя, повідомлення учнів

Слухаючи розповідь, заповніть таблицю.

Час дослідження

 Дослідники

Результати

Епоха Середньовіччя

Картографи

Нанесли на карту землю

Terra Australis Incognita-

« невідома південна земля ».

1606 р.

В. Янсон

Дослідив Пн. частину континенту

1606 р.

Л. Торрес

Протока між Новою Гвінеєю і  Австралією

!642 р.

 А .Тасман

Обігнув материк з півдня, відкрив острови.

1770 р.

Дж. Кук

Сх.. береги

1797-1803

М. Фліндерс

Обігнув весь материк,

Запропонував перейменувати на Австралію

3  Геологічна будова Австралії.(слайд 18)

 (Пояснення з елементами бесіди, робота з тектонічною картою, картою рельєфу Австралії)
-   Які ви знаєте типи тектонічних структур та як вони пов’язані з формами рельєфу та розміщенням родовищ різних за походженням корисних копалин.
      Австралія розміщена у центральній частині Індо-Австралійської літосферної плити. Тому це єдиний материк, на якому немає діючих вулканів, а землетруси трапляються дуже рідко й не мають руйнівної сили.
     Австралія, як Африка та Південна Америка, є залишком давнього материка Гондвана, який близько 180 млн. років тому розколовся на частини. Острови Нова Гвінея та Тасманія також відокремилися від Австралії в результаті розколів земної кори.
-    Як називаються острови такого походження?
-    За тектонічною картою відшукайте основні тектонічні структури Австралії.
     В основі материка лежить давня Австралійська платформа. Її фундамент сформувався в архейську та протерозойську ери. Вік платформи вимірюється кількома мільярдами років. Тривалі рухи земної кори – підняття, опускання та розломи – призвели до формування на заході Австралійської платформи великого щита а на сході – обширного прогину, заповненого осадовими гірським породами.
     В межах щита фундамент платформи, що виходить на денну поверхню, утворює так звані гори-останці.

     Скеля Ейрс-Рок – один з найбільших у світі останців кристалічного фундаменту давньої Австралійської платформи. Він височить над плоскою рівниною на 348 м й тягнеться майже на 3 км. Аборигени вважають скелю священною і називають Улуру – “місце, де буває тінь”. Нині – це популярний об'єкт туризму. 
     Центральний прогин тривалий час був занурений під води давнього океану і являв собою протоку, на дні якої відкладалися морські глини та піски. З часом загальне підняття Австралійської платформи викликало обміління протоки й відступ моря.
     На схід від платформи вздовж узбережжя простягся пояс давньої складчастості. У палеозойську еру тут відбувалося активне горотворення. З давніх часів паралельно берегу почав формуватися Великий Бар’єрний риф. Невеликі глибини та тепла вода сприяли масовому розвитку коралів.

4  Рельєф материка. (слайд 19)

     Оскільки найдавнішим платформам у рельєфі відповідають рівнинні території, рельєф Австралії досить одноманітний та подібний до рельєфу Африки. Тут також територія здебільшого рівнинна. Середня висота становить усього 215 м над рівнем моря.
     На заході в межах щита рівнина дещо піднята й утворює невисоке Західноавстралійське плоскогір'я. На схід від плоскогір'я в межах давнього прогину знаходиться рівнинна Центральна низовина, поверхня якої в середній частині лежить нижче рівня моря.

Східна частина в межах давнього поясу складчастості зайнята невисокими горами — Великим Вододільним хребтом. Гори сформувалися у палеозойську еру і з часом були зруйновані. Східні схили гір стрімко обривають у бік океану. Західні – більш пологі. Пересічна висота гір не перевищує 1000 м. Лише на півдні знаходяться Австралійські Альпи, які подекуди долають двохтисячну відмітку. Це єдиний район в Австралії, де протягом усього року у затінених ущелинах лежить сніг, хоча й не суцільним покривом. Найвищою вершиною материка є гора Косцюшко (2228 м), відкрита у середині ХІХ ст. польськими натуралістами та названа на честь їх національного героя.

5   Корисні копалини(слайд 20)

     В Австралії переважають рудні корисні копалини. Їх основні родовища пов’язані з кристалічними породами фундаменту давньої платформи. Так, за покладами залізних, нікелевих, поліметалічних, уранових руд, золота Австралія посідає провідні місця в світі. В Австралії був знайдений у 1872 р. найбільший самородок золота масою 285 г..
     Однак Австралія багата й на кам'яне вугілля, поклади якого залягають на південному сході в осадових породах передгірського прогину. Є родовища нафти і природного газу на Центральній низовині та у Бассовій протоці, проте їх запаси недостатні для потреб країни. 

Початок практичної №7

5.Закріплення вивченого матеріалу      

Проведемо випробування під назвою «Хто такий? Що таке?».

Учні пояснюють і показують об’єкти на карті

Йорк- мис,

Байрон-мис,

Велика піщана-пустеля,

Тасманія-острів,

Коралове-море,

Кенгуру-тварина,

Карпентарія-затока,

Кук – дослідник.

 Прийом «Географічний практикум»

Учні самостійно порівнюють Австралії і Африки. Результати оформлюють у вигляді таблиці.

Спільні риси

Розташовані в Південній і Східній півкулях (Африка частково), перетинаються Південним тропіком, значна частина території розташована в субекваторіальних, тропічних, субтропічних поясах (материк Австралія — повністю), найближчий материк — Євразія, омиваються Індійським океаном, холодними й теплими течіями, береги слабко порізані

Відмінні риси

Африка

Майже посередині перетинається екватором, частково розташована в Північній і Західній півкулях. Частина території розташована в екваторіальному поясі. Має значно більшу протяжність із заходу на схід і з півночі на південь. З’єднана Суецьким перешийком із Євразією

Австралія

Майже посередині перетинається Південним тропіком. Повністю розташована в субекваторіальних, тропічних, субтропічних поясах Південної півкулі. Має більш компактну територію. Віддалена від усіх материків. Омивається Тихим океаном

Після виконання роботи підбивається підсумок, учні роблять висновок.

Прийом «Так – ні»

 Австралія найменший материк Землі.

 На материку є діючі вулкани.

 В Австралії є високі гори.

 Материк не має територій із сучасним зледенінням.

 Вздовж північно-східної частини материка простягнувся Великий Бар’єрний риф.

 Австралію відкрили китайці.

 В Австралії багато родовищ нафти та природного газу.

6.Домашнє завдання.

-    Вивчити параграф

-    Повторити номенклатуру берегової лінії Австралії.

Підготувати повідомлення (Цікаві факти материка). 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку