Тема. Способи зображення Землі
Тема уроку: Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт.
Географічні атласи. Практичне значення карт
Очікувані результати: учень(учениця)називає способи зображення Землі, види
масштабів, відмінності між планом і топографічним планом та картою, абсолютною і відносною висотою місцевості, об’єкти місцевості за планом та його умовні знаки; вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти; пояснює відмінності різних видів масштабу, особливості орієнтування плану місцевості; визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу; розв’язує задачі з різними видами масштабу;порівнює зображення місцевості на глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, плані, карті; оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини
розвивати первинні практичні навички «читання» карти, користування умовними знаками.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, настінні карти півкуль та Україні, мультимедійна система, презентація уроку.
Опорні поняття: план, умовні знаки, зображення, масштаб, глобус, площина, кулястість земної поверхні, класифікація.
Базові поняття: географічна карта, картографічні проекції, спотворення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент(1хв)
Привітання:
Холодно в полі, в саду , на городі.
Осінь мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
Ось і минули осінні канікули. Настав час продовжувати подорож по Країні знань.
Чи всі сьогодні присутні?
Як почуваєтесь?
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь (5-7хв)
Тож давайте пригадаємо: ( Інтелектуальна розминка )
• Назвіть способи зображення земної поверхні.
• Що називають планом місцевості?
• Для чого необхідні умовні знаки?
• Що показує масштаб на плані та карті?
• Які види масштабів ви знаєте?
• У чому полягають відмінності між планом і картою?
Гра «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви в те, що найбільш точним способом зображення земної поверхні є план місцевості?
• Чи вірите ви в те, що для більш докладного зображення місцевості потрібний більш дрібний масштаб?
• Чи вірите ви в те, що на плані не враховується кривизна земної поверхні?
• Чи вірите ви в те, що на карті не враховується кривизна земної поверхні?
• Чи вірите ви в те, що на планах і картах усі умовні знаки однакові?
• Чи вірите ви в те, що карти так само точно і докладно передають зображення місцевості, як і плани місцевості?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності (1 хв)
Учитель. Ви вже знаєте, що Земля має форму кулі, а модель земної кулі називається глобусом. На глобус нанесено частини світу, материки, океани, морі, річки, гори та інші географічні об’єкти . Більшу частину земної кулі покривають водні простори океанів та морів.
На глобусі земна поверхня зображена без спотворень, бо глобус, як і Земля сферичної форми. Але у глобуса є один недолік: його важко носити з собою. Люди здавна думали, як поверхню земної кулі відтворити на площині, на папері. Не одне століття знадобилося людству, щоб створити географічну карту, свій найбільший винахід.
Сьогодні на уроці ми переконаємось у справедливості твердження, що «карта — це найбільший винахід людства».
IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв)
Запишемо в зошити тему уроку: Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне значення карт
Учні висловлюють свою думку коротко у вигляді слова чи словосполучення. Їх ідеї записуємо на дошці, потім разом вирішуємо , які не підходять, а з тих, що залишилися, формуємо визначення поняття «географічна карта».
Вирішуємо разом, спів ставляючи зображення , наприклад, Гренландії чи Австралії на карті півкуль і на глобусі.
Робимо висновок. Не можна зобразити на папері велику ділянку земної поверхні без спотворень. Отже, на карті завжди є спотворення, бо сферичну поверхню на площині не можна зобразити без спотворень кутів, форм об’єктів, довжин ліній, площ. ( тут, якщо є час і клас сильний, можна дати первинні поняття про картографічні проекції)
Математична основа |
Картографічне зображення |
Додаткові зображення |
Картографічна проекція Масштаб Рамка карти Градусна сітка |
Рисунок карти |
Легенда карти Інформація |
Легенда карти – це сукупність умовних знаків , що розкривають зміст карти. Поділяються на:
підручника(авт.Бойко, Міхелі)
V. Закріплення вивченого матеріалу (8хв)
«Географічний крос»
1.Зменшене і узагальнене зображення великої ділянки земної поверхні на площині за допомогою умовних позначень……..(географічна карта)
2. Сукупність умовних знаків, що розкривають зміст карти…….(легенда карти)
3. Карта масштабу 1: 20 000 000 належить до ………(дрібномасштабних)
4. Рельєф на фізичних картах позначають ……(горизонталями і пошаровим розфарбуванням)
5. Який масштаб більший: 1: 30 000 чи 1: 10 000?
6. Збірку карт, об’єднаних певним змістом, називають…..(атласом).
Прийом «Порівняйка»
Порівняйте план місцевості і карту півкуль. Вкажіть відмінності.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфів 14 і15. Повторити §11(масштаб).
Виконати письмово завдання 5 на стор.62.
Використані джерела:
https://vseosvita.ua/library/tvorci-idei-virsovani-privitanna-organizacijnij-moment-98835.html