6 клас географія
Тема :Мінерали та гірські породи
Мета: Навчальна - сформувати в учнів поняття про мінерали та гірські породи, із яких складені внутрішні шари Землі, формувати в учнів науковий погляд на будову Землі, первинне вміння розрізняти магматичні, осадочні і метаморфічні гірські породи за зовнішніми ознаками, ознайомити з корисними копалинами.
Розвиваюча - формувати у школярів уміння працювати в групі, розрізняти за зовнішніми ознаками різні за походженням гірські породи та мінерали, розвивати інтерес до географічних знань, розвиток географічної мови, мислення.
Виховна – екологічне виховання, почуття дбайливого ставлення до надр Землі, виховування навичок самостійності у здобутті знань.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Використані методики: групова «Карусель»,
Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
І . Організаційний момент
Коло взаємодії « Ранкове побажання»
Дорогі діти,
в школі справу хоч яку
починають по дзвінку.
Тож хвилини не втрачаймо.
Все нове запам’ятаймо.
Учні класу об'єднуються в три групи. Червоні, магматичні гарячі,
Фіолетові метаморфічні загадкові,
Коричневі осадові надійні
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Якщо на вулиці озирнутися навколо, то завжди ми побачмо каміння, а правильно сказати – гірські породи і мінерали , з яких складається земна кора – верхня оболонка літосфери. .
Вивчає гірські породи та мінери наука геологія, а точніше один із її розділів «Петрографія», з грецької «петра» означає «камінь», «графо» - «пишу».
У шарах земної кори, як на величезних сторінках кам'яної книги, відбита історія планети якій вже не один мільйон років. Недарма письменник А. Сент Екзюпері казав: «Земля дає нам більше знань, ніж всі книги».Тож сьогодні ми продовжимо вивчення літосфери.
Повідомлення теми і мети уроку . Тема уроку Мінерали і гірські породи
Мета уроку
1.Дізнатися про мінерали та гірські породи .
2.Визначити їх походженя.
3 .Розглянути геологічну колекцію
4.Розширити знання про корисні копалини та групи на які вони поділяються.
І V Актуалізація опорних знань
Але спочатку перевіримо, як ви запам’ятали матеріал попередніх уроків іщо ви знаєте з теми «Літосфера»
Тестування, взаємоперевірка.
1.Тверда кам'яна оболонка Землі А) Грунт Б) Атмосфера В) Літосфера
2. Найглибша свердловина світу сягає А )12км Б)14км В) 32 км
3.Верхній шар мантії А) астеносфера Б ) гідросфера В) Грунт
4.Найважча частина Землі А )літосфера Б) ядро В) мантія
5.Частина планети, що займає 4\5 об'єму А )атмосфера Б) мантія В) ядро
6.Верхня тверда оболонка Землі А)літосфера Б) земна кора В) астеносфера
7.Середня товщина літосфери становить А)300-450км Б)150 - 200км
8.Товщина земної кори під океаном А) 5-10км Б) 15-20км В ) 80км
9.Товщина земної кори під суходолом А) 80км Б)15-20км В )100км
10.Температура ядра А) 4000-5000гр Б )70000гр В)6000гр
11.Радіус ядра становить А)3500км Б)5000км В)2500км
12.До внутрішньої будови Землі не відноситься А) Атмосфера Б) ядро
1.В 2 А . 3.А 4.Б 5.Б 6.А 7.Б 8.А 9 А 10. А 11.А 12.А
Ну що ж перші бали вашої оцінки ви отримали.
А покращити оцінку, можна активно попрацювавши на уроці.
VВивчення нового матеріалу
« Шу- шу, шу-шу . Чи знаєте ви хто я?, Я добрий Шубін , шахтний дух, Донбасу, приходжу до гірників на допомогу у небезпечну годину, у Польщі на соляних копальнях мене називають Скарбником , в Чехії - Перкманом .
В нащій соледарській соляній шахті навіть створили мій портрет з солі. Я приходжу на допомогу чесним і добрим людям. Почув я, що ви відправляєтесь у експедицію до підземноного царства й вирішив допомогти. Підготував шпаргалки геолога й завдання , щоб перевірити чи будете ви спостережливі, уважні , чи допомагатимете один одному
Дітям роздають листи – путівники « Шпаргалка геолога» і набори гірських порід і мінералів
Учитель. Дякуємо нашому гостю. А ми починаємо працювати .
В 5 класі ви дізналися ,що все навколо нас складається з…( тіл.)
Тіла складаються з …(речовин).
А значить мінерали – це ? однорідні тіла, які складаються з однієї речовини
гірські породи - сполучення кількох мінералів, або скупчення одного мінералу у великій кількості.
За агрегатним станом
Прийом «Творча лабораторія - карусель » Зараз ми звернемося до сторінок життя гірських порід.Учні працюють з текстом підручника, зразками гірських порід, схемами в підручнику. По сигналу міняючись місцями .
Виступи груп
Учні груп розповідають про гірські породи різного типу походження , розповідь супроводжують доповнення вчителя показом презентації і відеосюжету «Утворення магматичних гірських порід», фотографій зразків гірських порід; та мінералів.
магматичні |
|||||
Як і де утворилися В результаті застигання ,затвердіння магми в глибині або на поверхні |
|||||
Назва
|
малюнок (швидко олівцем) |
колір |
кристали Є + Нема - |
Чи є блиск Нема - |
|
глибинна |
|||||
граніт |
|
Сірий ,білий,скляний |
+ |
+ |
|
виливна |
|||||
базальт |
|
Темно сірий |
- |
- |
|
Вивержена ,спінена |
|||||
пемза |
|
коричневий |
- |
- |
|
туф |
|
рожевий |
- |
- |
|
Осадові |
||||
Як і де утворилися На поверхні земної кори , в результаті осідання речовин |
||||
Назва
|
малюнок (швидко олівцем) |
колір |
кристалів Є + Нема - |
Чи є блиск Нема - |
Осадова уламкова |
||||
галька |
|
сірий |
- |
- |
пісок |
|
жовтий |
+ |
+ |
Осадова органічна |
||||
крейда |
|
білий |
- |
- |
вугілля |
|
чорний |
- |
+ |
Осадова хімічна |
||||
кам’яна сіль |
|
Білий |
- |
- |
гіпс
|
|
білий |
- |
- |
метаморфічні |
|||||
Як і де утворилися Перетворилися при опусканні, на глибині нагрівання і стискання , мктаморфізувалися- набули нових властивостей |
|||||
Назва породи яка перетворилась |
Назва породи яка виникла |
малюнок
(швидко олівцем) |
колір |
Наявність кристалів + є -нема |
Чи є блиск -нема |
вапняк |
мармур |
|
білий |
- |
- |
граніт
|
гнейс |
|
Сірий, білий |
+ |
+ |
пісок |
кварцит |
|
Жовтий |
_ |
+ |
|
|
|
|
|
|
Прийом «Проблемне завдання»
У земній корі до глибини 16 км співвідношення цих гірських порід приблизно таке: 60 % складають магматичні, 32 % — метаморфічні і 8 % — осадові. У той же час майже 76 % поверхні Землі і дна водоймищ вкрито крихкотілими шаруватими гірськими породами осадового походження. При цьому найбільше розповсюдження мають глини та глинисті породи, на частку яких припадає 76 % відкладів, на долю пісків, пісковиків, вапняків та інших — 25 %.
Корисні копалини
Прийом «Краєзнавча хвилинка»
Багато диковин і сюрпризів зберігають у собі підземні комори Донецької землі землі. На поверхню землі виходять гірські породи різного віку та складу, а також різні за своїм походженням.
Територія Донецької області багата різними корисними копалинами. В їх родовищах виявлено більше половини елементів періодичної системи Менделєєва. ,використовуються близько 50 видів корисних копалин, значні запаси:
Узагальнення
1.Однорідні тіла, які складаються з однієї речовини називають:
А) камінням Б) мінералами В)гірськими породами
2.Сполучення кількох мінералів, або скупчення у великій кількості
Одного в земній корі називають: А)гірськими породами Б)мінералами.
3.Гірські породи за походженням бувають:
А) магматичні Б) метаморфічні В)осадові.
4.Гірські породи, що утворились при застиганні магми:
А) осадові Б) магматичні В) метаморфічні.
5.Мінерали та гірські породи , які використовує людина називають:
А) корисними копалинами Б)мінералами В)камінням
6.Корисні копалини поділяють на групи:
А)рудні Б) паливні В) нерудні
1б,2а, 3 а,б,в,4б,5а,6 а,б,в
Підсумки
Дз
Джерела інформації:
2.https://uk.wikipedia.org/wiki/
3. https://naurok.com.ua/minerali-y-girski-porodi-skladniki-zemno-kori-28261.html
Як наука спелеологія (від грец. σπήλαιον — печера та λόγος — вчення, наука) — це комплексна наука, розділ наук про Землю, а саме карстознавства, яка займається вивченням печер,