урок "Географія в сучасному світі "

Про матеріал
урок – дослідження, за новою програмою. Нестандартні підходи до проведення першого уроку в 11 класі:зустріч з мудрецами, робота в дослідницькій лабораторії «Перша спроба»та наукової лабораторії «Пошук»
Перегляд файлу

Тема. Географія в сучасному світі

Предмет Географія

Клас: 11

Автори:Бочко І.І.Ліцей № 17, Бочко М.І.,СЗОШ № 12,.м. Хмельницький

 

Тривалість уроку:45хв

Тип уроку:урок – дослідження

Вид уроку:вивчення нового матеріалу

Технологія уроку: технології: проблемного навчання,критичного мислення, групової роботи, ІКТ

Мета: поглибити знання про роль географії в сучасному світі; удосконалювати вміння і навички використання знань в нестандартній ситуації; сприяти формуванню умінь, приймати рішення і робити вибір. Сприяти розвитку творчого мислення.

Задачі: називатиоб’єкт дослідження та структурні компоненти географії; пояснюватизначення поняття  «геосистема»;розрізнятирівні геосистем; визначати причини та наслідки природних і суспільних процесів; висловлювати судженнящодо пізнавальної та конструктивної ролі географії

Обладнання: атласи, підручник,зошити, мультимедіа, дидактичні матеріали.

Рекомендації до підготовки і проведення уроку:підготуйте аудиторію до першого уроку географії в 11 класі, запишіть цитату «Географія - єдине мистецтво, в якому останні творіння завжди найкращі». Розтиражуйте додатки А,Б. Підготуйте мультимедія для презентації «Ієрархія геосистем», скачайте відеоролик «Подорож у джунглі Амазонки». Виготовте «Відерце настрою».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітайте учнів. Почніть з епіграфа. Наголосіть, що зустріч сьогодні незвичайна, бо тема,що буде вивчатися, актуальна і  стосується кожного з нас. Побажайте успішної роботи учням у ролі дослідників.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.

Запросіть учнів взяти участь у грі «Мудрі поради» та проаналізувати події ,що відбулися.

 

Рольова гра: «Мудрі поради »

Перший мудрець:Моє минуле робить мене тим, хто я є. Я вмію те, чого я навчився в минулому. Мені подобаються люди, з якими мені раніше було добре або схожі на них.

 

Другий мудрець:З цим неможливо погодитися, людину робить його майбутнє. Не важливо, хто я знаю і що вмію зараз, - я буду вчитися тому, що потрібно мені в майбутньому. Мої дії зараз залежать не від того, яким я був, а від того, яким я збираюся стати. Мені подобаються люди, несхожі на тих, кого я знав раніше.

 

Третій мудрець: Ви зовсім випустили з уваги, що минуле і майбутнє існує тільки в наших думках. Минулого вже немає. Майбутнього ще немає, і незалежно від того, згадуєте ви про минуле або мрієте про майбутнє, дієте ви тільки в сьогоденні, тому починаємо «сьогодні» діяти,творити, любити, дружити - бути щасливими!

У контексті проведеної гри обговоріть, чому «діяти» і «творити» важливо вже сьогодні для кожного з нас.

Посильте мотивацію епіграфом з підручнику с.5 .«Міжнародна хартія географічної освіти», 1995р.Вислухайте міркування учнів, запропонуйте школярам занотувати епіграф та висловити свої думки з приводу того, що об'єднує думки мудреців та це висловлювання.

Оголосіть тему уроку, підкресліть, що метою уроку є визначенняголовних ознак поняття «геосистема»,ролі конструктивної географії у сучасному суспільстві, причино - наслідкових зв’язків природних та суспільних явищ,усвідомлення цінності живої природи, формування потреби в її збереженні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Попросить учнів переглянути короткий відеоролик «Подорож у джунглі Амазонки»

Обговорить питання:

-Чи можемо ми виділити Амазонію як окрему геосистему?

- Які компоненти геосистеми ми можемо виділити у Амазонії?

- Чи можемо ми зустріти таку природу у нас в Україні? Чому ні?

 

 ІV.Вивчення нового матеріалу.

 

4.1. Прийом «Словникова робота»

Почніть вивчення теми зі словникової роботи. Поясніть поняття «геосистема»

Геосисте́ма (Географічна система)- дав.-гр.γεі дав.-гр.σύστημα;англ.geosystem.

 Запропонуйте учням прочитати визначення поняття «геосистема»,відібрати більш точне, на їх думку, визначення та запропонувати власне

 

«Геосистема - особливий клас керуючих систем; земний простір усіх розмірностей, де окремі компоненти природи знаходяться у системному зв’язку одного з одним і як певна цілісність взаємодіють з космічною сферою та людським суспільством» . В.Б. Сочава

«Геосистеми — матерiальнi вираження цiлiсностi географiчноï оболонки й окремих ïï ділянок» Комiсiя, 1963 р

«Геосистема — це природно-географiчнi єдностi всiх можливих категорiй, вiд планетарноï геосистеми(географiчноï оболонки або географiчного середовища в цiлому) до елементарноï геосистеми - фiзико-географiчноï фацiï»А. Г.Исаченко.

Геосисте́ма— географічне утворення, системи різного рівня, що складаються з цілісної множини взаємопов'язаних, взаємодіючих компонентів. Вікіпедія

 

«Геосистеми -природні системи різних рівнів, які охоплюють взаємодіючі частини літосфери,

гідросфери, біосфери й атмосфери» с.5 підручник

Вислухайте думки учнів,запросіть охочих дати власне визначення поняття «геосистема», спонукайте визначити основні властивості геосистем.

Підкресліть, що для утворення самостійного ландшафту необхідні основні умови: територія, на якій формується ландшафт, повинна мати однорідний геологічний фундамент; подальша історія розвитку ландшафту на всьому його просторі повинна протікати однаково; клімат повинен бути однаковий на всьому просторі ландшафту і при будь-яких змінах кліматичних умов він залишається одноманітним.

4.2. Робота в дослідницькій лабораторії «Перша спроба».

Вправа«Кмітливе читання».

Запросіть школярів попрацювати вченими в дослідницькій лабораторії. Для цьогооб’єднайте школярів у малі групи. У малих групах учні мають прочитати 3 та 4 абзац с.7 підручника та  проаналізувати рівні організації геосистем. Після завершення роботи спонукайте учнів обговорити мал. 2 «Рівні геосистем», внесіть доповнення та уточнення .

Запропонуйте учням виконати практичну роботупо визначенню виду геосистеми під час демонстрації презентації «Ієрархія геосистем». Учні відбирають:

 І варіант локальні геосистеми; ІІ – планетарні; ІІІ-регіональні геосистеми.

Після завершення роботи попросіть озвучити результати

 

Обговоріть з учнями такі питання:

  • Для чого необхідно вивчати геосистеми?
  • Які геосистеми більш вразливі?
  • Чи можливо збереження природного ландшафту у чистому вигляді?
  • Які приклади екологічних проблем ви можете навести на різних рівнях геосистем ?

 

4.3. Прийом «Орієнтир передбачення»

 

Роздайте школярам додаток А:«Пробний алгоритм реалізації стратегії».Попередьте учнів, що на виконання завдання відводиться 3 хв та на обговорення 1 хв. Надайте можливість виступити усім охочим. Виправте відповіді та доповніть.

 

4.4. Робота в наукової лабораторії «Пошук»

 

Роздайте учням додаток Б: «Географія - комплекс наук про Землю».Запропонуйте побути у ролі науковців. Попросить проаналізувати статтю, порівняти роль географії на різних етапах розвитку суспільства та занести інформацію в таблицю.

Надайте можливість усім охочим висловитися, уточніть і доповніть внесені пропозиції, систематизуйте висловлювання

 

4.5.Прийом«Мікрофон»

 

Запросить одного учня попрацювати журналістом та провести опитування на тему «Географія для мене…»

 

V. Рефлексія.

Прийом « SMS ».

Щоб отримати зворотну інформацію, запропонуйте учням поділитися своїми враженнями від виконаної роботи. Нехай учні відправлять SMS Вам абобатькам. З цією метою запропонуйте продовжити речення : «Не буду хвалитися, але на сьогоднішньому уроці я…»

Допоможіть учням усвідомити, що «розумна людина турбується про навколишнє середовище та дбає про своє здоров’я».

VІ. Домашнє завдання

Ознайомте учнів із домашнім завданням:опрацюватиза підручником §1 тазаписи в зошиті.

Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості, які вони виявили у процесі підготовки та безпосередньо під час роботи на уроці, відмітьте найбільш активних.

VІІ Підсумок уроку

Підведіть підсумок уроку. Наголосіть , щочим вище рівень геосистеми, тім вона більше за розміром , старіше та зміни на око не помітні, маленькі геосистеми змінюються швидко. Геосистеми потребують охорони. Запросіть учнів наповнити «відерце настрою» своїми емоціями.

 

VІІІ. Додаткові завдання додаток А частина 2


Додаток А

 

Пробний алгоритм реалізації стратегії,

 

Прочитайте твердження і позначте ті,з якими ви погоджуєтеся

 

Твердження

Моя думка

  • геосистема – ПК;
  • властивості системи: цілісність, незмінність;
  • мінливість проявлятися у ритмічності;
  • геосистемний підхід дозволяє визначити географічні райони;
  • збереження різноманітності ландшафту - умова стійкості геосистеми

 

 

 

Обговорить ваші відповіді в парі, внесіть уточнення

 

ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ, частина ІІ

 

Попрацюйте у ролі науковців та дайте оцінку наступним геосистемам з точки зору відношення людини до геосистеми.

 

Інформація:

«Прекрасне слово «ландшафт». Воно десь в одному ряду зі словами «пейзаж», «вид», може бути навіть «панорама». Воно набагато ширше, об'ємніше, так як воно включає ніби в себе, крім мертвої природи, живий світ на чолі з самою людиною, яка є частиною ландшафту, - разом зі своїми будинками, мостами, садами та квітниками». В. Катаєв. 1985

 

На Колхідський низовині висаджені евкаліпти, вони добре «вписані» природну основу, прижилися в субтропічному кліматі та осушили болотисту місцевість Колхіди і сусідніх територій і спонтанно розвиваються при постійній турботі з боку населення.

 

Зелений впорядкований простір покритий нескінченним небом - типово голландський ландшафт, який має свою назву - польдер  Це ділянка землі, створена штучним шляхом - осушення озера або болотистій місцевості. Як правило, територія знаходиться нижче рівня моря, тому її оточують дамбами, які і регулюють рівень води.

 

Товтри – це залишки узбережних рифів, витягнених паралельно давній береговій лінії. Аналогів у світі немає, але подібні за геологічними структурами скелясті гряди є у Великобританії та США…Товтри – це місцева назва скелястої дугоподібної гряди, висота якої у межах Національного природного парку сягає в середньому 400 метрів над рівнем моря. Над оточуючою рівниною ця гряда піднімається на 60-65 м.

 

 «Олешки»— насправді давня назва міста Цюрупинськ, поблизу якого розташована пустеля. Особливістю ландшафтів Олешківські піски завдячують своєму походженню. Існує цікаве припущення, щостворення пустелі стало результатом того, щодолиною стародавнього Дніпра зальодовикової епохи рухався велетенський масив континентального льоду. Він періодично приходив зпівночі поруслу Дніпра іприносив ізсобою сотні кілометрів ґрунтової маси, щозалищалася після танення льдовика. Цей ґрунт формував природні дамби, щовідмежовували прильодовикові озера від нижньої ділянки русла ріки.

Додаток Б

Географія - комплекс наук про Землю

Географія – найбільш героїчна і найпоетичніша з усіх наук, наука про Землю та людину,що живе на ній.

Казанцева А.

 

Географія, як давня наука, що здавна вивчала і описувала природу Землі, населення світу і окремих країн, спосіб їх життя і господарювання, накопичила величезний і цінний інформаційний матеріал. Його всебічне освоєння необхідне як з соціально-культурною, виховною метою, так і для підготовки практичної діяльності. На стільки ж необхідним є і постійне поповнення різнобічної географічної інформації, оскільки життя не стоїть на місці, все більше і більше ускладнюючи умови існування, розширюючи розміри господарства, збільшуючи кількість населення і безперервно змінюючи навколишнє природне середовище. Разом з тим змінюється і зміст географії .Об'єкт- вивчення географії - закони і закономірності розміщення і взаємодії компонентів географічного середовища і поєднань на різних рівнях

Прикладна географія з’явилася в кінці ХІХ. Сутність її полягала у застосуванні вже запропонованих наукою теорій і методів для вирішення конкретних завдань на практиці . До прикладу, проведення досліджень для проектування різноманітних інженерних споруд і транспортних магістралей, пошуку мінеральних ресурсів, бонітуваннясільськогосподарських земель тощо.

Конструктивна географіязародилася в епоху НТР, коли практичні вимоги до науки стали набагато складнішими.Об’єкт конструктивної географії– географічний простір. Предмет конструктивної географії – генезис, історія розвитку, структура, функціонування, загальні та функціональні риси і властивості георпростор

 Географи тепер повинні охоплювати сферу діяльності багатьох галузей господарства, оснащених новітніми технологіями, в їх спільній взаємодії, наслідки діяльності яких викликають зміни багатьох компонентів природи на території великих і різноманітних регіонів. Як правило, для вирішення таких складних сучасних практичних завдань виявились необхідними нові теоретичні знання, ще невідомі процеси і закономірності, нові наукові підходи, нові методи .досліджень і нові форми видачі результатів наукових робіт. Тому конструктивно-географічні дослідження, органічно об’єднуючи елементи теоретичних і практичних досліджень, виступають в науці як форма їх діалектичного поєднання. Вони являють собою ніби міст між географічною наукою і сучасною господарською практикою. Міст, опори і конструкції якого повинні бути принципово новими і особливо надійними, такими, що витримують великі навантаження, які сучасне суспільство покладає на науку як на важливу виробничу силу. Важлива особливість конструктивно-географічних робіт – складання достовірного наукового прогнозу  – «майбутня дійсність». Вона виступає в сучасних дослідженнях головним завданням для наукових прогнозів

Основні напрямкиконструктивно-географічних досліджень:

  • розробка наукових прогнозів;
  • визначення потреб народного господарства;
  • раціональне використання природних умов і ресурсів;
  • вивчення стихійних явищ;
  • наукові основи боротьби із забрудненням навколишнього природного середовища;

Завдання: прочитайте статтю та заповніть таблицю

 

++

-

нове

Необхідно обговорити

Накопичення інформації

Практична спрямованість незначна

Опис законів та акономірностей

Проблема накопичення,зберігання  та розповсюдження інформації

Джерела використаної літератури

  1. Гільберг Т. Г.

Географія (рівень стандарту) : підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / Гільберг Т. Г., Савчук І. Г.,Совенко В. В. — К. : УОВЦ «Оріон», 2019. — 240 с.: іл.

 

2. Навчальні програми для 10-11 класів Міністерство освіти і науки.[Електроннbй ресурс]– URL: https://mon.gov.ua/...programi/navchalni-programi-dlya-10-...

3.Подорож у джунглі Амазонки».[Електронний ресурс]URL:https://www.youtube.com/watch?v= He025Q-Dkpc

 

4.Скляренко В.М. Дива України. Для дітей серед. Шк.. віку.2009


  1. А)

 та менше змінюеться

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку