Урок "Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин."

Про матеріал

Тема: Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.

Мета: ознайомити учнів з геологічною будовою та основними формами рельєфу материка Південна Америка; знайти взаємозв'язок будови земної кори з формами рельєфу та розміщенням родовищ корисних копалин; звернути увагу на формування рельєфу материка а різні геологічні ери. Сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання людиною надр Південної Америки, вичерпність мінеральних ресурсів та необхідність їх охорони.Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.

Обладнання: підручники „Географія материків і океанів” (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, „Фізична карта світу”, зошити , презентація.

Тип уроку: комбінований

«Серед природи, багатої на живі образи, легше думається,

краще фантазується, швидше добираються слова з

найтоншими відтінками.»

В. О.Сухомлинський

Хід уроку

І. Організаційний момент

Прийом «Скарб» (Діти, ми сьогодні будемо з вами здобувати скарби. Як ви думаєте, що це за скарби?)

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

1. Розминка «Рекорди Південної Америки». Слайд 7

2.”Одягни карту».

( на шаблон Пд. Америки прикріпіть геог. об'єкти: крайні точки, зат. Ла Плата, Магелланова протока, прот. Дрейка, Панамський канал, о-ів Вогняна Земля, Фолкленські о-ви).

3.Впізнай обєкт. Слайди 8-11

4.Географічний батл ( Охарактеризуйте географічне положення Пд. Америки).

5. Інтерактивна гра ( робота з інтерактивною дошкою , інтерн. – сервіс learningapps.org)

6. Лицарський турнір.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Сьогодні ми здійснимо уявну експедицію у Південну Америку. Нашою ціллю буде знайомство з особливостями рельєфу та скарбами, що сховані в її надрах.

Відео « Рельєф Південної Америки»

Оголошення теми та мети уроку

Свій урок ми розпочнемо з короткого екскурсу в далеке минуле, приблизно в 600 млн р.т . відео «Дрейф материків»

- Давайте пригадаємо як виглядала наша Земля 600 млн років тому?

- Що відбулося з Пангеєю 500 млн років тому?

- З якої частини 250 млн років тому утворилася Південня Америка?

(Південня Америка, Африка, Австралія та Антарктида утворилися після розколу Гондвани)

Материки та океани продовжують переміщатися і тепер. Континент Південна Америка складається з двох основних геологічних елементів - Південноамериканської плат¬форми в центрі і на сході та складчастого гірського поясу Анд. За свою тривалу історію платформа неодноразово піднімалася і опускалася. На ділянках, які зазнали переважно опускань, накопичувалися потужні товщі осадових порід. А ті, що піднімалися, складені кристалічними породами фундаменту. Різні ділянки платформи піднімалися з різною швидкістю. При цьому земна кора спучувалася, тріскалася, на поверхню виливалася лава. У деяких місцях кристалічний фундамент платформи виходить на поверхню, утворюючи щити. Найбільшими з них є на сході Бразильський щит та на північному сході Гвіанський. Інша частина платформи має товстий чохол осадових порід, під який глибоко занурюється фундамент.

Південну частину материка займає молода платформа, фундамент якої сформувався 300 млн. років тому й перекритий дуже товстим осадовим чохлом.

Близько 65 млн. років тому Південноамериканська літосферна плита зіткнулася з тихоокеанськими океанічними плитами, що призвело до утворення на заході материка молодого поясу складчастості Анд. Процес зіткнення триває і в наш час. Тому для Анд характерні часті виверження вулканів та руйнівні землетруси.

Робота з атласом(тектонічна карта світу)

- На якій тектонічній плиті розміщений материк?

- З якими тектонічними плитами межує Південноамериканська тектонічна плита?

IV. Вивчення нового матеріалу

Сьогоднішню експедицію ми проведемо під керівництвом досвідчених геологів, які будуть нашими гідами. А розпочнемо з найдовшої (9000 км) гірської системи Землі, що простяглася на півночі та заході материка. „Мідні гори” називали її інки, а нам вона знайома як гори Анди. Що ви знаєте про цивілізацію інків?

Гірська система Анд простяглася вздовж узбережжя Тихого океану кількома паралельними хребтами, розділеними високими нагір'ями. Анди - переважно молоді гори, що утворилися на заході материка внаслідок зіткнення океанічної і континентальної літосферних плит. Середні висоти Анд становлять 3000-5000 м. Найвищою вершиною є гора Аконкагуа, висота якої 6960 м. Аконгауа – це найвищий у світі погасший вулкан.

( На шаблон материка діти по черзі прикріплюють зазделегіть підготовлені стікери з назвами об'єктів рельєфу протягом уроку.)

За географічними координатами знайдіть географічні об'єкти даного материка.

Слайд 1-5

Найвищий діючий вулкан світу ми теж можемо побачити в Андах. Його висота 5897 м. Зверніть увагу на його величну красу, застиглу снігову вершину, яка може за короткий проміжок часу преретворитись на джерело вогню, диму та попелу, це вулкан Котопахі. Котопахі та Сан-Педро утворилися в результаті горотворчих процесів, що супроводжуються сильними землетрусами й вулканізмом. В Андах нараховується близько 30 діючих вулканів.

Подорожуючи Андами, недалеко від екватора можна побачити погасший вулкан Чимборасо (6267 м). Ця, на перший погляд, звичайна гора має одну особливість – її вершина найвіддаленіша точка поверхні Землі від її центра. Так, саме Чимборасо, а не найвища гора світу Джомолунгама. Вся справа у тому, що нашу планету кулею можна вважати лише умовно. Оскільки вона приплюснута біля полюсів, точка поверхні біля екватора (Чимборасо) знаходиться далі від центра Землі, ніж точка поверхні, розміщена на значній відстані від екватора у напрямку до полюсів (наприклад Джомолунгма)..

Подорож горами справа не легка, але в Південній Америці є ще важкодоступна місцевість, що викликає змішані емоції та не залишає байдужим...

„Загублений світ”. Так англійський письменник Конан-Дойль у своєму романі назвав Гвіанське плоскогір'я. Що ж так здивувало письменника-фан¬таста? З літака видно: у центральній частині плоскогір'я розміщені величезні плосковершинні масиви з майже вертикальними стінами, місцями зруйнованими ерозією, що здаля нагадують середньовічні замки-фортеці. Надзвичайно важко добратися до них, а ще важче ними мандрувати. З літака ця поверхня здається рівною. Однак на¬справді вона порізана глибокими каньйонами і проваллями. З вели¬чезної висоти, гуркочучи, падають водоспади, один з яких є найвищим у світі. Саме в такий пейзаж органічно вписуються герої фантастичного роману – гіганські динозаври та птеродактилі. Відчуття небезпеки відчувають всі хто побував у цьому загадковому місці... Хоча це звичайне плоскогір'я на сході материка, що утворилося виступами фундаменту платформи.

Випереджальне завдання « Бразильське плоскогір'»

У минулі епохи тут по розколинах виливалися на поверхню розплавлені породи, утворюючи покрив із застиглої лави. В одній із печер Бразильського плоскогір'я „виріс” найдовший у світі сталактит. Довжина гіганта – 12 м. Слайд 13

У зниженнях фундаменту платформи, перекритого шаром осадових порід товщиною у кілька кілометрів, лежать велетенські низовини. Одна з них Амазонська низовина – найбільша за площею рівнина світу (5 млн. км2). Її територія лише у 1,5 менше Австралії. Поверхню Ла-Платської та Орінокська низовин складають морські та континентальні відклади. Низовинний рельєф мало порушують широкі річкові долини.

Крайній південь материка в межах молодою платформи займає плато Патагонія, яке на заході прилягає до гір.

( Під час розповіді, діти працюють з атласом і шаблоном материка.)

Проблемне питання

Якби ціллю нашої експедиції був пошук корисних копалин, що ми шукали б в Андах?

( На шаблон Південної Америки вчитель прикріплює умовні позначення корисних копалин).

В Анда зосереджені значні родовища мідних (недаремно „мідні гори”), свинцевих і цинкових руд, коштовного каміння. В усьому світі відомі родовища смарагдів, розсипні родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збіль¬шується після кожної зливи. Багато людей загинуло в цих горах у пошуках загадкових скарбів, але багатьом вдалося знайти власне „Ельдорадо”. Так саме тут, було знайдено найбільший в світі кристал смарагда масою більше 7,5 кг. Смарагд цінують не тільки за його красу, а й вважають могутнім талісманом. Камінь цей рідкісний і дорогоцінний, темно-зелені його зразки коштують навіть дорожче за алмаз. До ХІХ ст. єдиним постачальником смарагдів на світовий ринок були колумбійські родовища.

На узбережжі Тихого океану в пустелі Атакама, в місцях «пташиних базарів» утворилися великі поклади селітри, яка використовується як дуже цінне органічне добриво. Селітра формується з гуано – пташиного посліду, який з роками кам'яніє, утворюючи шари, що нагадують зовні вапно, товщиною 5-10 м. Це цінний товар, який обережно збирають та вивозять на продаж. Холодна Перуанська течія несе до берега косяки риби, що приваблює птахів. Ловити рибу, подавати кораблям гудки, низько опускатися літакам тут заборонено, щоб не турбувати пташок.

На Бразильському та Гвіанському плоскогір'ях знайдено великі запаси залізних руд, поклади яких пов'язані з виходами давніх кристалічних порід платформи. Тут же виявлено значні поклади марганцевих та нікелевих руд, бокситів.

У западинах і прогинах платформи, які покриті чохлом осадових порід, розміщуються родовища нафти і природного газу. Основні їх запаси містяться на півночі та в центральній частині материка. Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов'яний пояс Цент¬ральних Анд, де в рудах міститься багато рідкісних металів. З вул¬канізмом Анд пов'язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів.

V. Закріплення нових знань та умінь

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити §30 Слайд 14

Перегляд файлу

Тема Геологічна будова. Основні форми рельєфу Піденної Америки. Закономірності поширення родовищ корисних копалин.

Мета: ознайомити учнів з геологічною будовою та основними формами рельєфу материка Південна Америка; знайти взаємозв’язок будови земної кори з формами рельєфу та розміщенням родовищ корисних копалин; звернути увагу на формування рельєфу материка а різні геологічні ери. Сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання людиною надр Південної Америки, вичерпність мінеральних ресурсів та необхідність їх охорони.Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.

Обладнання: підручники „Географія материків і океанів”    (7 клас, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, „Фізична карта світу”, зошити , презентація.

Тип уроку: комбінований

                                                   «Серед природи, багатої на живі образи, легше думається,                     

                                                    краще фантазується, швидше добираються слова з         

                                                    найтоншими відтінками.»

 

                                                                                В. О.Сухомлинський

 

                                                              Хід уроку

І. Організаційний момент

Прийом  «Скарб» (Діти, ми сьогодні будемо з вами здобувати скарби. Як ви думаєте, що це за скарби?)

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

1. Розминка «Рекорди Південної  Америки». Слайд 7

2.”Одягни карту».

( на шаблон Пд. Америки прикріпіть геог. об’єкти: крайні точки, зат. Ла Плата, Магелланова протока, прот. Дрейка, Панамський канал, о-ів Вогняна Земля, Фолкленські о-ви).

3.Впізнай обєкт.  Слайди 8-11

4.Географічний батл ( Охарактеризуйте географічне  положення Пд. Америки).

5. Географічне почта ( У конверті географічні обєкти, які потрібно розташувати по материках).

6. Лицарський турнір.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Сьогодні ми здійснимо уявну експедицію у Південну Америку. Нашою ціллю буде знайомство з особливостями  рельєфу та скарбами, що сховані в її надрах.

 Відео « Рельєф Південної Америки»

Оголошення теми та мети уроку

Свій урок ми розпочнемо з короткого екскурсу в далеке минуле, приблизно в 600 млн р.т . відео «Дрейф материків»

- Давайте пригадаємо як виглядала наша Земля 600 млн років тому?

- Що відбулося з Пангеєю 500 млн років тому?

- З якої частини 250 млн років тому утворилася Південня Америка?

(Південня Америка, Африка, Австралія та Антарктида утворилися після розколу Гондвани)

Материки та океани продовжують переміщатися і тепер. Континент Південна Америка складається з двох основних геологічних елементів - Південноамериканської плат¬форми в центрі і на сході та складчастого гірського поясу Анд. За свою тривалу історію платформа неодноразово піднімалася і опускалася. На ділянках, які зазнали переважно опускань, накопичувалися потужні товщі осадових порід. А ті, що піднімалися, складені кристалічними породами фундаменту. Різні ділянки платформи піднімалися з різною швидкістю. При цьому земна кора спучувалася, тріскалася, на поверхню виливалася лава. У деяких місцях кристалічний фундамент платформи виходить на поверхню, утворюючи щити. Найбільшими з них є на сході Бразильський щит та на північному сході Гвіанський. Інша частина платформи має товстий чохол осадових порід, під який глибоко занурюється фундамент.

     Південну частину материка займає молода платформа, фундамент якої сформувався 300 млн. років тому й перекритий дуже товстим осадовим чохлом.

     Близько 65 млн. років тому Південноамериканська літосферна плита зіткнулася з тихоокеанськими океанічними плитами, що призвело до утворення на заході материка молодого поясу складчастості Анд. Процес зіткнення триває і в наш час. Тому для Анд характерні часті виверження вулканів та руйнівні землетруси.

 

Робота з атласом(тектонічна карта світу)

 

- На якій тектонічній плиті  розміщений материк?

- З якими тектонічними плитами межує Південноамериканська тектонічна плита?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

   Сьогоднішню експедицію ми проведемо під керівництвом досвідчених геологів, які будуть нашими гідами. А розпочнемо з найдовшої (9000 км) гірської системи Землі, що простяглася на півночі та заході материка. „Мідні гори” називали її інки, а нам вона знайома як гори Анди.     Що ви знаєте про цивілізацію інків?

Гірська система Анд простяглася вздовж узбережжя Тихого океану кількома паралельними хребтами, розділеними високими нагір'ями. Анди - переважно молоді гори, що утворилися на заході материка внаслідок зіткнення океанічної і континентальної літосферних плит. Середні висоти Анд становлять 3000-5000 м. Найвищою вершиною є гора Аконкагуа, висота якої 6960 м. Аконгауа – це найвищий у світі погасший вулкан.

( На шаблон материка діти по черзі прикріплюють зазделегіть підготовлені стікери з назвами об’єктів рельєфу протягом уроку.)

За географічними координатами знайдіть географічні об’єкти даного материка.

Слайд 1-5

Найвищий діючий вулкан світу ми теж можемо побачити в Андах. Його висота 5897 м.  Зверніть увагу на його величну красу, застиглу снігову вершину, яка може за короткий проміжок часу преретворитись на джерело вогню, диму та попелу, це вулкан Котопахі.  Котопахі та Сан-Педро утворилися в результаті горотворчих процесів, що супроводжуються сильними землетрусами й вулканізмом. В Андах нараховується близько 30 діючих вулканів.

Подорожуючи Андами, недалеко від екватора можна побачити погасший вулкан Чимборасо (6267 м). Ця, на перший погляд, звичайна гора має одну особливість – її вершина найвіддаленіша точка поверхні Землі від її центра. Так, саме Чимборасо, а не найвища гора світу Джомолунгама. Вся справа у тому, що нашу планету кулею можна вважати лише умовно. Оскільки вона приплюснута біля полюсів,  точка поверхні біля екватора (Чимборасо) знаходиться далі від центра Землі, ніж точка поверхні, розміщена на значній відстані від екватора у напрямку до полюсів (наприклад Джомолунгма)..

Подорож горами справа не легка, але в Південній Америці є ще важкодоступна місцевість, що викликає змішані емоції та не залишає байдужим...

     „Загублений світ”. Так англійський письменник Конан-Дойль у своєму романі назвав Гвіанське плоскогір'я. Що ж так здивувало письменника-фан¬таста? З літака видно: у центральній частині плоскогір'я розміщені величезні плосковершинні масиви з майже вертикальними стінами, місцями зруйнованими ерозією, що здаля нагадують середньовічні замки-фортеці. Надзвичайно важко добратися до них, а ще важче ними мандрувати. З літака ця поверхня здається рівною. Однак на¬справді вона порізана глибокими каньйонами і проваллями. З вели¬чезної висоти, гуркочучи, падають водоспади, один з яких є найвищим у світі.  Саме в такий пейзаж органічно вписуються  герої фантастичного роману – гіганські динозаври та птеродактилі.  Відчуття небезпеки відчувають всі хто побував у цьому загадковому місці... Хоча це звичайне плоскогір’я на сході материка, що утворилося виступами фундаменту платформи. 

Випереджальне завдання « Бразильське плоскогір’»

У минулі епохи тут по розколинах виливалися на поверхню розплавлені породи, утворюючи покрив із застиглої лави. В одній із печер Бразильського плоскогір’я „виріс” найдовший у світі сталактит. Довжина гіганта – 12 м. Слайд 13

     У зниженнях фундаменту платформи, перекритого шаром осадових порід товщиною у кілька кілометрів, лежать велетенські низовини. Одна з них Амазонська низовина – найбільша за площею рівнина світу (5 млн. км2). Її територія лише у 1,5 менше Австралії. Поверхню Ла-Платської та Орінокська низовин складають морські та континентальні відклади. Низовинний рельєф мало порушують широкі річкові долини.

     Крайній південь материка в межах молодою платформи займає плато Патагонія, яке на заході прилягає до гір.

( Під час розповіді, діти працюють з атласом і шаблоном материка.)

Проблемне питання

Якби ціллю нашої експедиції був пошук корисних копалин, що ми шукали б  в Андах?

( На шаблон Південної Америки вчитель прикріплює умовні позначення корисних копалин).

В Анда зосереджені значні родовища мідних (недаремно „мідні гори”), свинцевих і цинкових руд, коштовного каміння. В усьому світі відомі родовища смарагдів, розсипні родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збіль¬шується після кожної зливи. Багато людей загинуло в цих горах у пошуках загадкових скарбів, але багатьом вдалося знайти власне „Ельдорадо”. Так саме тут, було знайдено найбільший в світі кристал смарагда масою більше 7,5 кг. Смарагд цінують не тільки за його красу, а й вважають могутнім талісманом. Камінь цей рідкісний і дорогоцінний, темно-зелені його зразки коштують навіть дорожче за алмаз. До ХІХ ст. єдиним постачальником смарагдів на світовий ринок були колумбійські родовища.

На узбережжі Тихого океану в пустелі Атакама, в місцях «пташиних базарів» утворилися великі поклади селітри, яка використовується як дуже цінне органічне добриво. Селітра формується з гуано – пташиного посліду, який з роками кам’яніє, утворюючи шари, що нагадують зовні вапно, товщиною 5-10 м. Це цінний товар, який обережно збирають та вивозять на продаж. Холодна Перуанська течія несе до берега косяки риби, що приваблює птахів. Ловити рибу, подавати кораблям гудки, низько опускатися літакам тут заборонено, щоб не турбувати пташок.

     На Бразильському та Гвіанському плоскогір'ях знайдено великі запаси залізних руд, поклади яких пов'язані з виходами давніх кристалічних порід платформи. Тут же виявлено значні поклади марганцевих та нікелевих руд, бокситів.

     У западинах і прогинах платформи, які покриті чохлом осадових порід, розміщуються родовища нафти і природного газу. Основні їх запаси містяться на півночі та в центральній частині материка.    Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов'яний пояс Цент¬ральних Анд, де в рудах міститься багато рідкісних металів. З вул¬канізмом Анд пов'язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів.

V. Закріплення нових знань та умінь

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити §30 Слайд 14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
4148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку