Урок на тему " Атмосферні опади".

Про матеріал
Урок розроблений за технологією особистісно орієнтованого навчання. Метою особистісно орієнтованого уроку є створення умов для виявлення пізнавальної активності учнів.Вихідні положення особистісно орієнтованої освіти ( за Якиманською І. С. ): • кожен здобувач освіти є унікальною та неповторною особистістю; • здобувач освіти не стає особистістю під впливом навчання, оскільки він уже є нею; • основне завдання освітнього закладу полягає не в озброєнні здобувача освіти знаннями, уміннями та навичками, а в розвитку його індивідуальності, створенні найбільш сприятливих умов для розвитку його здібностей. Компоненти особистісно орієнтованої освіти: цільовий, змістовий, процесуально-діяльнісний та результативний. .
Перегляд файлу

Урок на тему»Атмосферні опади.»

 

Тип уроку :  вивчення нового матеріалу.

 

Завдання уроку:

Освітні: формування поняття «атмосферні опади», розкриття причин їх утворення; розуміння їх значення.

Розвиваючі: продовжити розвиток вміння виділяти головне при роботі з підручником географії; стимулювати допитливість, ідентифікацію та емпатію.

Виховні: розкрити причини залежності річної кількості опадів і розподіл їх по сезонах року то географічного положення місцевості по відношенню до океану або моря, від переважаючих вітрів.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, підручники географії для VI класу.

 

Хід уроку і його особливості

1. На початку уроку вчитель пропонує учням відгадати загадки:

A. З неба прийшов, на землю пішов. (Дощ)

 

Б Скатертина біла всю землю вкрила . (Сніг)

 

В. Взимку гріє,

Навесні тліє.

Влітку вмирає.

Восени оживає. (Сніг)

 

Г. Летить - мовчить,

Лежить - мовчить.

Коли помре,

Тоді зареве. (Сніг)

 

Д. Розсипався горох

 На сімдесят доріг,

І ніхто його не підбере. (Град)

 

Ці загадки допомагають визначити тему уроку.

Далі вчитель формулює завдання уроку.

 

1. Під керівництвом вчителя в ході бесіди школярі засвоюють характерні ознаки поняття «атмосферні опади».

2. Учні аналізують розповідь вчителя про атмосферні опади і самостійно роблять висновок про те, що велика частина опадів випадає з хмар у вигляді крапельок дощу, снігу, граду, а менша частина опадів виділяється безпосередньо з повітря; про відмінність опадів та про вимірювання  їх кількості; про причини, від яких залежить кількість опадів.( вчитель демонструє  презентацію).

3. Для розгляду питання про значення атмосферних опадів учитель організовує дискусію. Питання для обговорення: «Давайте подумаємо, атмосферні опади - це благо чи біда?»

Учитель ділить клас на шість груп для обговорення двох сторін питання: «атмосферні опади - це благо» (3 групи) і «атмосферні опади - це біда» (3 групи).

Після обговорення питання всередині груп учитель пропонує школярам прочитати підручник та матеріали з інтернет-ресурсу  з метою зіставлення думки з точкою зору автора і прийняття рішення про те, як вони будуть відстоювати свою позицію.).

Учитель звертається до школярів, який розглянули  першу частину питання (атмосферні опади - це благо), з проханням висловити їх точку зору.

Вони перераховують наступні позиції:

• Значення атмосферних опадів величезна. Наприклад, вода, що утворюється навесні при таненні снігу, вбирається в грунт легко, і рослини будуть добре розвиватися навіть в тому випадку, якщо літо посушливе (при таненні шару снігу в 1 см на один гектар утворюється до 35 000 літрів води). Тому взимку на полях проводять снігозатримання.

• Сніг зберігає озимі посіви від вимерзання (при 1 = -30 ° і товщині снігу близько 50 см температура грунту приблизно дорівнює -3 °)

• Сніг допомагає метеорологам стежити за чистотою атмосферного повітря, так як він вбирає речовини, що містяться в атмосфері. Аналіз домішок, що знаходяться в сніговому покриві, дозволяє виявити ті промислові підприємства, які забруднюють повітря, і визначити заходи поліпшення ситуації.

• Вимірювання товщини снігового покриву дозволяє передбачити весняну повінь.

• Дощ живить культурні рослини вологою. Наприклад, один слабкий дощик дає шар води 1-2 мм. При цьому один гектар ріллі отримує близько 900 відер води.

Учитель звертається до учасників інших груп з питанням: «Чи згодні ви з цією точкою зору або думаєте інакше?»

Позиції, висловлені учасниками дискусії з другої частини запитання (атмосферні опади - це біда):

Атмосферні опади можуть заподіяти шкоду. Градини, зазвичай мають величину горошини, можуть досягати розмірів голубиного яйця. Сильні градобою представляють собою справжню катастрофу. Град знищує посіви, дрібну худобу, оголює дерева. Паморозь надає шкоду, так як відкладення льоду утворюються на деревах і дротах.

Учитель. Зробіть вибір. Яке ж значення атмосферних опадів?

Учень. З одного боку, атмосферні опади мають позитивний вплив на грунти, рослини, тваринний світ, діяльність людини, а з іншого - це біда. Тому я вважаю, що це і благо, і біда.

Учитель доповнює висловлювання учнів.

Сильні снігопади значно паралізують транспорт великих міст. Доводиться витрачати величезні кошти на снігоприбиральні роботи. Осідаючи на крони дерев, сніг здатний зламати стовбури діаметром 10-15 см. Іноді снігопади призводять до загибелі людей.

Надмірне випадання опадів у вигляді дощу викликає повінь, знищує населені пункти, зриває сінокіс, веде до загибелі посівів.

Відомі випадки ураження людей великими градинами.

Паморозь нерідко призводить до обриву проводів лінії електропередачі.

Іній негативно впливає на рослини.

В даний час люди намагаються запобігти шкоді, яку завдають атмосферними опадами. За допомогою літаків на хмари скидають частки вуглекислоти. В результаті розвиток хмари сповільнюється і з нього випадає вже не град, а дрібні опади.

Таким же чином в святкові дні фахівці Служби метео- захисту розсіюють хмари, і дощ не може зіпсувати настрій. Людина навчилася викликати штучний дощ, сніг або зовсім розсіювати хмари.

Вчені, дослідивши освіту атмосферних опадів в природі, «винайшли гармату, яка стріляє снігом. Здалеку вона схожа на великий фен на металевій платформі. За обода гармати розташоване 180 дірочок, через які вода під тиском розбризкується у вигляді дрібних крапельок, швидко перетворюються на морозі в кристалики снігу. Гармата дає 25-40 куб. м снігу на годину. Цього цілком достатньо для довгої лижної траси.  Таку технологію використовують на зимових курортах,коли мало випадає опадів у вигляді снігу.

В кінці уроку учні отримують завдання, що сприяє розвитку ідентифікації, емпатії і допитливості:

1. Складіть план § 35  який можна виконати в такій формі:

а) у вигляді простого плану в зошиті;

б) у вигляді картинного плану в зошиті.

2. Поясніть народні прислів'я:

а) «Багато снігу - багато хліба»;

 

б) «Від іскри - пожежа, від дощу - повінь».

3. Напишіть розповідь на тему: «Я - сніжинка», «Я - Градинка», «Я - крапелька дощу»

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку