23 вересня о 18:00Вебінар: Математика на дотик: формати роботи та ідеї завдань для дітей із порушеннями зору

Урок "Гей, нові Колумби й Магеллани…". Романтичний пафос лірики В.Симоненка"

Про матеріал
Мета: розкрити ідейно – художній зміст, тематичну спрямованість, жанр та особливості композиції поезії, її романтичний пафос; розвивати навички зв’язного мовлення, уяву, логічне мислення, спостереження; виховувати почуття пошани до творчості поета, активну життєву позицію та прагнення до максимальної самореалізації.
Перегляд файлу

Урок №4

Тема. «Гей, нові Колумби й Магеллани…». Романтичний пафос лірики В.Симоненка

Мета: розкрити ідейно – художній зміст, тематичну спрямованість, жанр та особливості композиції поезії, її романтичний пафос; розвивати навички зв’язного мовлення, уяву, логічне мислення, спостереження; виховувати почуття пошани до творчості поета, активну життєву позицію та прагнення до максимальної самореалізації.

Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Обладнання: портрет В.Симоненка, виставка його книг, карта України; тести з теми «В. Симоненко. Поезії».

Епіграф:                                  Скільки світа, стільки й дива.

                                                                 Народне прислів’я

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Бесіда
  • Яка головна думка у поезії «Ти знаєш, що ти – людина?»?
  • Чому вірш написаний у формі звертання автора до кожного з нас?
  •  Що мав на увазі В.Симоненко, зазначаючи у поезії: «Ти знаєш, що ти - людина»?
  • У чому полягає призначення кожної людини?
  1. Міні-конкурс на кращого читця-декламатора поезії «Ти знаєш, що ти – людина?».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Романтика… Світ пригод і відкриттів…Люди завжди прагнули до мандрівок і пригод, до відкриття невідомих земель і прихованих таємниць. А особливо в юності. Хтось хотів опинитися на безлюдному острові, серед екзотичної природи, в далеких країнах на інших континентах… Та слід пам’ятати, що світ пригод сповнений випробувань і стихій, стрімких і непередбачуваних подій.

  1. Бесіда
  • Які пригодницькі твори української і світової літератури ви читали? Розкажіть про них. Чим вони вам сподобалися?
  • Яке значення романтики в житті людини?

Героям пригодницьких творів доводиться постійно стикатися зі злом і труднощами, шукати вихід із скрутних ситуацій і робити складний вибір – моральний чи життєвий. Пригодницькі твори захоплюють читачів і сюжетом, і характерами персонажів. Нам цікаво, як діють герої в складних обставинах. Ми радіємо за тих, хто завжди йде вперед, не схиляється перед труднощами, допомагає слабким і безсилим. Герої пригодницьких творів – Дік Сенд, капітан Грант і його діти, Немо, Робінзон Крузо й багато інших – назавжди з нами! Вони вчать не тільки сміливості й мужності, а й людяності, вірності, відданості своїй меті.

  1. Виразне читання поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани»
  2. Випереджувальне домашнє завдання

Повідомлення про Х.Колумба, Ф. Магеллана.

Матеріал для повідомлення

Христофор Колумб (1451 – 1506). Видатний мореплавець епохи великих географічних відкриттів. Шукаючи шлях до Індії, він здійснив кілька плавань через Атлантичний океан. У 1476 – 1485 рр. Колумб жив у Португалії, брав участь у португальських морських експедиціях. Колумб відкрив острови Куба і Гаїті, де заснував колонію, малі Антильські острови, Пуерто – Ріко, Ямайку, Америку.

Під час усіх експедицій Колумб виявив себе не тільки як пристрасний шукач нових земель, але й як колонізатор. Помер Колумб у Вальядоліді (Іспанія).

Ферман Магеллан ( близько 1480 – 1521) – мореплавець, організатор і учасник першої навколосвітньої подорожі. Народився у селі Соброза (Португалія) у збіднілій дворянській родині.

У 1505 – 1511 рр. брав участь у португальських завоюваннях в Індії на півострові Малакка, островах Суматра, Ява, Молункських, у Мозамбіку.

У 1517р. Магеллан емігрував до Іспанії. У жовтні 1520р. експедиція Магеллана , обігнувши Південну Америку, відкрила протоку (згодом названу Магеллановою) і вийшла в океан, який було названо Тихим. У квітні 1521 р. кораблі Магеллана досягли Маріанських, а потім і Філіппінських островів. Ця подорож підтвердила наявність єдиного світового океану і була одним із доказів кулястості Землі.

  1. Ідейно-художній аналіз вірша
  • Робота в групах

Група І

  • Визначте тему та ідею вірша.
  • Яка основна думка поезії?

Тема: звернення до молоді, щоб вони вирушали у мандри і відкривали нове, невідоме, цікаве, захоплююче.

Ідея:смисл життя людини – пошуки, мандри, прагнення самоствердитися; заперечення байдужості, пасивності.

Основна думка: створення руху вперед, романтичного пориву, пошуку відкриттів.

      Група ІІ

  • Зясувати композицію вірша.

Композиція. Поезія складається із 6 строф, у кожній по 4 рядки.

Початок вірша – це звернення до нових Колумбів і Магелланів, бо саме їм належить зробити ще багато нових відкриттів. Їхні мрії можуть змінити світ.

Тільки мрійники прагнуть жити активно, на благо рідного краю, народу.

Наприкінці поезії автор засуджує байдужість, пропонує її «шкварити… на вогні»; закликає відкривати для себе «духовні острови».

Група ІІІ

  • Поєднайте художні засоби з їх визначеннями.

Художні засоби у вірші

Назви художніх засобів

«молоді сподівання», «рідний народ», «духовні острови», «вітри тужаві»

Метафори

«кличуть… у мандри океани», «бухту…облизує прибій», «сподівання помістити», «нидіє…душа», «бються груди», «вітер…не остудить»

Епітети

«відкрито вже відкрите»

Звертання

«Хто сказав, що все уже відкрито?

Нащо ж ми народжені тоді?», «Як нам помістити у корито

Наші сподівання молоді?»

Риторичні оклики

«Напнемо вітрила наших мрій!», «Кораблі! Шикуйтесь до походу!», «Мрійництво! Жаго моя! Живи!», «Відкривай духовні береги!», «Нидіє на якорі душа!», «Шкварити байдужість на вогні!»

Тавтологія

«Гей, нові Колумби й Магеллани», «Кораблі!..», «Україно!..», «Друзі!..»

Риторичні звертання

Повідомлення про результати роботи в групах, коментарі вчителя, доповнення.

Самооцінювання роботи в групах

  • Бесіда
  1. До кого звертається автор у поезії?
  2. Чому В.Симоненко називає своїх читачів Колумбами й Магелланами?
  3. Чому для поета дуже важливо, щоб мрії стали реальністю?
  4. Що мав на увазі автор, порівнюючи душу з іржавим якорем?
  5. Чому В.Симоненко закликає молодь до активних дій?
  6. Як, на ваш погляд, ставиться поет до помилок, яких припускається людина?
  7. Чому вчить нас ця поезія?
  8. Як ви розумієте вислів: «В океані рідного народу відкривай духовні острови»?
  9. У чому поет вбачає смисл життя кожної людини?

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Чи полюбляєте ви мріяти, фантазувати? Про що саме?
  • Від чого , на вашу думку, залежить здійснення мрій, бажань людини?
  • Як ви ставитеся до байдужості як риси характеру?
  • Чи готові ви вирушити у подорож? Що для цього необхідно?Які сучасні дослідження вам відомі?
  1. «Заочна подорож по Україні»

Учнівські розповіді про їхні подорожі по Україні. ( Учні на карті України показують місця, у яких вони разом із батьками, друзями побували; розповідають про побачене, почуте).

  1. Конкурс на кращого читця поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани»
  2. Проведення тестової перевірки знань учнів з теми «В. Симоненко. Поезії»

V. Підсумок уроку

Василь Симоненко писав: «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе». Поет закликає молодь дізнатися про свою Вітчизну якомога більше. Кожен із вас повинен пізнати духовні острови нашого народу! Так чинять небайдужі! Так починається Україна!

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчити речення:

  • «Для мене В. Симоненко – це…».
  • «Найбільше мені сподобалася поезія…».
  • «Я визначив (визначила) для себе такі ціннісні орієнтири…».
  • «Знайомство з творчістю В. Симоненка примусило мене замислитися над тим,…».

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІ. Домашнє завдання

Виразно читати поезію «Гей, нові Колумби й Магеллани», вміти її аналізувати.

Список використаних джерел:

Література:

  1. Міщенко О.І. Українська література. Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2007. – 288 с.
  2. Симоненко В.А. Лебеді материнства: Поезія, проза. – Дніпропетровськ: Промінь, 1989. – 224 с.
  3. Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 7 класі. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 537 с.

 

docx
Додано
7 квітня 2019
Переглядів
4163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку