Урок "МИ - УКРАЇНЦІ СИЛЬНІ ДУХОМ" (Поетичний світ Олега Ольжича та Олени Теліги)

Про матеріал
Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поетів. Вчити виразно й вдумливо читати поезії; аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї. Поглибити знання про ліричного героя у творі. Формувати навички вести дискусію. Виховувати духовну красу особистості, активну життєву позицію. * урок розрахований на 2 години.
Перегляд файлу

Підготовлено учителем української мови та літератури

Нікольської гімназії «Софія»

Гордієнко Ольгою Олександрівною

Тема. МИ – УКРАЇНЦІ  СИЛЬНІ  ДУХОМ

(Поетичний світ Олега Ольжича та Олени Теліги)

 

Мета: Познайомити учнів із  життєвим і творчим шляхом поетів. Вчити виразно й вдумливо читати поезії; аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї. Поглибити знання про ліричного героя у творі. Формувати навички вести дискусію. Виховувати духовну красу особистості, активну життєву позицію.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрети поетів, ментальна карта «Олег Ольжич», кольорові олівці, шаблон пантбука (для зразка), картки для словникового лото, заготовки для кольорофоносемантичного аналізу поезії, інтерактивний плакат «О. Ольжич»

ПЕРЕБІГ   УРОКУ.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація

ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап. Актуалізація знань – перевірка домашнього завдання:

  1.          Робота в групах. Вправа «Портрет із слів»: командам пропоную створити  на аркушах фігури поетів із слів, що допоможуть познайомитися з життєвим і творчим шляхом Ольжича і Теліги. Робота виконується 10 хвилин, потім презентується учасниками команд.
  2.          Вчитель підсумовує: Долі Олени Теліги і Олега Ольжича багато у чому схожі. Обоє народилися в один і той самий день, 21 липня, але з різницею в один рік: вона – у 1906-му, він – у 1907-му. Обом довелося переважну частину дорослого життя мешкати на чужині. Обоє стали видатними поетами – хоча то була лише одна з іпостасей їхніх багатогранних особистостей. Обоє належали до ОУН, боролися за незалежну Україну і загинули від рук нацистів у розпал Другої світової війни.

Теліга називала Ольжича “найбільш яскравим представником сучасної молодої поезії”.

ІV. Сприйняття й засвоювання учнями навчального матеріалу.

  1. Виразне читання поезії О.Ольжича «Захочеш  - і будеш» вчителем.
  2. Вправа «Словникове лото»: встановити відповідність слова і лексичного значення.

 

 

 

  1. Робота в групах:

Група 1. Робота над композицією вірша.

Завдання: поділити поезію на окремі частини. Дати їм назву. Про що йде мова у кожній із частин?  Записати у зошити.

І  Все в житті залежить від нас самих. (Тільки доклавши власних зусиль, людина може побудувати щасливе майбутнє, бо часто вона не усвідомлює, наскільки багатим є її внутрішній світ, скільки фізичної сили приховує сила людського духу).

II Справжнє, наповнене боротьбою життяне для слабких.( Це не означає — крокувати з високо піднятою головою, незважаючи ні на що, це значить приймати виважені рішення, аби не помилитися й виконати свій обовязок).

III Сумління - вічне мірило вчинків. (Автор називає сумління «невблаганним», адже ми можемо переконати оточуючих, що примусило нас порушити моральні принципи життя, але ми ніколи не зможемо переконати в цьому сумління, не зможемо примусити його замовкнути).

IV  Хвилини вибору і сумнівів. (Слід пам'ятати, що наші дії не можуть керуватись вседозволеністю, ми не можемо діяти за принципом «Ціль виправдовує засоби». Автор у наказовій формі переконує, що майже все в житті залежить від нас самих Це не просто собі поезія. Ні! В ній істина, яка допомагає повірити в себе. А віра у себе - то дуже важлива річ!).

Група 2. Завдання: визначити тему, ідею поезії, вид лірики.

Тема: життя і боротьба сина свого народу

Головна думка: заклик бути патріотом («в людині, затям, лежить невідгадана сила)

Вид лірики: громадянська

Група 3. Завдання: визначити художні засоби

Епітети: невідгадана сила, відважним життям, солодкий тягар, гостру петарду, невблаганним сумлінням

Метафора: «в людині … лежить … сила», «Зрослась небезпека з … життям», «нести тягар … таємниць», «петарду наказу», «надать блискавичність думкам», «рішенням важкість каміння», «стать сам на сам з … сумлінням».

Порівняння: «зрослась …, як з тілом смертельника крила»

Повтори (анафора, єдинопочаток): «І …»

Група 4. Завдання: визначити вид римування, рими, віршовий розмір поезії

Римування: перехресне  (АБАБ) 

Рими: затям – життям, сила – крила, ниць – таємниць, разу – наказу, думкам – сам, каміння – сумлінням

Віршовий розмір: 4-ст. амфібрахій

  1. Вправа «Акваріум». У процесі розмови будь-хто з команди може доторкнутись до плеча того, хто говорить, та зайняти його місце. Так кожен зможе висловитись. Тема дискусії -  «Чи вірите ви, що доля держави – у руках молодих патріотів».
  2. Робота з інтерактивним плакатом. Проблемні питання:

-  Завдяки чому досягається образність   у творі? 
-  Як ви розумієте вислів «зрослась небезпека з відважним життям»?
-  Яку пораду дає своїм однодумцям   Олег Ольжич?
-  На яке слово у  поезії падає  логічний   наголос?

  1. Виразне читання поезії О.Теліги «Сучасникам» вчителем.
  2. Еврістична бесіда. Обмін враженнями після прочитаного

 Яке враження у вас склалося від поезії?

 Який настрій створює вірш?

 Які роздуми навіює?

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру: підготуйте пантбук-характеристику вірша О. Теліги «Сучасникам».

Орієнтовна відповідь

Тема

Послання в майбутнє, звернення до нащадків

Ідея

Авторка закликає горіти душею, діяти сміливо, виробити в собі рису суворої самодисципліни та обов’язку, не втрачати людських рис на тернистих шляхах випробувань

Мотив

Автобіографічний, усеперемагаючого життєлюбства

Жанр лірики

філософська

Художні засоби

епітети

«хуртовині сніжній», «у холодній зливі», «ясних привітів»

метафори

«Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі». «Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив»

риторичні оклики

«Не треба слів! Хай буде тільки діло!»

звертання

«О, краю мій, …»

інверсія

Хуртовині сніжній

образи-символи

вогонь, вода, вітер — символізують буремність, неспокій, очищення, оновлення

Римування

перехресне

Віршовий розмір

5-ст. ямб

 Висновок. Лірична героїня вірша О. Теліги «Сучасникам» — сувора й спокійна, зі стоїчним характером. Вона живе повнокровним життям, у якому переплелися радість і горе, сміх і біль. Вона щедра, і що віддає — не міряє, її серце загартоване, вона поважає більше діло, ніж слово.

  1. Кольорофоносемантичний аналіз поезії. Завдання для груп: поділити запропоновані строфи на склади, зафарбувати в таблиці клітинки, враховуючи відповідність голосних звуків певним кольорам: А – червоний, О – жовтий, І-блакитний, У – синій, И – чорний, Е – зелений.
  2. Читання поезій учнями (за бажанням)

 

V. Домашнє завдання:

1. Принести на урок олівці, клей-олівець.

2. Прочитати за підручником с. 254 – 261, відповідати на питання

 

VI. Оцінка й аналіз роботи на уроці

 

VIІ. Підсумок уроку

docx
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
3471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку