Урок "Гідросфера та її основні частини"

Про матеріал
Розробка уроку з географії подана для вивчення нового матеріалу. Інтегрований урок географії та хімії
Перегляд файлу

Тема: Гідросфера та її основні частини

Мета: поглиблення та систематизація знань про властивості води, кругообіг води та його наслідки; формування знань про гідросферу та її складові; розвиток первинних практичних навичок розрізняти складові гідросфери; виховання бережливого ставлення до водних багатств планети.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, глобус, настінна карта півкуль, схема (відео сюжет) «Світовий кругообіг води».

Опорні поняття: агрегатні стани води, атмосфера, випаровування, конденсація, кругообіг води.

Базові поняття: гідросфера, складові гідросфери.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель географії:

Сьогодні у нас незвичайний урок географії. Ми спробуємо поєднати географію з хімією, щоб разом пізнавати світ, що нас оточує.

 

Вчитель хімії:

І перевірити, як на практиці ви вмієте застосовувати знання, отримані на уроці. Певні етапи нашого уроку будуть своєрідною підготовкою до вивчення хімії в старших класах. Ми бажаємо Вам гарного настрою, результативної роботи, успіхів.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель географії:

 Ми продовжуємо знайомство з оболонками, що оточують нашу планету. Про що йтиме мова сьогодні на уроці попробуйте зрозуміти.

Чорний ящик

В ньому знаходиться найдивовижніший, найдорогоцінний мінерал на Землі. Дивовижний тому, що він створює умови для розвитку і росту різноманітних форм життя. Цей мінерал незамінний. Немає такої речовини у всесвіті, яка б могла б замінити цей мінерал. Важко знайти інший мінерал, який так увійшов би в життя і побут людини. Його використовують всюди.

 Що ж знаходиться в цьому ящику?   (після відгадки слайд №1)

  • Відгадайте загадку:

Відома здавна рідина,усяк її вживає.

Буває хмарною вона, сніжинкою буває.

Бува, як скло, крихка, тверда.

Звичайна, підкажіть (ВОДА)

  • Які уявлення у вас викликає слово «вода»?
  • Де зустрічається вода в природі? (Вода є всюди).

Отже, мова йтиме про воду, водну оболонку Землі, яка називається

гідросферою.      (слайд 2)

А науку, яка вивчає води Землі називають гідрологією.  (слайд №3)

 Наші уроки з теми «Гідросфера» присвячені господарці Землі – воді. На вас чекають безмежні простори океанів, загадкові величини річок, таємниці озера, мальовничі водоспади та холодні льодовики.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 А сьогодні на уроці ви дізнаєтесь   (слайд 4)

- про унікальні властивості води

- про складові гідросфери

- ознайомимось зі світовим кругообігом води та його значенням.

      

Вчитель хімії:       (слайд 5)

«Вода! В тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати… Мало сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя… Ти найбільше багатство в світі» - писав відомий французький письменник Антуан де Сент –Екзюпері.

Про які властивості води згадує відомий письменник? Які ще властивості води вам відомі? (температура кипіння - 100ۨС; температура замерзання - 0ۨ С; вода може перебувати в трьох агрегатних станах).

 

Властивості води.

Учням пропонується виконати досліди (учні працюють в групах).

 

Завдання :

  • Доведіть, що вода текуча. Яку форму вона має ?

( учень переливає воду з однієї посудини в іншу, робить висновок, що вона набуває форми тієї посудини, в яку її налили ).

  • Доведіть, що вода прозора.

( учень в хімічну склянку з водою поміщає скляну паличку (або лінійку ), її дуже добре видно у воді ).

- Дослідіть розчиняється чи не розчиняється у воді цукор.

(розчиняється).

- Дослідіть розчиняється чи не розчиняється у воді пісок.

 (не розчиняється).

- Дослідіть розчиняється чи не розчиняється у воді крейда.

( малорозчинна ).

Речовин існує багато. А тому про розчинність речовин у воді можна сказать, використовуючи таблицю розчинності.

( В учнів на партах лежить таблиця розчинності речовин у воді ).

Вчитель наголошує, що нею учні навчаться користуватись на уроках хімії. Проте учні бачать, що в таблиці є літери : Р, Н, М. Вчитель пояснює, що вони означають: Р - розчинна у воді речовина ;

                    Н – нерозчинна ; М – малорозчинна.

Вчитель демонструє учням різнокольорові розчини речовин.

А тепер давайте перевіримо, як ви засвоїли знання.

Завдання: вибрати властивості, характерні для води  ( слайд 7).

Самоперевірка         (слайд 8).

 

 

Вчитель географії:

Чи багато води на Землі? Води на Землі дуже багато. Подивіться на глобус. Більша частина нашої планети вкрита водою. Якщо швидко розкрутити глобус, буде здаватись, що він однокольоровий – голубий. Голубим кольором на глобусі зображена вода.                                                                                                                              (слайд 9)

  1. Робота з підручником
  • Де зосереджено основна маса води?

(На Землі води багато більше, ніж суші). 71% поверхні планети покрито водою

           (Слайд 10)

 (Основна маса води знаходиться в океанах і морях. Підраховано, в Світовому океані на кожного землянина припадає близько 300 млн. м3 води. Щоб заповнити водою океан, усім річкам земної кулі треба безперервно вливати в нього свою воду 50тсяч років.

 На Землі води багато більше, ніж суші. Та це не біда, а благо. Не стало б води, і наша планета перетворилась б у мертву.

 

  1. Робота з картою

Розгляньте карту півкуль і визначте, що входить до складу водної оболонки. Назвіть частини гідросфери.

 

  1. Показ схеми.        (слайд 11)

 

Вчитель хімії: Де крім річок, озер, морів і океанів, є вода в природі?

Вміст води в живій природі.

Проведення експерименту.

Вчитель пропонує учням придавити на аркуші паперу шматочки огірка, яблука, зернівку пшениці.

Учні бачать, що після огірка, яблука залишаються мокрі місця. Чому?

Тому, що вони містять воду.

А чи входить вода до складу пшениці ? ( Після нагрівання пробірки з зерном пшениці на стінках пробірки з`явились крапельки води. Чому? )

Отже, вода входить до складу всіх плодів. Але значно більше її в соковитих плодах, ніж в сухих.                                                                                                                 (Слайд 12, 13).

Отже, вода міститься в рослинах, а також входить до організму тварин і людини.

Як бачите, вода входить до складу і живої, і не живої природи.

 

Склад молекули води.

  • А що ж таке вода? (Це речовина ).
  • З чого складається вода? ( Вода, як і всі речовини складається з молекул, молекули -  з атомів ).

( В учнів на партах лежать моделі молекули води ).

  • Скільки атомів входить до складу молекули води? ( Три ).
  • Вони всі однакові ? (Ні. Два атоми однакові, третій – відрізняється ).
  • Отже, до складу молекули води входять два однакових атоми Гідрогену ( позначається символом  Н (аш)) і один атом Оксигену (позначається символом  О (о)). Хімічна формула води – Н2О (аш два о).               (Слайд 14).

 

Ми знаємо, що вода може перебувати в трьох агрегатних станах.

Вчитель демонструє модель молекули води:

  • це лід має таку будову;
  • а це – рідина;
  • а це – водяна пара.

Учні приходять до висновку, в якому б агрегатному стані не перебувала б вода, будова її молекули одна й та ж – Н2О, бо все це одна речовина – ВОДА.

 Яку ще унікальну властивість має вода? Відповідь на це питання ви зможете дати, переглянувши фрагмент фільму.      (перегляд фрагменту фільму)

 

Вчитель географії:

  1. Склад гідросфери.

(робота з таблицею)       (слайд 15)

  • Де зосереджений самий великий об’єм води?
  • Де самий маленький?
  • Де зосереджено більше всього прісної води?

(Найбільша кількість прісної води зосереджена в льодовиках, які недоступні для використання. Люди відчувають дефіцит прісної води.

 

Вчитель хімії:

 Тому її необхідно бережливо і раціонально використовувати).

  • Як ви це розумієте?
  1. Екологічна хвилинка.     (слайд 16)

 

 

Вчитель географії:

 Основна маса прісної води на Землі накопичена за млн.. років у льодовиках. Значно менше прісної води в річках, грунті, підземних водах, повітрі. Люди, тварини, рослини постійно споживають воду.

- То чому ж вона не закінчується? (Загальна кількість води на Землі є незмінною. Вода тільки переходить з одного стану в інший).

 - Хто ж зробив прісні водойми невичерпними? (виявляється сонце).

 

Колообіг води в природі    (слайд 17)

  • Зачитування казки
  • Робота в групах
  • Як відбувається процес колообігу води в природі?
  • Зобразити схематично і пояснити, як відбувається:

І група – малий колообіг води

ІІ група – великий колообіг води

ІІІ група – пояснити поняття «коло обіг» (робота з словником)

ІV група – пояснити значення колообігу в природі

V група – створити логічні ланцюжки

          (слайд 18, 19)

Значення колообігу:

  • перенесення вологи на сушу і стікання її в океан;
  • перенесення тепла;
  • обмін мінеральними речовинами;
  • кругообіг пов'язує між собою всі сфери Землі.

 

Цікавинки         (слайд 20)

 Вода має унікальну властивість відновлюватись в усіх частинах гідросфери.

 Відновлення води:

  • у світовому океані вода змінюється за 2,5-3 тис. років;
  • у льодовиках – за декілька десятків – сотень тис. років;
  • у річках – за 12-14 діб;
  • в атмосфері – за 8-9 діб;
  • у живих організмах – за кілька годин.

Висновок: Світовий кругообіг пов'язує між собою всі оболонки Землі та живі організми. Без цієї оболонки життя на Землі було б неможливе.

 

Закріплення вивченого

Вчитель географії:

  1. Розподілити названі поняття (склад гідросфери) до відповідних

складових гідросфери: океани, моря, річки, озера, затоки, протоки, підземні води, льодовики, болота, водяна пара, хмари, опади

 

Вчитель хімії:

  1. Гра «Так чи ні»       (слайд 21)
    • Вода – це рідина синього кольору (-)
    • Вода може бути в твердому, рідкому, газоподібному стані (+)
    • Вода прозора, безбарвна, без запаху (+)
    • Вода зовсім не розчиняє речовин (-)
    • У природі весь час відбувається перетворення води з одного стану в інший (+)
    • Вода – це життя (+)

 

Вчитель географії:

  1. Колообіг води. Створити логічні ланцюжки: океан – повітря – океан (малий). Океан – повітря – суходіл – океан (великий)

 

  1. Загадки.
  • Текло, текло і лягло під скло   (вода)
  • Вода, а літає         (пара)
  • Що тут сталося за нічку?                     

Де була раніше річка –

Від санчаток видно слід,

Все скував довкола …   (лід)

  • Сильніша сонця, слабіша вітру, ніг не має, а йде, очей не має, а плаче.  (хмара)
  • Довго не має мене – все в’яне, а прийду оживає  (дощ)
  • Не вода, не суходіл

І у човні не перепливеш,

І ногами не підеш   (болото)

  • Із-під гірки, з-під крутої

Пробирається порою

Та й до моря утіка

Через лози по ярках  (джерело річка)

 

Вчитель географії:

  1. Гра «Вода не вода»

Права      ліва   двері

Калюжа  риба   лінійка

Сніг   хвиля   вітер

Річка   корабель

Море   водопровід

   Парасолька

Вчитель хімії:

6. Вікторина

  • Що таке вода (речовина)
  • В яких станах може перебувати вода?
  • Де міститься вода (в рослинах, тваринах, повітрі, грунті, людині)
  • Яку формулу має вода?
  • При якій температурі вода перетворюється на лід?

 

Вчитель географії:

7. Заморочки з бочки

  • Найдовша у світі річка  (Кіл)
  • Найбільший океан   (Тихий)
  • Найсолоніше море  (Червоне)
  • Найбільша річка в Україні (Дніпро)
  • Море, де немає життя  (Мертве)
  • Кольорові моря    (Чорне, Біле, Жовте)

 

Підсумок уроку

  • Оцінювання учнів
  • Гра «Мікрофон»

Домашнє завдання       (слайд 22)

§45, підготувати прислів’я, ребуси, кросворди

1

 

doc
Додано
3 березня 2020
Переглядів
1130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку