ГІГІЄНА ОСЕЛІ. ПОВІТРЯ, ЙОГО ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. СКЛАДАННЯ РЕКОМЕНДАЦІЙ
«ЯК ПІДТРИМУВАТИ ЧИСТЕ ПОВІТРЯ В ОСЕЛІ»
Мета:
● формування предметних компетентностей:
ознайомити учнів із поняттям «гігієна оселі»; закріпити знання про повітря та його значення; вправляти у складанні рекомендацій про підтримання чистого повітря в оселі; розвивати гігієнічні навички; формувати звичку підтримувати мікроклімат свого житла;
● формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: навчати учнів зосереджено слухати, самостійно виконувати завдання, продумуючи послідовність їх виконання;
інформаційної: розвивати здатність учнів орієнтуватися в інформаційному просторі;
здоров'язбережувальної: закріплювати знання учнів про взаємозв'язок організму
людини з природним і соціальним середовищем;
соціальної: розвивати у школярів здатність адекватно оцінювати свою поведінку.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: картки із текстом; картки зі словами; картки із літерами; малюнки; зошити з друкованою основою.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
2. Актуалізація знань учнів
1) Вправа «Мікрофон».
— Які хвороби ротової порожнини поширені у дітей?
— Чи знадобилася вам пам'ятка з догляду за зубами? Як саме?
2) «Мозковий штурм».
— Що таке, на вашу думку, гігієна оселі?
3. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Більшу частину свого життя сучасні люди перебувають у приміщенні.
Тут Вони сплять, їдять, працюють, навчаються і відпочивають. Тому примі
щення повинні відповідати певним гігієнічним вимогам: бути просторими,
теплими, сухими і світлими.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Робота за підручником (с. 47-51)
1) Поетична хвилинка.
— Читання й обговорення вірша П. Сороки «Прибирання»
— Чи допомагаєте ви мамі прибирати в домі?
2) Робота над прислів 'ям.
— Прочитайте і поясніть зміст прислів'я: «У чепурній оселі й життя веселе».
3) Робота над загадками.
— Прочитайте і відгадайте загадки. (Повітря, віник, пилосос)
• Чого ми ані в кімнаті, ані на вулиці не побачимо, але без нього не зможемо? (Повітря)
• Скручений, зв'язаний, та не плаче, а по хаті скаче. (Віник)
• Сміття все попідбирає, до пилинки позбирає.
Нам надійний помічник, працьовитий робітник. (Пилосос)
2. Технологія «Навчаючи — вчуся»
ЧОМУ ПОТРІБНО ДБАТИ ПРО ЧИСТОТУ ЖИТЛА?
• Давно відомо, що житлові умови впливають на стан здоров'я. Адже більшість свого життя людина проводить в оселі: працює, відпочиває, готує їжу, спить. Тривале перебування в забруднених приміщеннях призводить до зниження опірності організму до хвороб, погіршує сон, працездатність. Оселя має бути достатньо просторою, добре освітленою, мати сприятливий мікроклімат, чисте повітря.
• Мікроклімат — погодні умови (температура, вологість повітря та ін.), що створюються в приміщенні для нормального самопочуття людей. Щоб людина почувалася комфортно, середня температура в оселі має становити +18-20 С.
• Неабияке значення для самопочуття людини має вологість повітря. Недостатній вміст вологи знижує імунітет, підвищує втомлюваність. Підвищення вологості в приміщенні також негативно впливає на здоров'я. Людина за таких умов постійно мерзне. Це може призвести до виникнення захворювань верхніх дихальних шляхів, ревматизму, туберкульозу. Тому житло потрібно регулярно провітрювати і добре опалювати в зимовий період. Повітря — природний чинник, без якого людина не може жити. Воно має бути чистим і свіжим.
• На жаль, у сучасних квартирах і будинках існує багато джерел забруднення повітря. Як би не стежив за чистотою оселі, пил і бруд потрапляють крізь вікна, заносяться з одягом та взуттям. Часточки пилу містять шкідливі речовини, що, опинившись у легенях, можуть викликати різні захворювання. Боротися з пилом допоможе вологе прибирання, що слід проводити один-два рази на тиждень. Килими та м'які меблі накопичують найбільше пилу, тому щотижня їх потрібно чистити.
• Досить часто джерелом забруднення повітря є кухня. Адже під час приготування їжі утворюється багато водяної пари, кіптяви і жиру. Тому потрібно користуватися витяжкою або тримати відкритою кватирку, а двері в кухню — зачиненими.
• Незамінними помічниками людини є рослини, які поглинають з повітря
вуглекислий газ і збагачують його киснем. Тому дуже корисно мати вдома
кімнатні рослини.
Чистота і порядок в оселі залежать від людей, які в ній мешкають.
3. Робота в групах. Деформовані речення
Учитель роздає кожній групі картки зі словами. Вони складають зі слів речення, зачитують їх, пояснюють зміст.
1-ша група. КІМНАТУ, РЕГУЛЯРНО, ПРОВІТРЮЙТЕ.
2-га група. НА, РАЗ, ПІДЛОГУ, ТИЖДЕНЬ, МИЙ.
3-тя група. ГАНЧІРКОЮ, МЕБЛІ, ВОЛОГОЮ, ПРОТИРАЙ.
4-та група. ВОЛОГИМ, ПІДЛОГУ, ВІНИКОМ, ПІДМІТАЙ.
4. Фізкультхвилинка
5. Технологія «Два — чотири — всі разом»
Варіант 1
Учні складають пам'ятку про дотримання правил гігієни у своїй кімнаті. Узагальнивши свою роботу, зачитують правила.
Щоб у твоїй кімнаті завжди було затишно і чисто, дотримуй таких правил.
Варіант 2
Учні складають пам'ятку, як підтримати мікроклімат у класі. Узагальнивши свою роботу, зачитують правила.
Щоб у твоїй класній кімнаті завжди було затишно і чисто, дотримуй таких правил.
— На перерві виходь у коридор, щоб провітрити клас.
6. Вправа «Живі літери»
Вправу можна провести у формі змагання між рядами. Учитель кожному ряду роздає набір розрізних літер. Діти змагаються, хто швидше збере із літер словосполучення «чисте повітря».
7. Малюнковий скрайбінг
Робота з малюнками «Забруднювачі повітря»
— Розгляньте малюнки і назвіть основні забруднювачі повітря, розмістіть
малюнки на дошці.
8. Інсценізація
Варіант 1
ДУМАЛА
— Як же це так, дочко? — дорікає мати Оленці. — Я ж просила тебе, коли
йшла на роботу, щоб ти підмела в кімнаті. А ти цілий день прогуляла, а в хаті
сміття по вуха. Ти що забула?
Чому забула? — відповідає Оленка. — Я весь час тільки й думала: будете мене сварити за те, що я не підмела, чи ні. (М. Герасименко)
— Що означає вислів «в хаті сміття по вуха»?
Варіант 2
КОМУ ЩО?
Повернулася мама з базару. Почала розбирати сумку і дістала кавуна.
Мама із сумки віник дістала. Мовчать усі.
— Чи допомагаєте ви мамі прибирати?
9. Робота в зошитах із друкованою основою (с. 77-78)
Завдання 1. Розгадайте ребус. Запишіть відповідь. (Чистота в квартирі)
Завдання 2. Обведіть предмети, потрібні для прибирання квартири (будинку).
Завдання 3. Позначте твердження, з якими ви погоджуєтеся.
10. Хвияинка-цікавинка
Борсуки утримують свої нори в ідеальній чистоті. Вони часто просушують свою постіль із листя та трави. Перш ніж зайти до нори, обтріпують та витирають лапи. Навесні та восени проводять вологе прибирання нори та навколишньої території.
11. Вправа «Здивуй клас»
Обмін думками: «Як я прибираю свою кімнату».
12. Практична робота
— Складіть рекомендації «Як підтримувати чисте повітря в оселі». Запи-
шіть у зошит (с. 18).
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
— Дайте відповіді на запитання в підручнику (с. 51). Обговоріть відповіді.
— Що слід робити, щоб в оселі було затишно і чисто?