Урок з теми "Гірські породи і мінерали" розроблено длясистематизації знань учнів про склад земної кори; типи, утворення гірських порід, іх види, застосування в господарській діяльності людини. Матеріали уроку можуть бути корисними при підготовки до уроків природознавства.
Урок
Тема: « Гірські породи і мінерали»
Мета: систематизувати знання учнів про склад земної кори, її типи, сформувати уявлення про утворення гірських порід, іх види, застосування в господарській діяльності людини.
Завдання:
• навчальні: продовжити формувати в учнів систему знань про літосферу; формувати первинне вміння розрізняти магматичні, осадові та метаморфічні гірські породи; ознайомити з корисними копалинами та іх застосуванням.
• розвивальні: розвивати інтерес до геології, мінералів, логічне мислення, навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, вміння працювати з наочними матеріалами, текстом підручника, самостійно робити висновки;
• виховні: продовжити виховувати любов до природи Землі, її багатств.
Обладнання: «Фізична карта України», підручник; таблиці «Внутрішня будова Землі», «Типи земної кори»; таблиці «Корисні копалини»; зразки гірських порід та мінералів (обов’язково: пемза, граніт, кухонна сіль, кам'яне вугілля, пісок, крейда, графіт),атласи і контурні карти, олівці,
кольорові карточки.
Опорні поняття: геологія, гірські породи, мінерали, магматичні гірські породи, глибинні магматичні гірські породи, поверхневі магматичні породи, осадові гірські породи, уламкові осадові гірські породи, органічні осадові гірські породи, хімічні осадові гірські породи, метаморфічні гірські породи, корисні копалини.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Учитель: Добрий день,друзі! Покладіть,будь ласка на парти підручники і карти.
(Ознайомлення з обладнанням, яке будуть використовувати на уроці).
Психологічна хвилинка
Учитель: Сьогодні у мене гарний настрій. Сподіваюся, що у вас також. Виберіть із кольорових карток,що лежать у вас на столі картку,що відповідає вашому настрою. (Метод «Колір Лутошкіна»).
Девізом нашого уроку сьогодні будуть слова:
«Земля дає нам більше знань, ніж всі книги».
А. Сент Екзюпері
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемні питання»
Учитель. Ми розглянули внутрішню будову Землі. Що, на вашу думку, ще необхідно з'ясувати, щоб наші знання про літосферу були більш повними? (Думки учнів.)
«Сьогодні нагода
З'явилась у нас
Зазирнути в надра
Земні повсякчас».
Озирніться навколо: нас всюди оточує каміння, а правильно сказати – гірські породи, з яких складається кора – верхня оболонка літосфери. Вивчає гірські породи та мінерали наука геологія.
У шарах земної кори, як на величезних сторінках кам'яної книги, відбита історія планети. Мільйони років її створювали хвилі океанів і вітри, вулкани і льодовики, потоки річок і землетруси, тепло і тиск у глибинах надр, найдрібніші бактерії і велетні тваринного світу.
III. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми продовжимо знайомство із загадками нашої планети. Але спочатку треба згадати вивчений матеріал.
Прошу вас продовжити речення:
1. Земля складається із таких оболонок: ……..(ядро,мантія,земна кора).
2.Літосфера – це ……(тверда оболонка Землі).
3.Літосфера складається із …..(земної кори і астеносфери).
4.Літосферні плити рухаються тому,що …..(вони розміщені на мантії).
5.Земна кора складається з таких
шарів….(базальтовий,гранітний,осадовий).
IV. Новий матеріал:
На уроках природознавства в молодших класах ви уже знайомились з гірськими породами.З якими предметами,чи подіями у вас асоціюються поняття «гірські породи» та «мінерали»? (Діти відповідають).
На сьогоднішньому занятті ми розширимо і поглибимо знання про них.
Мінерали — це природні речовини,однорідні за складом і будовою,з яких складаються гірські породи.
Гірські породи — це природні утворення,що знаходяться на поверхні Землі,або в її глибинах і складаються з кількох мінералів.
Гірські породи відрізняються властивостями: серед них є тверді (граніт, кам’яне вугілля), рідкі(нафта), газоподібні(природний газ).
Розглянемо різні типи гірських порід за способом їх утворення.
(Розповідь з елементами бесіди і демонстрацією зразків гірських порід із метою формування уявлення про їх різноманітність).
На Землі є багато гірських порід, і вони дуже різноманітні. Якими ознаками відрізняються гірські породи? Гірські породи відрізняються кольором, твердістю, блиском, прозорістю. Одні з них, як наприклад крейда, складаються з дрібних частинок білого кольору не дуже міцно сполучених між собою. Інші, як наприклад граніт, складаються із частинок рожевого, чорного, жовтого кольорів, міцно сполучених між собою.
Чому ж гірські породи такі різні? Тому що вони утворюються у різних природних умовах та із різних речовин. Гірські породи зберігають у собі дуже багато секретів. Учені, вивчаючи особливості залягання гірських порід, відновлюють події, які відбувалися на Землі мільйони років тому назад.
Розглянемо різні типи гірських порід за способом утворення. (Складаємо логічну схему, діти пишуть крейдою на дошці і в зошитах. Розглядають гірські породи на партах).
Все почалося глибоко під поверхнею Землі. Там, на межі нижньої та верхньої мантії величезні маси розплавленої речовини (їх називають магмою) оберталися в безперервному потоці. Ці потоки спрямовувалися вгору, де їм ставало вільніше і прохолодніше. Частина речовини цього потоку при охолодженні встигала затвердіти. Так утворився масив магматичних гірських порід із застиглої на поверхні або в глибинах Землі магми.
А) поверхневі – легкі, часто з порожнинами (пемза).
Б) глибинні – тверді ,кристалічні (граніт).
2. Осадові:
Але як тільки магматичні гірські породи перестали плавитися — за них взялися поверхневі сили Землі. У літню пору, або вдень при сонячному нагріванні, породи розширюються, а взимку або в нічний час – охолоджуються, замерзають. Починають стискатися, а в первісний стан вже не можуть прийти, тому розтріскуються та розсипаються на уламки. От і поплатилися пласти магматичних гірських порід своїми верхівками, які були зруйновані струмками, річками, вітром, сонцем. Скелети відмерлих організмів падають – осаджуються, солі з пересичених розчинів випадають – осаджуються, утворюючи гірські породи --крейду, камяне вугілля,кухонну сіль.
3. Метаморфічні:
Нові потоки магми, розбиваючи земну кору, надходять через тріщини у вищерозміщені гірські породи. По дорозі потік магми впливає на сусідні пласти, збагачуючи їх новими речовинами і змінюючи їх структуру. Іноді під дією високих температур і тиску первинні породи так сильно змінюються, що неможливо здогадатися, якими вони були до цих подій. Ці породи називають метаморфічними (зміненими). Наприклад. мармур, графіт.
Висновок:
Гірські породи поділяють за способом утворення на: магматичні, осадові, метаморфічні.
Наша земля дуже багата на різні скарби, тобто корисні копалини. Корисні тому, що приносять користь людям, а копалини від слова «копати». Гірські породи і мінерали, які використовує людина називаються корисними копалинами.
— Які корисні копалини добувають у нашій місцевості? (Граніт).
Граніти нашого краю. Як ви вважаєте, що виготовляють з граніту? (Пам’ятники, будівлі; вимощують дороги.)
— Як люди повинні ставитися до корисних копалин? (Бережливо)
— Правильно, їх поклади в надрах землі не безмежні, тому їх слід використовувати економно.
Наша Україна багата на різні корисні копалини.
V. Закріплення.
Використовуючи фізичну карта України, свої атласи і контурні карти, нанесемо деякі з корисних копалин. (Нагадати правила роботи з картою).
Питання:
1.Що таке гірські породи? Мінерали?
2. На які групи поділяють гірські породи за властивостями?
За походженням?
3.Що таке корисні копалини? Де їх використовують?
На уроці ми розглянули різні види гірських порід, особливості їх утворення, будови, використання, поширення . Що ж нового ви дізналися, які асоціації виникають у вас після того, як ви отримали більше знань про таємниці нашої планети?
Мені було приємно працювати з вами. А який настрій у вас? Підніміть, будь ласка, кольорову картку, що відповідає вашому настрою.
Домашнє завдання:
Опрацювати параграф підручника.
Підготувати повідомлення: «Гірські породи та мінерали в житті людини».