Тема уроку: «Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма».
Мета: вивчити класифікацію вуглеводів; ознайомити учнів зі складом і будовою глюкози, її фізичними властивостями, значенням у природі та житті людини; в процесі хімічного експерименту навчити учнів визначати будову речовини, виходячи з її хімічних властивостей; сприяти розвитку критичного мислення учнів.
Обладнання: мультимедійна дошка, плазма, планшети (20 шт.), кульострижнева модель молекули глюкози; розчини глюкози, купрум(ІІ) сульфату, натрій гідроксиду, пробірки, пробіркотримач, спиртівка, фліп-чарт.
Тип уроку: бінарний урок з елементами STEM-освіти.
Перевірка готовності класу до уроку.
Оголошення теми й мети уроку.
Учитель хімії. Ми починаємо вивчати групу речовин, про які ви багато знаєте з курсу біології. Тому сьогодні з вами працюватимуть два вчителі: вчитель хімії та вчитель біології. Ви повторите раніше вивчений матеріал і дізнаєтеся багато нового про речовини, які мають велике значення в житті всіх живих організмів. Це дозволить ще раз переконатися в тому, що органічні та неорганічні речовини тісно пов'язані між собою і можуть перетворюватися одна на одну.
На фліп-чарті записані вислови:
Що я знаю?(актуалізація опорних знань)
Що дізналися нового? (запис після опрацювання нового матеріалу).
Я переконався, що…(рефлексія)
Учитель біології проводить бесіду з учнями з таких питань:
Які речовини називаються вуглеводами?
Що ви знаєте про склад вуглеводів?
Розкажіть про поширення вуглеводів у природі.
Чим зумовлена різноманітність вуглеводів?
Класифікація вуглеводів
Учитель біології. Клас вуглеводів різноманітний. Питання про їх класифікацію ми докладно вивчали в курсі біології. Охарактеризуйте класифікацію вуглеводів, користуючись наведеною схемою.
Про класифікацію вуглеводів розповідає учень, який працює зі схемою на мультимедійній дошці.
Фізичні властивості глюкози та будова її молекули
Учитель хімії. Вивчати клас вуглеводів у курсі хімії ми починаємо з найпростішого представника моносахаридів — глюкози.
Ознайомтеся з фізичними властивостями глюкози — її зовнішнім виглядом, розчинністю у воді. Прочитайте в підручнику розділ «Фізичні властивості глюкози».
Молекулярна формула цієї речовини — С6Н12О6. Давайте припустимо, які функціональні групи може мати ця речовина. Перевірте відомим вам способом, чи не є вона багатоатомним спиртом.
Частина учнів працюють у «Лабораторії хімічних розваг», проводячи досліди з теми «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом».
Які ви спостерігаєте зміни в процесі цієї реакції? Який висновок можна з цього зробити?
Учні. У молекулі глюкози наявні кілька гідроксильних груп, тобто глюкоза належить до багатоатомних спиртів.
Учитель хімії. А тепер перевірте наявність у цій речовині альдегідної та карбоксильної груп.
Друга частина учнів виконує лабораторний дослід «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом при нагріванні». Роблять висновок: до складу глюкози входить альдегідна група.
Третя частина учнів досліджує розчин глюкози індикатором. Роблять висновок: у розчині глюкози відсутні йони Гідрогену, тобто вона не містить карбоксильної групи, характерної для органічних кислот.
Спробуйте скласти структурну формулу глюкози, враховуючи, що в її молекулі міститься п'ять гідроксильних груп і що атоми Карбону в ній утворюють нерозгалужений ланцюг.(Фото для перевірки на мультимедійній дошці)
Робимо такий висновок: глюкоза є альдегідоспиртом.
Утворення глюкози в природі
Учитель біології. (схема на плазмі)Глюкоза утворюється в листі зелених рослин під дією сонячного проміння з вуглекислого газу та води. Ви знаєте, що цей процес називається фотосинтезом і його зміст ми докладно вивчали в курсі біології.
Проводиться фронтальна бесіда з класом за такими запитаннями:
Застосування глюкози
Учитель біології. Глюкоза є джерелом енергії, яка виділяється в результаті її окиснення. Як використовується ця енергія, нам розповість...
Заслуховується коротка презентація учня про аденозинтрифосфорну кислоту.
Як поживна речовина глюкоза використовується в медицині для підтримання життєдіяльності ослабленого організму.
Повертаємося до фліп-чарту. Що ж ви дізналися нового? (Записи учнів).
Робота з планшетами. Тести з теми.
Учитель хімії. Про решту областей застосування глюкози ми поговоримо наступного уроку, коли дамо повну характеристику її хімічних властивостей.
На завершення я хочу сказати, що знання, які ви одержали на уроках біології, допомогли вам сьогодні глибше й повніше усвідомити вивчений на уроці матеріал: склад і будова глюкози, її фізичні властивості, поширення в природі та застосування. І дуже хочеться, щоб усе те, про що ми сьогодні говорили, допомогло вам глибше осмислити явища, що відбуваються в природі, а також щоб усі ви змогли застосувати ці знання у вашій практичній діяльності.
V. Підбиття підсумків уроку . обговорення третього вислову з фліп-чарту.