1
Тема: Голонасінні. Різноманітність голонасінних рослин. Значення у природі та в житті людини.
Мета уроку:
освітня: продовжувати формувати знання учнів про голонасінні рослини; розкрити роль цих рослин у природі та господарській діяльності людини; з’ясувати, що хвойні рослини – „легені планети”; створити цілісність уявлень про первинне значення рослинності на планеті;
розвиваюча: стимулювати учнів до розвитку творчих здібностей; формувати інтерес і потребу в творчій діяльності, вдосконалювати навички самостійної роботи з підручником; розвивати вміння досліджувати, висувати гіпотези, аналізувати, виявляти суттєве та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, пізнавальний інтерес учнів;
виховна: виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю, гордість за хвойні ліси, як „легені планети”, розвивати екологічне мислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
Дидактичні матеріали: схеми, картки з ілюстраціями голонасінних, таблиці „Ялина”, „Сосна”; гілочки ялини і сосни, смереки; шишки ялини і сосни, друковані матеріали для роботи в групах.
Матеріальні ресурси: комп’ютер, презентація „Голонасінні”, презентація „Значення голонасінних”.
Міжпредметні зв’язки: історія, географія, природознавство, геральдика, народознавство.
Основні поняття і терміни: Саговникові, Гнетові, Гінкгові, Хвойні. смола, бурштин, камфора, фітонциди.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень: називає основні місця, де ростуть голонасінні;
наводить приклади найпоширеніших представників голонасінних серед флори України і свого регіону;
розпізнає голонасінні рослини у природі, за гербарними зразками, малюнками;
характеризує роль голонасінних у природі та житті людини;
порівнює будову голонасінних з вищими споровими рослинами;
дотримується правил роботи зі збільшувальними приладами;
робить висновок стосовно причин, що зумовлюють поширення голонасінних на земній кулі.
Структура та основний зміст уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя (тихо звучить пісня „Смерекова хата”) Голонасінні рослини були і є улюбленою темою створення полотен відомих та маловідомих художників, для написання віршів, пісень:
Смерекова хата, батьківський поріг,
Смерекова хата – на крутій горі.
Як прийду до неї, коліном припаду,
Грудочку землі своєї до вуст прикладу.
Струнка смерічка край воріт,
I найрідніша в цілім світі
Матуся сива на дворі.
Які слова у вас асоціюються зі словом „смерічка”?
С струнка, святкова
М мій дім
Е естетична насолода
Р рідний край
І інструментальний ансамбль, іграшка новорічна
Ч чисте повітря
К Карпати, красива, корисна
А активоване вугілля, аскорбінова кислота
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Виконання вправи „Так – ні”.
1. Голонасінні бувають деревами, кущами, квітами –
2. Спори висипаються з шишок –
3. Насіння наявне лише у деяких голонасінних –
4. В Україні найпоширеніші хвойні голонасінні +
5. У хвойних листки перетворені на голковидні хвоїнки +
6. Насіння незахищене, а лежить на лусочках шишок +
7. Шишки бувають чоловічими і жіночими +
8. Для запилення потрібна вода –
9. Молоді чоловічі шишки бурі, а жіночі – жовті –
10. Стовбури голонасінних не мають кори –
2. Знайдіть і розмістіть представників класів голонасінних відповідно певній колонці в таблиці із запропонованих вчителем представників:
клас Гнетові |
клас Гінкгові |
клас Саговники |
клас Хвойні |
|
|
|
|
Слова: сосна, гінкго дволопатеве, яловець, ефедра, кедр, саговник пониклий, туя, кипарис, вельвічія, тис, модрина, ялина, ялиця.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
(Віддалена відгадка - демонстрація виробів з голонасінних)
Учитель демонструє учням картки на яких зображені різні об’єкти і запитує, що їх об’єднує (на малюлюнках зображені предмети виготовлені з голонасінних).
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу
Де б ви не були: у Пущі-Водиці, у Кончі-Заспі, у Криму, на Чернігівщині, на Поділлі, у Прикарпатті, - скрізь зустрінете милий серцю сосновий бір.
Сосна звичайна – найпоширеніша в Україні рослина відділу Голонасінних і росте вона в найрізноманітніших умовах. Вона дуже витривала, має добре розвинену кореневу систему й добуває воду в найнесприятливіших місцях. Любить сонце, у затінку їй не дуже подобається, тому й оселяється більшість там, де іншим видам дерев було б нестерпно.
Сосна та ялина не раз оспівані поетами, змальовані славетними майстрами пензля, описана у творах багатьох письменників.
1. Давайте згадаємо деякі народні прикмети:
2. Розповідь про значення голонасінних:
Дати характеристику деяким хвойним рослинам, визначити їхню назву та значення в природі та житті людини (пояснення, розповідь, робота з підручником, мозкова атака, демонстрація слайдів).
Сосна звичайна: (слайд 1)
місця зростання;
завдовжки 3-5 см, живе 2-3 роки;
смолянистими ходами;
дозрівання пилку стають жовтими;
Ялина європейська: (слайд 2)
конусовидна, нижні гілки не відмирають;
вкриваючи всю гілку, живе 5-9 років;
Туя західна: (слайд 3)
досить міцна;
Тис ягідний: (слайд 4)
Ялівець звичайний: (слайд 5)
до грунту;
зовні схожі на ягоди – це жіночі шишки;
червонувато-бурі );
Модрина європейська: (слайд 6)
тримаються на гілках кілька років;
світлолюбива, морозостійка, живе 300-400 років;
Ялиця європейська: (слайд 7)
борнеолу, який має бактерицидні властивості;
олію, смолу, дубильні речовини, органічні кислоти,
фітонциди;
у лимонах.
Отже,у природній флорі Українинайпоширенішими є роди Сосна, Ялина, Модрина, Ялиця, Яловець, Тис, Туя.
Сучасні голонасінні поширені по всій земній кулі, але найбільша їх різноманітність у північній півкулі, Австралії та на прилеглих до неї островах.
Гінкго дволопатеве: (слайд 8)
і дендропарках;
оскільки це єдиний представник свого класу;
Кедр: (слайд 9)
сягає 50 м, крона шатроподібна;
насправді належить сосні сибірській;
Секвоя вічнозелена: (слайд 10)
Каліфорнії в США;
червоним деревом”;
Вельвічія дивна: (слайд 11)
3-4 м, які зберігаються все її життя і за
товщиною нагадують фанеру;
3 Робота в дослідницьких парах.
Група „Науковці – статисти”: запас деревини на 1 га соснового лісу досягає 300 куб.м. З 1 куб. м деревини можна виготовити 200 кг паперу. Скільки тонн паперу можна виробити з 5 га соснового лісу? Чи справді ми рятуємо ліси, коли здаємо макулатуру?
Група „Науковці – валеологи”: добова потреба людини у вітаміні С становить 30-70 мг. З однієї сосни збирають 10 кг хвої, з якої отримують 15 г вітаміну. Скільки добових норм вітаміну С можна одержати з хвої 100 дерев? Як виготовляють витяжку вітаміну С в народній медицині?
Група „Науковці – екологи”: з давніх-давен відома властивість хвойних дерев очищувати повітря, тому в хвойних лісах будували санаторії та дитячі оздоровчі табори. Із чим пов’язана така особливість хвойних? Як її використовують в озелененні міст?
4. Голонасінні, як лікарські рослини:
Учитель: значна кількість представників голонасінних є лікарськими рослинами. Розглянемо деякі з них: кипарис вічнозелений, сосну звичайну, тую західну, ялину європейську, ялицю білу, ялицю сибірську, яловець звичайний і яловець козачий.
(повідомлення учнів про лікувальні властивості голонасінних,
використання їх в народній медицині).
5. Види, занесені до Червоної книги України
До Червоної книги України (1996р.) занесено сім видів рослин відділу Голонасінні. Якщо порівняти дані 1996 і 1980 років (попередній рік видання Червоної книги УРСР), то кількість видів даного відділу скоротилась на п’ять.
Запитання до учнів: про що свідчить цей факт і які можуть бути ваші прогнози стосовно майбутнього цих рослин?
До червонокнижних рослин належать: тис ягідний, сосна крейдяна, сосна Станкевича, яловець високий, яловець смердючий, модрина польська і сосна кедрова, або європейська (кедр).
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Гра „Соснова шишка” (на лусках паперової шишки написані запитання для учнів. Учні по черзі витягують луски з запитаннями і відповідають на них).
1. Які класи голонасінних вам відомі?
2. Яких представників голонасінних нашого
краю ви знаєте?
3. Де і які хвойні ростуть на території нашого
селища, нашої школи?
4. Що таке смоляні ходи?
5. Які квіти у голонасінних?
6. Чи утворюють голонасінні плоди?
7. Де розвиваються насінні зачатки та пиляки у голонасінних?
8. Які дві помилки криються в народній назві „кедрові горішки”?
Розв’яжіть задачу.
У результаті аналізу повітря виявлено, що 1 кубічний метр повітря хвойного лісу містить 500 хвороботворних бактерій, тоді як міського 40000. У скільки разів повітря міста брудніше від повітря хвойного лісу?
Поміркуйте! В кожного вдома є аптечка першої невідкладної допомоги, в якій є чорні таблетки активованого вугілля, що застосовують для лікування при отруєннях та для очищення кишкового тракту. Що мають спільного активоване вугілля з голонасінними рослинами?
Вправа „Електронна пошта” На вашу адресу надійшов лист від учня 3 класу, Автор листа надіслав зображення голонасінних рослин .Він хоче дізнатися їх назву та цікаву інформацію про них.
Учитель демонструє слайдову презентацію, учні розповідають цікаві факти про зображені на слайдах голонасінні рослини, зразки відповідей можуть бути такими:
VІ. Підсумок уроку, оцінювання учнів. Рефлексія
Учитель: Повертаємось до теми уроку. Чи досягли мети уроку? . Що сподобалось? Що не сподобалось? Що викликало труднощі? Чия відповідь вас найбільше вразила?
VІІ. Домашнє завдання
За § 36 скласти класифікацію „Родина Соснові”;
Підготувати повідомлення про голонасінних Червоної книги України. За бажанням скласти кросворди, казки, ребуси.
За бажанням попрацювати над проектом: „Дослідити різноманітність голонасінних, які зустрічаються в нашому населеному пункті”.
Список використаних джерел: