Урок "ГОРІННЯ ЕТАНОЛУ. ЯКІСНА РЕАКЦІЯ НА ГЛІЦЕРОЛ"

Про матеріал
В матеріалі міститься повна інформація з теми властивості спиртів. Також застосування та згубна дія на організм. Матеріал відповідає всім вимогам .
Перегляд файлу

УРОК 45. ГОРІННЯ ЕТАНОЛУ.  ЯКІСНА РЕАКЦІЯ НА ГЛІЦЕРОЛ

Навчально-освітня мета: продовжувати доведення взаємозв’язку між будовою речовини та її властивостями на прикладі спиртів, сформувати предметну компетенцію зі складання рівнянь горіння спиртів, взаємодії з лужними металами, провести якісну реакцію на гліцерол.

Тип уроку: набуття нових знань.

Навчальне обладнання: етанол, вата, вогонь, розчини купрум (ІІ) сульфату, натрій гідроксид, гліцеролу.

Предметна компетентність: продовжувати доведення взаємозв’язку між будовою речовини та її властивостями на прикладі спиртів, сформувати предметну компетенцію зі складання рівнянь горіння спиртів, взаємодії з лужними металами, провести якісну реакцію на гліцерол.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.

Хід уроку

1. Організаційний етап

2. Етап перевірки домашнього завдання

Фронтальна бесіда

  1. Спирти – це .
  2. Що називається функціональною групою?
  3. Яку функціональну групу мають спирти? Як називається ця група?
  4. Наведіть класифікацію  спиртів?

    Виконання  експрес – тестів( 5 хв.)

  1. Виберіть функціональну групу спиртів:

А) –СООН;        Б) -NH2;               В) –СОН;           Г) –ОН.

     2. Які із даних речовин належать до спиртів:

           А) СН3ОН;        Б) С2Н5СООН;    В) С2Н5ОН;       Г) СН3СОН.

     3. Відповідно до систематичної номенклатури в назвах спиртів є суфікс:

            А) –ан;              Б) –ен;                   В) –ін;               Г) –ол.

     4. Яка із наведених формул є формулою метилового спирту:

            А) С2Н5ОН;     Б) СН3ОН;             В) С3Н7ОН;       Г) С4Н9ОН.

     5. Яка із наведених формул є формулою етилового спирту:

            А) СН3ОН;     Б) СН3  ─СН2 ─ ОН;

В) С3Н7ОН;    Г) СН3 ─ СН2 ─ СН2 ─ ОН.

6. Які із перелічених нижче фізичних властивостей притаманні метиловому та етиловому спиртам: 

  А) тверда речовина;          Б) добре розчинна у воді;   В) без запаху;           Г) гігроскопічна;               Д) летка;                 Е) токсична речовина.

7. Із наведеного переліку фізичних властивостей виберіть ті, що характерні для гліцерину:

 А) безбарвна рідина;             Б) солодкувата на смак;  

 В) не розчиняється у воді;    Г) летка;                    

 Д) з характерним запахом;   Е) токсична речовина.

8. Чому серед спиртів відсутні гази:

  А) тому  що в складі молекули є Оксиген;

  Б) тому що молекули сполучаються між собою водневими зв’язками;

              Г) науці це невідомо

3. Актуалізація опорних знань

Сьогодні ми  маємо встановити зв’язок хімічних властивостей спиртів з наявністю функціональної гідроксильної групи;  поговоримо про використання спиртів,  доведемо їх отруйність,  з’ясуємо  шкідливий вплив метанолу і етанолу на організм людини.

  1. Етап засвоєння нових знань

 

Хімічні властивості спиртів

1.Дія індикаторів.  Спирти – нейтральні речовини.

2. Повне окиснення – горіння

2СН3ОН + 3 О2 → 2СО2 + 4Н2О + Q

С2Н5ОН + 3О2 → 2СО2 + 3Н2О + Q

3.Взаємодія з активними металами ( реакція заміщення)

2СН3ОН +  2Na   2СН3ОNa + Н2

          Натрій метилат

2С2Н5ОН + 2Na   2С2Н5ОNa + Н2

         Натрій етилат

 

             СН2 – ОН            СН2 - ОNa

                                                

           2  СН – ОН + 6 Na → 2  CHONa  + 3H2

                            

               СН2 – ОН    CH2ONa

Натрій гліцерат

4. Взаємодія з галогеноводнями.

 С2Н5ОН + HCl   С2Н5 Cl + Н2O

 СН3ОН +  HBr   СН3 Br  + Н2O

5.На відміну від одноатомних спиртів, багатоатомні спирти  реагують з основами.

Якісна реакція на багатоатомні спирти – взаємодія із свіжо -  осадженим купрум (ІІ) гідроксидом:

Гліцерин + Cu(OH)2 → прозорий розчин синього кольору

  Лабораторний дослід №8.

Тема. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.

  1. У пробірку налийте 1мл води  та додайте 1мл гліцерину.  Енергійно струсіть пробірку. Зробіть висновок про розчинність гліцерину у воді.
  2. У пробірку налийте 1мл натрій гідроксиду NaOH та додайте кілька крапель розчину купрум (ІІ)  сульфату  CuSO4. До утвореного у пробірці осаду купрум (ІІ) гідроксиду Cu(OH)2 додайте гліцерин. Що відбувається? Чи розчинився осад? Опишіть спостереження.

 

 

 

 

 

Застосування спиртів

 

                           Паливо, пальне

 

 

 У медицині                     в харчовій промисловості

(дезінфекція,

  виготовлення

  настоянок)

 

 

Розчинник                   Органічний синтез:                                     У парфумерії

   (синтез оцтової кислоти,

     каучуків, пластмас)

 

 

 

 

 

 

 

У медицині   У фармації    Синтез

(синтез ліків –       (зм’якшувальний    вибухівки

нітрогліцерин)        засіб,основа мазей)   (динаміт)

 

 

текстильна      шкіряне 

промисловість      виробництво

 

  органічний

  синтез    парфумерія                  

 

Фізіологічна дія метанолу і етанолу

Метанол: 10 мл метанолу в організмі спричинює  сліпоту,  25 мл – смерть.

Етанол:  Речовина наркотичного типу, що пригничує ЦНС.

За концентрації спирту в крові 1 – 2 г/л настає сп'яніння,

>3 – 4 г/л – загальна інтоксикація,

>5 – 8 г/л – смерть.

Для дітей летальна доза -3г на 1кг маси тіла ( близько 100г водки),

Для підлітків – 4 – 5г на 1кг маси тіла ( близько 0,5л водки),

 

Спирт легко розчиняється  і швидко всмоктуєтьсяв кров. 90% спирту затримуєтьсяв печінці, перетворюючися на альдегід (отрута). Цероз печінки –найчастіше це  хвороба людей, що часто вживають алкоголь.

Наслідки частого вживання алкоголю:

  • Послаблюється увага;
  • Загальмовується реакція;
  • Порушується координація рухів;
  • З’являється розв’язаність;
  • Алкоголізм;
  • Порушення нервової системи, серцево-судинної, травної, статевої систем.

 

  1. Узагальнення й закріплення знань

Розв’язок задач

Задача №1

Калій масою 2,3г помістили в етанол. Який об’єм (н.у.) водню виділиться?

 

Задача №2

Скільки гідроксильних груп має молекула спирту, якщо при реакції 1 моль цього спирту з натрієм виділяється 2 моль газу?

 

Задача№3*

Укажіть початкові продукти реакції:

… + … =  СН3СН2ОК +Н2О

Підсумок уроку проводжу у вигляді рефлексивного тесту (індивідуальне анкетування).

Прізвище та ім’я ________________

1.  Я дізнався (дізналася) про багато нового.                                        (Так)     (Ні)

2.  Мені це стане в пригоді в житті.                                                        (Так)     (Ні)

3.  На уроці було про що подумати.                                                       (Так)     (Ні)

4.  На всі запитання, що виникли на уроці, я одержав (-ла) відповіді.  (Так)     (Ні)

5.  На уроці я попрацював (-ла) сумлінно і мети уроку досяг (-ла).      (Так)     (Ні)

 

6. Домашнє завдання (інструктаж щодо виконання).

1. Опрацювати параграф підручника, згідно вивченого матеріалу.

2. Скільки гідроксильних груп має молекула спирту, якщо відомо, що при реакції 0,5 моль цього спирту із гідроген хлоридом утвориться 27 г води (н.у.)?

3. Творча робота. Виконати звернення до всіх людей з пропозицією, щодо впливу алкоголю на організм (гасло, малюнок, вірш, презентація на комп’ютері).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Совпель Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лук'янова Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
20054
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку