Урок – гра «Біологічний двобій»
Тема. Закономірності спадковості . Закони Г.Менделя,
їх статистичний характер і цитологічні основи . Дигібридне схрещування .
Мета. Розширити знання учнів про генетичні поняття, сформувати поняття про основні генетичні закономірності : моно – та дигібридне схрещування .
Основні поняття і терміни . Генетика , алельні гени , гомологічні хромосоми, домінантний та рецесивний ген , генотип , фенотип , гомозигота , гетерозигота .
Обладнання . Таблиці «Моногібридне схрещування» та «Дигібридне схрещування» , портрет Г.Менделя , моделі ДНК і РНК, динамічна модель «Дигібридне схрещування».
Програма двобою
І. Бліц – тур (теоретичний частина двобою).
ІІ. Змагання між учасниками команд . (Розв’язування задач . )
ІІІ. Двобій капітанів (Розв’язування задач.)
IV. Підсумки .
У біологічному двобої беруть участь дві команди добре підготовлених учнів . Перемагає сильніша команда , для якої складовою успіху є творча робота кожного учасника.
Правила двобою
І. Бліц – тур
Кожна команда відповідає без підготовки на 10 запитань . За правильну відповідь команді нараховується по 1 балу , за неправильну – знімається 1 бал .
Протокол гри веде журі .
ІІ . Змагання між учасниками команд .
Капітан команди , переможниці у бліц - турнірі викликає свого першого бійця ; капітан команди - суперниці - відповідно свого . Зустрічаються «бійці» біля дошки . Перший починає розв’язувати задачу та навмисно не закінчує її розв’язання . Це повинен зробити його суперник , причому без сторонньої допомоги . Час для роздумування – 1 хв . Якщо задачу розв’язано , то кожна команда отримує по 5 балів , якщо ні , то перший боєць закінчує розв’язання і здобуває для команди 10 балів.
Під час гри команди постійно обмінюються ролями . І лише один раз кожна команда у вирішальний момент може надати допомогу своєму бійцеві або замінити його . Штрафні бали при цьому не при цьому не присуджуються .
Журі має право знімати бали за неточності , недоліки, порушення дисципліни . Також журі має право додавати бали за вдалі доповнення , за доцільні запитання .
ІІІ. Двобій капітанів .
Перш за все капітанам – суперникам пропонують по дві задачі , які вони розв’язують усно . За правильне розв’язання кожної задачі їм нараховується по 2 бали.
Далі капітани повинні розв’язати на дошці ще по дві задачі. За правильне розв’язання кожної з них вони отримують уже по 3 бали , і , нарешті, - найскладніші задачі . Якщо капітани справляться з цим завданням – це ще по 5 балів до загальної суми .
IV . Гру підсумовує журі , враховуючи результати
бліц – туру , двобою команд та двобою капітанів .
Хід уроку
Вчитель повідомляє тему та мету уроку , форму його проведення . Ведучий оголошує програму біологічного двобою , нагадує правила гри , знайомить уз капітанами команд , представляє журі . Капітани вітають усіх присутніх , представляють членів своїх команд .
І . Бліц – тур
ІІ. Двобій між учасниками команд .
Відповідь . Генотипи батьків – Аа , аа .
Відповідь . Ігор син першої пари , Сашко – другої .
ІІІ . Двобій капітанів .
А. Задачі усного розв’язання .
1.Мендель схрещував два сорти гороху : один із гладеньким насінням , другий – зі зморшкуватим . У другому поколінні було отримано 7324 насінини . З них 5474 гладеньких і 1850 зморшкуватих . Яка схема схрещування ?
1) АА х аа
2) Аа х Аа
2. У пшениці алель карликовості домінує над алелем нормального зросту . Які генотипи вихідних форм , якщо в потомстві ¼ рослин – нормального зросту .
Відповідь . Аа х Аа .
3.До кутка живої природи принесли двох чорних морських свинок , вважаючи їх чистопородними . Але в наступному поколінні серед їхніх потомків з’явилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотип батьківських особин ?
Відповідь . Батьки були гетерозиготні .
4. У великої рогатої худоби алель комолості (безрогості) домінує над алелями рога тості . Яке потомство можна отримати від схрещування комолого бугая з рогатою коровою , якщо комола корова народила від цього бугая рогате теля.
Відповідь . З рівною ймовірністю комола Аа й рогата аа .
Б. Задачі для письмового розв’язання .
1. У людини вміння володіти переважно правою рукою – домінантна ознака , лівою – рецесивна . Чоловік – правша , мати якого була лівшою , одружився з жінкою – правшою , що мала двох сестер , одна з яких – лівша . Яка ймовірність народження дитини – лівші .
Відповідь . Якщо генотип жінки Аа , то ¼ ; якщо АА , то дитина – лівша не може народитись .
2 . Чоловік з полідактилією одружився зі здоровою жінкою . Вони мають п’ятеро дітей і усі з вадами полідактилії . Один із синів одружився з нормальною жінкою . Яка ймовірність народження у них дітей з аномалією .
Відповідь . 50 %
3 . Батько блакитноокий , мати кароока , обидва резус – позитивні . У них народилося п’ятеро дітей з яких четверо резус – позитивні , але двоє блакитноокі , двоє кароокі . Одна блакитноока й резус – негативна . Визначте генотип батьків .
Відповідь . Обидва батьки гетерозиготні за резус – фактором , а мати гетерозиготна за кольором очей .
4. Які генотипи будуть у батьківських форм , якщо співвідношення генотипів у потомстві складає : 9 : 3: 3 : 1 і якщо гени містяться в різних парах гомологічних хромосом?
Відповідь . АаВВ х АаВв .
В. ускладнені задачі для письмового розв’язування .
1. Чоловік із кучерями волоссям і карими чима , родичі якого в ряді поколінь мали карі очі , одружився з жінкою .
Відповідь . Ні .
2. Одружуються дівчина , хвора на цукровий діабет , і короткозорий юнак . Які у них можуть бути діти , якщо юнак гомозиготний ? Чи будуть у них цілком здорові онуки , якщо їхні діти одружаться з особами, хворими на діабет і з нормальним зором ? Цукровий діабет – рецесивна ознака - , короткозорість – домінантна .
Відповідь . Усі діти короткозорі й не хворіють на діабет . Ймовірність народження цілком здорових онуків – ¼ .
ІV . Підсумок біологічного двобою та підсумок уроку.