Урок – гра «Біологічний двобій»

Про матеріал
Урок – гра «Біологічний двобій» з біології для учнів 10-го класу. Тема "Спадковість і мінливість". Викладач: Кобилинська О.В.
Перегляд файлу

Урок – гра «Біологічний двобій»

Тема. Закономірності спадковості . Закони Г.Менделя,

їх статистичний характер  і цитологічні основи . Дигібридне схрещування .

Мета. Розширити знання учнів про  генетичні поняття, сформувати поняття про основні генетичні закономірності : моно – та дигібридне схрещування .

Основні поняття і терміни . Генетика , алельні гени , гомологічні хромосоми, домінантний та рецесивний ген , генотип , фенотип , гомозигота , гетерозигота .

Обладнання . Таблиці «Моногібридне схрещування» та «Дигібридне схрещування» , портрет Г.Менделя , моделі ДНК і РНК, динамічна модель «Дигібридне схрещування».

Програма двобою

І. Бліц – тур (теоретичний частина двобою).

ІІ. Змагання між учасниками команд . (Розв’язування задач . )

ІІІ. Двобій капітанів (Розв’язування задач.)

IV. Підсумки .

У біологічному двобої беруть участь дві команди добре підготовлених учнів . Перемагає сильніша команда , для якої складовою успіху є творча робота кожного учасника.

Правила двобою

І. Бліц – тур

Кожна команда відповідає без підготовки на 10 запитань . За правильну відповідь команді нараховується  по 1 балу , за неправильну – знімається 1 бал .

Протокол гри веде журі .

ІІ . Змагання між учасниками команд .

Капітан команди , переможниці у бліц - турнірі викликає свого першого бійця ; капітан команди - суперниці - відповідно свого . Зустрічаються «бійці» біля дошки . Перший починає розв’язувати задачу та навмисно не закінчує її розв’язання . Це повинен зробити його суперник , причому без сторонньої допомоги . Час для роздумування – 1 хв . Якщо задачу розвязано , то кожна команда отримує по 5 балів , якщо ні , то перший боєць закінчує розвязання і здобуває для команди 10 балів.

Під час гри команди постійно обмінюються ролями . І лише один раз кожна команда у вирішальний момент може надати допомогу своєму бійцеві або замінити його . Штрафні бали при цьому не при цьому не присуджуються .

Журі має право знімати бали за неточності , недоліки, порушення дисципліни . Також журі має право додавати бали за вдалі доповнення , за доцільні запитання .

ІІІ. Двобій капітанів .

Перш за все капітанам – суперникам пропонують по дві задачі , які вони  розвязують усно . За правильне розвязання кожної задачі їм нараховується по 2 бали.

Далі капітани повинні  розвязати на дошці  ще по дві задачі. За правильне розвязання кожної з них вони отримують уже по 3 бали , і , нарешті, - найскладніші задачі . Якщо капітани справляться з цим завданням – це ще по 5 балів до загальної суми .

IV . Гру підсумовує журі , враховуючи результати

бліц – туру , двобою  команд та двобою капітанів .

 

 

 

Хід уроку

Вчитель повідомляє тему та мету уроку , форму його проведення . Ведучий оголошує програму біологічного двобою , нагадує правила гри , знайомить уз капітанами команд , представляє журі . Капітани вітають усіх присутніх , представляють членів своїх команд .

І . Бліц – тур

  1. Що є предметом дослідження генетики ?
  2. Хто відкрив закономірності спадкової мінливості ?
  3. Які алелі генів називають рецесивними?
  4. Які хромосоми називають гомологічними?
  5. Які зони називають алельними ?
  6. Які молекули несуть генетичну інформацію ?
  7. Яких особин називають гетерозиготними ?
  8. Які типи гамет утворюють організми з такими генотипами: а) ААВВ б) АаВВ  в)ааВВ г) ААВВ
  9. Як називається організм , що має алелі гена Аа?
  10.                    За якого типу схрещування вивчають закономірності успадкування однієї ознаки ?
  11.                    Як називають ознаку , що не проявляється у гібридів першого покоління ?
  12.                    Скільки станів ознаки враховують при моно гібридному схрещуванні ?
  13.                    Які гени називаються неалельними   ?
  14.                    Який набір хромосом називають диплоїдним?
  15.                    Скільки алелів гена кодують групи крові системи популяції людини?
  16.                    Хто відкрив основні закони генетики?
  17.                    Які ознаки гороху посівного вивчав Г.Мендель?
  18.                    Сформулюйте перший закон Г.Менделя .
  19.                    Сформулюйте другий закон Г.Менделя.
  20.                    У якому столітті та на яких рослинах проводив свої досліди Г. Мендель?

 

ІІ. Двобій між учасниками команд .

  1. У дрозофіли сірий колір тіла – домінантна ознака , чорний – рецесивна . При схрещуванні сірих і чорних мух половина потомства має сіре забарвлення , половина – чорне . Визначте генотипи батьків.

Відповідь . Генотипи батьків – Аа , аа .

  1. У морської свинки кудлата шерсть домінує над гладенькою . При схрещуванні кудлатих самців і самок отримано 29 гладеньких і 90 кудлатих особин . Визначте генотип батьків і потомства . Відповідь . Генотип батьків – Аа , генотип потомства – 1АА : 2Аа : 1аа .
  2. У мишей сіре забарвлення тіла домінує над білим. Білого самця схрестили з трьома сірими самками . Перша самка народила 10 сірих  мишенят ,  а друга – 5 сірих і 5 білих , третя – 9 сірих та 1 білого. Визначте генотипи самця і трьох самок . Відповідь . Генотип самця – аа , 1 – ої – АА , 2 – ої – Аа , 3-ої – Аа .
  3. У людини карі очі – домінантна ознака , блакитні – рецесивна . Блакитноокий чоловік , батьки якого мали карі очі , одружився з кароокою жінкою , у батька блакитні очі , а в матері – карі . Які очі можуть бути у їхніх дітей ? Визначте генотипи усіх. Відповідь . Генотип чоловіка – аа , генотип його батьків – аа , генотип батьків його жінки – Аа . Діти можуть мати карі очі .
  4. У  пологовому будинку переплутали двох хлопчиків – Ігоря та Сашка . Батьки одного з них мають І та ІІ групи крові , батьки іншого ІІ та IV . Визначте чий хто син .

Відповідь . Ігор син першої пари  , Сашко – другої .                                                      

  1. Резус – фактор – це особливий білок , який міститься в крові . Якщо він є , таких осіб називають резус – позитивними . Якщо немає – резус – негативними . У випадку , коли плід резус – позитивний  , а мати резус – негативна , виникає резус – конфлікт . Резус – негативна жінка виходить заміж за гетерозиготного резус – позитивного чоловіка . Яка ймовірність резус- конфлікту між організмами матері та плоду під час другої вагітності ? Відповідь . Ймовірність резус – конфлікту 50 % .
  2. При схрещуванні чорного півня з білою куркою усі курчата строкаті . У другому поколінні отримано 24 строкатих , 12 чорних і 10 білих курчат . Яке буде потомство від схрещування : а)строкатих курей із чорними півнями ; б) строкатих півнів з білими курми ? Відповідь . а) 50 % строкатих і 50% чорних б) 50% строкатих і 50 % білих .
  3. У людини є дві форми глухонімоти , які визначаються рецесивними алелями різних генів а і в . Визначте ймовірність народження нормальної дитини в сім’ї , де обоє батьків мають різні форми глухонімоти , а  за другою парою алелів гетерозиготні .                                                                Відповідь . Ймовірність народження нормальної дитини ¼

ІІІ . Двобій капітанів .

А. Задачі усного розвязання .

1.Мендель схрещував два сорти гороху : один із гладеньким насінням , другий – зі зморшкуватим . У другому поколінні було отримано 7324 насінини . З них 5474 гладеньких і 1850 зморшкуватих . Яка схема схрещування ?

        1) АА х аа

        2) Аа х Аа

2. У пшениці алель карликовості домінує над алелем нормального зросту . Які генотипи вихідних форм , якщо в потомстві ¼ рослин – нормального зросту  .

Відповідь . Аа х Аа .

3.До кутка живої природи принесли двох чорних морських свинок , вважаючи їх чистопородними . Але в наступному поколінні серед їхніх потомків зявилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотип батьківських особин ?

Відповідь . Батьки були гетерозиготні .

4. У великої рогатої худоби алель комолості (безрогості) домінує над алелями рога тості . Яке потомство можна отримати від схрещування комолого бугая з рогатою коровою , якщо комола корова народила від цього бугая рогате теля.

Відповідь . З рівною ймовірністю комола Аа й рогата аа .

Б. Задачі для письмового розвязання .

1.    У людини вміння володіти переважно правою рукою – домінантна ознака , лівою – рецесивна . Чоловік – правша , мати якого була лівшою  , одружився з жінкою – правшою  , що мала двох сестер , одна з яких – лівша . Яка ймовірність народження дитини – лівші .

Відповідь . Якщо генотип жінки Аа , то ¼ ; якщо АА , то дитина – лівша не може народитись .

2 . Чоловік з полідактилією одружився зі здоровою жінкою . Вони мають п’ятеро дітей і усі з вадами полідактилії . Один із синів одружився з нормальною жінкою . Яка ймовірність народження у них дітей з аномалією .

Відповідь . 50 %

3 . Батько блакитноокий , мати кароока  , обидва резус – позитивні . У них народилося пятеро дітей  з яких четверо резус – позитивні , але двоє блакитноокі , двоє кароокі . Одна блакитноока й резус – негативна . Визначте генотип батьків .

Відповідь . Обидва батьки гетерозиготні за резус – фактором , а мати гетерозиготна за кольором очей .

4.  Які генотипи будуть у батьківських форм , якщо співвідношення генотипів у потомстві складає :        9  : 3: 3 : 1 і якщо гени містяться в різних парах гомологічних хромосом?

Відповідь . АаВВ х АаВв .

В. ускладнені задачі для письмового розвязування .

1. Чоловік із кучерями волоссям і карими чима , родичі якого в ряді  поколінь мали карі очі , одружився з жінкою .

Відповідь . Ні .

2. Одружуються дівчина , хвора на цукровий діабет , і короткозорий юнак . Які у них можуть бути діти , якщо юнак гомозиготний ? Чи будуть у них цілком здорові онуки , якщо їхні діти одружаться з особами, хворими на діабет і з нормальним зором ? Цукровий діабет – рецесивна ознака - , короткозорість – домінантна .

Відповідь . Усі діти короткозорі й не хворіють на діабет . Ймовірність народження цілком здорових онуків – ¼ .

ІV .  Підсумок біологічного двобою та підсумок уроку.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 грудня 2020
Переглядів
1392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку