Урок-гра "Давній Єгипет"

Про матеріал
Давній Єгипет Мета уроку: перевірити та оцінити рівень засвоєння учнями теми „Давній Єгипет”. Тип уроку: урок контролю та перевірки знань. Форма уроку: урок гра.
Перегляд файлу

Урок 9. Давній Єгипет ( тематичне оцінювання).

Мета уроку: перевірити та оцінити рівень засвоєння учнями теми „Давній Єгипет”.

Тип уроку: урок контролю та перевірки знань.

Форма уроку: урок-гра.

 

Хід уроку

 

I. Підготовчий етап.

На цьому етапі вчитель

     повідомляє тему та мету проведення змагання;

     ознайомлює з вимогами конкурсів та системою їх оцінювання;

     ділить клас на 4 команди, які самостійно обирають капітанів;

     призначає експертів, які будуть спостерігати за подіями на уроці, вестимуть облік змагання. ( Це можуть бути учні, які протягом усієї теми, що вивчалася, добре працювали і опанували навчальний матеріал на високому рівні).

Умови і завдання гри.

1.     Час на проходження лабіринту – 30 хв.

2.     Заробити якнайбільше сфінксів за правильну відповідь.

3.     Знайти скарб.

 

II. Проведення гри.

Вступне слово вчителя.

У храмі фараона Рамзеса II, вирізьбленому в скелі, на вас чекає скарб. Але дістатися до нього можна, лише пройшовши підземний лабіринт. Спробуйте дійти до нього, але будьте обережними.

Вчитель знайомить із походженням Лабіринту ( зачитує уривок із твору

 Б. Пруса „Фараон”).

Лабіринт. Він був теж побудований Аменемхетом і мав форму велетенської підкови, що займала ділянку землі в тисячу кроків завдовжки і шістсот завширшки. Будівля ця була найбільшою скарбницею Єгипту. У ній покоїлись мумії багатьох прославлених фараонів, знаменитих жерців, полководців, будівельників, а також опудала священних тварин, особливо крокодилів. Тут зберігалися накопичені протягом століть багатства єгипетського царства, про які в наш час важко навіть скласти собі уявлення. Лабіринт не був недоступний зовні і не дуже пильно охоронявся... Безпека скарбниці ґрунтувалася, власне, на тому, що, за винятком декількох осіб, ніхто не знав, де шукати її серед Лабіринту, що складався з двох ярусів, – надземного і підземного, в яких налічувалося по тисяча і п’ятсот кімнат”.

Вчитель. А щоб фортуна вам усміхнулася, візьміть у мандрівку знання, силу волі, вихованість, прагнення до перемоги. Отож, уперед!

 

 

 

 

Перший етап.

Вчитель. Вам необхідно за 3 хв. дати як найбільше правильних відповідей, користуючись сигнальними табличками: а, б, в. За кожну правильну відповідь – 1 сфінкс.

Тести.

  1. Єгипет розташований на континенті, який називається:

а) Америка; б) Африка; в) Азія.

  1. Річка, що тече в Єгипті, називається:

а) Дніпро; б) Євфрат; в) Ніл.

  1. Стародавні єгиптяни називали свою країну:

а) „Чорна земля”; б) „Жовта земля”; в) „Червона земля”.

  1. Вітер, що приносить спеку з пустелі:

а) торнадо; б) хамсін; в) бриз.

  1. Область, земля общини в Давньому Єгипті, називається:

      а) ном; б) ром; в) лом.

  1. Корона Єгипетського царства була:

а) синьо-жовтою; б) червоно-білою; в) зелено-пурпурною.

  1. Єгипет став „світовою державою” за часів правління фараона:

а) Тутмуса III; б) Тутанхамона; в) Рамзеса II.

  1. Священним в Єгипті був:

а) тарантул; б) скарабей; в) коник.

  1. Матеріал, на якому писали єгиптяни називається:

а) тканиною; б) пластиком; в) папірусом.

  1. Рік у єгиптян мав:

а) 270 днів; б) 300 днів; в) 365 днів.

 

 

Другий етап.

Вчитель. Але яка подорож без карти? Тому наступне випробовування: робота з контурною картою. Потрібно позначити на карті:

1) столиці Єгипту; 2) напрямки походів єгипетських фараонів; 3) кордони Єгипетської держави в часи найбільшого розквіту; 4) показати на політичній карті сучасний Єгипет і назвати, якщо це можливо, столицю країни

Час – 3 хв. Команди одночасно виконують однакові завдання. За кожну правильну відповідь – 1 сфінкс.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Третій етап.

Вчитель. Вам необхідно за 3 хв. поставити у відповідність дату і подію, а також пояснити термін. За правильну  відповідь –  1 сфінкс.

 

1821 р.

Об’єднання Верхнього і Нижнього Єгипту.

( 1 команда)

525 р. до н. е.

Час існування Давнього царства. ( 2 команда)

1347 р до н. е.

Повстання рабів. ( 3 команда)

2900 – 2270 рр. до н. е.

Завоювання Єгипту гіксосами. ( 4 команда)

1750 р. до н. е.

Епоха Середнього царства. ( 1 команда)

2100 – 1700 рр. до н. е.

Час існування Нового царства. ( 2 команда)

1922 р.

Столицею Єгипту стало місто Фіви. ( 3 команда)

712 – 525 рр. до н. е.

Смерть Аменхотепа IV. ( 4 команда)

2050 р. до н. е.

Початок  існування Пізнього царства. ( 1 команда)

1555 – 1090 рр. до н. е.

Завоювання персами Єгипту. ( 2 команда)

3000 р. до н. е.

Винайдення гробниці Тутанхамона Картиром.

( 3 команда)

1750 р. до н. е.

Жак Шампольйон розшифрував ієрогліфи. ( 4 команда)

 

Дати визначення історичним поняттям:

1 команда – держава; папірус.

2 команда – цивілізація; шадуф.

3 команда – політеїзм; дельта.

4 команда – іригаційне землеробство; міф.

 

Четвертий етап.

Вчитель. вам відомо, що одним із чудес світу, якими уславився Єгипет, є піраміди. Отже, наступні перешкоди пов’язані саме з ними. За 2 хв. 

( письмово) поясніть слова Т. Шевченка.   Вчитель зачитує відповіді учнів. За правильну відповідь –  1 сфінкс.

 

На голому піску стоять

По шнуру піраміди в ряд,

Мов фараонова сторожа,

І ніби фараонам знать

вони дають, що правда Божа

Встає вже, стала на землі,

Щоб фараони стереглися.

 

 

 

 

 

П’ятий етап.

Вчитель. На вас чекає наступне випробування. Скласти  із букв назву  пірамід за 1 хв.  ( Букви  заготовляються окремо). За правильну відповідь – 1 сфінкс.

 

 

І за 1 хв. розказати:

1 команда – про піраміду Джосера.

2 команда – про піраміду Хефрена.

3 команда – про піраміду Хеопса.

4 команда – про піраміду Міккерена.

 

Шостий етап.

Вчитель. Крім пірамід у Єгипті є ще одна мовчазна пам’ятка древньої цивілізації – це сфінкс. ( Учитель зачитує уривок  із твору Б. Пруса „Фараон”).

„Ось сфінкс – це дітище жерців! Скільки б разів я не бачив його, вдень або вночі, завжди мене цікавило питання: що це таке і для чого? .... Звичайно це емблема священної касти жерців: велика мудра голова і левові кігті .... Огидний ідол, дволикий і неначе гордий тим, що ми поряд з ним подібні до сарани. не людина, не тварина, не камінь ... Дивишся непорушності пірамід – він посміхається, йдеш поговорити з трунами – він теж посміхається. Чи зазеленіють поля Єгипту, або шифон пустить у всі кінці своїх вогненних скакунів, чи невільник шукає свободи в пустелі, або Рамзес Великий переслідує переможені народи, – у нього для всіх одна й та ж млява посмішка. Дев’ятнадцять династій пройшло перед ним, як тіні, а він посміхається ... і посміхається б, якби навіть висох Ніл і Єгипет зник під пісками. Ну хіба це не чудовисько, тим більше жахливе, що в нього покірлива людська подоба? Вічний, він ніколи не знав жалю до тлінного світу.” 

Отож, „батько жаху” пильно охороняє скарби фараонів і лише той продовжить свою мандрівку, хто подолає наступну перешкоду. За 3 хв. прочитати зашифрований документ і пояснити його зміст, використовуючи шифротаблицю.  Для визначення потрібної букви першу цифру шифру необхідно шукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква.

Наприклад: 31 – В.

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1

А

Б

В

Г

Г

Д

Е

2

Є

Ж

З

И

І

Ї

Й

3

К

Л

М

Н

О

П

Р

4

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

5

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

 

 

 

 

1 команда.

31 34 54 53   54 23 53 63 74 42 13 11   43 11   72 53 41 53    14 63 42 43 52

 

( Вухо хлопчика на його спині ).

 

2 команда.

 

34 14 71    43 11  14 31 52 24 52   21 53 62 24 35 14 55    74 11 14 34   11  74 11 14

21 53 52 24 35 14 55   63 52 73 11 33 52 61

 

( Усе на світі боїться часу, а час боїться пірамід).

 

3 команда.

 

12 14 42 63 71 24   61 11 73     43 52 23 34

 

( Єгипет – дар Нілу).

 

4 команда.

 

12 41 42 63 71 24 14 35 13 11     15 13 53 23 11     21 34 61 42 43 53 13  

22 42 24 24 55

 

( Єгипетська школа – „будинок життя”).

 

За правильну відповідь – 1 сфінкс.

 

 

Сьомий етап.

Вчитель. Мандруємо далі. І знову випробування. Вам потрібно за 2 хв. скласти ієрархічну драбину Єгипетської держави. ( Всі слова восьмого етапу друкуються окремо, а учням на парті потрібно викласти драбину правильно).

Фараон, вельможі, жерці, чиновники, воїни, селяни, ремісники, раби.

За правильну відповідь – 1 сфінкс.

 

Дев’ятий етап.

 

Вчитель.  Чим ближче ми до бажаного скарбу, тим складніші завдання. За 4 хв. ( письмово) доведіть, що Єгипет був державою .... , а причинною занепаду царства були .... .

Експерти оцінюють відповіді. За правильну відповідь – 1 сфінкс.

 

 

 

 

Десятий етап.

Вчитель. Скарб ніби вже ось у наших руках, але ще одне випробування. За 4 хв. треба виправити неточності в тексті.

Давні єгиптяни писали за допомогою клинопису (ієрогліфів). Для письма використовували глиняні дощечки (папірус). У 1821 р. французький учений Картер (Жак Шампольйон)  розшифрував клинопис (ієрогліфи)  і прочитав стародавні написи. Школи в Єгипті діяли при храмах, а вчителями були вельможі (жерці). Навчалися в школах хлопчики  і дівчата ( дівчат приймали до школи у виняткових випадках). Діти переписували різні повчальні тексти, вірші й казки. Вчитися у цій школі було легко (тяжко), адже ієрогліфів було лише декілька десятків( було кілька тисяч, а використовували 750). Учні писали загостреними олівцями (очеретинками), сидячи на стільцях ( на підлозі). Писали чорною фарбою, яку робили із сажі. Початок нового рядка або дату позначали червоною фарбою.

Хранителями величезних знань, накопичених єгиптянами за три тисячоліття, були фараони (жерці). Вони вивчали природу і зробили багато важливих відкриттів та винаходів. Склали календар з 12 місяців і 345 (365) днів. Для виміру часу винайшли сонячний (водяний)  годинник. Землю уявляли прямокутником , оточеним горами, за якими пролягав океан – „Велике коло”. Визначали хворобу людини за її серцебиттям (пульсом),  уміли робити хірургічні операції,  знали лікувальні властивості багатьох рослин.

найдавнішими науками у єгиптян були: астрономія, медицина, математика, геометрія.

 

Вчитель. Подолана остання перешкода.

– Що ж за скарб захований у скрині?

(Учитель відкриває скриньку, де лежить скручений сувій з написом: „Немає скарбів, дорожчих за освіту, і, поки можеш, ці скарби збирай!” Рудакі.)

 

III. Підсумок уроку та оцінювання навчальних досягнень.

 

Вчитель за роботу в командах виставляє бали відповідно до набраних сфінксів.

Вчитель. Ось і закінчився наш незвичайний урок. Та народ Єгипту залишив про себе згадку, про яку українська поетеса Леся Українка сказала:

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка, різьба і малювання

Незримими устами промовляє:

„Мене створив єгипетський народ

І тим навік своє імення вславив”.

 

IV. Домашнє завдання.

Скласти розповідь „Моє враження від подорожі до Стародавнього Єгипту”.

 

 

 

doc
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку