Урок 9. Давній Єгипет ( тематичне оцінювання).
Мета уроку: перевірити та оцінити рівень засвоєння учнями теми „Давній Єгипет”.
Тип уроку: урок контролю та перевірки знань.
Форма уроку: урок-гра.
Хід уроку
I. Підготовчий етап.
На цьому етапі вчитель
повідомляє тему та мету проведення змагання;
ознайомлює з вимогами конкурсів та системою їх оцінювання;
ділить клас на 4 команди, які самостійно обирають капітанів;
призначає експертів, які будуть спостерігати за подіями на уроці, вестимуть облік змагання. ( Це можуть бути учні, які протягом усієї теми, що вивчалася, добре працювали і опанували навчальний матеріал на високому рівні).
Умови і завдання гри.
1. Час на проходження лабіринту – 30 хв.
2. Заробити якнайбільше сфінксів за правильну відповідь.
3. Знайти скарб.
II. Проведення гри.
Вступне слово вчителя.
У храмі фараона Рамзеса II, вирізьбленому в скелі, на вас чекає скарб. Але дістатися до нього можна, лише пройшовши підземний лабіринт. Спробуйте дійти до нього, але будьте обережними.
Вчитель знайомить із походженням Лабіринту ( зачитує уривок із твору
Б. Пруса „Фараон”).
„ Лабіринт. Він був теж побудований Аменемхетом і мав форму велетенської підкови, що займала ділянку землі в тисячу кроків завдовжки і шістсот завширшки. Будівля ця була найбільшою скарбницею Єгипту. У ній покоїлись мумії багатьох прославлених фараонів, знаменитих жерців, полководців, будівельників, а також опудала священних тварин, особливо крокодилів. Тут зберігалися накопичені протягом століть багатства єгипетського царства, про які в наш час важко навіть скласти собі уявлення. Лабіринт не був недоступний зовні і не дуже пильно охоронявся... Безпека скарбниці ґрунтувалася, власне, на тому, що, за винятком декількох осіб, ніхто не знав, де шукати її серед Лабіринту, що складався з двох ярусів, – надземного і підземного, в яких налічувалося по тисяча і п’ятсот кімнат”.
Вчитель. А щоб фортуна вам усміхнулася, візьміть у мандрівку знання, силу волі, вихованість, прагнення до перемоги. Отож, уперед!
Перший етап.
Вчитель. Вам необхідно за 3 хв. дати як найбільше правильних відповідей, користуючись сигнальними табличками: а, б, в. За кожну правильну відповідь – 1 сфінкс.
Тести.
а) Америка; б) Африка; в) Азія.
а) Дніпро; б) Євфрат; в) Ніл.
а) „Чорна земля”; б) „Жовта земля”; в) „Червона земля”.
а) торнадо; б) хамсін; в) бриз.
а) ном; б) ром; в) лом.
а) синьо-жовтою; б) червоно-білою; в) зелено-пурпурною.
а) Тутмуса III; б) Тутанхамона; в) Рамзеса II.
а) тарантул; б) скарабей; в) коник.
а) тканиною; б) пластиком; в) папірусом.
а) 270 днів; б) 300 днів; в) 365 днів.
Другий етап.
Вчитель. Але яка подорож без карти? Тому наступне випробовування: робота з контурною картою. Потрібно позначити на карті:
1) столиці Єгипту; 2) напрямки походів єгипетських фараонів; 3) кордони Єгипетської держави в часи найбільшого розквіту; 4) показати на політичній карті сучасний Єгипет і назвати, якщо це можливо, столицю країни
Час – 3 хв. Команди одночасно виконують однакові завдання. За кожну правильну відповідь – 1 сфінкс.
Третій етап.
Вчитель. Вам необхідно за 3 хв. поставити у відповідність дату і подію, а також пояснити термін. За правильну відповідь – 1 сфінкс.
1821 р. |
Об’єднання Верхнього і Нижнього Єгипту. ( 1 команда) |
525 р. до н. е. |
Час існування Давнього царства. ( 2 команда) |
1347 р до н. е. |
Повстання рабів. ( 3 команда) |
2900 – 2270 рр. до н. е. |
Завоювання Єгипту гіксосами. ( 4 команда) |
1750 р. до н. е. |
Епоха Середнього царства. ( 1 команда) |
2100 – 1700 рр. до н. е. |
Час існування Нового царства. ( 2 команда) |
1922 р. |
Столицею Єгипту стало місто Фіви. ( 3 команда) |
712 – 525 рр. до н. е. |
Смерть Аменхотепа IV. ( 4 команда) |
2050 р. до н. е. |
Початок існування Пізнього царства. ( 1 команда) |
1555 – 1090 рр. до н. е. |
Завоювання персами Єгипту. ( 2 команда) |
3000 р. до н. е. |
Винайдення гробниці Тутанхамона Картиром. ( 3 команда) |
1750 р. до н. е. |
Жак Шампольйон розшифрував ієрогліфи. ( 4 команда) |
Дати визначення історичним поняттям:
1 команда – держава; папірус.
2 команда – цивілізація; шадуф.
3 команда – політеїзм; дельта.
4 команда – іригаційне землеробство; міф.
Четвертий етап.
Вчитель. вам відомо, що одним із чудес світу, якими уславився Єгипет, є піраміди. Отже, наступні перешкоди пов’язані саме з ними. За 2 хв.
( письмово) поясніть слова Т. Шевченка. Вчитель зачитує відповіді учнів. За правильну відповідь – 1 сфінкс.
На голому піску стоять
По шнуру піраміди в ряд,
Мов фараонова сторожа,
І ніби фараонам знать
вони дають, що правда Божа
Встає вже, стала на землі,
Щоб фараони стереглися.
П’ятий етап.
Вчитель. На вас чекає наступне випробування. Скласти із букв назву пірамід за 1 хв. ( Букви заготовляються окремо). За правильну відповідь – 1 сфінкс.
І за 1 хв. розказати:
1 команда – про піраміду Джосера.
2 команда – про піраміду Хефрена.
3 команда – про піраміду Хеопса.
4 команда – про піраміду Міккерена.
Шостий етап.
Вчитель. Крім пірамід у Єгипті є ще одна мовчазна пам’ятка древньої цивілізації – це сфінкс. ( Учитель зачитує уривок із твору Б. Пруса „Фараон”).
„Ось сфінкс – це дітище жерців! Скільки б разів я не бачив його, вдень або вночі, завжди мене цікавило питання: що це таке і для чого? .... Звичайно це емблема священної касти жерців: велика мудра голова і левові кігті .... Огидний ідол, дволикий і неначе гордий тим, що ми поряд з ним подібні до сарани. не людина, не тварина, не камінь ... Дивишся непорушності пірамід – він посміхається, йдеш поговорити з трунами – він теж посміхається. Чи зазеленіють поля Єгипту, або шифон пустить у всі кінці своїх вогненних скакунів, чи невільник шукає свободи в пустелі, або Рамзес Великий переслідує переможені народи, – у нього для всіх одна й та ж млява посмішка. Дев’ятнадцять династій пройшло перед ним, як тіні, а він посміхається ... і посміхається б, якби навіть висох Ніл і Єгипет зник під пісками. Ну хіба це не чудовисько, тим більше жахливе, що в нього покірлива людська подоба? Вічний, він ніколи не знав жалю до тлінного світу.”
Отож, „батько жаху” пильно охороняє скарби фараонів і лише той продовжить свою мандрівку, хто подолає наступну перешкоду. За 3 хв. прочитати зашифрований документ і пояснити його зміст, використовуючи шифротаблицю. Для визначення потрібної букви першу цифру шифру необхідно шукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква.
Наприклад: 31 – В.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
2 |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
3 |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
4 |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
5 |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
|
|
1 команда.
31 34 54 53 54 23 53 63 74 42 13 11 43 11 72 53 41 53 14 63 42 43 52
( Вухо хлопчика на його спині ).
2 команда.
34 14 71 43 11 14 31 52 24 52 21 53 62 24 35 14 55 74 11 14 34 11 74 11 14
21 53 52 24 35 14 55 63 52 73 11 33 52 61
( Усе на світі боїться часу, а час боїться пірамід).
3 команда.
12 14 42 63 71 24 61 11 73 43 52 23 34
( Єгипет – дар Нілу).
4 команда.
12 41 42 63 71 24 14 35 13 11 15 13 53 23 11 21 34 61 42 43 53 13
22 42 24 24 55
( Єгипетська школа – „будинок життя”).
За правильну відповідь – 1 сфінкс.
Сьомий етап.
Вчитель. Мандруємо далі. І знову випробування. Вам потрібно за 2 хв. скласти ієрархічну драбину Єгипетської держави. ( Всі слова восьмого етапу друкуються окремо, а учням на парті потрібно викласти драбину правильно).
Фараон, вельможі, жерці, чиновники, воїни, селяни, ремісники, раби.
За правильну відповідь – 1 сфінкс.
Дев’ятий етап.
Вчитель. Чим ближче ми до бажаного скарбу, тим складніші завдання. За 4 хв. ( письмово) доведіть, що Єгипет був державою .... , а причинною занепаду царства були .... .
Експерти оцінюють відповіді. За правильну відповідь – 1 сфінкс.
Десятий етап.
Вчитель. Скарб ніби вже ось у наших руках, але ще одне випробування. За 4 хв. треба виправити неточності в тексті.
Давні єгиптяни писали за допомогою клинопису (ієрогліфів). Для письма використовували глиняні дощечки (папірус). У 1821 р. французький учений Картер (Жак Шампольйон) розшифрував клинопис (ієрогліфи) і прочитав стародавні написи. Школи в Єгипті діяли при храмах, а вчителями були вельможі (жерці). Навчалися в школах хлопчики і дівчата ( дівчат приймали до школи у виняткових випадках). Діти переписували різні повчальні тексти, вірші й казки. Вчитися у цій школі було легко (тяжко), адже ієрогліфів було лише декілька десятків( було кілька тисяч, а використовували 750). Учні писали загостреними олівцями (очеретинками), сидячи на стільцях ( на підлозі). Писали чорною фарбою, яку робили із сажі. Початок нового рядка або дату позначали червоною фарбою.
Хранителями величезних знань, накопичених єгиптянами за три тисячоліття, були фараони (жерці). Вони вивчали природу і зробили багато важливих відкриттів та винаходів. Склали календар з 12 місяців і 345 (365) днів. Для виміру часу винайшли сонячний (водяний) годинник. Землю уявляли прямокутником , оточеним горами, за якими пролягав океан – „Велике коло”. Визначали хворобу людини за її серцебиттям (пульсом), уміли робити хірургічні операції, знали лікувальні властивості багатьох рослин.
найдавнішими науками у єгиптян були: астрономія, медицина, математика, геометрія.
Вчитель. Подолана остання перешкода.
– Що ж за скарб захований у скрині?
(Учитель відкриває скриньку, де лежить скручений сувій з написом: „Немає скарбів, дорожчих за освіту, і, поки можеш, ці скарби збирай!” Рудакі.)
III. Підсумок уроку та оцінювання навчальних досягнень.
Вчитель за роботу в командах виставляє бали відповідно до набраних сфінксів.
Вчитель. Ось і закінчився наш незвичайний урок. Та народ Єгипту залишив про себе згадку, про яку українська поетеса Леся Українка сказала:
І кожна цегла, статуя, колона,
Мережечка, різьба і малювання
Незримими устами промовляє:
„Мене створив єгипетський народ
І тим навік своє імення вславив”.
IV. Домашнє завдання.
Скласти розповідь „Моє враження від подорожі до Стародавнього Єгипту”.