Узагальнюючий урок – гра в 8 класі з теми «Електрика навколо нас»
Конкурс «Кращий гендерночутливий STEM-урок 2023»
Дубневич Наталія Іванівна, учитель фізики
Середкевицький ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Яворівської міської ради Львівської області
Мета уроку:
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, креативність; критичне мислення, самостійність, вміння застосовувати набуті знання до практичних завдань.
Виховна. Виховувати наполегливість, естетичність у оформленні, грамотно висловлювати свої думки, толерантне ставлення до однокласників під час роботи у групі, виховувати інформаційну культуру.формувати предметні компетентності на уроці фізики: ознайомити з фізичною величиною, що характеризує електричний струм, та одиницю її виміру, навчити її обчислювати; розглянути прилад для вимірювання сили електричного струму – амперметр; розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність Розвивати ключові компетентності:
математичну компетентність (уміння визначити невідому змінну у рівнянні);
інформаційно- комунікаційну компетентність (уміння розв’язувати прикладні задачі, здійснювати експеримент із використанням електронних програм);
навчання впродовж життя(вміння користуватися пошуковою системою та іншими інтернет сервісами);
громадські та соціальні компетентності (вироблення критичного мислення при вивченні даного матеріалу);
Очікувані результати: учні повинні переводити одиниці вимірювання, обчислювати силу струму, заряд тіла, час проходження заряду по провіднику, напругу, опір, обчислювати вартість спожитої електроенергії; складати електричні кола, знімати показання з амперметра та вольтметра робити правильні висновки на основі проведених експериментів.
Тип уроку: урок-гра
Обладнання: комп’ютер та інтерактивна дошка, мережа Інтернет, програма, матеріали для проведення експериментів,картки для звіту роботи групи (оцінювання),завдання з задачами для кожної команди, грамоти.
Форми і методи роботи: словесні( бесіда, пояснення), наочні (використання мультимедійних засобів навчання, демонстрація дослідів); практичні ,«Заповни таблицю»,«Хрестик нулик»
Хід заходу 1.Вступ
Девіз уроку:
Я використовую свої знання
І визнаю їхню важливість...
( з китайського прислів'я )
Добрий день. Сьогодні у нас незвичайний урок. У світ фантазії зробимо ще один крок. А з творчістю ми вже стрічались не раз, і знову вона завітала до нас.
Психологінче розвантаження «Голосуй смайликами» та«Ваш узагальнений портрет»
У кожного з вас на парті лежить набір смайликів: зелений – «веселун», жовтий – «спокій та рівновага», червоний – «невдоволення та сум»
Сьогодні ми проведемо урок-гру на тему «Електрика навколо нас». Для цього нам потрібно поділитися на дві команди, а в цьому нам допоможе коробка, в якому знаходяться папірці двох кольорів синій і жовтий.
Отже ми маємо дві команди. Команда "Синіх…" та "Жовтих…". Команди розміщуються за ігровими столами відповідних кольорів. Оцінюють конкурси журі
(ними можуть бути учні старших класів, вчителі)
2. Ознайомлення учнів з правилами гри.
а)кожний конкурс оцінюється, максимальна оцінка за завдання наголошується перед початком кожного туру.
б)суттєве доповнення +1 бал.
в) за порушення правил, або дисципліни -1бал, а то і більше.
3. Проведення конкурсів
1. Конкурс. «Будемо знайомі»
Вам потрібно визначили лідера – капітана та додати до назви своєї команди асоціативне слово (воно повинне бути пов’язана з фізикою, та з темою «Електричне поле» або «Електричний струм» .Наприклад: "Жовті блискавки" чи "Сині електрони").
Максимальна кількість балів за конкурс 10. Оцінює відповідь журі.
Кожна команда коротко пояснює чому ви вибрали саме таку назву.
2. Конкурс. Розминка «Електровікторина» (кожне питання оцінюється по 1 балу).
Команда, яка знає правильну відповідь швидко піднімає руку, та дає відповідь.
1.Речовина , що не проводить електрику.(Діелектрик)
2.Частинки ,з яких складається ядро атома.(нейтрон, протон)
3.Прилад , що служить для виявлення заряду.(електроскоп)
4.Креслення ,на якому зображений спосіб з’єднання електричних приладів у коло.(схема)
5.Явище напрямленого руху заряджених частинок.(струм)
6.Частина електричного кола ,що служить для з’єднання інших її частин.(провід)
7.Джерело струму , що потребує попереднього зарядження. (Акумулятор)
8.Матеріал , з якого виготовляють балон електричної лампи розжарення. (Скло)
9.Винахідник, що першим ввів у фізику поняття електричного струму. (Ампер)
10.Італійський вчений , на честь якого названі елементи − хімічні джерела струму.
(Гальвані)
3. Конкурс "Секретна таблиця".
Умови конкурсу:кожній команді по одночасно пропонують відкрити на комп'ютері посилання вправу «Заповни таблицю» з використанням середовища Learning apps. Кожна правильна відповідь 1бал(максимум балів -16) https://learningapps.org/display?v=p1jbh2rqt18
4. Конкурс. Гра «Хрестики-нулики».
Умови конкурсу: кожній команді по черзі пропонують відкрити одну клітинку і відповісти на запитання. Та команда, яка зможе скласти лінію з трьох хрестиків – правильних відповідей (по горизонталі, по вертикалі, по діагоналі), отримує 9 балів, якщо команда не змогла скласти лінію із хрестиків (правильних відповідей), вона отримує за кожну правильну відповідь 1 бал. Першою починає стартувати та команда, що отримала найбільше балів у попередніх конкурсах.
5 Конкурс. Скласти схему електричного кола та за допомогою платформи Phet
дослідити її.
https://phet.colorado.edu/sims/html/circuit-construction-kit-ac-virtual-lab/latest/circuit-constr uction-kit-ac-virtual-lab_all.html?locale=uk
Командам пропонується 2 задачі (жеребкуванням витягують картку)на складання електричного кола з послідовним та паралельним з'єднанням провідників. Максимальна кількість балів – 10.
6.Конкурс "Хто я".
Суть конкурсу полягає в тому, що кожному учасникові видається картка з малюнком електричного приладу, який відомий всім учасникам, крім нього. Завдання учасника відгадати, що ж намальовано на картинці, задаючи навідні запитання (можна відповісти "так" або "ні"). Кожне правильно відгадане слово -1бал.
7 Конкурс. « Електричний струм і безпека людини» (кожне питання оцінюється по 1 балу)
1.Від чого залежить тяжкість ураження струмом?(тіло людини є провідником .
Ураження струмом залежить від сили струму , характеру струму (постійний або змінний), тривалості його дії , а також від шляху , яким струм проходить усередині людського організму. Найнебезпечнішими є ураження мозку й нервових центрів , які відповідають за дихання і роботу серця.)
2.Чому дорівнює значення сили струму , смертельно небезпечне для людини ? ( Критичного значення 0,1 А сила струму може досягати як при високій напрузі й великому опорі , так і при низький напрузі й малому опорі)
3.Які правила безпеки під час роботи з електричними приладами вам відомі ? (Проводка не повинна торкатися провідників(батарей , газових та інших труб , цементної підлоги);при заміні лампочки потрібно відключити джерело струму;не залишати без догляду працюючи електроприлади)
4.Як треба гасити провід що горить ?(провід , що горить гасити піском або землею).
5.Як треба надати першу допомогу потерпілому при ураженні струмом?
8 Конкурс творчий « Вартість спожитої електроенергії» Максимальна оцінка 10 балів.
Умова :команди отримують ватмани ,де повинні обчислити спожиту електроенергію та порахувати її вартість.
9.Конкурс "Юні винахідники"
Кожна команда демонструє свій винахід "Ліхтарик" та "Нічну лампу" та пояснює принцип дії.
10.Підбиття підсумків гри
Журі оголошує результати гри, визначає кращих гравців, нагороджує грамотами переможців й учасників гри та солодким подарунком для гарного настрою.
Рефлексія проводиться за допомогою метода «Закінчи фразу» Моїм найбільшим досягненням на уроці є...
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Я виконував завдання...
Я зрозумів, що...
Тепер я можу...
Я відчув, що...
Я придбав...
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Я спробую...
Мене здивувало...
Урок дав мені для життя...
Мені захотілося…