Урок-гра (інтерактивний урок біології і хімії у 7 класі)

Про матеріал

Метою уроку є формувати уявлення про світ хімії на основі персонажів казкових героїв, викликати зацікавленість учнів до вивчення природничої науки хімії.

Перегляд файлу

 

Урок-гра
(інтерактивний урок біології і хімії у 7 класі)

 

Тема уроку. У світі казки.

Мета: формувати уявлення про світ  хімії на основі персонажів казкових героїв, викликати зацікавленість учнів до вивчення природничої науки хімії.

Метод проведення: урок – гра .

Тип уроку: інтегрований урок біології та хімії.

Обладнання: малюнки казкових героїв, картки з назвами зупинок (казок), картки з буквами для складання слів, реактиви та обладнання необхідне для проведення дослідів.

ХІД УРОКУ

Вчитель біологія. На минулих уроках ми з вами вивчили хімічні явища, тож давайте  пригадаємо що називається хімічними явищами ? Які ви знаєте види явищ?

В нас буде сьогодні незвичайний урок. Це урок-подорож світом цікавої науки– хімії. Ця наука- цариця всіх природничих наук, вона  вивчає різні речовини та вміє перетворювати одну речовину на іншу.

Ви любите казки ? Отож, подорожувати ми будемо з допомогою казки та казкових героїв яких ви всі добре знаєте.

Перша зупинка нашої подорожі називається «Попелюшка».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • Ви знаєте цю казку?
  • Пригадайте, що мачуха наказала зробити Попелюшці перед тим, як піти на бал? (Перебрати змішані різні крупи по зернині).

Вчитель хімії. Це зайняло дуже багато часу якби їй не допомогла тітонька-фея. Наука хімія може впоратись за лічені секунди. Ось погляньте: залізні ошурки ми змішали з сіркою, утворилася суміш. Цю суміш можна легко розділити за допомогою магніту.

(Демонстрація досліду).

В хімії існують різні способи розділення сумішей, які використовуються як у промисловості, так і у побуті – це:

  1. Відстоювання.
  2. Фільтрування.
  3. Дистиляція та ін.
  4. Випарювання.

 

Вчитель біології.  Далі рушаємо по сторінках казки. Наступна наша зупинка називається «Змій Горинич».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • В яких казках зустрічається цей казковий герой? (Кирило Кожумʼяка, Котигорошко,Іван-Побиван).
  • Розкажіть, що особливе було у цього змія? (З рота змій випускав полум’я).

Вчитель хімії. А зараз ми побачимо дослід: яке було полум’я з рота змія.

Я беру пучок мідних дротів, що схожі на голови Змія Горинича, поміщаю їх у розчин купрум(ІІ) хлориду, а потім у полум’я спиртівки.

(Демонстрація досліду)

  • Якого кольору полум’я? (Зеленого)

Полум’ю зеленого забарвлення надають йони хлору. Хлор – це хімічний елемент, який входить до складу: хлоридної кислоти.

Вчитель біології. Хлоридна кислота виділяється у шлунку людини для перетравлення їжі; є речовиною, що знищує мікроорганізми. Хлор – це отруйний газ, який використовували фашистські окупанти  під час війни, щоб знищити людей, а тому цей газ утілений в образі злого персонажа Змія Горинича.

Вчитель біології.  Наступна зупинка присвячена улюбленому герою радянських мультфільмів «Капітошко».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • Хто знає такого - Капітошко?
  • Діти, а в що перетворився Капітошко, коли виглянуло сонечко? (В хмаринку).

Вчитель хімії. А ось нашу хмаринку я продемонструю практично нічого не роблячи, а тільки відкривши 2 пробірки.

(Демонстрація досліду «Дим без вогню » – взаємодія гідроксиду амонію з хлоридною кислотою).

Вчитель біології. А ми рухаємось далі і наступна наша зупинка

«12 місяців».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • Куди послала зла мачуха свою падчерицю?

 

 

  • Кого вона там зустріла?
  • Що робили і біля чого сиділи 12 місяців?
  • Що вона в них попросила?

 

Вчитель хімії. Ми звикли до того, що якщо щось горить, то воно обов’язково згоряє. Дрова в грубці перетворюються на попіл, папір також під час горіння перетворюється на попіл…Але я вам зараз продемонструю дослід що носить назву «Незгоряюча хустинка».

Я беру хустинку, добре змочую її у воді, після цього змочую її в спирті і підпалюю. Хустинка горить але не згоряє.

(Демонстрація досліду).

  • Діти, а чому полум’я є, а хустинка не згоряє?
  • А що тоді горить?

Вчитель біології.  Наша наступна зупинка «Квітка-семиквітка».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • Діти, а що це за така квітка?
  • Які вона мала властивості?

(Демонстрація квітів різних рослин).

Вчитель хімії. Для того, щоб виростити цю небачену красу, працівникам сільського господарства потрібно дуже багато часу, а ми, хіміки, можемо зробити це відразу.

Зараз я вам продемонструю хімічну «Квітку-семиквітку».

(Демонстрація дослідів).

  1. Розчин кислоти і лакмус – рожеве забарвлення (Пробірка №1);
  2. Розчин кислоти і метиловий оранжевий – червоне забарвлення (Пробірка №2);
  3. Розчин лугу і фенолфталеїн – малинове забарвлення. (Пробірка №3);
  4. Розчин арґентум нітрату і калій йодиду – жовте забарвлення (Пробірка №4);
  5. Розчин ферум(ІІІ) хлориду і гексаціаноферату калію – синє забарвлення (Пробірка №5);
  6. Розчин хлоридної кислоти і порошок купрум(ІІ) хлориду – зелене забарвлення. (Пробірка №6);
  7. Розчин аргентум нітрату і натрій хлориду – біле забарвлення. (Пробірка №7).

Дзвінок.

(Вчитель хімії піднімає трубку телефону).

 

  • Алло! Так! Це школа – сьомий  клас.
  • Я зрозуміла, що в Оленки перевтома й вона в школі не буде.
  • Хто вчитель? Це вчитель хімії.
  • Я прийшла до учнів цього класу щоб послухати казки.
  • Повторіть, будь-ласка, що виписав лікар Оленці.
  • Порекомендував їжу багату на білки.
  • То це м’ясо багате на білки, сюди входить азот.

 

  • Рибу їсти? Так. Ця їжа багата на фосфор, який входить до м’язових тканин мозку.
  • Гуляти на свіжому повітрі.
  • На свіжому повітрі багато кисню, який потрібен для нормального росту й розвитку людини.
  • Лікар рекомендації для школи передав у скриньці.
  • Оленка плаче.
  • Дайте їй трубку.
  • Що трапилось? Замастила фартушок у малину.
  • Не хвилюйся. Ми постараємося вивести плями з твоїми однокласниками, а тоді тобі повідомимо, як ти прийдеш до школи.

(Демонстрація досліду реакції нейтралізації).

Луг і фенолфталеїн дають малинове забарвлення. При доливанні хлоридної кислоти забарвлення зникає і розчин стає безбарвний.

Ось таким чином ми допомогли Оленці.

Діти, а щоб дізнатися, що порекомендував лікар, нам слід виконати роботу в групах. Ось три скриньки, в кожній з них розсипані букви, з яких слід скласти слово.

Робота в групах.

1 група – Д И Х А Т И

2 група – Н А С В І Ж О М У

3 група – П О В І Т Р І

Вчитель біології. Киснем дихають люди, тварини та рослини, але крім цього рослини в ході процесу фотосинтезу вбирають із навколишнього середовища вуглекислий газ, а виділяють кисень і утворюють для себе поживну речовину крохмаль.

 

Про крохмаль ви докладніше дізнаєтесь у старших класах на уроках хімії,а сьогодні ми проведемо дослід за допомогою якого можна визначити наявність крохмалю в продуктах харчування.

  • Діти, а які речовини містять крохмаль?

Якісною реакцією на крохмаль є його взаємодія з розчином йоду з утворенням синього забарвлення.

Давайте визначимо в яких продуктах харчування (бульби картоплі, хліб, сало) міститься крохмаль.

Візьмемо кілька капель розчину йоду і капнемо на розрізану бульбу картоплі. Що спостерігається? Чи багато крохмалю містилося в бульбі?

 

(Демонстрація досліду).

Другий продуктом харчування в якому ми перевіримо наявність крохмалю буде хліб.

Змочимо хліб водою і нанесемо на нього декілька крапель розчину йоду. Що спостерігається? Про що це свідчить?

(Демонстрація досліду).

Третій продукт харчування українців – сало. Нанесемо на шматок сала невелику кількість розчину йоду. Про що свідчить даний дослід?

(Демонстрація досліду).

Вчитель біології. А ми далі мандруємо в казку. Остання наша зупинка «Снігова королева».

(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).

  • Чим грався Кай у палаці Снігової королеви?
  • А що таке кристали?

Вчитель хімії. Зараз я вам продемонструю кристали які я виростила у нашій лабораторії, а також розповім вам як це ви можете зробити в домашніх умовах.

(Демонстрація і методика досліду ріст кристалів мідного купоросу).

Приготуйте насичений розчин мідного купоросу. Для цього насипте у скляну посудину чайну ложку сполуки і доливайте невеликими порціями, постійно перемішуючи, гарячу воду до розчинення кристалів. У разі потреби гарячий розчин профільтруйте. Накрийте посудину аркушем паперу і залиште розчин охолоджуватись. Наступного дня ви побачите на дні посудини кристали. Дістаньте пінцетом кристал правильної форми. Злийте насичений розчин із кристалів, що залишилися в іншу посудину та обережно покладіть на її дно відібраний кристал. Його можна підвісити на тонкій нитці. Посудину нічим не накривайте і залиште на кілька днів.

Вода поступово випаровуватиметься. На дні посудини утворюватимуться нові кристали й виросте той, який помістили в розчин. Видаляючи дрібні кристали та перевертаючи відібраний для рівномірного росту, можна виростити кристал завбільшки в кілька сантиметрів. Час від часу доливайте в посудину нові порції холодного насиченого розчину.

Вчитель біології. Діти, сьогодні ви нам дуже сподобалися, ви розумні, знаєте багато про казки, але разом з тим дізналися багато та відкрили двері у світ чарівної науки – хімії.

  • Які ваші враження?
  • Чи сподобався урок?
  • Що найбільше вразило, здивувало?

Вчитель хімії. На цьому гра –подорож цікавою хімією  закінчилась. До нових зустрічей.

docx
Додано
4 грудня 2018
Переглядів
1242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку