Метою уроку є формувати уявлення про світ хімії на основі персонажів казкових героїв, викликати зацікавленість учнів до вивчення природничої науки хімії.
Урок-гра
(інтерактивний урок біології і хімії у 7 класі)
Тема уроку. У світі казки.
Мета: формувати уявлення про світ хімії на основі персонажів казкових героїв, викликати зацікавленість учнів до вивчення природничої науки хімії.
Метод проведення: урок – гра .
Тип уроку: інтегрований урок біології та хімії.
Обладнання: малюнки казкових героїв, картки з назвами зупинок (казок), картки з буквами для складання слів, реактиви та обладнання необхідне для проведення дослідів.
ХІД УРОКУ
Вчитель біологія. На минулих уроках ми з вами вивчили хімічні явища, тож давайте пригадаємо що називається хімічними явищами ? Які ви знаєте види явищ?
В нас буде сьогодні незвичайний урок. Це урок-подорож світом цікавої науки– хімії. Ця наука- цариця всіх природничих наук, вона вивчає різні речовини та вміє перетворювати одну речовину на іншу.
Ви любите казки ? Отож, подорожувати ми будемо з допомогою казки та казкових героїв яких ви всі добре знаєте.
Перша зупинка нашої подорожі називається «Попелюшка».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
Вчитель хімії. Це зайняло дуже багато часу якби їй не допомогла тітонька-фея. Наука хімія може впоратись за лічені секунди. Ось погляньте: залізні ошурки ми змішали з сіркою, утворилася суміш. Цю суміш можна легко розділити за допомогою магніту.
(Демонстрація досліду).
В хімії існують різні способи розділення сумішей, які використовуються як у промисловості, так і у побуті – це:
Вчитель біології. Далі рушаємо по сторінках казки. Наступна наша зупинка називається «Змій Горинич».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
Вчитель хімії. А зараз ми побачимо дослід: яке було полум’я з рота змія.
Я беру пучок мідних дротів, що схожі на голови Змія Горинича, поміщаю їх у розчин купрум(ІІ) хлориду, а потім у полум’я спиртівки.
(Демонстрація досліду)
Полум’ю зеленого забарвлення надають йони хлору. Хлор – це хімічний елемент, який входить до складу: хлоридної кислоти.
Вчитель біології. Хлоридна кислота виділяється у шлунку людини для перетравлення їжі; є речовиною, що знищує мікроорганізми. Хлор – це отруйний газ, який використовували фашистські окупанти під час війни, щоб знищити людей, а тому цей газ утілений в образі злого персонажа Змія Горинича.
Вчитель біології. Наступна зупинка присвячена улюбленому герою радянських мультфільмів «Капітошко».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
Вчитель хімії. А ось нашу хмаринку я продемонструю практично нічого не роблячи, а тільки відкривши 2 пробірки.
(Демонстрація досліду «Дим без вогню » – взаємодія гідроксиду амонію з хлоридною кислотою).
Вчитель біології. А ми рухаємось далі і наступна наша зупинка
«12 місяців».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
Вчитель хімії. Ми звикли до того, що якщо щось горить, то воно обов’язково згоряє. Дрова в грубці перетворюються на попіл, папір також під час горіння перетворюється на попіл…Але я вам зараз продемонструю дослід що носить назву «Незгоряюча хустинка».
Я беру хустинку, добре змочую її у воді, після цього змочую її в спирті і підпалюю. Хустинка горить але не згоряє.
(Демонстрація досліду).
Вчитель біології. Наша наступна зупинка «Квітка-семиквітка».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
(Демонстрація квітів різних рослин).
Вчитель хімії. Для того, щоб виростити цю небачену красу, працівникам сільського господарства потрібно дуже багато часу, а ми, хіміки, можемо зробити це відразу.
Зараз я вам продемонструю хімічну «Квітку-семиквітку».
(Демонстрація дослідів).
Дзвінок.
(Вчитель хімії піднімає трубку телефону).
(Демонстрація досліду реакції нейтралізації).
Луг і фенолфталеїн дають малинове забарвлення. При доливанні хлоридної кислоти забарвлення зникає і розчин стає безбарвний.
Ось таким чином ми допомогли Оленці.
Діти, а щоб дізнатися, що порекомендував лікар, нам слід виконати роботу в групах. Ось три скриньки, в кожній з них розсипані букви, з яких слід скласти слово.
Робота в групах.
1 група – Д И Х А Т И
2 група – Н А С В І Ж О М У
3 група – П О В І Т Р І
Вчитель біології. Киснем дихають люди, тварини та рослини, але крім цього рослини в ході процесу фотосинтезу вбирають із навколишнього середовища вуглекислий газ, а виділяють кисень і утворюють для себе поживну речовину крохмаль.
Про крохмаль ви докладніше дізнаєтесь у старших класах на уроках хімії,а сьогодні ми проведемо дослід за допомогою якого можна визначити наявність крохмалю в продуктах харчування.
Якісною реакцією на крохмаль є його взаємодія з розчином йоду з утворенням синього забарвлення.
Давайте визначимо в яких продуктах харчування (бульби картоплі, хліб, сало) міститься крохмаль.
Візьмемо кілька капель розчину йоду і капнемо на розрізану бульбу картоплі. Що спостерігається? Чи багато крохмалю містилося в бульбі?
(Демонстрація досліду).
Другий продуктом харчування в якому ми перевіримо наявність крохмалю буде хліб.
Змочимо хліб водою і нанесемо на нього декілька крапель розчину йоду. Що спостерігається? Про що це свідчить?
(Демонстрація досліду).
Третій продукт харчування українців – сало. Нанесемо на шматок сала невелику кількість розчину йоду. Про що свідчить даний дослід?
(Демонстрація досліду).
Вчитель біології. А ми далі мандруємо в казку. Остання наша зупинка «Снігова королева».
(На дошці вивішується назва зупинки та малюнок до казки).
Вчитель хімії. Зараз я вам продемонструю кристали які я виростила у нашій лабораторії, а також розповім вам як це ви можете зробити в домашніх умовах.
(Демонстрація і методика досліду ріст кристалів мідного купоросу).
Приготуйте насичений розчин мідного купоросу. Для цього насипте у скляну посудину чайну ложку сполуки і доливайте невеликими порціями, постійно перемішуючи, гарячу воду до розчинення кристалів. У разі потреби гарячий розчин профільтруйте. Накрийте посудину аркушем паперу і залиште розчин охолоджуватись. Наступного дня ви побачите на дні посудини кристали. Дістаньте пінцетом кристал правильної форми. Злийте насичений розчин із кристалів, що залишилися в іншу посудину та обережно покладіть на її дно відібраний кристал. Його можна підвісити на тонкій нитці. Посудину нічим не накривайте і залиште на кілька днів.
Вода поступово випаровуватиметься. На дні посудини утворюватимуться нові кристали й виросте той, який помістили в розчин. Видаляючи дрібні кристали та перевертаючи відібраний для рівномірного росту, можна виростити кристал завбільшки в кілька сантиметрів. Час від часу доливайте в посудину нові порції холодного насиченого розчину.
Вчитель біології. Діти, сьогодні ви нам дуже сподобалися, ви розумні, знаєте багато про казки, але разом з тим дізналися багато та відкрили двері у світ чарівної науки – хімії.
Вчитель хімії. На цьому гра –подорож цікавою хімією закінчилась. До нових зустрічей.