Урок – гра
«На острів за скарбом»
Мета: узагальнити та перевірити знання учнів про географічну карту шляхом розв’язання практичних завдань; вдосконалити навички визначення географічної адреси точки; розширення кругозору учнів; сприяти формуванню інтересу до предмета,виховувати колективізм;
Тип уроку: урок-гра «На острів - за скарбом».
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, глобус контурні карти.
Карта-це книга ,читати її можуть тільки ті,хто вивчив
азбуку цієї книги.
М.Михайлов
Хід уроку
І .Організаційний момент.
Привітання.
Дзвоник щойно пролунав,
Нас до класу він зібрав -
Труд наш знову починаєм,
Тож я успіхів вам побажаю!
Атмосфера розуміння
Хай сусідить із умінням!
Ну ж сусідам усміхнімось
І до справ своїх берімось!
II.Актуалізація опорних знань та вмінь.
Відгадати загадки На одній нозі стоїть ,
Головою знань вертить.
Нам показує старанно
Ріки,гори,океани.
(Глобус)
Що за сестри ,що не обнімаються,
Плечем одна одної не торкаються?
(Паралелі)
Що за брати соколики вибігли з колиски,
Розбіглися по світу без пилу,без бризків,
Щоб зійтися знов докупи у «колисці-люлі»,
Де лежать сніги глибокі льоди поснули?
(Меридіани)
Є моря- плисти не можна,
Є шляхи-не поїдеш,
Є земля- та не поореш.
(Карта)
Розгадати анаграми
НАДЕМИРІИ ЛАПЕРІЛА (меридіани) (паралелі)
III.Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель.Чи допомогли вам ці завдання пригадати тему ,яку ми вивчали на
попередніх уроках? Так ми познайомилися із градусною сіткою на глобусі та карті,паралелями та меридіанами,географічними координатами. Для закріплення знань та вмінь пропоную Вам гру «На острів- за скарбом».
IV.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Учитель .Розповідь про пірата
Сьогодні на урок до нас попала одна із записок,написана піратом,ім'я якого не збереглося.
«Далекі мої друзі.Я знаходжусь на одному з островів поблизу берегів Африки ,куди потрапив унаслідок шторму під час якого весь екіпаж загинув. Сам-самісінький я тут на острові уже 20 років. Помираю з думкою,що мій скарб буде знайдено. Закопую його в північній частині острова, під пальмою. Приблизні координати острова ……..»
Записка прочитана, Але зверніть увагу ,що координати острова розмило водою,щоб знайти це місце , позначити його на контурній карті і вирушити в подорож за скарбом,нам потрібно Їх знайти. Для того щоб визначити адресу точки та отримати першу підказку ,необхідно мати певні знання.Ось і перевіримо ,чи є вони у вас.
Бліц-опитування
1.Умовні лінії,що з'єднують полюси.(меридіани)
2.Який напрям мають паралелі.(захід-схід)
3.Умовні точки,через які проходить земна вісь.(Полюси)
4.Якою буває широта?(півд.,півн)
5.Який напрям мають меридіани (Північ-південь).
6.Назвіть основні сторони горизонту.
7.Яка довжина екватора в кілометрах.(40000)
8.Чи існує глобус України?(ні).
9.Назвіть материки,які мають тільки південну широту.
10..Що таке географічні координати.(Широта і довгота точки).
11.Як називають модель Землі?
Молодці! З цим завданням Ви справились.,переходимо до головного -пошуку острова.Ось Вам підказка:20опд.,ш. і 50осх.,д.( о.Мадагаскар).
А тепер знайдемо на карті наш таємничий острів,позначимо його на карті.
-У якому океані лежить острів?
-Що таке острів? Яким островом є Мадагаскар за походженням?
-Яким транспортом ви пропонуєте рухатися до острова?
(На контурній карті за допомогою стрілочок,прокладаємо шлях водою до нашого острова)
З Одеси ми вирушаємо на кораблі Чорним морем через протоку Босфор у Середземне море. Рухаючись на південь пропливаємо через Суецький канал,Червоне море і виходимо у відкритий океан.
Вийшовши у море кожен моряк повинен добре знати як себе поводити у непередбачуваних ситуаціях. Тому зараз ми спробуємо бути відважними моряками.
Рятувальні ситуації
Ситуація 1
Радист нашого судна вловив сигнал «SОS». координати 49°пд.ш. і 69°сх.д.У якому океані зазнало аварії судно,що просить допомоги? Біля якого острова? Хто першим знайде на карті місце,де тоне корабель той врятує екіпаж і пасажирів. (Індійський океан , о.Кергелен)
Ситуація 2
Судно,зазнало аварії біля острова.Члени екіпажу й всі пасажири врятувались і зараз перебувають на острові.Як називається цей острів,коли передані з сигналом «SОS» координати- 8°пд.ш. і 15°зх.д.?(Острів Вознесіння)
Пропливаючи вздовж берегів Африки ми побачили сніжні вершини вулкана Кіліманджаро.Визначить його координати - 3°пд.ш. і 37°сх.д.
Географічна перекличка
На парту дається слово-назва географічного об’єкта.На дошці вивішується список географічних координат. Учні в атласі шукають координати свого об'єкта,зіставляють їх з написаними на дошці й прикріплють назву до відповідних координат на дошці.
Координати географічних об'єктів: (Перевірка)
40°пн .ш 5°зх.д. (п-ів Піренейський)
32°пд.ш.,70°зх.д. (гора Аконкагуа)
36°пн,ш. 10°зх,д. (мис Рока)
52°пн.ш.,180зх.д. (острова Алеутські )
50°пн.ш.,70°зх.д (півострів Лабрадор)
10°пн.ш.40°сх.д. (нагір’я Ефіопське)
Учитель. Перекличку зробили.
Щоб отримати скарб треба виконати практичне завдання:
Пірати ХХІ століття
Літак вилетів з міста з координатами 38° пн. ш., 121° зх. д. до міста з координатами 42° пн. ш., 74° зх. д. Визначте назви міст, позначте їх на контурній карті, накресліть маршрут руху літака, визначте напрямок його руху та відстань між містами.( Сан-Франциско Нью-Йорк),
Координати географічних об'єктів записані на дошці.
63°пн.ш.;14°сх.д.
6°пд.ш.;105°сх.д.
16°пн.ш.;64°сх.д.
22°пд.ш.;43°зх.д.
15°пн.ш.;88°сх.д.
11°пд.ш.;24 сх.д.
43°пн.ш.;79°зх.д.
7°пд.ш.;109°сх.д.
6.Підсумок уроку
Кожен у житті прагне мати скарб. Для одних це гроші,коштовності,для інших-знання.Усі хто працював на уроці,збагатилися певною сумою знань з теми. А найважливіше для вас зараз це-бали. Давайте заглянемо в шкатулку зі скарбом і дістанемо для себе оцінки.