Конспект уроку :Вулканізм і вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі.

Про матеріал
Вулканізм і вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі.Мета уроку: формувати в учнів уявлення про походження вулканів і гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів; розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне; виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Очікувані результати: учні закріплять знання про будову Землі та її внутрішні процеси; сформують вміння позначати на контурній карті вулкани і сейсмічні пояси. Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ (презентація). Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, фізична карта світу.
Перегляд файлу


Урок географії в 6 класі
Тема уроку: Вулканізм і вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі.

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про походження вулканів і гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів; 
розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне;
виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Очікувані результати: учні закріплять знання про будову Землі та її внутрішні процеси; сформують вміння позначати на контурній карті вулкани і сейсмічні пояси.
Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ (презентація).
Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, фізична карта світу.
Хід уроку:

І. Організаційний момент

Доброго дня, шановні учні та колеги! Сьогодні у нас незвичний урок, бо на ньому присутні гості. Ми докладемо всіх зусиль, щоб на цьому уроці було цікаво, результативно  і досягли поставленої мети. Побажаємо один одному плідної роботи. Сподіваюсь на вашу підтримку та співпрацю.


Відкрийте робочі зошити і запишіть 9 грудня класна робота
 

Слайд 2

А девізом нашого уроку нехай будуть слова Михайла Казимирчука:

Напружуй нерв, напружуй мозок,

Сприймай, збагни і зрозумій…

А щоб все вдалося, треба налаштуватися тільки на успіх, тільки на позитив. Отже, почнемо.


ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

 

Розгадаємо з вами кросворд 2-3 хв

 

 

1.Коливання, що поширюються в Землі від вогнищ землетрусів, це – сейсмічні…?

2.Місце на земній поверхні,де відбуваються найзначніші руйнування?

3. Найоб’ємніша частина Землі?

4. Материк південної півкулі,що утворився в результаті розколу материка Пангея?

5. Верхній, в’язкий шар мантії?

6. Прилад, який фіксує коливання земної кори?

7. Місце, в надрах Землі, де зароджується землетрус?

8. Внутрішня, найрозпеченіша частина Землі?

9. Хвилі, що виникають в результаті підводного землетрусу?

 

Слайди 2-10
Це той фундамент, на якому ми зведемо будинок нових знань – цеглинку за цеглинкою, факт за фактом.


III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
 

На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:
 

Слайд  11   Ілюстрація вулкана Етна.


«Одного разу розверзлися етнейські печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим...»



Це описано виверження вулкана Етна (Сицилія).

Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого про ці вогнедишні гори, гейзери та гарячі джерела.
 


Слайд 12 Оголошення теми та мети уроку (мету уроку учні визначають самостійно)

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про походження вулканів і гейзерів, ознайомити з їх будовою; виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;  розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне; виховати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Слайд 13Очікувані результати:

  • Знати причини утворення вулканів
  • Знати будову вулкана
  • Знати шкоду та користь від вулканізму
  • Знати вулканічні пояси Землі
  • Вміти показувати на карті вулкани


V. Вивчення нового матеріалу

 

1. Вулкани. Будова, причини їх утворення.

Метод «Асоціація»

  • Діти, з чим у вас асоціюється вулкан, виверження вулкана? (повітряна кулька, з якої випускається повітря; попкорн на гарячій сковорідці)

Розповідь вчителя
Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Рух літосферних плит призводить до розривів у земній корі. Не дарма народна мудрість каже «Де тонко, там і рветься».

  • Як на вашу думку, що відбувається з магмою?


Так, під дією високого тиску магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.

Метод «Незакінчене речення» (робота з підручником ст. 88)
Користуючись поданим матеріалом у  підручник на ст 88.  Вампотрібно продовжити речення. І ці визначення запишіть в зошит.


Означення учні записують в зошит.

Слайд 14 Переміщення магми з надр Землі на поверхню називають -???

Слайд 15 Переміщення магми з надр Землі на поверхню називають ВУЛКАНІЗМОМ

Слайд 16 ВУЛКАН – це???

Слайд 17 ВУЛКАН – це виходи речовини мантії на земну поверхню.

Свою назву вулкани дістали від імені Бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, зачаровує спостерігачів і водночас лякає своєю небезпечністю.

Дослід

Зараз проведемо дослід «Виверження вулкану»

  1. Заздалегідь налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.
  2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку.
  3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави».

Такий самий дослід ви зможете провести і самі разом з вашими батьками.


Слайд 18 Будова вулкана

Давайте поглянемо на слайд та на мал. 54 (ст. 89) в підручнику. Тепер потрібно дати назви складових цієї гірки-вулкана.

Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.

  • Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)
  • Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  • Отвір, через який виливається лава - … (кратер)
  • Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)


Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення на Карті Будова земної кори  (ст. 13,16-17).

  • Як позначаються вулкани на карті?
  • Як ви думаєте, вулкани завжди діють?


Слайд 19    Класифікація вулканів: діючі і згаслі,сплячі

Відкрийте практичний зошит на ст..12.  Виконаємо Зав.1. Запишіть визначення діючі і згаслі вулкани.

 

А зараз послухайте цікаву інформацію про один з діючих вулканів на Землі – вулкан Кракатау.

Випереджальне завдання

Слайд 20 Вулкан Кракатау

ВУЛКАН КРАКАТАУ

Практично повністю зруйнувався вулкан Кракатау, розташований в Індонезії. Люди тривалий час вважали його згаслим, а багато хто навіть взагалі не здогадувалися про його існування.

Світ дізнався про нього після руйнівного землетрусу 20 травня 1883 року. У цей день над кратером на 11-кілометрову висоту раптово піднявся стовп диму і попелу. Підземні поштовхи почали поширюватися все далі і далі і досягли індонезійської столиці Джакарти. Незабаром все затихло, але вже через три тижні Кракатау знову захвилювався. У серпні у нього виникли два додаткових кратера, що викидали вулканічні гази і попіл. Більш ніж удвічі виріс і сам острів.

26 серпня зі страшним гуркотом вулкан почав вивергатися, засипаючи все навколо попелом. Майже на 30 км вгору злітали камені, шматки гірських порід і пісок, а попіл піднімався ще вище. Гуркіт виверження досяг Австралії та Шрі-Ланки.

Вже через годину після вибуху Кракатау вся Джакарта занурилася в пітьму, сонце сховалося за хмарами попелу. Густі тропічні ліси, тварини та люди загинули.

Виверження вулкана викликало потужне хвилювання в морі. П’ятдесятиметрове цунамі обрушилося на Яву і Суматру і знищило більше трьохсот міст і селищ. Остров’яни позбулися своїх будинків і рибальських суден, 36 тисяч людей загинуло. Хвиля цунамі досягла берегів Австралії, Африки і Південної Америки.

Виверження Кракатау вважається найсильнішим в історії вулканічних вибухів.

Вчитель. З часом Індонезійські острови поступово оговталися від руйнувань. Знову зазеленіли ліси, повернулися птахи і тварини, і тільки люди до цих пір намагаються триматися подалі від небезпечного вулкана, який після виверження практично зник.

Люди не дарма побоюються Кракатау, адже вже через 50 років після вибуху вулкан знову став просипатися. У 1952 році в морі почав рости новий вулканічний конус. Після кожного невеликого виверження він збільшував свої розміри. В даний час висота знову народженого вулкана, названого ховрах-Кракатау («Дитя Кракатау»), становить 300 м, в довжину він розтягнувся на кілометр.


Робота в парах
Разом із своїм сусідом по парті
Користуючись підручником (ст. 89) 2 абзац , закінчіть схему «Речовини, що вивергають вулкани» Запишіть у зошит.

Слайд 21   Схема-відповідь «Речовини, що вивергають вулкани»

 


2. Яку шкоду може приносити вулканізм? А яку користь?

Проблемне питання
 

  • Чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи є користь від цієї внутрішньої сили Землі?


Первинна відповідь (учні виражають свою думку)

Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

Слайд 22  Останній день Помпеї

Історія знає багато таких прикладів - 24 серпня 79 року тридцять тисяч жителів Помпеї, яке знаходилось на півдні Італії, й тисячі жителів інших сусідніх міст були захоплені зненацька раптовим виверженням вулкана Везувію. Тисячі людей загинули в перші години виверження вулкана. Ще тисячі загинули в подальші декілька днів. Так квітуче місто Помпеї перетворився на місто смерті.

Доповідь учня
КОРИСТЬ ВІД ВУЛКАНІЗМУ

З часом багатий мінеральними речовинами вулканічний щебінь перетворюється в дуже родючий грунт. На ній знову з'являється рослинність, і люди повертаються в околиці вулканів, щоб обробляти землю, яка дає прекрасні врожаї.

Лаву і різні вулканічні породи використовують для будівництва будинків і доріг.

Деякі стародавні вулкани служать великими джерелами сірки та інших цінних мінералів.

Також в вулканах знаходять алмази, золото й напівкоштовні камені, такі як опал, топаз і аметист.
СЛАЙД 23


3.Практична робота №3.


Слайд 24 Контурна карта

Зараз ми позначимо на контурних картах в практичних зошитах на ст..13-14 найбільші вулкани світу: Ключевська Сопка, Везувій, Кракатау.Це завдання №2 в практичній роботі №3


Слайд 25 Вулканічні пояси

Вулкани здебільшого виникають на межі літосферних плит, утворюючи величезні за протяжністю вулканічні пояси
 

ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКА

 

Чи любите ви подорожувати? Я пропоную вам віртуальну екскурсію на о.Ісландія.  Але перед цим деякі цікаві факти :При згадці про Ісландію уява малює засніжені верхів’я гір, з яких спадають стрімкі потоки водоспадів, а ще зелені луки та гарячі фонтани гейзерів у долинах.  Має близько 130 вулканічних гір. Ісландія є домом для однієї з найбільших концентрацій гейзерів у світі. Примітно, що ісландці називають вулкани суто жіночими іменами, вочевидь, натякаючи, що жінки здатні спричинити масштабні неприємності і в цьому, певно, є зерно раціональності. В Ісландії погода змінюється дуже різко. Навіть є ісландська приказка: «Якщо вам не подобається погода, почекайте п’ять хвилин, і стане ще гірше». Полярної ночі в Ісландії не буває. Світловий день в грудні, триває не більше 5 годин. Ісландія — одна з найбезпечніших країн у світі. Вона є прикладом того, що можна побудувати суспільство, вільне від страху. Багато ісландців досі вірять у ельфів, обожнюють оселедця з варенням, а вівцю прирівняли до національного надбання. В ісландців майже немає прізвищ. До імені людини найчастіше додається патронім або матронім (ім’я батька або матері). Це правило, однак не стосується іноземців, що переселилися в Ісландію,

Слайд 26 Відео

 

Слайд 27Гейзери
 

Поряд із діючими, вулканами, а часто і згаслими, трапляються гарячі джерела та гейзери.

А зараз я пропоную вам трішки по подорожувати до  о. Ісландія.Уявіть собі, що ви виграли подорож  на курорт  «Гарячі джерела».

 


А зараз я  розповім  казку, а ви уважно слухайте:

У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи маму-Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім’я - Гейзер.

  • Чому вода може вириватися на декілька десятків метрів, а може просто утворювати невеличкі озерця?


           Поряд із діючими, вулканами, а часто і згаслими, трапляються гарячі джерела та гейзери. Це свідчить про те, що розжарена магма близько підходить до поверхні й нагріває підземні води. Гейзери періодично викидають фонтани гарячої води з-під землі. Чим пояснити цю загадку природи? Гейзер діє за принципом чайника. У підземних порожнинах вода нагрівається до 100 °С, закипає й під тиском із шумом виривається нагору, мов пара з чайника. Ці фонтани сягають висоти 40-90 м. Потім, з охолодженням води, виверження припиняється до наступного її нагрівання та утворення пари. 
       Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо. 

Слайд 28   Гарячі джерела

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.
VI. Запитання і завдання для закріплення матеріалу

Самостійна робота з самоперевіркою

Слайд 29 Завдання Разом із колегою по парті вам потрібно Співставити назву терміна з його визначенням. Вам дано 3 хв.

  1. Процес виходу магми на поверхню Землі називається... (вулканізм)
  2. Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3. Отвір, через який виливається лава - … (кратер)
  4. Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  5. Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6. Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)


Слайд 30 Відповіді

 

Підніміть руки хто все правильно виконав,  1 неправильно, 2,3,4,5,6


VІI. Підсумок уроку.


Слайд 31 Метод «5 речень»

  1. Сьогодні на уроці мені …
  2. Мене особливо здивувало те, що …
  3. До початку уроку я думав(думала), що …
  4. Було б добре, якби …
  5. Мені не сподобалося …

Оцінювання.

Для більшого усвідомлення матеріалу попрацюєте і вдома.
VІІI. Домашнє завдання

Слайд 32 Домашнє завдання

  • Прочитати § 20
  • Дати відповідь на питання  (ст. 90)
  • Підготувати інформацію «Грязьові вулкани України»
  •                   Індивідуальне завдання 2 учням – знайти цікаві факти про гейзери

Слайд 33


Дякую всім.
Бажаю вам успіху в навчанні, а він не приходить без напруження нервів, мозку та волі, без віри у свої сили. 
Нехай вам всім щастить.  Урок закінчено.
 

 

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

на тему:

«Вулканізм і вулкани. Гейзери. Сейсмічні пояси Землі»

6 клас

 

http://subject.com.ua/textbook/geography/6klas_2/6klas_2.files/image136.jpg

 

Підготував

вчитель географії:

Петченко Наталя Василівна

 

 

м. Кропивницький 2016-2017

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
2446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку