розкрити особливості організації рептилій як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів у порівнянні з земноводними; заохочувати учнів до самостійної дослідницької роботи з літературою; виховувати любов до живої природи.
7 клас ДАТА______________________________
Тема:Рептилії.
Мета:
розкрити особливості організації рептилій як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів у порівнянні з земноводними; заохочувати учнів до самостійної дослідницької роботи з літературою; виховувати любов до живої природи.
Обладнання: Скелети ящірки, вужа; моделі скелетів жаби і ящірки; вологі препарати; діюча модель черепа змії; таблиці, малюнки, ілюстрації, додаткова література.
Структура і зміст уроку.
І. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Учитель. Наші добрі знайомі земноводні першими опанували наземно-повітряне середовище, пристосувалися до умов його життя. Однак, ікру завжди відкладають у воду, де вона нерідко стає здобиччю хижаків. І тільки плазуни – змії, черепахи, ящірки, крокодили першими почали відкладати яйця на суходолі. На відміну від незахищеної ікри, яйця мали міцну і щільну оболонку. Саме це, по-перше, закріпило плазунів на суходолі (всім вам відома «ера динозаврів» - Мезозойська ера 185 млн. років тому) і, по-друге, згодом сприяло виникненню птахів і ссавців. Уже в першому яйці, відкладеному плазуном, містилися за висловом відомого американського зоолога Арчі Карра «і спів птахів і людська думка». Уявіть собі: якщо б у свій час не з’явилися плазуни, то хто знає, якими б шляхами пішла на планеті еволюція тваринного світу.
Отож виходить, що ми повинні з повагою ставитися до плазунів. А поважати можна лише тих, кого добре знаєш.
«Знати, любити, берегти» - ці знайомі слова є девізом нашого уроку. А урок у нас незвичайний. Це урок-гра.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Клас поділений на 4 дослідницькі групи: Ящірки, Змії, Крокодили, Черепахи. Вони отримали випереджальне завдання ознайомитися з біологією відповідних рядів тварин.
1. Загальна характеристика класу: середовище існування, особливості зовнішньої будови.
Учитель: Добре попрацювавши за підручником та додатковою літературою, наші дослідники склали автопортрет класу плазунів.
Допитливий натураліст: Холоднокровні наземні тварини, розмноження і розвиток яких пов’язаний з суходолом. Відомо близько 8 тисяч сучасних видів (в Україні зустрічається 21 вид), що об’єднані в чотири ряди: черепахи, крокодили, лускаті (змії та ящірки) плазуни та гатерії.
Живуть скрізь, крім північних та полярних і приполярних областей.
Змії: Перепрошуємо, за полярним колом мешкає гадюка звичайна.
Ящірки: Дозвольте доповнити, також ящірка живородна.
Допитливий натураліст: Більшість видів веде наземний спосіб життя. Заперечення є?
Крокодил: Наша, найбільш організована група веде водяний спосіб життя. Погляньте на нас: тіло витягнуте, стиснуте з гори до низу. А хвіст, навпаки, у вертикальній площині. Він і кермо і двигун. Передні лапи з п’ятьма вільними пальцями, а пальці задніх лап (їх до речі чотири) з’єднані плавальною перетинкою. Ледве вистромивши голову з води ми можемо дихати і бачити, бо очі і ніздрі розміщені на верхній частині голови, ще трохи вище, ніж у всіх інших плазунів.
Змії: Серед нас є також вторинноводні тварини, що опанували морський простір.
Черепахи: Впевнено заявляємо, що ми, черепахи, є найбільш спеціалізованою групою плазунів. Ми маємо кістковий панцир, в який при необхідності ховаємо шию, голову, кінцівки, хвіст, а наш тулуб там завжди прописаний. По суходолу ми, звичайно, пересуваємося дуже повільно, але наші морські сестри плавають спритно.
Змії та Ящірки: Найбільш високоорганізовані та спеціалізовані вже про себе заявили. А ми, лускаті, найпоширеніші та типові представники класу плазунів. Судіть самі: наше тіло поділене на: голову, тулуб, хвіст. Головою можемо вертіти на всі боки, бо маємо чітко означену шию. Ми – Плазуни, бо плазуємо, торкаємося животом до землі, тому, що кінцівки (мають пальці з кігтиками) розташовані по боках тулуба або їх зовсім немає. Шкіру маємо суху, майже без залоз, зате вкриту лусками, щитками або пластинками. Це дає нам можливість існувати в посушливих умовах.
2. Внутрішня будова і органи чуття.
В класі з’являється Ставкова жаба: Шановне товариство! Я делегована від Класу Земноводних. Ми обурені вашими голослівними висловлюваннями про переваги вашого класу. Вимагаємо довести це на фактичному матеріалі. Біологічне розслідування!
Змії, Ящірки, Крокодили і Черепахи радяться між собою і погоджуються пройти медичне обстеження. Тварини заходять у рентгенівський кабінет і після обстеження роздивляються свої рентгенівські знімки.
Ящірка: Дивіться, хребет майже повністю костеніє і складається з п’яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового і хвостового. У нас з’являється грудна клітка, чого немає у земноводних. Вона утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою.
Змії: Мі чемпіони серед тварин за кількістю хребців у хребті: від 141 до 435! Ребра маємо виключно рухливі, вони замінюють нам ноги. Зате грудини не маємо.
Черепахи: Наші ребра і відростки хребців є частиною спинного щита панциру, а ключиці та черевні ребра утворюють черевний щит панциру.
Крокодили: Наш череп, як у всіх плазунів, майже повністю кістковий, до речі, як у черепах має кісткове піднебення. Це дає нам змогу дихати, коли рот заповнений їжею.
Жаба: За планом будови кінцівок та їхніх поясів ми з вами дуже схожі. А чим ви можете похвалитися в будові м’язової системи?
Ящірки: Майже всі групи м’язів з нас більш диференційовані, а крім того з’являться міжреберні м’язи: дихання у нас досконаліше.
Жаби: Добре, я згодна: в будові опорно-рухової системи ви маєте переваги.
Ящірки: Зараз ми пройдемо обстеження на комп’ютерному томографі і доведемо свої переваги у внутрішній будові (систем органів).
Допитливий натураліст: Почнемо з травної системи. Вона трохи складніша, порівняно з земноводними.
Змії: Ми ковтаємо здобич цілком, тому кістки щелеп з’єднані зв’язками, що добре розтягуються. Ми мовби натягуємо свою голову на здобич, ковтаючи її.
Допитливий натураліст: Зуби у більшості плазунів майже однакові, без коренів. Слугують для захоплення та утримання їжі. Вірно, шановне товариство?
Змії: Так, зуби, маємо добре розвинені, тонкі, гострі, загнуті назад. Вони є на нижніх і верхніх щелепах, а у багатьох змій – також на піднебенні. Отруйні змії мають специфічні борозенчасті та трубчасті зуби, по каналах яких стікає отрута.
Черепахи: На наших щелепах, що схожі на дзьоб птахів, замість зубів тільки рогові пластинки.
Крокодили: Наші зуби простої конічної форми. Але без зубів ми не залишалися ніколи – на місці втрачених завжди виростали нові. А ось слинних залоз ми не маємо, що відрізняє від усіх інших плазунів, в слині яких є травні ферменти.
Допитливий натураліст: Стравохід…
Змії: Маємо дуже м’язистий, що полегшує проштовхування їжі в шлунок.
Допитливий натураліст: Шлунок…
Крокодили: У дорослих особин у шлунку, що має товсті м’язові стінки, є камені, загальна вага яких сягає 1% ваги тіла. Вони допомагають нам швидко занурюватися у воду.
Допитливий натураліст: По-перше, питома вага тіла збільшується, а центр тяжіння тіла переміщується вперед і вниз.
По-друге: Розглянемо кишечник.
Жаба: (перебиває) Як і у нас відкривається в клоаку.
Ящірка: Перепрошую, ми маємо ще невеличку сліпу кишку, де живуть симбіотичні мікроорганізми, що допомагають нашому травленню.
Допитливий натураліст:Видільна система…
Жаба: (перебиває) Така самісінька як і у нас: нирки, сечоводи, сечовий міхур і закінчується в клоаці.
Допитливий натураліст:Кровоносна система плазунів та земноводних має єдиний план будови: замкнена, має два кола кровообігу, трикамерне серце.
Ящірка:В шлуночку нашого серця з’являється неповна перегородка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної і венозної крові.
Крокодили: Наше серце взагалі чотирикамерне (майже як у птахів і ссавців!).
Жаба: Не вихваляйтесь! Ви залишаєтеся холоднокровними тваринами як і ми, земноводні.
Допитливий натураліст: Жаба має рацію. Плазуни, як і земноводні належать до холоднокровних тварин. Розглянемо органи дихання.
Ящірка: Безсумнівно, досконаліші! У нас з’являються гортань, трахея, бронхи! Самі легені мають перетинки, що значно збільшує поверхню для газообміну. Акт дихання пов’язаний зу скороченням міжреберних м’язів, що змінює об’єм порожнини тіла.
Змії: Відверто кажучи, ми, Змії, маємо лише одну легеню, яка в задній частині перетворена на тонкостійний резервуар для повітря. Це дає нам змогу довго і голосно шипіти, відлякуючи ворогів.
Допитливий натураліст: Переходимо до нервової системи. Плазуни мають суттєві переваги перед земноводними також і в організації півкуль головного мозку.
Ящірки: Наші півкулі вкриті сірою речовиною. Маємо добре розвинений мозочок. Це забезпечує нам можливість робити складні і досконалі рухи.
Змії: Ми, змії, маємо міцний довгий спинний мозок, який забезпечує високу координацію, точність і реактивність рухів тіла.
Черепахи: Рентген, томограф показали безсумнівні переваги організації плазунів. Що скажете, шановний опонент?
Жаба: Заперечень не маю.
Допитливий натураліст: Залишилося проаналізувати органи чуттів.
Ящірки: Наші очі мають три повіки (верхню, тижню і мигальну перетинку).
Жаба: Так само як і у земноводних!
Ящірки: Наші очі бачать все навкруги, а не тільки те, що рухається!
Змії: Повіки на наших очах зрослі, прозорі – як годинникове скло. Тому всі так жахаються нашого застиглого погляду. Але коли ми линяємо, то зір наш зовсім поганий. На цей час ми краще знайдемо гарну схованку.
Допитливий натураліст: Змії мають чудовий, тонкий хімічний аналізатор: язик. Декілька секунд у повітрі – і готова інформація щоб швидко і впевнено рухатися по сліду здобичі, відшукати статевого партнера або воду.
Змії: А вночі, до речі, органи термічного чуття, жодна теплокровна тварина не втече.
Крокодили: Занурюючись у воду, ми закриваємо свої слухові отвори спеціальними клапанами, щоб не пошкодити барабанні перетинки.
Жаба: Мені залишається вихвалятися лише бічною лінією своїх пуголовків! Так, ви дійсно довели досконалість своєї організації.
Ящірки, Змії, Черепахи, Крокодили радісно вигукують.
ІІІ. Осмислення нового матеріалу. Гра «Збери ромашку»
Допитливий натураліст: Пропоную вашій увазі твердження, що характеризують ознаки класу Земноводні та класу Рептилії, вами написані на «пелюстках ромашки». Зберіть квітку. Приєднавши «правильні» пелюстки до середини квітки «Рептилії», «Земноводні».
1. Скелет складається з п’яти відділів
2. Пальці ніг мають кігтики.
3. Серце двокамерне.
4. Серце трикамерне.
5. Серце має у шлуночку неповну перетинку.
6. Температура тіла непостійна.
7. Температура тіла постійна.
8. При ковтанні їжі використовують очі.
9. Скорочення дихальних (міжреберних) м’язів допомагає диханню.
10. Кишечник тварин має сліпу кишку.
11. Дихання легеневе і через шкіру.
12. Легені мають систему перетинок, які збільшують їх поверхню.
IV. Підсумок уроку
Допитливий натураліст: Дуже добре! Ставкова жаба з’ясувала свої помилки. А наші плазуни краще ознайомилися з перевагами організації свого класу. Але на цьому наша гра не закінчується. Попереду багато цікавого, нез’ясованого.
Учитель: Мені залишається подякувати всім учасникам гри.
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф.