узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Поведінка тварин»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв'язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Біологія 7 клас Дата___________
Тема: Урок-узагальнення з теми «Поведінка тварин»
Єдиний шлях, що веде до знання,-це діяльність
Б.Шоу
Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Поведінка тварин»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Завдання:
-узагальнити знання з теми;
-систематизувати знання з теми;
-проконтролювати знання з теми;
-коригувати знання з теми.
Обладнання: зошит, підручник,дидактичні картки,роздатковий матеріал,відеоролики з теми.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент(1 хв.)
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
-Добрий день,діти!Я дуже рада бачити ваші обличчя,ваші посмішки!Який же у вас настрій зараз?(сигнальні кружечки).
Хорошого вам настрою та успіхів!Нехай цей урок принесе нам радість спілкування та наповнить душі прекрасними почуттями,а голови-знаннями!!!
-Як наведений епіграф стосується нашого уроку?
«Єдиний шлях, що веде до знання,-це діяльність»
Б.Шоу
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку(2 хв.)
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
ІV. Узагальнення та систематизація знань
4.1. «Творча лабораторія» (домашні доповіді).
4.2. «Термінологічне лото» (картки на дошці)
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки, вибирають аркуш і дають визначення терміну.
Наприклад: рефлекс, , інстинкт, харчова поведінка, територіальна поведінка, шлюбна поведінка, імпринтинг тощо.
4.3. «Встанови відповідність» (роздатковий матеріал)
4.4. «Встановіть форму поведінки» (за відеороликами)
Релаксаційна хвилинка(під музику)
«Прекрасна квітка»
-«Спробуйте уявити собі, що ви — прекрасна квітка…
Ви — прекрасна квітка і ростете назустріч сонцю…
Ви — прекрасна квітка…
Відчуйте себе квіткою: відчуйте своє стебло, листя.
Ви прекрасна квітка. Ви ростете назустріч сонцю…
Відчуйте, як ваше листя ворушиться під подихом вітру.
Відчуйте, як на ваше листя падають промені сонячного світла.
Відчуйте, як у вашому листі енергія сонця перетворюється на енергію життя.
Відчуйте, як енергія життя розтікається по листю, стеблу, коренях.
Відчуйте свої корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони проростають?
Відчуйте кінчики своїх корінців: якого вони кольору?
Відчуйте, як вони розсувають грудки землі, продовжуючи рости.
Відчуйте, як ваші корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.
Відчуйте силу і енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях, по жилах — у стебло, в листя.
Ви — прекрасна квітка…
Відчуйте, як усередині поєдналися енергія землі, повітря, сонця.
Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.
Відчуйте це місце в собі.
Запам’ятайте цей стан,— він даватиме вам енергію, силу».
4.5. Гра «Вірю-не вірю» (плескання в долоні)
1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).
2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).
3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).
4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).
5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).
6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).
7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).
8. Насиджування яєць ластівкою - це приклад батьківської поведінки (+).
9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).
10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).
11. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).
4.6. Гра «Біологічний пазл» (роздатковий матеріал-розрізні картки)
4.7. «Поетична хвилинка»
-Послухайте уривки з дитячих віршиків та встановіть, про яку форму поведінки йдеться?
***
Наша Мурка вушка мила
На траві, біля криниці.
Мила лапкою без мила:
Це тому, що Мурка - киця
***
Це індик, він гордий дуже
І тому ні з ким не дружить.
Пишне пір`я розправляє,
Темні крила розправляє,
Йде пихато по двору,
Забавляє дітвору.
***
От гусак говорить гусці: "Я нічого не боюся,
Гусеняток захищу і від себе не пущу".
Голосно гусак гелгоче, показати силу хоче.
***
Піде курочка на грядку:
"Ко-ко-ко, - кричить курчаткам,-
Я знайшла вам черв"яка і зеленого жучка".
Дітлахи її слухняні на обід біжать до мами.
***
Поспішає їжачок
Стежкою в лісочок.
Він знайшов там, під дубком,
Велетень-грибочок.
Мені треба поспішати
Та й додому повертати:
Там поріжу я грибочок,
Кожен підсушу шматочок.
Взимку буду ласувати,
Своїх друзів пригощати.
4.8. Виконання тестових завдань.(на картках)
Середній рівень
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Характерною рисою анонімних угруповань тварин є:
А кожний із членів знає «в обличчя» всіх інших
Б спостерігають найпростішу ієрархію — лінійну
В можливий розподіл ролей
Г сигнали поширюються безадресно.
2. Тимчасові об’єднання тварин, які проявляють біологічно корисну організованість дій,— це:
А стада
Б сім’ї
В зграї
Г колонії
3. Лісові птахи, гризуни і копитні купаються в земляному пилу або в попелі, тому що:
А у такий спосіб позбуваються паразитів
Б охолоджують тіло влітку
В такою поведінкою приваблюють самок
Г відлякують конкурентів зі своєї території
4. До якої форми поведінки реакцій належать загрозливі демонстрації, напад та нанесення травм?
А суспільна поведінка
Б шлюбна поведінка
В захисна поведінка
Г дослідницька поведінка
5. До суспільних комах належать:
А блохи
Б мухи
В таргани
Г мурахи
6. До тварин, які ведуть поодинокий спосіб життя, належить:
А бджола медоносна
Б зозуля звичайна
В кенгуру гігантський
Г шимпанзе звичайний
Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — В, 5 — Г, 6 — Б.
Достатній рівень
Виберіть одну правильну відповідь
1. Дослідник спостерігав за поведінкою дослідної тварини, робив записи і замальовки поз тварини, усіх послідовних етапів її діяльності. На базі цього можна скласти
А логограму.
Б ехограму.
В етограму.
Г кардіограму.
2. Для мами-пташки розкритий дзьоб пташеняти є сигналом приносити їжу. Такі сигнали називають
А знаковий стимул.
Б підкріплювальний сигнал.
В звукова модель.
Г показник голоду.
3. У собаки підіймаються вуха, коли вона чує шурхіт біля дверей до кімнати. Така реакція є
А умовним рефлексом.
Б безумовним рефлексом.
В інстинктом.
Г научінням.
4. Виберіть визначення, що відповідає поняттю імпринтинг.
А система послідовних безумовних рефлексів
Б реакція організму на зовнішнє подразнення
В фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження
Г утворення реакції на штучний подразник на базі природженої поведінки
5. Поясніть малюнки .
Танець бджіл під літерою А називають коловим вербувальним танцем. Що він означає?
Мурашки торкаються одна одної вусиками. Для чого вони це роблять?
Відповіді: 1 — В, 2 — Г, 3 — А, 4 — В
Коловий танець бджіл говорить про те,що бджола знайшла місце,де багато нектару
Мурахи,торкаючись вусиками,спілкуються між собою.
4.9. Вправа «Четвертий зайвий»
Учні мають визначити зайвий термін і пояснити свій вибір.
1.Бджола, метелик монарх, блоха, жук-олень.
2.Комар, горобець хатній, їжак вухатий, лелека білий.
3.Дощовий черв’як, собака домашній, антилопа гну, тигр уссурійський.
Відповіді: 1. Метелик монарх . 2.Лелека білий. 3. Антилопа гну. ( В усіх випадках зайвими є назви мігруючих тварин)
V. Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку.
— Ось і підійшов до кінця наш урок. Наша білочка вдяча нам за роботу і просить нас запам’ятайти: У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення. Щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність тварин і рослин.
Прошу вас тільки не забувати:
Кожна тварина варта любові,
Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку звірину,
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатись не ображати.
Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
-На уроці більше всього мені сподобалось…
-Який зараз настрій у вас?
(Оцінювання учнів.)
VІ. Домашнє завдання
6.1. Завдання для всього класу.
Повторити вивчений матеріал
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати повідомлення на тему «Пристосування верблюдів до середовища життя».