Урок узагальнення та систематизації знань містить інформацію про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя в різних умовах середовища. Форма проведення уроку - підводна екскурсія до водного царства, де учні виступають у ролі представників рядів риб.
Протягом уроку формуються вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес.
Підготувала вчитель біології
вищої категорії, вчитель - методист
Шандриголівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Лиманської міської ради
Донецької області
Барабаш Любов Миколаївна
УРОК БІОЛОГІЇ
7клас
МЕТА: Показати різноманітність риб у природі як результат пристосування
до життя в різних умовах середовища.
Формувати вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати,
логічно мислити, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес.
Виховувати бережне ставлення до природи, звернути увагу на
красу і гармонію в природі.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:
НАДКЛАС РИБИ
різноманітність риб
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань
ФОРМА УРОКУ: Урок – екскурсія у підводне царство
ДЕВІЗ УРОКУ: Все нове на кожному кроці.
І ви ще такі молоді.
Почувайтесь на уроці
Ніби риби у воді !
ХІД УРОКУ
до уроку
Серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Світ риб надзвичайно різноманітний. Ці тварини з‘явилися на Землі близько 435 мільйонів років тому. Великий систематик Карл Лінней зазначив у своїй «Системі природи»: «Якби ви не бачили риб, чи могли б повірити, що такі істоти дійсно існують ?!» Риби мають різноманітні розміри, розміри, забарвлення, володіють здатністю пристосовуватись до навколишнього середовища. Вони постійно живуть у воді й це позначилось на їх будові та життєвих процесах.
Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин.
Тому сьогодні для проведення нашого уроку науково-дослідницький інститут океанології міста Донецька люб’язно надав нам для подорожі на дно морське свій батискаф « Триєстр » та попрохав підготувати звіти про тих риб, які зустрінуться під час подорожі.
опорних знань
Але перш ніж відправитися у подорож нам потрібно перевірити чи всі учні готові до цікавих зустрічей з морськими мешканцями.
І. Бліц - турнір « Далі, далі, далі…»
ІІ. Скриня мудрості
знань
Отже, ми добре підготувалися до подорожі. Займаємо свої місця та уважно спостерігаємо в ілюмінатори. Задраїти люки ! Починаємо погружатися.
Навколо світ тварин чудовий
В блакитності морського дна.
Він неповторний, загадковий –
У володінні Нептуна.
Тут хижі плавають акули
І краби-велетні живуть,
Кити й медузи разом з ними
У океанську глиб пливуть.
Та все ж найбільша шана рибі,
Що народилась в глибині,
Морська вода – її стихія,
А рідний дім – в піщанім дні.
Ми знаходимося у Чорному морі на глибині 5 метрів. Температура забортної води 20ºС. Зверніть увагу, як виблискує сонечко у товщі води, яка різноманітність рослинного та тваринного світу.
Пропливає зграйка риб ( кадр )
Давайте включимо свої гідрофони та побесідуємо з нею.
( Ряд Осетрові )
( Характеристики рядів риб дають учні )
А ось іще одна зграйка. Чим вона відрізняється від попередньої?
Давайте побесідуємо з нею, узнаємо, який ряд вона представляє.
( Ряд Оселедцеподібні )
А тепер давайте опустимося на дно Чорного моря і подивимось чи є там життя. Ось у товщі води якась темна пляма. Хто це може бути ? Може це й не риба ? Давайте запитаємо в неї ?
( Ряд Скати )
Тепер перенесемося у Північний Льодовитий океан. Температура забортної води 2ºС. Що це за риба пропливає біля нашого батискафа.? Давайте з нею познайомимось.
( Ряд Тріскові )
Перенесемось в Індійський океан. У рибному царстві переполох . Що їх злякало. А ось і винуватець цього сполоху . Ця риба така велика, що ми не можемо її повністю побачити в ілюмінаторі. Нехай вона розповість нам про себе.
( Ряд Акули )
Підпливемо до берегів Африки. Ось якась велетенська риба, але якась дивна. Давайте уважно на неї подивимось та поцікавимось її життям.
( Ряд Кистепері )
Переносимось в нашу прісноводну річку Нетриус. Подивимось чи є тут риба. Повз ілюмінатора пропливає рибка. Мені здається, що ви вже з нею знайомі. Багато хто був на рибалці та зустрічався з нею. А чи знаєте який ряд вона представляє ? Нехай ця рибка розповість нам про себе.
( Ряд Коропоподібні.
Ряд Окунеподібні. )
Діти, наша подорож закінчується. Але у нас в гостях відомий мандрівник Кусто та його товариш Еттенборо і ми попрохаємо їх розповісти яке значення мають риби в природі та житті людини, та як у штучних умовах можна розводити риб.
Кого зацікавила розповідь наших гостей, можете до них звернутися, вони порекомендують літературу для додаткового читання.
Тепер повернемося в клас і узагальнимо знання, які отримали під час подорожі.
знань ( На дошці по вертикалі написано назви риб: назва риби по
горизонталі – це вудка, кожна літера по вертикалі – це гачок
з наживкою. На цей гачок треба спіймати рибку – написати назву риби, що починається на ту саму літеру. )
ПЛОТВА БІЛУГА
Конкурс « Літературно-іхтіологічний »
( Пояснити вислів )
Конкурс « Склади рибу »
( Малюнки риб розрізані на кілька частин. Потрібно швидко скласти риб і визначити їх назву )
5. Підсумок уроку,
Д/з Повторити § підручника;
Скласти твір-мініатюру « Доля риб у забрудненій водоймі»,
кросворд « Риби »