Урок – гра .
Тема: Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи.
Мета:
навчальна: узагальнення та систематизація знань з теми «Електричний струм. Сила струму. Напруга. Опір провідників».
розвиваюча: розвивати образне та логічне мислення, пам’ять,увагу; формувати навички розв’язування задач.
виховна: виховувати спостережливість, самостійність; культуру оформлення задач; вміння працювати в колективі.
Обладнання: амперметр, вольтметр, джерело струму, споживачі (резистори), лампа, вимикач, з'єднувальні провідники.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
1.Вступ
Команди розміщуються за ігровими столами;
2. Ознайомлення учнів з правилами гри.
а)кожний конкурс оцінюється , максимальна оцінка за завдання наголошується перед початком кожного туру.
б)суттєве доповнення – 1 бал.
3.Проведення конкурсів
Урок-гру веде вчитель фізики.
1.конкурс – «Привітання» (кожна команда представляє емблему , назву команди й девіз.)
2.конкурс-«Я вас знаю?»(кожна команда підготувала презентацію про вченого ім’ям якого названа їхня команда)
3.конкурс – «Комп’ютерне тестування»( з кожної команда по одному учаснику)
Тестова робота
1. Величина, яка характеризує швидкість протікання заряду через поперечний переріз провідника, називається:
а) опором
б) напругою
в) силою струму
г) зарядом.
2. Напруга вимірюється:
а) амперметром
б) вольтметром
в) ватметром
г) омметром.
3. Одиниця вимірювання опору:
а) Ом
б) А
в) Кл
г) В.
4. Електричний струм – це…
а)упорядкований рух заряджених частинок;
б)хаотичний рух заряджених частинок;
в) упорядкований рух атомів і молекул;
г) хаотичний рух атомів і молекул.
5.Яке з математичних співвідношень є визначення сили струму?
а)
б) U=IR
в)
г) q=It
6. Опір провідника залежить від …
а) довжини та питомого опору;
б) довжини, питомого опору та площі поперечного перерізу ;
в) сили струму та напруги.
г) сили струму, геометричних розмірів і від матеріалу провідника.
7.Речовина , що не проводить електрику
а)провідник;
б)напівпровідник;
в)діелектрик;
г) інша відповідь.
8.Одиницею вимірювання напруги в СІ є:
а)А;
б)Кл;
в)В;
г)Дж.
9.Як вмикають амперметр в електричне коло?
а) послідовно;
б) паралельно;
в) послідовно та паралельно;
г) інша відповідь.
10. Яке співвідношення є математичним записом закону Ома для ділянки кола?
а)
б)
в)q=It
г) U=IR
11.Яим приладом змінюють силу струму в електричному колі?
а) амперметром;
б) вольтметром;
в) реостатом;
г) омметром.
12.Добрими провідниками є:
а) скло,фарфор,бурштин,пластмаса,гума…
б) метали, водні розчини солей і кислот,грунт, тіло людини…
в) фарфор, водні розчини солей і кислот, грунт , скло… ;
г) метали, скло,фарфор,бурштин, водні розчини солей і кислот, грунт…
9.Як вмикають амперметр в електричне коло?
а) послідовно;
б) паралельно;
в) послідовно та паралельно.
10. Яке співвідношення є математичним записом закону Ома для ділянки кола?
а)
а)
б)
11.Яим приладом змінюють силу струму в електричному колі?
а) амперметром;
б) вольтметром;
в) реостатом.
12.Добрими провідниками є:
а) скло,фарфор,бурштин,пластмаса,гума…
б) метали, водні розчини солей і кислот,грунт, тіло людини…
в) фарфор, водні розчини солей і кислот, грунт , скло… .
4.конкурс-«Заморочки з бочки» (з кожної команда по одному учаснику за комп’ютером а решта беруть участь у цьому конкурсі)
Радить вдома спочивати?
Вірно, звісно закон Ома.
Запровадив у фізиці французький вчений... (Ампер)
Без „зайвого шуму”
Забезпечує у провіднику... (сила струму)
Вірний друг для сили струму в колі... (напруга)
Поки в коло не вмикати... (електричний опір)
Їх залежність встановлена завдяки... (Георгу Ому!)
Усім нам відома...
Серед вас, я сподіваюсь,
Немає ледачих,
Тому пропоную дещо пригадати:
Рух заряджених частинок
у провіднику має напрям, має назву... (електричний струм)
8)За яких умов електричне джерело може створити найбільшу силу струму? (під час короткого замикання)
5.конкурс-« Чи є помилка в схемі ?»
6.конкурс-«Чи знаєш ти формули?»
7.конкурc – «Збери коло»
Складіть за схемою електричне коло. Зробивши необхідні виміри, розрахуйте опір резистора.
8.конкурc-«Розв'яжи задачу»
1. Через поперечний переріз провідника за 10 с пройшло 2·1020 електронів. Визначити силу струму в провіднику.
Дано t=10 c N=2·1020 електронів е=1,6·10-19 Кл |
Розв’язання За визначенням сила струму:
Заряд N електронів: q=e·N Значить:
Перевіримо одиниці вимірювання:
Підставимо значення у дану формулу і знайдемо швидкість хвилі:
Відповідь: сила струму дорівнює 32 А. |
І - ? |
2. Через електроплитку проходить струм силою 300 мА. Який заряд пройде через електроплитку за 5 хв? Яку роботу виконає електричний струм, якщо ця плитка ввімкнена в побутову мережу?
Дано І=300 мА t=5 хв U=220 В |
Розв’язання За визначенням сила струму:
Заряд: q=I·t Перевіримо одиниці вимірювання:
Значить: q=300·10-3·5·60=90 Отже, q=90 Кл Напруга за означенням:
Звідси:
Перевіримо одиниці вимірювання:
Підставимо значення у дану формулу і знайдемо швидкість хвилі:
А=19800 Дж=19,8 кДж Відповідь: заряд дорівнює 90 Кл, робота – 19,8 кДж. |
q - ? A - ? |
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Вам було цікаво на сьогоднішньому уроці?
2. Чому ви сьогодні навчилися?
3. Що, на вашу, вам ще треба дізнатися з даної теми?
VІI. Завдання додому
Визначити довжину мідного дроту опором 2 Ом і площею поперечного перерізу 0,5 мм2.
4.Підбиття підсумків гри
Ось і закінчився наш урок ,на якому ви показали свої знання з такої теми, як « Електричний струм». Вами було багато опрацьовано матеріалу, довідок із додаткової літератури. Ви показали, як можна використовувати комп’ютер на уроці. Тепер ми з вами зробимо - самооцінки.
Анкета
5.Домашнє завдання
Скласти кросворд за темою «Електричні явища».