Урок-гра «Фізичний футбол» в 11 класі
Тема: «Атом і атомне ядро»
Мета: здійснити контроль знань учнів за темою; розвивати творчі здібності та навички самостійної роботи з дидактичним матеріалом.
Тип уроку: контролю та корекції знань.
Обладнання: 12 «м’ячів», листи-опитувальники, таблиці, підручник, додаткова література про роботу лічильника Гейгера - Мюллера і камеру Вільсона, фотографії треків, відеофільм «Будова атома», два аркуші з текстом «Атомне ядро», секундомір.
Учні змагаються за правилами футболу. У випадку порушень правил, підказок гравців карають жовтими картками, їх видаляють із поля. Обидві команди забивають по 6 «м’ячів», однак очки присуджуються за «силою удару» кожного м’яча. Бокові арбітри, головний арбітр(вчитель) і гравці (нападники, захисники, воротарі, а також капітани) мають відповідні пов’язки й емблеми. Боковий арбітр готує м’ячі-кульки із цупкого паперу двох кольорів, на яких записують номери запитань для учасників змагання. Запитання складають команди і здають арбітру.
Вид змагання |
Форми роботи на уроці |
1. Розминка «Мозковий штурм» - робота з листами-опитувальниками |
Самостійна робота з підручником |
2. Конкурс захисників (робота з таблицями і додатковою літературою) |
Самостійна робота з дидактичним матеріалом |
3. Конкурс воротарів (тестові завдання) |
Самостійне розв’язування розрахункових і логічних задач |
4. Конкурс нападників (робота з рівняннями ядерних реакцій) |
Групова робота з таблицею рівнянь ядерних реакцій |
5. Конкурс півзахисників (практичні завдання) |
Самостійна робота з дидактичним матеріалом |
6. Конкурс капітанів (озвучування навчального фільму; робота із запропонованим текстом-завданням) |
Робота з відео - матеріалами |
Хід уроку:
1. Розминка «Мозковий штурм» -естафета. Учням заздалегідь були дані запитання-в якості домашнього завдання та самоперевірки знань. Потім по черзі ставлять будь-які три запитання команді суперників із цих домашніх запитань. Першими починають гру нападники. Вони повинні «відбити м’яч», тобто відповісти на перше запитання протягом однієї хвилини. У разі затруднення їм допомагають захисники і відповідають на друге запитання. Потім вступають у гру воротарі і відповідають на третє запитання, зазначене на першому м’ячі. Максимальна «сила удару» першого «м’яча»-3 бали.
2.Конкурс захисників-робота з дидактичним матеріалом, таблицями. Захисник від кожної команди отримує м’яч-запитання. На обміркування відповіді дається одна хвилина. Під час оцінювання відповіді враховується самостійність роботи з дидактичним матеріалом, наочними посібниками.
Завдання для першої команди: «Розповісти про будову та принцип дії лічильника Гейгера – Мюллера, накреслити його схему».
Завдання для другої команди: «Накреслити схему камери Вільсона і пояснити принцип її дії» Максимальна «сила удару» другого «м’яча»-5 балів.
3.Конкурс воротарів-робота з текстом та розв’язування задач.
Завдання: складіть тексти з фраз А, Б, В.
А. 1) Альфа -випромінювання-це…
2) Бета-випромінювання-це…
3) Гама -випромінювання-це…
Б. 1)електромагнітне випромінювання, довжина хвилі якого менша від довжини хвилі рентгенівських променів;
2)потік ядер атомів Гелію;
3)потік електронів.
В. Воно характеризується…
1)значною проникною здатністю;
2)великим розкидом швидкостей частинок (від дуже повільних до близьких до швидкості світла);
3)тим, що є частинками, які захоплюють два електрони, перетворюючись у нейтральні атоми.
Розрахункові задачі: Збірник задач Римкевича №№1272-1278.
Конкурс оцінюється до 5 балів. «Сила удару» проставляється на м’ячі для воротарів.
4. Конкурс нападників – дописати ядерні реакції (написані заздалегідь на дошці). Враховується швидкість виконання завдання.
Завдання: 2713AL+10n--?+42He 5525Mn+?--5527Fe+10n
126C+11H—136C+? 73Li+21H—84Be+?
?+11H—2211Na+42He 147N+42He--?+11Н
5. Конкурс півзахисників-виконання практичного завдання. Після розминки запасні гравці отримують завдання-виконати творчу роботу, використовуючи інструкцію до лабораторного практикуму «Вивчення треків заряджених частинокза готовими фотографіями»
Максимальна «сила удару» в цьому конкурсі-7 балів. Після перевірки робіт арбітр виставляє оцінку.
6. Конкурс капітанів – озвучення уривку з відеофільму «Будова атома».
Після цього капітанам пропонується знайти помилки у тексті «Атомне ядро»:
«Як відомо, ядро складається з нейтронів – позитивно заряджених електронів і негативно заряджених протонів. Головна властивість ядра – це його нестійкість. Ядерні сили дуже малі, і тому ядра дуже часто розпадаються. Це відбувається тому, що однойменно заряджені електрони відштовхуються. Але не всі ядра розпадаються, і тому вчені вважають, що існують у ядрі електростатичні, кулонівські, гравітаційні і навіть деякі надприродні, сили, які не всім ядрам дають розпастися. Відомо, що маса ядра завжди менша від суми маси електронів і протонів. Різниця між цими масами і є дефект маси:
m=Mя-Zmпр.-Zmел; Езв=Мс2.
Відомо: що більший номер елемента, то менша енергія зв’язку. Мінімальну енергію зв’язку мають елементи з порядковими номерами 50-60, їхні ядра найменш стійкі.»
7. Заключний етап. Арбітри підбивають підсумки змагань і оголошують кількість набраних балів, називають переможця.
Найсильнішим гравцям вручаються грамоти.
Лист – опитувальник: