Урок-гра з теми "Чотирикутники"

Про матеріал

Даний урок дає можливість закріпити знання з вивченої теми "Чотирикутники". Урок охоплює всі геометричні фігури вивчені в даній темі.Властивості,доведення та теореми.

Перегляд файлу

Гусєва – Ніколаєва Тетяна Анатоліївна

Криворізька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів  № 101

Інгулецький район, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг

 Телефон  0989417391

Електронна адреса: t3a1n0y8a@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               Тема: Урок-гра «Математичний двобій».

Мета: Узагальнити знання по темі чотирикутники. Розвивати уміння учнів розв’язувати задачі, творче мислення, вчити цінувати думку та працю інших. Розвивати інтерес до математики, вчити етиці та культурі спілкування.

Обладнання: моделі паралелограма, прямокутника, ромба, квадрата та трапеції.

Програма двобою

1. Бліц-тур 1 (теоретична частина двобою з елементами рольової гри).

2. Двобій між учасниками команд (доведення теореми Фалеса і теореми про середню лінію трапеції різними способами).

3. Двобій капітанів (розв’язування задач).

4. Двобій між командами (тестування).

5. Конкурс «Хто швидше?» (розв’язування задач на побудову).

6. Остаточні підсумки гри.

 Учні класу поділяються на дві команди, вибирають капітанів і назви команд за тиждень до двобою. Вчитель оголошує тему уроку-гри і конкретизує програму, пропонує додаткову літературу.

1. Бліц-тур з елементами рольової гри.

Кожна команда без підготовки відповідає по черзі на запитання. За правильну відповідь на кожне запитання команді нараховується по 1 балу, за неправильну – знімається 1 бал. Протокол гри веде журі із старшокласників.

  1. Що таке чотирикутник?
  2. Які бувають чотирикутники? (опуклі і не опуклі). Назви їх на таблиці.
  3. Назви сусідні вершини чотирикутника?
  4. Як називається відрізок, який сполучає протилежні вершини?
  5. Які види чотирикутників ви вивчили?
  • Чи впізнаєте ви їх?

Виходить учень-паралелограм, за спиною тримає корону паралелограма. Якщо учні відгадають його загадку, то він на голову чіпляє корону-паралелограм. (Так само роблять прямокутник, ромб, квадрат, трапеція).

  1. Попарно хоч і рівні сторони мої,

І паралельні, я,однак, в печалі,

Бо не завжди рівні мої діагоналі.

  • Що вам ще відомо про паралелограм?

1.7.Виходить прямокутник:

- У мене ж рівні дві діагоналі,

Та не рівні сторони мої.

  • Які ще властивості прямокутника відомі?
    1. Рекомендуюсь. Я…

Усяку площу міряю підряд.

Та маю я чотири сторони,

Усі однаковісінькі вони.

Я рівні маю ще й діагоналі

Вони нарівно ділять всі кути.

  • Що вам ще відомо про квадрат?
    1. Мої діагоналі не рівні з давнини…

Та під кутом прямим

Перетинаються вони

У центрі у моїм…

  • Що ще відомо вам про ромб?
    1. Ви дві сторони мої на двоє поділіть

І відрізком точки сполучіть,

А потім дві основи ви складіть.

Лінії тієї довжина

Півсумі їх дорівнює вона.

  • Що ще відомо вам про трапецію?
    1. Який відрізок трикутника

Паралельний третій стороні

Й дорівнює половині її?

  • Що ж називаємо середньою лінією трикутника?
    1. А як читається теорема Фалеса?
    2. Де використовується вона?
    3. Яку знаєте теорему на пропорційні відрізки? Слово журі.
  1. Двобій між учасниками команд

Капітан команди, що перемогла у бліц-турі, викликає свого бійця, капітан команди – суперниці – відповідно свого.

Зустрічаються бійці біля дошки. Перший починає доводити теорему Фалеса і навмисно не закінчує доведення. Це повинен зробити його суперник, причому без жодної допомоги. Якщо теорему доведено, то кожна команда отримує по чотири бали. Якщо ні то перший боєць закінчує доведення і приносить своїй команді вісім балів. Потім команди міняються ролями і доводять теорему про середню лінію трапеції таким самим чином. Один лише раз кожна команда у вирішальний момент може надати допомогу своєму бійцю або замінити його. Штрафні бали при цьому не присуджуються.

  1. Двобій капітанів

Капітани – суперники по черзі усно розв’язують по дві задачі.

1 а) Діагональ рівнобічної трапеції є бісектрисою гострого кута. Знайти бічну сторону трапеції, якщо її основи дорівнюють 7 см і 15 см (2 бали). (Малюнки до задачі підготовлені на дошці).

1 б) Діагональ рівнобічної трапеції є бісектрисою тупого кута. Знайдіть бічну сторону трапеції, якщо основи дорівнюють 8 см і 12 см (2 бали).

2 а) У прямокутнику з діагоналлю 14 см послідовно сполучили відрізками середини сторін, знайти периметр утвореного чотирикутника (2 бали).

2 б) У квадрата з діагоналлю 6 см послідовно сполучили відрізками середини сторін. Знайти периметр утвореного чотирикутника (2 бали).

Далі капітани повинні розв’язати письмово по 1 задачі біля дошки.

 3 а) В рівнобічній трапеції з гострим кутом 600 середня лінія дорівнює 32 см, а бічна сторона – 18 см. Знайти основи трапеції (4 бали).

 3 б) В рівнобічній трапеції діагоналі ділять кути при більшій основі на два рівні кути. Більша основа дорівнює 20 см, а середня лінія – 14 см. Знайти периметр трапеції (4 бали).

  1. Двобій між командами (тестування)

Учні заповнюють перфокарти. За кожне завдання одержують по 2 бали. Тестування проводимо в двох варіантах (роздаємо карточки з тестами)

1 а) Якщо периметр паралелограма дорівнює 48 см, а одна із його сторін у три рази більша ніж друга, то більша сторона дорівнює…

а) 6 см;           б) 42 см;          в) 24 см;          г) 18 см.                           (2 бали)

1 б) Якщо периметр паралелограма 36 см,а одна із сторін на 4 см більша, ніж друга, то менша сторона прямокутника дорівнює…

а) 5 см;          б) 7 см;          в) 11 см;          г) 14 см(2 бали)

2 а) Діагональ ромба утворює зі стороною кут 650. Чому дорівнює менший кут ромба?

а) 650          б) 500           в) 1300          г) 1150(2 бали)

2 б) Тупий кут ромба 1000. Який кут утворює зі стороною ромба його діагональ, проведена з вершини гострого кута?

а) 400          б) 800          в) 600          г) 500(2 бали)

3 а) Послідовно сполучили відрізками середини сторін рівнобічної трапеції. Визначити вид утвореного чотирикутника.

а) трапеція;          б) квадрат;          в) прямокутник;         г) ромб.           (2 бали)

3 б) Точки А,В,С,D – середини сторін квадрата. Встановити вид утвореного чотирикутника.

а) квадрат;          б) ромб;          в) прямокутник;         г) трапеція.            (2 бали)

4 а) Висота рівнобічної трапеції поділяє більшу основу на відрізки 6 см і 20 см. Знайти середню лінію трапеції.

а) 20 см;          б) 16 см;          в) 13 см;          г) 6 см.                                 (2 бали)

4 б) Висота поділяє більшу основу рівнобічної трапеції на відрізки 4 см і 16 см. Знайти середню лінію трапеції.

а) 26 см;          б) 16 см;          в) 20 см;          г)10 см.                               (2 бали)

Учні здають журі листки і перфокарти. Поки журі перевіряють ці завдання, учні звіряють своє розв’язання з правильними розв'язками, спроектованими на екрані за допомогою кодоскопа і виставляють бали на копіях.

Тоді капітани команд пояснюють розв’язування задач. (Такі типи задач виносяться на тематичну атестацію).

  • Слово журі.
  1. Конкурс «Хто швидше?»

По 1 учаснику з кожної команди йдуть до дошки і розв’язують таку задачу на побудову:

Дано відрізки а, b, с. Побудувати відрізок х = .(2 бали)

Учні виконують побудову в зошитах.

Хто швидше побудує біля дошки, приносить своїй команді 2 бали, а 2-й, якщо правильно побудує, 1 бал. Хто перший виконає побудову в зошиті, також одержує 2 бали, які додаються до балів за тести. Учням, які активно включались в бліц-тур, двобій, додаються ще 2 бали. Окремо оцінюється також двобій капітанів. Таким чином кожен учень одержить оцінку.

  1. Остаточні підсумки гри

 

Види змагань

Назви команд

1

Бліц-тур

«Ромб»

«Квадрат»

2

Двобій учасників

 

 

3

Двобій капітанів

 

 

4

Двобій команд

 

 

5

Конкурс «Хто швидше?»

 

 

 

Всього балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
1441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку