Скарбничка математичних ідей
Без ентузіазму – ніякої математики!
Коли відкриваєш нове, не забувай старого
Навчився сам – навчи двох товаришів.
Мало хотіти, треба діяти!
Чому?!
Математика – гімнастика розуму!
Геометрія 8 клас
Тема: Теорема Піфагора.
Підготувала
вчитель математики Шеремет В.П.
Пропонований матеріал містить історичні матеріали, різні види вправ та задач, які можна використати при вивченні, повторенні та систематизації знань учнів з теми «Теорема Піфагора».
«Теорема Піфагора – це головна і найкраща теорема геометрії».О.Д.Александров.
Історичні відомості. Піфагор.
Про життя давньогрецького вченого відомо, що він народився на острові Самос, десь у 570 року до н.е. Багато подорожував. Жив у Кротоні (давньогрецька колонія Італії). Там він займався наукою разом зі своїми учнями-піфагорійцями. Все, що відкривали учні, вони приписували своєму вчителеві. Тому з ім’ям Піфагора пов’язано дуже багато наукових відкриттів. У геометрії – це всім відома теорема Піфагора, а також способи побудови деяких правильних многокутників. У географії та астрономії – уявлення про те, що Земля – куля і що існують інші, схожі на неї світи. У музиці – залежність між довжиною струни скрипки та звуком, який вона видає. Подумати тільки, що всі ці відкриття було зроблено дві з половиною тисячі років тому. Не дивно, що після смерті Піфагора було складено про нього багато легенд. Говорили, наприклад, що він ще молодою людиною їздив до Єгипту, дуже довго там жив і вчився у єгипетських жерців. Потім він вирушив подорожувати до Індії та берегів Гангу, де розмовляв зі служителями релігії. Розповідали також, що коли він довів свою відому теорему, то на подяку богам і музам приніс у жертву 100 биків. Можливо цього і не було. А ось відкриття Піфагора та його учнів були, вони живуть і житимуть вічно!
1.Теоретичні відомості: «Хай живе теорія!»
Будь-яка теорія важлива для практики. Ч. Колтон.
-
У прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів.
-
Сума кутів трикутника дорівнює 180⁰.
-
Трикутник, у якого є прямий кут, називається прямокутним.
-
Сторони прямокутного трикутника – гіпотенуза та катети.
-
Прямий кут дорівнює 90⁰.
-
Кут, більший за 90⁰ називається тупим.
-
Кут, менший за 90⁰ називається гострим.
-
Прямокутний трикутник зі сторонами 3, 4 і 5, називається єгипетським.
-
У прямокутному трикутнику будь-який з катетів менший за гіпотенузу.
-
Катет прямокутного трикутника є середнім пропорційним між гіпотенузою і проекцією цього катета на гіпотенузу.
-
Висота прямокутного трикутника, проведена з вершини прямого кута, є середнім пропорційним між проекціями катетів на гіпотенузу.
-
Якщо до прямої з однієї точки проведені перпендикуляр і похилі, то: а) будь-яка похила більша за перпендикуляр; б)рівні похилі мають рівні проекції; в)з двох похилих більша та, у якої проекція більша.
-
У прямокутному трикутнику навпроти кута 30⁰ лежить сторона, що дорівнює половині гіпотенузи.
2.Незакінчені речення:
-
Трикутник, у якого є прямий кут, називається……
-
Сторона прямокутного трикутника, що лежить проти прямого кута, називається…..
-
Прямокутний трикутник зі сторонами 3, 4 і 5 одиниць називається…..
-
Сторони прямокутного трикутника, які утворюють прямий кут, називаються…
-
Квадрат гіпотенузи дорівнює……….
-
Сума кутів у трикутнику дорівнює…….
-
Кут, що дорівнює 90⁰, називається….
-
Кут, більший за прямий, називається…..
-
Кут, менший за прямий, називається….
-
Сума двох гострих кутів, прямокутного трикутника дорівнює…
-
Кут, що дорівнює 180⁰, називається….
Розв’язування задач є найбільш характерним і своєрідним різновидом вільного мислення.
У. Джеймс
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ЧЕМПІОНІВ:
3.Розв’язати задачі:
-
В прямокутному трикутнику катети дорівнюють 12 см і 5 см. Знайти гіпотенузу.
-
Знайти периметр прямокутника, одна сторона якого дорівнює 12 см, а діагональ 15 см.
-
Діагоналі ромба 24 см та 70 см. Обчислити периметр ромба.
-
У рівнобічній трапеції основи дорівнюють 18 см і 42 см. Бічна сторона 20 см. Обчислити висоту трапеції і середню лінію.
-
Катети прямокутного трикутника відносяться як 1:5. Гіпотенуза дорівнює 2 м. Знайти катети.
-
Висота рівнобедреного трикутника дорівнює 20 см, а його основа – 30 см. Знайти бічну сторону трикутника.
-
Знайдіть гіпотенузу прямокутного трикутника, якщо його катети дорівнюють 9 м і 12 м.
-
Знайдіть катет прямокутного трикутника, якщо інші його сторони дорівнюють 13 м і 12 м.
-
Катет прямокутного трикутника дорівнює 10 см, а його проекція на гіпотенузу 8 см. Знайдіть довжину гіпотенузи.
-
Знайдіть висоту рівнобічної трапеції, основи якої дорівнюють 7 см і 17 см, а бічна сторона 13 см.
-
Знайдіть катети прямокутного трикутника, якщо його гіпотенуза дорівнює 12 см, а гострий кут 30⁰.
-
Знайдіть периметр прямокутного трикутника з катетами 5 см і 12 см.
4.Контрольна робота. Варіант 1.
-
Одна сторона прямокутника дорівнює 7 см, а діагональ – 25 см. Знайдіть другу сторону.
-
Основи рівнобічної трапеції дорівнюють 25 м і 7 м, а висота – 12 м. Знайдіть бічну сторону та діагональ трапеції.
-
Один з катетів прямокутного трикутника на 8 см менший від гіпотенузи, а другий катет дорівнює 16 см. Знайдіть периметр трикутника.
5.Контрольна робота. Варіант 2.
-
У трикутнику АВС, кут С дорівнює 90⁰, АВ=26 см, ВС=10 см. Знайдіть синус кута В, тангенс кута А.
-
Бічна сторона рівнобедреного трикутника дорівнює 26 см, а висота, проведена до його основи, - 10 см. Знайдіть основу трикутника.
-
Основи рівнобічної трапеції дорівнюють 14 см і 32 см а її висота – 12 см. Знайдіть бічну сторону трапеції.
-
З точки до прямої проведено дві похилі, довжини яких дорівнюють 25 см і 17 см. Знайдіть довжини проекцій цих похилих, якщо вони відносяться як 5:2.
6. Теорема Піфагора. «Мозкова атака».
-
Периметр прямокутника 28 см. Одна сторона його 6 см. Знайти діагональ.
-
Висота рівнобедреного трикутника дорівнює 20 см, а його основа – 30 см. Знайти бічну сторону трикутника.
-
У рівнобічній трапеції основи дорівнюють 18 см і 42 см. Бічна сторона 20 см. Обчислити висоту трапеції і середню лінію трапеції.
-
Площа квадрата дорівнює 12 см². Чому дорівнює його сторона?
-
Одна зі сторін прямокутника на 3 см більша, ніж інша, а його площа дорівнює 154 см². Знайти сторони прямокутника.
-
Знайти площу ромба, якщо його діагоналі дорівнюють 10 см і 12 см.
-
Сторони паралелограма дорівнюють 12 см і 15 см. Висота, проведена до більшої сторони, дорівнює 8 см. Знайти другу висоту цього паралелограма.
-
Чому дорівнюють сторони прямокутника, якщо вони відносяться як 3:5, а його площа дорівнює 90 см².
-
Різниця сторін прямокутника дорівнює 7 см, а його діагональ – 13 см. Знайти площу прямокутника.
7.«Запитання для чемпіонів»:
-
Сформулювати теорему Піфагора.
-
Як називаються сторони прямокутного трикутника?
-
Чому дорівнює косинус гострого кута прямокутного трикутника?
-
Чому дорівнює синус гострого кута прямокутного трикутника?
-
Чому дорівнює тангенс гострого кута прямокутного трикутника?
-
Який прямокутний трикутник називається єгипетським?
-
Що таке перпендикуляр і похила?
8.Виберіть неправильне твердження:
-
У прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів.
-
Гіпотенуза прямокутного трикутника більша за кожен із його катетів.
-
Із двох похилих більша та, у якої проекція більша.
-
Катет, що лежить проти кута 60⁰, дорівнює половині гіпотенузи.
-
Трикутник, сторони якого дорівнюють 3, 5 і 6, називають єгипетським.
9.Тестові завдання:
1.Знаючи, що діагональ прямокутника дорівнює 13 см, а одна зі сторін – 12 см, то інша сторона має довжину: а)5 см; б)25 см; в)3 см; г)10 см; д)1 см.
2. Якщо сторона квадрата дорівнює 5 см, то його діагональ дорівнює: а)5 см; б)10 см; в)25 см; г)5 см; д)2 см.
3. Якщо сторони паралелограма дорівнюють 5 см і 9 см, то одна з діагоналей паралелограма може дорівнювати: а)1см; б)2 см; в)3 см; г)4см; д)5 см.
4. Якщо діагональ прямокутника дорівнює 10 см, а кут між діагоналями 60⁰, то більша зі сторін прямокутника дорівнює: а)5 см; б)6 см; в)3 см; г)5 см; д)2 см.
Це важливо!
10.Співвідношення у прямокутному трикутнику:
-
Синус гострого кута прямокутного трикутника дорівнює відношенню протилежного катета до гіпотенузи.
-
Косинус гострого кута прямокутного трикутника дорівнює відношенню прилеглого катета до гіпотенузи.
-
Тангенс гострого кута прямокутного трикутника дорівнює відношенню протилежного катета до прилеглого.
-
Котангенс гострого кута прямокутного трикутника дорівнює відношенню прилеглого катета до протилежного.
Хто нічого не знає, тому ні в чому помилятися.
-
Тестові завдання.
-
Трикутник, у якого є прямий кут, називається: а)гострокутний; б)тупокутний; в)прямокутний; г)рівнобедрений.
-
Найбільша сторона прямокутного трикутника,називається: а)медіана; б)катет; в)гіпотенуза; г)висота.
-
Сума всіх кутів трикутника дорівнює: а)360⁰; б)180⁰; в)90⁰; г)270⁰.
-
У прямокутному трикутнику прямих кутів може бути: а)один; б)два; в)три; г)жодного.
-
Сторони єгипетського трикутника, дорівнюють: а)3, 5 і 6; б)3,4 і 5; в)1,2 і 3; г)1,3 і 5.
-
З однієї точки до прямої можна провести перпендикулярів: а) один; б)два; в)безліч; г)жодного.
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА:
Теорема Піфагора – основа евклідової геометрії. Завдяки їй можна довести більшість теорем та розв’язати більшість задач геометрії. Цього міцного юнака з товстою шиєю та коротким носом, справжнього забіяку, судді однієї з перших олімпіад не хотіли допускати до змагань, тому що Піфагор був малий на зріст. Але він пробився і «побився» із своїми супротивниками та ще й переміг. Зовсім юним покинув Піфагор свою батьківщину. Він пройшов по дорогах Єгипту і 12 років жив у Вавілоні. Після повернення додому він переселився до Італії, а потім до Сицилії, і ось тут в Кротоні в нього народжується школа під опікою самого тирана Полікрата. Всі учні Піфагора і він сам були працелюбні. Їхніми заповідями були: 1. Роби тільки те, що не засмутить тебе і не примусить розкаюватись. Навчись тому, що слід знати. 2.Не нехтуй здоров’ям свого тіла. 3.Привчайся жити просто і без розкошів. 4.Не закривай очей тоді, коли хочеш спати, не розібравши всіх своїх вчинків за минулий день. Важко сказати, що належало Піфагору, а що його учням. І чи він вивів паличкою на піску славнозвісну теорему, яка відома кожному учневі, і доведення того, що сума внутрішніх кутів трикутника дорівнює двом прямим кутам? Легенди розповідають, що коли Піфагор довів свою теорему, він віддячив богам, принісши їм у жертву 100 биків. Таким чином, при всіх витратах, у знаменитого філософа із Кротона, першого філософа, достатньо великих фантазій і здогадок. Ось чому люди пам’ятають його дві з половиною тисячі років. Ось чому серед знаменитих олімпійських чемпіонів він довго залишиться найвідомішим, тому що йому випало щастя перемогти не тільки супротивників, але й перемогти час.
*******************************
Вивчення математики передусім сприяє розвиткові логічного мислення, вмінню думати, аналізувати, абстрагувати, схематизувати, узагальнювати. Математика сприяє виробленню раціональних якостей думки та її виражень – творчості, ясності, стислості тощо, розвиткові спостережливості й уваги, вмінню зосереджуватись, бути наполегливим і послідовним. Ю.О.Митропольський.
************************************
Література:
-
Погорелов А.В. Геометрия 7-9 кл. – К.:Школяр, 2003.
-
Роева Т.Г.,Синельник Л.Я.,Кононенко С.А. Геометрия в таблицях 7-9 кл., - Х.: Гимназия, 2001.
-
Журнал «Математика в школах України».