Урок "Гриби та грибоподібні організми"

Про матеріал

Розробка уроку біології в 10 класі за новою програмою (профільний рівень)...........................................................................................................................................

Перегляд файлу

10  клас (біологія)                                         Урок №  30                              Дата     

Тема. Гриби та грибоподібні організми

Мета. 

  •                           Освітня. Сформувати знання учнів про окреме царство організмів –  Гриби ; ознайомити із особливостями поширення та середовищ існування  грибів ; дати загальну характеристику справжнім грибам,  грибоподібним організмам, несправжнім грибам.
  •                           Розвиваюча. Розвивати спостережливість, логічне мислення та уміння порівнювати ознаки рослин,  грибів  , тварин та робити відповідні висновки, розвивати навички творчої та дослідницької діяльності. Розвивати уявлення учнів про базидіальні та сумчасті гриби.
  •                           Виховна. Виховувати цікавість до живої природи, бережливее та уважне ставлення до  грибів , самостійність у розв язанні завдань.

Обладнання: підручник, фото «Пам’ятник в Ірландії»,  відеоролик «Гриби», мультимедійний комплекс.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ІД УРОКУ

1. Організаційний

2. Актуалізація опорних знань

1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. На нижній поверхні листка папороті є:

А спорофіти В спороносні колоски

Б стробіли Г спорангії

2. Гаметофіт папоротеподібних має:

А кореневище В ризоїди

Б корені Г присоски

3. Запліднення у папоротей неможливе без:

А води В повітря

Б світла Г вітру

4. У папороті корені та пагони мають особини:

А статевого покоління Б нестатевого покоління

5. Стебло у папоротей:

А велике, довге Б маленьке, вкорочене

6. Особину статевого покоління папороті називають:

А паростком В проростком

Б заростком Г листком

Відповіді: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — Б, 5 — Б, 6 — Б.

 «Мозковий штурм».

— Дуже часто в травні-червні можна почути вислів «сосна цвіте». Чи не закралась тут біологічна помилка? (Так, дійсно це біологічна помилка. Сосна — це голонасінна рослина, яка не цвіте. У травні-червні достигає пилок, який переноситься вітром.)

3. «Коло ідей».

— Відомо, що єгипетських фараонів ховали в тисових саркофагах. Як ви гадаєте, чому?

4. «Узагальнення домашнього матеріалу»

Учні узагальнюють вивчений матеріал дома.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Історична довідка»

А зараз я хочу запросити вас до «фотостудії». На фото показаний пам’ятник жертвам голоду в Ірландії.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Famine_memorial_dublin.jpg/800px-Famine_memorial_dublin.jpg

.Вели́кий го́лод в Ірла́ндії (ірл. An Gorta Mór, англ. Great Famine, відомий також як Ірландський картопляний голод) відбувся в Ірландії в 1845-1849. Голод був викликаний деструктивною економічною політикою Великої Британії і спровокований епідемією фітопатогенного картопляного гриба Phytophthora infestans, який викликав фітофтороз.

Відміна «хлібних законів» і хвороби картоплі, яка була основною культурою у малоземельних ірландських селян, привели до страшного голоду 1845-1849 рр.

Окрім Ірландії, хвороба картоплі перекинулася на інші європейські країни, але ніде більше не викликала таких катастрофічних наслідків.

В результаті голоду загинуло від 500 тис. до 1,5 млн осіб. Значно збільшилася еміграція (з 1846 по 1851 виїхали 1,5 млн осіб), особливо в США, що стала постійною межею історичного розвитку Ірландії. У результаті, в 1841—1851 рр. населення Ірландії скоротилося на 30 %.

І надалі Ірландія стрімко втрачала населення: якщо в 1841 р. чисельність населення становила 8 млн. 178 тис. осіб, то в 1901 р. — всього 4 млн. 459 тис.

  • Що таке фітофтора? Які культури вона вражає? (відповіді учнів).

Фітофтора – це грибок, який вражає родину Пасльонові.

Оголошення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Мозковий штурм»

  • Що ви знаєте про гриби?
  • Чому довгий період гриби відносили до рослин?

Вчитель. Гриби – це не тільки , добре відомі вам, боровики, опеньки чи мухомори. Це  царство живих організмів, які поєднують у собі ознаки рослин і тварин,
їх  поділяють на одноклітинні та багатоклітинні. Відомо більше 100 тис. видів грибів, причому передбачається, що реальне число їх значно більше – 250-300 тис. і більше. У світі щорічно описують більше тисячі нових видів. Переважна більшість їх живе на суші, причому трапляються вони практично повсюдно, де може існувати життя. Підраховано, що в лісовій підстилці 78-90% біомаси всіх мікроорганізмів припадає на частку грибної маси (приблизно 5 т / га).

Ознаки подібності із рослинами: прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка, наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин. Ознаки подібності з тваринами: до оболонки сечовини та запасаючий продукт – глікоген.Гриби населяють різноманітні середовища існування — у воді та на суші. 

Проблема: Гриби несуть більше шкоди чи користі? ( Ві-ді учнів)

Перегляд відео «Гриби» https://www.youtube.com/watch?v=tzMMPhvh_V4

Робота в малих групах

І група

Завдання. Дати характеристику справжнім грибам за планом:

  1. Особливості систематики справжніх грибів.
  2. Роль справжніх грибів у природних екосистемах.
  3. Роль справжніх грибів для людини.

ІІ група

Завдання. Дати характеристику несправжнім грибам.

ІІІ група

Завдання. Дати характеристику слизовикам

Звітування груп

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Як можна відрізнити плазмодій від псевдо-плазмодію?

2. Які особливості будови тіла грибів сприяють тому, що їм важко пристосовуватися до посушливих умов існування?

 3. Чому слизовиків і справжні гриби не можна об'єднувати в одне царство?

https://image.slidesharecdn.com/mnwcnj7sss6cyaykvidv-signature-af518ff659536245d8b469fa8e46c4c1d569c6c5a2cc0bc95c6a6c77a83aad1d-poli-180831133532/95/1-52-638.jpg?cb=1535723191

https://image.slidesharecdn.com/mnwcnj7sss6cyaykvidv-signature-af518ff659536245d8b469fa8e46c4c1d569c6c5a2cc0bc95c6a6c77a83aad1d-poli-180831133532/95/1-52-638.jpg?cb=1535723191

 

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Параграф 17 (прочитати).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карпенко Вікторія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
4959
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку