28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

урок "Різноманітність вищих спорових рослин"

Про матеріал

Розробка уроку з біології 10 клас Різноманітність вищих спорових рослин........................................................................................................................................................................................................................

Перегляд файлу

10 клас (біологія)                                         Урок № 28                         Дата:

Тема:  Різноманітність вищих спорових рослин.

Мета:сформувати в учнів уявлення про середовища існування вищих спорових рослин та їх загальну характеристику в порівнянні з нижчими споровими рослинами, звернути увагу на риси пристосування  у будові та життєдіяльності, що пов’язані з виходом рослин на сушу; розвивати вміння учнів аналізувати і порівнювати; виховувати бережливе ставлення до природи.

Терміни та поняття: тканини (покривна, механічна, провідна, запасаюча), життєвий цикл, гаметофіт, спорофіт, спорангій.

Обладнання: таблиці із зображенням спорових рослин, кімнатні рослини, гербарні зразки рослин, фотографії вищих спорових рослин.

Хід уроку

1.     Організаційний момент

2.     Актуалізація опорних знань

Термінологічний диктант

-         Клітина – це …

-         Тканина – це …

-         Спорофіт – це …

-         Гаметофіт – це …

-         Спора – це …

-         Ризоїди – це …

-         Слань – це …

«Асоціативний кущ»

квітка

 

стебло

Скласти асоціативний кущ до поняття «рослина» (на дошці).

пагін

 

рослина

 

листки

                                                     

плоди

 

корінь

 

3.     Мотивація навчальної діяльності

Проблемна ситуація.  З якими проблемами зіткнулися водні організми в процесі освоєння наземно-повітряного середовища? Чим водне середовище відрізняється від наземно-повітряного?

Дуже давно, коли на Землі жили динозаври, квіткових рослин ще не було. Не було і листяних кущів та дерев. Усі рослини розмножувалися спорами. Пройшло багато часу, світ дуже змінився. Динозаври вимерли, а спорові рослини витіснили квіткові. Та деякі з них ростуть і сьогодні.

Ви вже знаєте, що органами розмноження рослин є квітка і плід. Сьогодні ми будемо вивчати рослини, у яких немає ні квітки, ні плодів. Як же вони розмножуються, як пристосувалися до життя? Про це ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.

4.     Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Перші рослини на Землі  з′явилися у воді. Це були вже вам знайомі водорості. Вони існували у воді мільярди років, коли суходіл почали освоювати перші наземні рослини. Чому ж рослини не могли з′явитися на суходолі раніше? Вийти з води рослинам заважали космічні промені. Водорості могли жити у воді, тому що їх захищав від цих променів шар води. Під час процесу фотосинтезу надлишок кисню переходив у атмосферу, змінився склад повітря. Важливо те, що утворився озоновий шар, який не пропускав смертоносні космічні промені. З′явилася можливість виходу рослин на суходіл.

Як пристосувалися рослини до наземно-повітряного життя?

Вийшовши з води, рослини повинні були пристосуватися до повітря і грунту.  Їм потрібно було захищатися від пересихання, закріплюватися в грунті, пристосовуватися до поглинання мінеральних речовин і води з грунту, а кисню і вуглекислого газу – з повітря. Поступово у них появилися корені, надземна частина перетворилася на стебло з листками, тобто з′явилися органи. Покривні тканини захищали від пересихання, а продихи в них здійснювали газообмін для дихання і фотосинтезу. Провідні тканини транспортували воду, мінеральні і органічні речовини. Всі ці зміни проходили поступово. Перші наземні рослини зазвичай жили у вологих місцях, а їхні органи були ще недосконалі.

Характеристика вищих спорових рослин.

У вищих спорових рослин тіло ділиться на органи – корені, стебла, листки. Кожен орган виконує певні функції. Органи складаються з тканин,які забезпечують виконання цих функцій.

Середовища існування вищих спорових рослин: поблизу водойм, на болотах, рідше в посушливих районах. (учні заповнюють в зошитах таблицю)

Основні відділи

Особливості вищих спорових рослин

Мохоподібні

Плауноподібні

Хвощеподібні

Папоротеподібні

 

Н мохи, ні папороті, ні хвощі, ні плауни ніколи не цвітуть, , не утворюють плодів і насіння. Вони можуть розмножуватися нестатево – спорами. Тому їх назвали вищими споровими рослинами. Органи, у яких утворюються спори, називають спорангіями. Вищі спорові рослини розмножуються і статево. Їхнє запліднення можливе тільки за наявності вологи.

Чергування статевого і нестатевого покоління на прикладі щитника чоловічого (росте у нашій місцевості): демонстрація таблиці.

5.     Узагальнення і систематизація знань

У робочому зошиті учні записують нові терміни:

-         Життєвий цикл –

-         Кореневище –

-         Корінь –

-         Листок –

-         Пагін –

-         Ризоїди –

-         Стебло –

Метод «мікрофон»  -- в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки, відповідаючи на питання вчителя.

Чому першими рослинами на Землі були водорості?

За яких умов рослини вийшли на суходіл?

Як і чому змінився склад атмосфери?

Перелічіть, які пристосування були потрібні рослинам, щоб освоїти суходіл?

Які особливості вищих спорових рослин?

Які відділи рослин належать до вищих спорових?

Що таке спорангій?

Які покоління чергуються в життєвому циклі вищих спорових рослин?

Від чого залежить поширення вищих спорових рослин?

Поміркуйте, що спільного і що відмінного  між водоростями та вищими споровими рослинами? 

6.     Домашнє завдання

 

Параграф 15 опрацювати

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку