Надаю розробку уроку біології в 6 класі "Гриби. Живлення грибів". Розробка відповідає чинній програмі, вимогам для проведення сучасного уроку та може бути використана для проведення відкритого уроку, насичена інтерактивними методами. До розробки додається презентація.
Урок з біології для 6 класу
Тема: Гриби. Живлення грибів
Мета:
Освітня. Сформувати уявлення про окреме царство організмів – Гриби; ознайомити із особливостями живлення грибів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати ознаки рослин і грибів, грибів і тварин; уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливее ставлення до грибів, культуру спілкування, національно-патріотичне виховання.
Тип уроку: Формування нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: Перший у темі.
Методи і методичні прийоми: розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, постановка проблемного питання, літературна хвилинка, робота в групах, мікрофон, ПРЕС, три обличчя, світлофор, корзина ідей, понять, імен…, так чи ні, загадки, фізкультхвилинка.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м проектор, комп’ютер.
Підручник: Костіков І.Ю. Біологія – 6 клас – К.: «Освіта», 2014.
ХІД УРОКУ
I. Орг. Момент 1хв
II. Створення сприятливого мікросередовища у класі 3 хв
Вчитель зачитує уривок із вірша Ліни Костенко слайд 1
Природа мудра. Все створила мовчки.
Росинку поту втерла на брові.
На буреломах сходять мухоморчики –
театр ляльковий просто на траві.
– Які думки навіяли вам рядки з поезії української поетеси Ліни Костенко?
Розминка слайд 2
Вправа «Відгадай загадки»
1. Є капелюх, але не має голови,
Є нога, але нема черевика (гриб).
2. Хоч капелюх має,
Та нікому його не здіймає (гриб).
3. В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав (гриб).
III. Формулювання теми уроку 1 хв
Вчитель
– Діти, я думаю що ви вже зрозуміли яка буде тема нашого уроку (учні з допомогою вчителя формулюють тему уроку і записують до зошитів).
Тема уроку…… слайд 3
Складаємовсі разом план нашої діяльності ( колегіальне складання плану). 2 хв
Вчитель повідомляє про що діти дізнаються вивчаючи тему Гриби.
Гриби є невід’ємною частиною природи. Задля того аби зрозуміти яку роль в екосистемах і житті людини вони відіграють, як боротися з грибами - паразитами рослин, тварин і людини, слід вивчити будову грибів, процеси їх життєдіяльності, поширення і різноманітність. З життєвого досвіду вам добре відомі так звані отруйні гриби. Під час вивчення теми ми обов’язково навчимося їх визначати. А також з’ясуємо яких правил слід дотримуватись при збиранні і зберіганні грибів, які існують заходи щодо профілактики отруєння грибами.
IV. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 2 хв+3 хв
Інтерактивна вправа «Корзина ідей, понять, імен…» слайд 4
Це прийом організації індивідуальної і групової роботи учнів на початковій стадії уроку, коли йде актуалізація досвіду, що мається у них, і знань. Він дозволяє з'ясувати все, що знають або думають учні по обговорюваній темі уроку. На дошці можна намалювати значок кошику, в якому умовно буде зібрано все те, що усі учні разом знають про тему, що вивчається. Обмін інформацією проводиться за наступною процедурою:
1. Задається прямее питання про те, що відомо учням з тієї або іншої проблеми.
2. Спочатку кожен учень згадує і записує в зошиті все, що знає з тієї або іншої проблеми (строго індивідуальна робота, тривалість 1-2 хвилини).
3. Потім відбувається обмін інформацією в парах або групах. Учні діляться один з одним відомим знанням (групова робота). Час на обговорення не більше 3 хвилин. Це обговорення має бути організованим, наприклад, учні повинні з'ясувати, в чому співпали наявні представлення, з приводу чого виникли розбіжності.
4. Далі кожна група по кругу називає якесь одно зведення або факт, при цьому, не повторюючи раніше за сказане (складається список ідей).
5. Усі відомості коротко у вигляді тез записуються учителем в " кошику" ідей (без коментарів), навіть якщо вони помилкові. У кошик ідей можна " скидати" факти, думки, імена, проблеми, поняття, що мають відношення до теми уроку. Далі в ході уроку ці розрізнені у свідомості дитини факти або думки, проблеми або поняття можуть бути пов'язані в логічні ланцюги.
6. Усі помилки виправляються далі, у міру освоєння нової інформації.
Вчитель пропонує дітям об’єднатися в дві групи. Учні які мають емблеми боровиків об’єднуються в групу «Боровики», інші - відповідно в команду «Лисички».
|
|
|
Боровики Лисички
Розподіл ролей
Секретар – веде записи
Доповідач – ставить питання щодо змісту матеріалу або доповідає про результати роботи групи
Спікер – голова
Секундант – слідкує за часом
Учні висловлюють все, що їм відомо про гриби. учитель записує їхні повідомлення.
V. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. 3 хв
Розповідь.Світ грибів великий та різноманітний. Відділ Гриби налічує близько 100 тис. видів, відомих з палеозойської ери. Вони поширені скрізь на суходолі і трапляються у воді. Особливо багато грибів у вологих тропіках, а також у лісах, болотах, пустелях, снігах і льодах Арктики і Антарктиди.
Проблемне питання: Подивіться на зображення. Як ви вважаєте що це? Не повірите це також гриби. Яв ви вважаєте, до якого царства належать гриби? Рослини чи тварини? Давайте порівняємо гриби з рослинами і тваринами і вже тоді вирішимо яке це царство? Слайд 5, 6
Калоцера клейкая (Calocera viscosa) |
Клавария бледно-бурая (Clavaria zollingeri) |
Коралловый гриб (Clavulinopsis corallinorosacea) |
Лазурный гриб (Entoloma hochstetteri) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Звездовик четырехлопастный (Geastrum quadrifidum) |
Лопастник упругий (Helvella elastica) |
Бородатый Гриб (Hericium erinaceus) |
Кровоточащий гриб (Hydnellum peckii) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Млечник голубой (Lactarius indigo) |
Родотус дланевидный (Rhodotus palmatus) |
Дрожалка оранжевая (Tremella mesenterica) |
Гриб «земляная звездочка» или звездовик |
|
|
|
|
|
|
|
|
Биолюминесцентный гриб (Mycena Chlorophos). |
Решеточник красный (Clathrus ruber). |
Гриб Морской Анемон (Aseroe rubra) |
"дама под покрывалом" или "дама под вуалью. |
|
|
|
|
VІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 5 хв
1.Поняття про гриби. Слайд 7
Одна група знаходить спільне грибів та рослин, інша – грибів та тварин. Слайд 8
Ознаки |
Спільне з рослинами |
Спільне з тваринами |
Спосіб життя |
Прикріплений + |
|
Спосіб живлення |
- |
Гетеротрофний + |
Ріст |
необмежений ріст + |
|
Міцна клітинна оболонка |
Є, + |
|
Наявність хлорофілу |
|
+ |
Наявність коренів |
Гіфи, що за функцією нагадують корінь + |
|
Наявність хітину |
|
Є, + |
Наявність глікогену |
|
Є, + |
Як би ви класифікували такі організми, будучи науковцем? 1 хв
Правильно, їх виділили в окреме царство.
Наука, що вивчає гриби – мікологія (від грец. «мікес» – гриб, «логос» - вчення). Виділити гриби в самостійне царство запропонував у ІІ пол.ХХ ст. Г. де Фріз. В Україні мікологія почала розвиватися тільки у 30-х роках ХХ ст. Видатними українськими мікологами є М.Підоплічко,В.Білай, І.Дудка. Створили та запровадили в медичну практику антибіотик мікроцид.
2.Характеристика живлення грибів.
Та перед цим проведемо руханку. 2 хв слайд 9
Вправа «Слон»
Стати в коло, ноги на ширині плечей. Нахилити голову вліво так, щоб вухо торкнулося плеча. Підняти ліву руку і дуже повільно виписувати нею велику лежачу вісімку-знак безкінечності).Очима стежити за кінчиками пальців. Зробити 5 разів. Опустити руку.
Нахилити голову до правого плеча і повторити вправу.
Робота з підручником с 215-216. 7 хв
Гриби живляться, всмоктуючи їжу всією поверхнею міцелію
Спочатку вони розкладають їжу поза своїм тілом з допомогою відповідних ферментів, які вони самі ж і виробляють.У такий спосіб гриби перетворюють її на молекули, які усмоктують через мембрану гіфів (дифузія).Ця система дістала назву лізотрофія. Тому гриби можуть жити лише у вологих місцях. Бо ферменти і розчинні продукти лише у рідинах можуть переноситися в обох напрямках.
За способом живлення гриби є гетеротрофами («гетерос» - інший, «трофео»-живлення) й поділяються на три групи:
*сапротрофиживуть на рештках мертвих тварин і рослин, прикріплюються ризоїдами до субстрату й розкладають органічні рештки.До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил
*паразити прикріплюються до субстрату спеціальними присосками-гаусторіями, через які відбувається висмоктування поживних речовин із клітини хазяїна. До таких грибів належать трутовики
Деякі багаторічні паразити рослин, руйнуючи деревину спричинюють загибель рослини-хазяїна й переживають його, перетворюючись із паразита на сапрофіт.
*симбіонти беруть участь в утворенні мікоризи – співжиття грибів із коренями вищих рослин. Гіфи грибів обплітають корені рослин і потрапляють усередину органів і клітин.Гриб поглинає з грунту воду та мінеральні речовини й передає їх рослині, створюючи велику всмоктувальну поверхню, а рослина забезпечує гриб органічними речовинами.Мікориза має особливе значення,якщо дерево росте на бідному ґрунті.
3. Середовища життя грибів. /за наявності часу/ слайд 10
Виходячи з життєвого досвіду та аналізуючи все вище сказане, які середовища життя освоїли гриби? Метод ПРЕС
слайд 11
VІІ. Закріплення знань 4 хв
Гра Так чи ні
Ріст у грибів необмежений?
Наука що вивчає гриби називається ботаніка?
Грибам властивий автотрофний спосібживлення?
Сапротрофи живляться речовинами живих організмів.
Гриби не можуть дихати.
Гриби можна зустріти скрізь.
VІІІ. Підсумки. Виставлення оцінок 3-4 хв
"Світлофор".
Оцініть свою діяльність на уроці за допомогою "Світлофора" (зелений - все зрозуміло, жовтий - є утруднення, червоний – багато незрозумілого – картки цих кольорів роздані учням ще до уроку).
IX. Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити параграф 47, 1 хв слайд 12
X. Рефлексія 5 хв
Метод Мікрофон
Учитель показує учням картки із зображенням трьох облич: веселого, нейтрального і сумного. Учням пропонується вибрати малюнок, який відповідає їх настрою.
|
|
|