Урок "Гриби. Живлення грибів "

Про матеріал

Надаю розробку уроку біології в 6 класі "Гриби. Живлення грибів". Розробка відповідає чинній програмі, вимогам для проведення сучасного уроку та може бути використана для проведення відкритого уроку, насичена інтерактивними методами. До розробки додається презентація.

Перегляд файлу

 Урок з біології для 6 класу

Тема: Гриби. Живлення грибів

 

Мета:

Освітня. Сформувати уявлення про окреме царство організмів – Гриби; ознайомити із особливостями живлення грибів.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати ознаки рослин і грибів, грибів і тварин; уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки.

Виховна. Виховувати бережливее ставлення до грибів, культуру спілкування, національно-патріотичне виховання.

 

Тип уроку: Формування нових знань.

 

Місце уроку в навчальній темі: Перший у темі.

 

Методи і методичні прийоми: розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, постановка проблемного питання, літературна хвилинка, робота в групах, мікрофон, ПРЕС, три обличчя, світлофор, корзина ідей, понять, імен…, так чи ні, загадки, фізкультхвилинка.

 

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м проектор, комп’ютер.

Підручник: Костіков І.Ю. Біологія – 6 клас – К.: «Освіта», 2014.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Орг. Момент 1хв

 

II. Створення сприятливого мікросередовища у класі 3 хв

Вчитель зачитує уривок із вірша Ліни Костенко слайд 1

Природа мудра. Все створила мовчки.

Росинку поту втерла на брові.

На буреломах сходять мухоморчики –

театр ляльковий просто на траві.

– Які думки навіяли вам рядки з поезії української поетеси Ліни Костенко?
 

Розминка слайд 2

Вправа «Відгадай загадки»

1. Є капелюх, але не має голови,

 

Є нога, але нема черевика (гриб).

2. Хоч капелюх має,

 

Та нікому його не здіймає (гриб).

3. В теплий дощик народився,

 

Парасолькою накрився.

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав (гриб).

 

III. Формулювання теми уроку 1 хв

Вчитель

– Діти, я думаю що ви вже зрозуміли яка буде тема нашого уроку (учні з допомогою вчителя формулюють тему уроку і записують до зошитів).

Тема уроку…… слайд 3

 

Складаємовсі разом план нашої діяльності ( колегіальне складання плану). 2 хв

 

Вчитель повідомляє про що діти дізнаються вивчаючи тему Гриби.

Гриби є невід’ємною частиною природи. Задля того аби зрозуміти яку роль в екосистемах і житті людини вони відіграють, як боротися з грибами -  паразитами рослин, тварин і людини, слід вивчити будову грибів, процеси їх життєдіяльності, поширення і різноманітність. З життєвого досвіду вам добре відомі так звані отруйні гриби. Під час вивчення теми ми обов’язково навчимося їх визначати. А також з’ясуємо яких правил слід дотримуватись при збиранні і зберіганні грибів, які існують заходи щодо профілактики отруєння грибами.

 

IV. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 2 хв+3 хв

Інтерактивна вправа «Корзина ідей, понять, імен…» слайд 4

http://win.beginpc.ru/icon_recyclebin.jpgЦе прийом організації індивідуальної і групової роботи учнів на початковій стадії уроку, коли йде актуалізація досвіду, що мається у них, і знань. Він дозволяє з'ясувати все, що знають або думають учні по обговорюваній темі уроку. На дошці можна намалювати значок кошику, в якому умовно буде зібрано все те, що усі учні разом знають про тему, що вивчається. Обмін інформацією проводиться за наступною процедурою:

1. Задається прямее питання про те, що відомо учням з тієї або іншої проблеми.

2. Спочатку кожен учень згадує і записує в зошиті все, що знає з тієї або іншої проблеми (строго індивідуальна робота, тривалість 1-2 хвилини).

3. Потім відбувається обмін інформацією в парах або групах. Учні діляться один з одним відомим знанням (групова робота). Час на обговорення не більше 3 хвилин. Це обговорення має бути організованим, наприклад, учні повинні з'ясувати, в чому співпали наявні представлення, з приводу чого виникли розбіжності.

4. Далі кожна група по кругу називає якесь одно зведення або факт, при цьому, не повторюючи раніше за сказане (складається список ідей).

5. Усі відомості коротко у вигляді тез записуються учителем в " кошику" ідей (без коментарів), навіть якщо вони помилкові. У кошик ідей можна " скидати" факти, думки, імена, проблеми, поняття, що мають відношення до теми уроку. Далі в ході уроку ці розрізнені у свідомості дитини факти або думки, проблеми або поняття можуть бути пов'язані в логічні ланцюги.

6. Усі помилки виправляються далі, у міру освоєння нової інформації.

 

Вчитель пропонує дітям об’єднатися в дві групи. Учні які мають емблеми боровиків об’єднуються в групу «Боровики», інші - відповідно в команду «Лисички».

H:\0005-005-Borovik.jpg

 

H:\0013-013-Lisichki.jpg

Боровики                                                                              Лисички

 

Розподіл ролей

Секретар – веде записи

Доповідач – ставить питання щодо змісту матеріалу або доповідає про результати роботи групи

Спікер – голова

Секундант – слідкує за часом

 

Учні висловлюють все, що їм відомо про гриби. учитель записує їхні повідомлення.

 

V. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. 3 хв

Розповідь.Світ грибів великий та різноманітний. Відділ Гриби налічує близько 100 тис. видів, відомих з палеозойської ери. Вони поширені скрізь на суходолі і трапляються у воді. Особливо багато грибів у вологих тропіках, а також у лісах, болотах, пустелях, снігах і льодах Арктики і Антарктиди.

Проблемне питання: Подивіться на зображення. Як ви вважаєте що це? Не повірите це також гриби. Яв ви вважаєте, до якого царства належать гриби? Рослини чи тварини? Давайте порівняємо гриби з рослинами і тваринами і вже тоді вирішимо яке це царство? Слайд 5, 6

 

 

 

 

 

 

 

Калоцера клейкая (Calocera viscosa)

Клавария бледно-бурая (Clavaria zollingeri)

Коралловый гриб (Clavulinopsis corallinorosacea)

Лазурный гриб (Entoloma hochstetteri)

b7ccb6ff1cc1cd874c9ddb8460d

c65b81a49fddcecadd4f157912d

116a0812cc28f6338542dad194d

996fae126eb59b09cbd75ce54ee

 

 

 

 

Звездовик четырехлопастный (Geastrum quadrifidum)

Лопастник упругий (Helvella elastica)

Бородатый Гриб (Hericium erinaceus)

Кровоточащий гриб (Hydnellum peckii)

f7403a616ba75072161ac17a985

5b2f3a4506cd17befc10c4ec497

eb70899f24cb69fa1b1c866200a

1386237717_udivitelinye-griby

 

 

 

 

Млечник голубой (Lactarius indigo)

Родотус дланевидный (Rhodotus palmatus)

Дрожалка оранжевая (Tremella mesenterica)

Гриб «земляная звездочка» или звездовик

c9bf8eef3c3d5b5353bf5f8ebb8

dad7343757c10119f459da9341f

275355305659f9f69548ffcc633

10_Neobichnih_Gribov_04

 

 

 

 

Биолюминесцентный гриб (Mycena Chlorophos).

Решеточник красный (Clathrus ruber).

Гриб Морской Анемон (Aseroe rubra)

"дама под покрывалом" или "дама под вуалью.

10_Neobichnih_Gribov_07

10_Neobichnih_Gribov_10

14346

4a5a252482c6abbfd0acec4bee332b60

 

VІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 5 хв

 

1.Поняття про гриби. Слайд 7

Одна група знаходить спільне грибів та рослин, інша – грибів та тварин. Слайд 8

 

 

Ознаки

Спільне з рослинами

Спільне з тваринами

Спосіб життя

Прикріплений +

 

Спосіб живлення

-

Гетеротрофний  +

Ріст

необмежений ріст +

 

Міцна клітинна оболонка

Є, +

 

Наявність хлорофілу

 

+

Наявність коренів

Гіфи, що за функцією нагадують корінь +

 

Наявність хітину

 

Є, +

Наявність глікогену

 

Є, +

 

Як би ви класифікували такі організми, будучи науковцем? 1 хв

Правильно, їх виділили в окреме царство.

Наука, що вивчає гриби – мікологія (від грец.  «мікес» – гриб, «логос» - вчення). Виділити гриби в самостійне царство запропонував у ІІ пол.ХХ ст.  Г. де Фріз. В Україні мікологія почала розвиватися тільки у 30-х роках ХХ ст. Видатними українськими мікологами є М.Підоплічко,В.Білай, І.Дудка. Створили та запровадили в медичну практику антибіотик мікроцид. 

 

2.Характеристика живлення грибів.

 

Та перед цим проведемо руханку. 2 хв слайд 9

Вправа «Слон»

Стати в коло, ноги на ширині плечей. Нахилити голову вліво так, щоб вухо торкнулося плеча. Підняти ліву руку і дуже повільно виписувати нею велику лежачу вісімку-знак безкінечності).Очима стежити за кінчиками пальців. Зробити 5 разів. Опустити руку.

 Нахилити голову до правого плеча і повторити вправу.

 

Робота з підручником с 215-216. 7 хв

Гриби живляться, всмоктуючи їжу всією поверхнею міцелію

Спочатку вони розкладають їжу поза своїм тілом з допомогою відповідних ферментів, які вони самі ж і виробляють.У такий спосіб гриби перетворюють її на молекули, які усмоктують через мембрану гіфів (дифузія).Ця система дістала назву лізотрофія. Тому гриби можуть жити лише у вологих місцях. Бо ферменти і розчинні продукти лише у рідинах можуть переноситися в обох напрямках.

За способом живлення гриби є гетеротрофами («гетерос» - інший, «трофео»-живлення) й поділяються на три групи:

*сапротрофиживуть на рештках мертвих тварин і рослин, прикріплюються ризоїдами до субстрату й розкладають органічні рештки.До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил

*паразити прикріплюються до субстрату спеціальними присосками-гаусторіями, через які відбувається висмоктування поживних речовин із клітини хазяїна. До таких грибів належать трутовики

Деякі багаторічні паразити рослин, руйнуючи деревину спричинюють загибель рослини-хазяїна й переживають його, перетворюючись із паразита на сапрофіт.

*симбіонти беруть участь в утворенні мікоризи – співжиття грибів із коренями вищих рослин. Гіфи грибів обплітають корені рослин і потрапляють усередину органів і клітин.Гриб поглинає з грунту воду та мінеральні речовини й передає їх рослині, створюючи велику всмоктувальну поверхню, а рослина забезпечує гриб органічними речовинами.Мікориза має особливе значення,якщо дерево росте на бідному ґрунті.

 

3. Середовища життя грибів. /за наявності часу/ слайд 10

Виходячи з життєвого досвіду та аналізуючи все вище сказане, які середовища життя освоїли гриби? Метод ПРЕС

слайд 11

 

VІІ. Закріплення знань 4 хв

 

Гра Так чи ні

Ріст у грибів необмежений?

Наука що вивчає гриби називається ботаніка?

Грибам властивий автотрофний спосібживлення?

Сапротрофи живляться речовинами живих організмів.

Гриби не можуть дихати.

Гриби можна зустріти скрізь.

VІІІ. Підсумки. Виставлення оцінок 3-4 хв

"Світлофор".

Оцініть свою діяльність на уроці за допомогою "Світлофора" (зелений - все зрозуміло, жовтий - є утруднення, червоний – багато незрозумілого – картки цих кольорів роздані учням ще до уроку).

IX. Надання та пояснення домашнього завдання. Вивчити параграф 47, 1 хв слайд 12

X. Рефлексія 5 хв

Метод Мікрофон

  • Як би ви назвали урок?
  • Що було найважливішим на уроці?
  • Навіщо ми сьогодні на уроці.?
  • Яка тема сьогоднішнього уроку?
  • Яка мета уроку?
  • Чому присвятимо наступний урок?
  • Яке завдання стоятиме перед нами на наступному уроці?
  • Що для тебе було легко (важко)?
  • Чи задоволений ти своєю роботою?
  • За що ти хочеш похвалити себе або когось з однокласників?


"Три обличчя" 1 хв

Учитель показує учням картки із зображенням трьох облич: веселого, нейтрального і сумного. Учням пропонується вибрати малюнок, який відповідає їх настрою.     

H:\відкр урок матеріали\смайл7.jpg

H:\відкр урок матеріали\смайл6.jpg

H:\відкр урок матеріали\смайл3.jpg

 

 

docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
5921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку