Конспект уроку біології "Будова рослини. Тканини рослин" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Будова рослини. Тканини рослин
Мета: продовжити формувати уявлення учнів про рослину як живий організм; сформувати вміння визначати особливості будови і функцій тканин різних типів, їх розміщення в організмі рослини; навчити встановлювати взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; сприяти усвідомленню рослини як цілісного організму.
Завдання уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: тканина, твірні, покривні, основні, механічні, провідні тканини.
Обладнання: підручник, таблиці «Рослинна клітина», «Тканини рослин», «Органи рослин»; малюнки і фото різних рослин; зразки текстильних тканин; голки, лупи; шматки стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, зелені листки, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла льону, цикорію, бавовнику, гілки верби та інших дерев із бруньками.
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальна бесіда:
Тестовий контроль.
Із запропонованих варіантів відповідей виберіть один правильний:
1. Вкажіть, що таке цитоплазма
А увесь внутрішній вміст клітини
Б внутрішній вміст клітини, за винятком ядра
2. Визначте, як називаються непостійні структури клітини
А органели Б включення
3. Визначте. до складу клітин яких організмів входить клітинна оболонка
А рослини Б тварини
4. Вкажіть складові клітини, які забезпечують передачу спадкової інформації
А хромосоми Б вакуолі В ядерця Г рибосоми
5. Вкажіть основну функцію лейкопластів
А здійснення фотосинтезу Б запасання поживних речовин
В збереження форми клітини Г транспорт речовин у клітину
Встановіть відповідність
Встановіть відповідність між органелами рослинної клітини та їх функціями
А ядро 1 фотосинтез
Б рибосоми 2 зберігання поживних речовин
В хлоропласти 3 захист від впливів зовнішнього середовища
Г вакуолі з клітинним соком 4 участь в утворенні білків
5 місцезнаходження хромосом
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».
Складання сенканів «Тканина».
Мозковий штурм: учні підбирають слова – асоціації до поняття «тканина» (одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…).
ІV. Оголошення теми і завдань уроку (запис в зошит)
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Розповідь-пояснення вчителя змісту поняття «тканина».
Міні-лекція про типи рослинних тканин.
Демонстрація натуральних зразків: зрізи стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, листки рослин, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла цикорію, бавовнику, льону, гілочки верби та інших дерев із бруньками) та таблиці «Тканини рослинного організму».
Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про різноманітні типи тканин рослин, групи працюють над завданнями:
І – будова і функції твірної тканини;
ІІ – будова і функції покривної тканини;
ІІІ – будова і функції механічної тканини;
ІV – будова і функції основної тканини;
V – будова і функції провідної тканини
Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Усний диктант. Закінчити речення:
- Тканини — це…
- У рослин їх налічується… типів.
- Потовщення стебла забезпечує… тканина.
- Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.
- Судинно-волокнисті пучки утворені… тканинами.
- Міцності рослинам надають… тканини.
Складання таблиці «Порівняльна характеристика рослинних тканин» за допомогою дидактичних карток.
Особливості будови:
Значення в організмі рослин:
Табл. Порівняльна характеристика рослинних тканин
Типи тканин |
Особливості будови |
Значення в організмі рослин |
Твірна |
|
|
Основна |
|
|
Покривна |
|
|
Механічна |
|
|
Провідна |
|
|
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
Вирішення проблемних запитань:
- Чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини? Відповідь обґрунтуйте.
- Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?
Вправа «Лови помилку».
Помінялися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини», – і занурилася всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути опорою», - і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя як насос», - і перемістилася на зовнішню частину стебла і листків. Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини!» Основна ж сказала: «Ви, дівчата, вже всі «теплі» місця позаймали, а що ж мені залишили?»
IX. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів, учні обмінюються враженнями від уроку.
Домашнє завдання: вивчити відповідний параграф у підручнику; виконати завдання дослідницького практикуму. «Дослідження процесу росту вегетативних органів».