Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему "Будова рослини. Тканини рослин"

Про матеріал

Конспект уроку біології "Будова рослини. Тканини рослин" у 6 класі створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.

Перегляд файлу

Тема.  Будова рослини. Тканини рослин

Мета: продовжити формувати уявлення учнів про рослину як живий організм; сформувати вміння визначати особливості будови і функцій тканин різних типів, їх розміщення в організмі рослини; навчити встановлювати взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; сприяти усвідомленню рослини як цілісного організму.

Завдання уроку:

  •                   навчитися розпізнавати та порівнювати рослинні тканини різних типів;
  •                    навчитися описувати будову, місцерозташування та функції тканин рослин;
  •                    навчитися робити висновки про взаємозв’язок будови тканин в залежності від їх функцій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Терміни і поняття: тканина, твірні, покривні, основні, механічні, провідні тканини.

Обладнання: підручник, таблиці «Рослинна клітина», «Тканини рослин», «Органи рослин»; малюнки і фото різних рослин; зразки текстильних тканин; голки, лупи; шматки стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, зелені листки, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла льону, цикорію, бавовнику, гілки верби та інших дерев із бруньками.

Хід уроку

І. Організація роботи

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Фронтальна бесіда:

  •             Пригадайте, що таке клітина.
  •             Назвіть складові клітини рослини.

Тестовий контроль.

Із запропонованих варіантів відповідей виберіть один правильний:

1. Вкажіть, що таке цитоплазма

А  увесь внутрішній вміст клітини

Б  внутрішній вміст клітини, за винятком ядра

2. Визначте, як називаються непостійні структури клітини

А  органели Б  включення

3. Визначте. до складу клітин яких організмів входить клітинна оболонка

А  рослини Б  тварини

4. Вкажіть складові клітини, які забезпечують передачу спадкової інформації

А  хромосоми Б  вакуолі В  ядерця Г  рибосоми

5. Вкажіть основну функцію лейкопластів

А  здійснення фотосинтезу Б  запасання поживних речовин

В  збереження форми клітини Г  транспорт речовин у клітину

Встановіть відповідність

Встановіть відповідність між органелами рослинної клітини та їх функціями

А  ядро 1  фотосинтез

Б  рибосоми 2  зберігання поживних речовин

В  хлоропласти 3  захист від впливів зовнішнього середовища

Г  вакуолі з клітинним соком 4  участь в утворенні білків

5  місцезнаходження хромосом

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».

Складання сенканів «Тканина».

Мозковий штурм: учні підбирають слова – асоціації до поняття «тканина» (одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…).

ІV. Оголошення теми і завдань уроку (запис в зошит)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Розповідь-пояснення вчителя змісту поняття «тканина».

Міні-лекція про типи рослинних тканин.

Демонстрація натуральних зразків: зрізи стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, листки рослин, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла цикорію, бавовнику, льону, гілочки верби та інших дерев із бруньками) та таблиці «Тканини рослинного організму».

Робота в динамічних групах. Використовуючи текст підручника про різноманітні типи тканин рослин, групи працюють над завданнями:

Ібудова і функції твірної тканини;

ІІбудова і функції покривної тканини;

ІІІбудова і функції механічної тканини;

ІVбудова і функції основної тканини;

Vбудова і функції провідної тканини

Звіт груп про виконане завдання. Робота з опорним конспектом.

VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

Усний диктант. Закінчити речення:

- Тканини — це…

- У рослин їх налічується… типів.

- Потовщення стебла забезпечує… тканина.

- Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.

- Судинно-волокнисті пучки утворені… тканинами.

- Міцності рослинам надають… тканини.

Складання таблиці «Порівняльна характеристика рослинних тканин» за допомогою дидактичних карток.

Особливості будови:

  1.         складаються з живих або мертвих клітин з міцною клітинною оболонкою;
  2.         складаються з живих дрібних клітин, які мають тоненькі стінки та великі ядра;
  3.         утворені щільно розташованими живими або мертвими клітинами, які вкриті захисними речовинами;
  4.         утворені живими або мертвими  видовженими клітинами, стінки яких мають дрібні отвори;
  5.         складаються з живих клітин і добре розвинених міжклітинників.

Значення в організмі рослин:

  1.         забезпечують висхідний та низхідний рух речовин;
  2.         надають рослинні пружності та підтримують її органи в певному положенні;
  3.         дають початок іншим типам тканин;
  4.         відмежовують органи рослин від зовнішнього середовища;
  5.         забезпечують фотосинтез, запасання поживних речовин та води газообмін тощо.

Табл. Порівняльна характеристика рослинних тканин

 

Типи тканин

Особливості будови

Значення в організмі рослин

Твірна

 

 

Основна

 

 

Покривна

 

 

Механічна

 

 

Провідна

 

 

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

Вирішення проблемних запитань:

- Чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини? Відповідь обґрунтуйте.

- Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?

Вправа «Лови помилку».

Помінялися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини», – і занурилася всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути  опорою», - і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя як насос», - і перемістилася на зовнішню частину стебла і листків. Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини!» Основна ж сказала: «Ви, дівчата, вже всі «теплі» місця позаймали, а що ж мені залишили?»

IX. Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів, учні обмінюються враженнями від уроку.

Домашнє завдання: вивчити відповідний параграф у підручнику; виконати завдання дослідницького практикуму. «Дослідження процесу росту вегетативних органів».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Бабкова Олена Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2.  Vita
    Дуже дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Баюрко Наталія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Логвиненко Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Pavlenko Lyudmila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Кириця Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
31 березня 2018
Переглядів
4453
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку