Урок з літературного читання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. В конспекті уроку врахованні індивідуальні особливості дітей початкових класів. До уроку підібрані інтерактивні методи та прийоми навчання, цікаві завдання для розвитку творчих здібностей учнів.
Літературне читання 4 клас
Кучерява О.В. вчитель початкових класів Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №32, Черкаської міської ради, Черкаської області.
Тема. Дружба рибалки з лисицею. Г.Тютюнник «Ласочка»
Моральний характер вчинків героїв. Складання плану.
Мета – формування ключових компетентностей
- формування предметних компетентностей - збагатити знання учнів творчістю українського письменника Г.Тютюнника, ознайомити учнів з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», удосконалювати навички читання, вміння орієнтуватися в тексті; розвивати образну уяву, повноту сприймання прочитаного твору; виховувати інтерес до художнього читання, бережливе ставлення до тварин.
Обладнання: текст оповідання Г.Тютюнника «Ласочка»,
презентація, завдання роботи груп, пар,
інформаційні повідомлення.
Хід уроку
І.Організаційний момент. (слайд)
- Щоб урок нам приніс гарні знання нам будуть потрібні :
Увага
Розум
Організованість
Кмітливість
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Щоб зацікавити вас уроком пропоную переглянути відео.
1.Перегляд відео.
-Кому доводилося бувати на риболовлі?
-Чи траплялися з вами незвичайні пригоди?
- Ви напевно вже здогадалися,що героєм сьогоднішнього уроку буде лисичка.
2. Повідомлення про лисичку.
Учениця.
Лисичка -усім відома руда розбійниця з довгим пухнастим хвостом. Головною здобиччю лисиць служать дрібні гризуни: полівки, миші, водяні щури. Влітку лисиці поїдають комах, ягоди і плоди різних рослин.
У березні або у квітні у лисиці народжуються 4-6 лисенят. Вони ростуть і розвиваються дуже швидко. Наприкінці літа лисенята покидають рідне кубло і починають вести власне життя. Лисиця добре бігає, стрибає і плаває.
3. Гра «Шифрувальник»(слайд)
- Щоб дізнатися з творчістю якого письменника ми будемо знайомитися пропоную пройти лабіринт.
4. Біографія Г.Тютюнника.(слайд)
- Подивіться на портрет Г.Тютюнника. Що ви можете сказати про нього?
- Давайте послухаємо біографію, щоб дізнатися, чому у нього такий сумний погляд очей?
Розповідь двох учнів.
Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Хлопець у 6 років залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім настала війна і голод. Допомогли у житті йому дядько з своєю дружиною.
Навчання здобув у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали, хоч поганеньку одежину і 700г глевкого хліба в день. Саме цей хліб і допоміг йому вижити разом з мамою у страшний 1947 рік. А потім Григора спіткала ще й тяжка хвороба – туберкулюз легенів. Всі випробування важким тягарем лягли на його знеболену душу.
Ще дитинства Григір ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці душевні переживання і враження знайшли відбиток у його творах. З під пера виходять збірки для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».
Починав писати твори Григір Михайлович російською мовою, а коли прочитав словник Бориса Грінченка з українською мовою більше не розлучався..
Прожив Г. Тютюнник, лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
5. Презентація книжок Г.Тютюнника.(слайд)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IV. Опрацювання нової теми.
- Між якими людьми виникає дружба?
- Що найголовніше у дружбі?
Визначення за словником поняття дружба.
- Доберіть синоніми до слова друг. (Товариш, побратим, приятель)
1. Читання складних слів.
підзолочений туркотіли скімлення дзяволить вудочці червонило куняв облизнулося дрібушить витанцьовує
-Назвіть прикметник. Від якого слова утворилося це слово?
-Назвіть іменник. Визначте відмінок іменника.
2. Робота в парах.
Встановіть значення слів.
Дрібушить -. принада для ловіння риби, наживка.
Туркотіли припутні - витанцьовує, швидко перебирає лапами.
Вепри з виводками - пискливо тихенько гавкає.
Нажива - воркували лісові, дикі голуби
Скімлення - дуже захотілося.
Закортіло - протяжне, жалібне звучання.
Дзяволить - дикі кабани зі своїми малятами.
3. Читання твору.
- Послухайте як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною. (Вчитель починає, учні продовжують).
4. Фізхвилинка.(слайд)
5.Короткий аналіз твору.
-З яким літературним жанром ми познайомилися?
- З чого видно, шо це оповідання?
- Хто головні герої оповідання?
-Яке захоплення було у Арсена?
-Для кого Арсен ловив рибу?
- Чому лисеня прибігло до Арсена?
- Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?
- Що означає слово ласувати?
6. Вибіркове читання.
- Зачитайте, яким Арсен побачив лисеня.
- Як Ласочка впіймала рибину.
- Чого навчилося лисеня у Арсена.
- Зачитайте рядки в яких видно, що Арсен думав про Ласочку в холодну зиму.
- Зачитайте, як Арсен чекав на Ласочку після зими.
- За якими рухами Арсен впізнав Ласочку в дорослій лисиці.
- В яких рядках описуються події зображені на малюнку.
Бесіда.
- Що сподобалося Арсенові в Ласочці в перший день їхнього знайомства?
- Яку першу рибину спіймала Ласочка?
- За допомогою чого Ласочка спілкувалася з Арсеном?
- Чому Ласочка не прийшла в перший день після лютої зими?
- По чому видно, що Ласочка довіряла Арсенові і їхня дружба продовжувалася і далі?
-Чому Ласочка не відібрала рибину у малого лисеняти?
7. Гра «Чи уважний ти читач»(слайд)
Знайдіть «зайвий» художній засіб.
Куняв у човні, тоненьке скімлення, перевело погляд, молотила хвостиком, ласий шматочок, часто-густо засипав, вухами пряде.
8. Робота в групах.
1. Група «Художники»
Випишіть, які кольори автор описав в оповіданні.
2. Група «Музиканти»
Випишіть, які звуки автор описав в оповіданні.
3. Група «Психологи»
Порівняйте, якими були очі лисеняти, а якими стали очі в дорослої лисиці. Що змінилося, а що ні? Чому?
4. Група «Зоологи»
Випишіть, якими рухами і звуками Ласочка передавала, що хоче рибки.
5. Група « Літературознавці»
Пронумеруйте пункти плану.
_ Несподіваний гість.
_ Дружні відносини.
_ Ранок.
_ Ласоччина сім’я.
_ Довга зима.
9. Характеристика героїв.
- Яким ви уявляєте Арсена? Яка в нього зовнішність? Який характер?
- Чи випадково автор дав своєму герою таке ім’я?
10. Етимологія імені.(Повідомляє учень)
Арсен – людина творча. Він дуже добрий, всім намагається допомогти. Любить тварин, підгодовує бездомних. Арсен товариський, але друзів обирає собі дуже обережно. Він не балакучий, любить більше слухати, а ніж говорити.
Виберіть слова, які підходять до характеристики Арсена і характеристики Ласочки.(за слайдом)
Мудрий(а), привітний(а), розумний(а), щедрий(а), працьовитий(а), здібний(а), гостинний(а), не набридливий(а),
веселий(а), витриманий(а), турботливий(а).
Арсен Ласочка
мудрий розумна
привітний працьовита
щедрий здібна
гостинний не набридлива
веселий витримана
- Чи можемо ми сказати, що саме такі якості характеру допомогли їм потоваришувати?
- Чи хотіли б ви зустрітися з героями оповідання і послухати, що вони нам розкажуть про себе.
11. Зустріч з героями оповідання.
Арсен.
-Я люблю тварин, допомагаю їм, якщо у мене є можливість. Мені дуже запам’яталася пригода, коли я потоваришував з Ласочкою. Це було розумне, спритне, спостережливе лисеня. Воно добре піддавалося тренуванні. Ласочка навчилася ловити рибу і будила мене, коли я дрімав. Я з нею був привітним, лагідним тварина відчула мою приязнь до неї і ми подружилися.
Ласочка.
- Одного разу я була дуже голодна. Мені кілька днів не вдавалося нічого вполювати. Я відчула запах рибки і побігла на нього. Риба лежала у рибалки у човні, я жадібно проскімлила і він кинув мені рибинку. М'ясо риби мені сподобалася і я прибігла і наступного дня. Невдовзі я теж навчилася ловити рибу. Мені було приємно, що я приношу людині користь, яка мене не залишила в біді. В Арсена добре і чуйне серце, я відчувала, що він мене не образить і ми з ним потоваришували.
V. Підсумок уроку.
- Що головне в оповіданні риболовля чи дружба?
- Чого навчає нас оповідання?
VI. Домашнє завдання.
Переказувати оповідання за планом та придумати продовження оповідання.
Список використаних джерел
1.Савченко О.Я. Літературне читання: підручник для 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.Я. Савченко. –К: Видавничий дім «Освіта»,– 2015. – 192с.
3. goo.gl/yUGbrzcontent_copy
Copy short URL