Урок Григір Тютюнник "Ласочка"

Про матеріал

Урок з літературного читання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів. В конспекті уроку врахованні індивідуальні особливості дітей початкових класів. До уроку підібрані інтерактивні методи та прийоми навчання, цікаві завдання для розвитку творчих здібностей учнів.

Перегляд файлу

Літературне читання 4 клас

Кучерява О.В. вчитель початкових класів Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №32, Черкаської міської ради, Черкаської області.

Тема. Дружба рибалки з лисицею. Г.Тютюнник «Ласочка»

            Моральний характер вчинків героїв. Складання плану.

Мета – формування ключових компетентностей

  • вміння вчитися – організовувати і контролювати свою навчальну діяльність;
  • загальнокультурної – духовно-моральні основи життя людини;
  • соціальної – проектувати стратегію свого життя з урахуванням інтересів та потреб різних соціальних груп;
  • інформаційно-комунікативної – уміння аргументувати й відстоювати свою думку.

- формування предметних компетентностей - збагатити знання учнів творчістю українського письменника Г.Тютюнника, ознайомити учнів з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», удосконалювати навички читання, вміння орієнтуватися в тексті; розвивати образну уяву, повноту сприймання прочитаного твору; виховувати інтерес до художнього читання, бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: текст оповідання Г.Тютюнника «Ласочка»,

                         презентація, завдання роботи груп, пар,

                         інформаційні повідомлення.

Хід уроку

І.Організаційний момент. (слайд)

- Щоб урок нам приніс гарні знання нам будуть потрібні :

Увага

Розум

Організованість

Кмітливість

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Щоб зацікавити вас уроком пропоную переглянути відео.

1.Перегляд відео.

 -Кому доводилося бувати на риболовлі?

-Чи траплялися з вами незвичайні пригоди?

- Ви напевно вже здогадалися,що героєм сьогоднішнього уроку буде лисичка.

2. Повідомлення про лисичку.

Учениця.

   Лисичка -усім відома руда розбійниця з довгим пухнастим хвостом. Головною здобиччю лисиць служать дрібні гризуни: полівки, миші, водяні щури. Влітку лисиці поїдають комах, ягоди і плоди різних рослин.

  У березні або у квітні у лисиці народжуються 4-6 лисенят. Вони ростуть і розвиваються дуже швидко. Наприкінці літа лисенята покидають рідне кубло і починають вести власне життя. Лисиця добре бігає, стрибає і плаває.

 3. Гра «Шифрувальник»(слайд)

- Щоб дізнатися з творчістю якого письменника ми будемо знайомитися пропоную пройти лабіринт.

4. Біографія Г.Тютюнника.(слайд)

- Подивіться на портрет Г.Тютюнника. Що ви можете сказати про нього?

- Давайте послухаємо біографію, щоб дізнатися, чому у нього такий сумний погляд очей?

Розповідь двох учнів.

Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській   родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Хлопець у 6 років залишився  без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім настала війна і голод. Допомогли  у  житті йому дядько з своєю  дружиною.

Навчання здобув  у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що  там давали, хоч поганеньку  одежину  і 700г  глевкого хліба в день. Саме цей хліб і допоміг йому вижити разом з мамою у страшний 1947 рік.  А потім Григора спіткала ще й тяжка хвороба – туберкулюз легенів. Всі випробування важким тягарем лягли на його знеболену душу.

Ще дитинства Григір ріс  хлопчиком, чутливим до природи. Ці душевні переживання і враження знайшли відбиток у його творах. З під пера виходять збірки для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».

Починав писати твори Григір Михайлович російською мовою, а коли прочитав словник Бориса Грінченка з українською мовою більше не розлучався..

Прожив Г. Тютюнник, лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.

5. Презентація книжок Г.Тютюнника.(слайд)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Тема нашого уроку Дружба рибалки з лисицею. Г. Тютюнник «Ласочка». Моральний характер вчинків героїв. Складання плану.

IV. Опрацювання нової теми.

- Між якими людьми виникає дружба?

- Що найголовніше у дружбі?

Визначення за словником поняття дружба.

- Доберіть синоніми до слова друг. (Товариш, побратим, приятель)

1. Читання складних слів.

підзолочений     туркотіли  скімлення   дзяволить вудочці  червонило куняв   облизнулося дрібушить  витанцьовує

-Назвіть прикметник. Від якого слова утворилося це слово?

-Назвіть іменник. Визначте відмінок іменника.

2. Робота в парах.

Встановіть значення слів.

Дрібушить -.                           принада для ловіння риби, наживка.

Туркотіли припутні -            витанцьовує, швидко перебирає лапами.

Вепри з виводками -                пискливо тихенько гавкає.

Нажива   -                                  воркували лісові, дикі голуби

Скімлення -                              дуже захотілося.

Закортіло -                                протяжне, жалібне звучання.

 Дзяволить -                              дикі кабани зі своїми малятами.

3. Читання твору.

- Послухайте як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною. (Вчитель починає, учні продовжують).

4. Фізхвилинка.(слайд)

5.Короткий аналіз твору.

-З яким літературним жанром ми познайомилися?

- З чого видно, шо це оповідання?

- Хто головні герої оповідання?

-Яке захоплення було у Арсена?

-Для кого Арсен ловив рибу?

- Чому лисеня прибігло до Арсена?

- Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?

- Що означає слово ласувати?

6. Вибіркове читання.

 - Зачитайте, яким Арсен побачив лисеня.

- Як Ласочка впіймала рибину.

 - Чого навчилося лисеня у Арсена.

- Зачитайте рядки в яких видно, що Арсен думав про Ласочку в холодну зиму.

- Зачитайте, як Арсен чекав на Ласочку після зими.

 - За якими рухами Арсен впізнав Ласочку в дорослій лисиці.

- В яких рядках описуються події зображені на малюнку.

Бесіда.

- Що сподобалося Арсенові в Ласочці в перший день їхнього знайомства?

- Яку першу рибину спіймала Ласочка?

- За допомогою чого Ласочка спілкувалася з Арсеном?

- Чому Ласочка не прийшла в перший день після лютої зими?

- По чому видно, що Ласочка довіряла Арсенові і їхня дружба продовжувалася і далі?

-Чому Ласочка не відібрала рибину у малого лисеняти?

7. Гра «Чи уважний ти читач»(слайд)

Знайдіть «зайвий» художній засіб.

   Куняв у човні, тоненьке скімлення, перевело погляд, молотила хвостиком, ласий шматочок, часто-густо засипав, вухами пряде.

8. Робота в групах.

1. Група «Художники»

Випишіть, які кольори автор описав  в оповіданні.

2. Група «Музиканти»

 Випишіть, які звуки автор описав в оповіданні.

3. Група «Психологи»

Порівняйте, якими були очі лисеняти, а якими стали очі в дорослої лисиці. Що змінилося, а що ні? Чому?

4. Група «Зоологи»

Випишіть, якими рухами і звуками Ласочка передавала, що хоче рибки.

5. Група « Літературознавці»

Пронумеруйте пункти плану.

_  Несподіваний гість.

_  Дружні відносини.

_  Ранок.

_  Ласоччина сімя.

_  Довга зима.

9. Характеристика героїв.

- Яким ви уявляєте Арсена? Яка в нього зовнішність? Який характер?

- Чи випадково автор дав своєму герою таке імя?

10. Етимологія імені.(Повідомляє учень)

Арсен – людина творча. Він дуже добрий, всім намагається допомогти. Любить тварин, підгодовує бездомних. Арсен товариський, але друзів обирає собі дуже обережно. Він не балакучий, любить більше слухати, а ніж говорити.

  • Якою була Ласочка?

Виберіть слова, які підходять до характеристики Арсена і характеристики Ласочки.(за слайдом)

Мудрий(а), привітний(а), розумний(а), щедрий(а), працьовитий(а), здібний(а), гостинний(а), не набридливий(а),

веселий(а), витриманий(а), турботливий(а).

      Арсен                                  Ласочка

мудрий                                 розумна

привітний                             працьовита

щедрий                                 здібна

гостинний                             не набридлива

веселий                                витримана

 

- Чи можемо ми сказати, що саме такі якості характеру допомогли їм потоваришувати?

- Чи хотіли б ви зустрітися з героями оповідання і послухати, що вони нам розкажуть про себе.

11. Зустріч з героями оповідання.

Арсен.

-Я люблю тварин, допомагаю їм, якщо у мене є можливість. Мені дуже запам’яталася пригода, коли я потоваришував з Ласочкою. Це було розумне, спритне, спостережливе лисеня. Воно добре піддавалося тренуванні. Ласочка навчилася ловити рибу і будила мене, коли я дрімав. Я з нею був привітним, лагідним тварина відчула мою приязнь до неї і ми подружилися.

Ласочка.

- Одного разу я була дуже голодна. Мені кілька днів не вдавалося нічого вполювати. Я відчула запах рибки і побігла на нього. Риба лежала у рибалки у човні, я жадібно  проскімлила і він кинув мені рибинку. М'ясо риби мені сподобалася і я  прибігла і наступного дня. Невдовзі я теж навчилася ловити рибу.   Мені було приємно, що я приношу людині користь, яка мене  не залишила в біді. В Арсена добре і чуйне серце, я відчувала, що він мене не образить і ми з ним потоваришували.

V. Підсумок уроку.

- Що головне  в оповіданні риболовля чи дружба?

- Чого навчає нас оповідання?

VI. Домашнє завдання.

Переказувати оповідання за планом та придумати продовження оповідання.

Список використаних джерел

1.Савченко О.Я. Літературне читання: підручник для 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.Я. Савченко. –К: Видавничий дім «Освіта»,–  2015. – 192с.

 2. Історія та значення імен. Таємниця імені. Що означає твоє ім'я ...    [Електронний ресурс] . –Режим доступу: sjogodni.org.ua/index/0-20

3. goo.gl/yUGbrzcontent_copy

Copy short URL

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Інна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
9988
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку