Урок літературного читання "В. Бичко «Казка, друзі, - не на сміх…». І. Франко «Лисичка-кума»

Про матеріал

Урок сприяє розширенню знань учнів про творчість І. Франка, удосконаленню навичок свідомого та виразного читання, розвитку вміння аналізувати вчинки головних героїв, уваги до авторського слова, вихованню почуття справедливості, доброти та порядності.

Перегляд файлу

Тема. В. Бичко «Казка, друзі, -  не на сміх…». І. Франко «Лисичка-кума»

Мета: розширити знання учнів про творчість І. Франка, удосконалювати навички свідомого та виразного читання, розвивати вміння аналізувати вчинки головних героїв та увагу до авторського слова, виховувати почуття справедливості, доброти та порядності.

 

І. Організація класу

Приготуйтеся швиденько,

Станьте біля парт рівненько,

Ми урок розпочинаєм

І гостей всіх привітаєм.

 - Доброго дня! Я дарую всім усмішку. Гарний настрій і тепле слово.

Давайте усмішки усім дарувати:

І друзям, і гостям, і мамі, і татові.

Хай радість злітає у небо, як птах,

І добрі слова у всіх на устах.

 

ІІ. Вправи на вдосконалення читацьких навичок

1.Читання слів – пірамідок. (За індивідуальними картками)

  1. Гра «Загублені голосні»

Л_с_чк_

Шв_дк_

Г_л_с_н_

М_в_л_

Р_шт_

  1. Впава на розвиток мовленнєвого апарату. Робота зі скоромовкою

Ми обоє –довгохвості.

Ти приходь до мене в гості!

Будьмо знову рибу їсти!

Хто ще хоче попоїсти?

  1. Робота над чистомовкою

Ка –ка –ка – були Вовчик і Лисичка.

Ти –ти –ти – задумали чесно працювати.

Ти –ти –ти –домовились картопельку посадити,

Ти – ти – ти –але Лисиця надумала Вовка обдурити.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

 - Прочитайте назву розділу. (Літературні казки). Про що йтиметься у цьому розділі?

- Які казки називаються літературними?

 - Мабуть не тільки серед дітей, а й серед дорослих важко знайти людину, яка б не любила казки. Адже в кожній казці, якщо її уважно прочитати, можна знайти зернятка народної мудрості. Отже, читаючи казку, уявляйте, нібито ви дивитесь яскравий художній фільм, будьте уважні до авторського слова, намагайтеся дати характеристику головним героям і оцінити їхні дії та вчинки.

 

IV. Опрацювання вірша В. Бичка «Казка, друзі, не на сміх…»

  1. Читання вчителем вірша

-У чому нас переконує автор?

 

2. Читання вірша учнями

- Прочитайте вірш мовчки. Як ви зрозуміли слова брехеньки (вигадка, обман), міх (мішок, торба)?

- На які особливості казки вказує автор?

- З чим поет порівнює казку? Чому?

- Що автор хотів довести  цим віршем до читача?

3. Виразне читання вірша учнями

 

V. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом І.Я. Франка

 - На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з казкою геніального сина українського народу Івана Яковича Франка. Що вам відомо про нього? Які твори цього письменника ми читали?

 - Сьогодні ви дізнаєтесь про життєвий і творчий шлях цієї талановитої людини. Послухайте, що писав у своїх спогадах Михайло Коцюбинський.

 

 «Невеликий, хоч і сильний мужчина, високе чоло, сірі,трохи холодні  очі, енергійно зачерчена борода. Рудувате волосся непокірно пнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить - і всіх здивує, як ця непомітна фігура росте і росте перед вами, як у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що бє кремінь і сипле іскри».

 Де народився і в якій сімї зростала ця людина дізнаєтесь із розповіді ваших однокласників.

(Кілька учнів напередодні готують розповідь про письменника)

 

VI. Опрацювання казки І. Франка «Лисичка-кума»

  1. Відгадування загадки

Хвостата, носата, руда і зубата,

Уміє хвостата нечутно ступати,

В курник залізати, тягнути курчата.

Як злодійку звати? (Лисиця)

  1. Робота над заголовком
  • Як ви розумієте слово «кума»? (Хрещена мати  стосовно батьків похресника; звертання до приятельки)
  1. Словникова робота

а) Читання слів

Корчі, загонець, горнятко, похресники, чудернацькі, згамкаю, злосливий, схрупала, шпортає.

б) Уточнення значень висловів

Парна робота за картками.

  • Зєднайте вирази  з їхнім значенням.
  1. Первинне сприймання казки

Читання вчителем казки до слів: «Пішов Вовчик в корчі, дивиться: ого!» Далі учні читають мовчки.

 

  1. Тести
  • У яку пору відбувалися події, описані в казці?

а) весною, коли садять картоплю;

б) влітку, коли прополюють грядки;

в) восени, коли збирають урожай.

  • Де вони заховали страву?

а) у кущах;

б) у корчах;

в) у рівчачку.

  • Скільки разів Лисичка бігала на хрестини?

а) один;

б) два;

в) три.

  • Які чудернацькі імена вигадала Лисиця своїм уявним похресникам?

а) Огризок, Скибка, Окраєць;

б) Початок, Серединка, Остаточок;

в) Надкусочок,  Посередочок, Кінчик.

  • Куди втекла Лисиця?

а) у поле;

б) у гай;

в) у ліс.

  • Як ви думаєте, яке значення має вислів «накивала п’ятами»?

а) заховалася;

б) пішла геть;

в) швидко втекла.

  • Яке прислівя найточніше виражає головну думку твору?

а) Тяжко тому жити, хто не хоче робити;

б) Не побігаєш, не пообідаєш;

в) Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле.

 

Хвилинка відпочинку

а) Вправи на координацію рухів.

б) Вправи на увагу.

 

6. Повторне читання казки в особах

7. Гра «Дочитай до кінця»

Були собі …

Дома поснідали …

Побігла Лисичка …

Зараз до горнятка …

Пішов Вовчик  у корчі …

Почула Лисиця Вовчиків крик…

Дурний Вовк

8. Складання характеристики дійових осіб

Робота в парах на картках.

9. Визначення основної думки

- Що у казці схвалюється, а що -  засуджується?

- Яка основна думка казки?

VII. Підсумок уроку

  • Який розділ почали читати?
  • Хто написав казку Лисичка – кума?
  • Чого навчає нас ця казка?

VIII. Домашнє завдання

С.86 – 90

  •    Прочитати виразно казку.
  •    Дібрати заголовки до логічно-завершених частин.
  •    Підготувати переказ від імені Лисички (дівчатка), від імені Вовчика (хлопчики).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку