Урок "Гроші і душа людини" за творами О.де Бальзака "Гобсек", Мольєра "Скупий",Гоголя "Мертві душі", О. Пушкіна "Скупий лицар", Карпенка-Карого "Хазяїн"

Про матеріал
Інтегрований урок, який є прикладом роботи учнів у малих групах за попередньо отриманим завданням.
Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку.”Гроші і душа людини” (за творами О.де Бальзака “Гобсек, Мольєра “Скупий”, М. Гоголя  “Мертві душі”, О. Пушкіна “Скупий рицар”,І.Карпенка-Карого “Сто тисяч”, “Хазяїн”)

 

Мета уроку: на матеріалах творів О.де Бальзака, Мольєра,О. Пушкіна,М.Гоголя,І.Карпенка-Карого показати руйнівну силу грошей, золота, що впливає на душу людини, перетворює її на хижака, “мертву душу,

 вчити працювати в малих групах, доводити свою думку; зіставляти, порівнювати, виділяти з обраних творів спільні й неоднакові сторони розкриття авторами єдиної проблеми;

  розвивати звязне усне мовлення,

виховувати відчуття колективу, відповідальності за власну роботу, загальний успіх,повагу до світової думки.

Тип уроку: інтегрований урок.

Оформлення уроку: ілюстрації до прочитаних творів, репродукція картини Жоржа де Латура “У лихваря”

Хід уроку.

I Мотивація навчальної діяльності.

Урок починається з виходу до дошки учня, який грає роль Невідомого.

Невідомий. Нікого нема…Ох-ох-ох…Трудно теперички жить на світі. А через чево і трудно? Через того, що багато розумних понаставало…Усі торгують, а покупатєлі только глазами купують…Все ж місто усіяне лотками, кіосками, “місцями”…Вчора блукав цим славетним базаром, думав і заночую біля контейнерів…

Учитель. Шановний пане, чим Ви так переймаєтесь? Що гнітить Вас?

Невідомий. Та що? Якщо саме місто перетворилося на базар, значить гроші в світі перемагають? А всі ж біди від них…

Учитель. Не сумуйте, Незнайомцю! Я запрошую Вас до нашого класу на бесіду, яка, може, поставить ще низку питань про сутність грошей.

II Актуалізація опорних знань учнів.

Безліч видатних людей свого часу, мабуть, переживши і побачивши, яку владу у житті людей мають гроші, багатство говорили таке (вислови написані на дошці)

“Багатство дуже добре, коли воно служить нам, і дуже погане-коли володіє нами”(Ф.Бекон).

“Для богача, як для завойовника, головне- уміння вчасно зупинитися…”(А. Моруа).

“Під купою грошей може бути похована людська душа…(Н.Готорн).

А за епіграф сьогоднішнього уроку візьмемо народне прислівя: Гроші- добрий слуга,та поганий хазяїн”.

-Яке враження справила на вас повість “Гобсек”?

-Чому образ Гобсека є типовим для суспільства зиску?

Повість “Гобсек”, як вам відомо, входить до циклу творів “Людська комедія”.

-Яка, на вашу думку, актуальна і сьогодні проблема, порушена в “Людській комедії”?

III Повідомлення теми, мети уроку.

Звернувшись до творів літературної класики: Бальзака, Мольєра, Пушкіна, Гоголя, Карпенка- Карого, спробуємо зясувати, чи справді гроші- то жовтий диявол, чи є якісь інші шляхи позбутися тієї магічної сили….

IY Робота в малих групах.

Учні заздалегідь отримали індивідуальне завдання: прочитати окремий твір. Отримавши окреме завдання, обговорюють його 2-3 хв. І повідомляють результати обговорення.

Завдання 1-ої групи.

  1.        Визначити головну проблему комедії Мольєра “Скупий”.
  2.        Відношення Гарпагона до рідних.
  3.        Відгуки слуг про свого господаря.

Завдання 2-ої групи.

  1.        Коротко розкрити зміст драми.
  2.        Дати порівняльну характеристику батькові і синові.
  3.        Навівши цитати, довести владу грошей над людьми.

Завдання 3-ої групи.

  1.        Портретна характеристика Плюшкіна.
  2.        Історія спустошення душі.
  3.        Інтерєр помешкання героя.

Завдання 4-ї групи.

  1.        Виділити основну проблему пєси “Сто тисяч”.
  2.        За допомогою цитат довести владу грошей.
  3.        В чому актуальність пєси?

Інсценування фрагменту пєси.

Автор. Ох і нечисті діла творяться у нас на землі святій. Одні землю ту купляють, інші продають, а хто ж буде її любити, дбати про неї, аби стала вона такою, якою була подарована нам Господом!

Давайте підслухаємо нашого Герасима Калитку. Чого то він радіє?

Герасим.Єврей- то діло, а копач- морока! Ху! Слава Богу, справився з ділами: совершив купчу, і земельки прибавилось…Ох, земелько, свята земелько- Божа ти донечко! Як радісно тебе загрібати до купи, в одні руки… Приобрітав би тебе без ліку…. Глянеш оком навколо- усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колосується жито: і все то гроші, гроші, гроші…

Савка.(почувши про гроші зявляється). Гроші? Де гроші?

Герасим. Та Господь їх знає.

Савка. Чув я, що Жолудь нечисті гроші має, від самого, не при хаті згадуючи, сатани…

Герасим. Ох і цікаво… Ану, куме, розкажіть…

Савка. Я вам, куме, признаюсь, що й сам ходив на Івана Купала на роздоріжжя. Повірте, звав, нехай Бог простить, Гната безпятого!

Герасим. Та невже?..

Савка. Знаєте, за третім разом, як я гукнув: вийди до мене, безпятий, я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду. А він- і тепер моторошно-  зайцем мимо мене- тільки фа! Аж свиснув, та- хо-хо-хо! То я тікав з того місця, мало дух з мене не виперло… Прости Господи! Дві неділі слабів: бувало,тільки що шерхне, так увесь і затремчу і волосся на голові підніметься. На превелику силу одшептала Гаврилиха…

Автор. Ось ми й маємо! Святу землю змішуємо своїми гріхами. А земля все ж вимагає нашої любові.А гроші нехай тому допомагають…

Слово вчителя. Гроші- чесний обмін, гроші- влада, гроші- можливість щастя, але гроші- загибель, якщо людина заради них втрачає контроль над собою і перетворюється на маніяка.

Скільки існують гроші, стільки зазіхають вони владарювати людьми.

Не даремно так рясно в світовій літературі певних епох розсипані образи людей, яких понівечила влада грошей.

Мабуть, Бальзак не зміг би створити такий переконливий образ Гобсека, якби література не збагатилася образами “скупих”, зокрема таких геніїв, як Мольєр, Пушкін.

Інсценування епізоду з повісті “Гобсек”

Юрист.Старий мій друже. Вам холодно? Чому ви не накажете запалити в каміні?

Гобсек. Не треба розпалювати!  Я йду, мій голубчику. Куди уходжу. Не знаю, та йду звідси. У мене вже руки не діють… Я помираю… Мені раптом здалося, наче по всій кімнаті золото котиться, і я встав, щоб підібрати його. Куди ж тепер все добро моє піде? Казні його не залишу, я заповіт написав. Будь моїм ропорядником майна. Знайди доньку Чарівної Голандки. Я одного разу бачив її. А все інше бери собі…

Юрист. У кімнаті, де зберігалось добро Гобсека, я ледве не задихнувся від смороду. Продукти гнили, меблі стояли без ладу…

Ніколи ще усвоїй юридичній практиці я не зкстрічав такого дивного поєднання скупості зі своєрідністю характеру…

Бесіда.

- Яким запамятався вам Гобсек?

- Які деталі портрета видались вам найважливішими?

- Що є схожого в портретах Гобсека і Плюшкіна?

  •            Навіщо Гобсекові гроші?

Колективна робота над складанням схеми “Історія деградації особистості”.

Слово вчителя.

Ось шлях поступової загибелі душі, духовного самогубства, яке учинив над собою Гобсек. Золото висушило душу, що вміла цінувати красу, мистецтво, берегти дружбу, врятувати людину. Але пристрасть до грошей перетворила людину в маніяка, скнарість зруйнувала здоровий глузд, і наприкінці життя ця пристрасть перетворилась в своєрідне божевілля.

Y Рефлексія.

Ця частина уроку може пройти у вигляді “Вільного мікрофона

Учитель. Памятаєте на початку уроку до нас завітав Незнайомий зі своїми проблемами? І ми збилися з пантелику: хто це- герой Карпенка- Карого чи наш сучасник? Висловіться з приводу того, що ви сьогодні почули, побачили, відчули, зрозуміли.

  •            Для чого людині гроші?
  •            Чи необхідно вивчати нам ці твори сьогодні?

(Діти по черзі висловлюють свою думку)

YI Підведення підсумків уроку.

На прикладі образів Гарпагона, Барона, Плюшкіна, Гобсека, Пузиря, Калитки автори показали, що не можна жадібністю і матеріальним світом обмежувати коло своїх інтересів, замикати свої ідеали лише на добробуті. Людина- створіння більш високе і більш праведне.То ж чи варто присвячувати своє життя служінню речам, які ти не в змозі використати за своє життя сам. Тож нехай не гроші будуть вашим господарем, а ви володітимете ними…

YII Домашнє завдання.

Написати твір- роздум “Чи може людина протистояти владі грошей?”

doc
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
1803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку