26 січня о 18:00Вебінар: Співпраця вчителя з батьками дитини з особливими освітніми потребами

Урок М.В.Гоголь "Шинель"

Про матеріал
Урок на тему «Високий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людини» в повісті М.Гоголя «Шинель» у 9 класі проводжу за допомогою методу «Шість капелюхів мислення». Вибраний метод дозволяє учням відтворювати матеріал не тільки репродуктивно, а й включати в роботу емоцію, критику, нові ідеї. В учнів розвивається уміння бачити ситуацію і рішення з кількох точок зору. Позитивна атмосфера на уроці дозволяє вільно висловлюватися, дискутувати, прислухатись до інших. На мій погляд, успішно реалізує виховну мету уроку епізод із фільму «Клас». Сучасні відносини між підлітками , які показані у фільмі, дають можливість довести, що тема «маленької людини», яку письменники піднімали майже два століття тому, залишається , на жаль, актуальною і в наш час. На уроці були знайдені шляхи вирішення цих проблем.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема: Високий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі  «маленької людини» в повісті «Шинель»

Мета: проаналізувати образ Акакія Акакійовича, розкрити вплив інших персонажів на долю головного героя; розвивати творче і асоціативне мислення учнів, вміння порівнювати образи персонажів, давати власну характеристику головному герою; виховувати почуття гуманізму.

                                               Хід уроку

1. Орг. момент.   Слайд 1. Доброго дня. Ми дуже раді бачити  на  нашому уроці гостей. Урок буде незвичайним і, сподіваємося, що він буде цікавим та корисним для всіх присутніх.

Відкрили зошити, записали число, класна робота.

2. Слайд 2. Занурення в тему. Перш  ніж буде  оголошена тема уроку,  я пропоную вам  переглянути фрагмент із естонського фільму «Клас». Подумайте, яку проблему порушує  автор ? (Тема приниження людської гідності) 6 хв.

 Учитель.  2 хв.

- Тема людського страждання, породженого укладом життя, не нова в російській літературі. Яку назву вона отримала? (Тема «Маленького людини»)                                                                                                                                   - У кого з письменників вперше зявилася тема «маленької людини»? Назвіть цей твір (О.Пушкін «Станційний наглядач»)                                                                                                                     - У кого ще з вивчених письменників був такий образ? (М. Лермонтов «Герой нашого часу», глава «Максим Максимович»)

3.1. На  партах у вас лежать картки, виберіть слова, які у вас асоціюються з поняттям «маленька людина». Зачитайте їх. (Бідність, духовна убогість, доброта, наївність, дурість, боязкість, злість, жадібність, упертість, ненависть, скромність, приреченість, терпіння, сором)   Перевірка.

Слайд  3.  Отже, як ви зрозуміли, тема нашого уроку «Бережи в собі людину. Образ «маленької людини» в повісті М. Гоголя  «Шинель» (запис у зошиті )                       Слайд  4  

- М. Г. Чернишевський як - то сказав: «Гоголю багатьом зобов'язані ті, які потребують захисту; він став на чолі тих, які заперечують зле і вульгарне ».  

 - Як ви думаєте, кого на цей раз буде захищати Гоголь? (А. А. Башмачкіна)

         А разом з автором і ми проаналізуємо образ головного героя повісті «Шинель», розкриємо  вплив інших персонажів на  його долю, дамо власну характеристику герою .

Слайд 5.  І допоможе нам у цьому метод «Шість капелюхів мислення».

(Створюються 5 груп учнів. На столі кожної групи лежить капелюх певного кольору. Синій капелюх належить вчителю).

5.  Слово вчителю. З перших сторінок повісті автор дає характеристику героя. Слайд 6.  5хв.  Білий капелюх, питання до вас:

-Що про героя каже автор? (Це був найзвичайнісінський чиновник, …                                                                                                                         – Подумайте, чому автор пише, що «он был вечным титулярным чиновником»?  (Так Гоголь ще раз підкреслює пересічність особистості свого героя, який нічим не виділявся серед інших.)

Проблемне запитання.

- Імя головного героя «Акакій» перекладається як «незлобливий».  Окрім того, був святий Акакій Синайський, життя якого знали читачі того часу.

- Як ви думаєте, чому автор дав герою таке імя і  прізвище? ( Іменем підкреслюється беззахисність героя у цьому світі. А прізвище вказує на його звичайне, низьке походження).

  • Розкажіть історію вибору імені героя.
  • Яку роботу він виконував у  департаменті?

Слайд 7.  5 хв. Питання до Жовтого капелюха:

  • Які позитивні риси характеру були притаманні Башмачкіну?

      Акакій Акакійович був примірним працівником ( «Мало сказать:  он служил ревностно, - нет, он служил с любовью») Не тратив марно свого вільного часу, завжди думав про роботу, навіть брав додому. Ложився спати  «улыбаясь заранее при мысли о завтрашнем дне: что-то бог пошлёт переписывать завтра?» Він не робив жодної помилки у тому, що переписував.

      Акакій Акакієвич був бережливим  і тому зміг купити собі нову шинель.  З товаришами по службі  не ворожує, веде себе стримано, навідь коли вони його ображають. Башмачкін витриманий, завжди залишається спокійним.  Ображається лише на те, що його іноді штовхали під руку і він  не міг красиво написати. Ніколи  не сварився, а тільки казав: « Оставьте меня, зачем ви меня обижаете?» Герой покірно несе тяжкий хрест свого життя. Гоголь не сміється над своїм героєм, а викликає до нього жаль як до знедоленої й приниженої людини.

Учитель.  У словах Башмачкіна, що пролунали у відповідь на насмішки чинновників, було щось схоже на жалість і беззахисність. Це вразило молодого чиновника, душа якого була ще не спотворена дійсністю. Автор пише: «..И в этих проникающих словах звенели другие слова «Я брат твой». Дійсно, у словах Башмачкіна відчувається якесь  християнське смиріння, і це викликає співчуття до нього.

      І разом  із тим, цей епізод надає авторові можливості показати « как много в человеке бесчеловечья, как много скрыто свирепой грубости и утонченной, образованной светскости, и, Боже! Даже в том человеке, которого свет признаёт благородним и честним»                                

Слайд 8.  5 хв.  Що нам розкаже про героя Чорний капелюх?      

  •                   Які негативні риси характеру ви побачили у героя?
  •                   За що його можна посварити?
  •                   Які дії, що він здійснював, вам неприємні?

      Башмачкін – нікчемна людина.  Чиновники весь час насміхалися над Башмачкіним, і їхні насмішки бували іноді дуже злими, а герой мовчки переносив  ці знущання.  З високим чиновником він взагалі не може розмовляти. Своєю поведінкою він сам вбиває людське «я».                   (Інсценування: Башмачкін у генерала)

     А яке у нього життя?  «Вне этого переписивания, казалось, для него ничего не существовало»? Це свідчить про обмеженість героя. А мова?

( « Акакий Акакиевич изъяснялся большею частью предлогами….)

Учитель. Яка історія перевернула життя бідного чиновника?  ( У нього виникла потреба шити нову шинель, оскільки стара вже порвалася.)

Слайд 9.  4 хв.     Красний капелюх.

-  Чи відбилися життєві зміни на зовнішності героя? ( Так, герой дуже змінився. У лиці та вчинках зникли вираз сумніву та нерішучість, в очах зявився якийсь вогонь, в голові навіть «мелькали самые дерзкие и отважные мысли: не положить ли, точно, куницу на воротник»)

  •                   Яким був Башмачкін, коли одягнув нову шинель? ( «Между тем Акакий Акакиевич шел в самом праздничном расположении всех чувств».)
  •                   А коли вкрали шинель, яка була поведінка Башмачкіна під час розмови з високим чиновником та після неї? (Він «так і обмер, заточився,затрусився всім тілом і ніяк не міг устояти»)
  •                   Яким було марення Башмачкіна? (Видіння було різними )

Чим відзначилося марення героя? ( Ми дізнаємося, що умираючий в гарячці Акакій Акакійович так сварив «його величність»,  що хозяйці, яка сиділа біля ліжка хворого, ставало страшно.)

Учитель. Отже, перед самою смертю прокинувся у душі забитого Башмачкина гнів проти людей, які згубили його.                                    

Слайд 10.        5 хв.  Синій капелюх

У чому полягає трагедія героя? ( Акакія Акакієвича змальовано людиною, що покірно несе тяжкий хрест свого життя, не бачачи нічого аморального ні в своєму становищі, ні у ставленні до нього чиновників. Він також покірно зносить своє постійне приниження;   насмішки й глум чиновників не викликають у нього ніякого протесту. Башмачкін – жертва, яка не усвідомлює трагічності свого становища, навіть не задумується над можливістю жити іншим життям.) Запис у зошит.

Учитель. Башмачкін не міг протистояти нахабству в реальному житті. В  світі, у якому жив Акакій Акакійович,  особистість, що кидає виклик всьому суспільству, може жити тільки після смерті.

- Яким чином виявляється протест героя після смерті?  ( Гоголь скористався   фантастичним прийомом, щоб привернути увагу не стільки до Акакія Акакійовича, як до тих, хто має високий чин – до «високих осіб». Мрець в образі чиновника здирає шинелі, незважаючи ні на чин, ні на звання. Зрештою привід знайшов «високу особу», здер з генерала шинель і відтоді перестав зявлятися.)

Учитель. Таким чином автор ніби відновлює справедливість. Однак його задум був набагато глибшим: він застерігає людей від того, щоб чин не робив безликими особами людей в суспільстві, бо від цього втрачається набагато більше - втрачається особистісна цінність. Фінальна частина – це застереження для «сильних світу цього».

Слайд 11.   2 хв. Зелений капелюх.

  • Який фінал повісті ви би написали?

  Як тільки вийшов з кабінету Акакій Акакійович, значна особа відчув щось ніби жаль. Почуття жалю було йому властивє: серце його знало чимало добрих порухів, дарма, що чин дуже часто заважав їм виявлятися. І з цього часу мало не щодня ввижався йому бідний Акакій Акакійович. Він відчував  докори сумління і весь час був у поганому настрої.  Думка про Башмачкіна  такою мірою непокоїла його, що  він навіть послав до нього чиновника для зясування  справи. А через два дні квартальний приніс Башмачкіну його новісеньку шинель.  Акакій Акакієвич  був всім дуже вдячний і безмежно радий. З його обличчя не сходила посмішка. Він став більше спілкуватися з чиновниками департаменту, а з деякими навіть затоваришував. Він вже не відчував себе самотнім і непотрібним. А незабаром йому запропонували підвищення по службі.                                                                                                                              

6.  Рефлексія.   2 хв.                                                                                                        

     Як свіввідноситься повість Гоголя «Шинель», яка написана майже два століття тому,  з сучасним фільмом, фрагмент  якого ви переглянули на початку уроку?  (Якими можуть бути шляхи вирішення цих проблем?)

Учитель. Так, дехто уявляє себе "наполеонами, яким все дозволено і забувають про те, що всі люди рівні. Якою слабкою не була людина, яке б мізерне місце не займала у житті, вона не заслуговує на знущання й презирство. Недаремно, один з товаришів по службі Башмачкіна замість фрази «що я вам зробив» чує:  «Я брат твій».                                                             

       Повість Гоголя «Шинель» справила  великий вплив на напрям російської літератури, тема «маленької людини» стала на багато років однієї з найбільш важливих.                                                                                                    7. Колективне складання сенкана «Образ «маленької людини» 3 хв.            1. Образ «маленької людини»                                                                                     2. Непоказна, проста                                                                                                        3. Існує, працює, терпить                                                                                                  4. Задоволена тим, що має.                                                                                                5 Образ Бога.                                                                                                                       8.  Виставлення оцінок .    2 хв.                                                                                     9.  Слайд 12.    Домашнє завдання:  Написати «вільний лист»  за темою: «Маленька людина»

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Тема: Бережи в собі людину. Образ “маленької людини” в повісті М. В. Гоголя “Шинель”

Номер слайду 4

Гоголю багатьом зобов'язані ті, які потребують захисту; він став на чолі тих, які заперечують зле і вульгарне. М. Г. Чернишевський

Номер слайду 5

Метод “Шість Капелюхів Мислення”

Номер слайду 6

Білий капелюх – тільки факти( Назвати точні дати, події, які пов’язані з героєм) Що про Башмачкіна каже автор? Розкажіть історію вибору імені героя. Яку роботу він виконував у департаменті?

Номер слайду 7

Жовтий капелюх – позитивне мислення Назвати позитивні риси характеру Башмачкіна. За що його можна похвалити?

Номер слайду 8

Чорний капелюх - обережність( негативна оцінка героя)Які негативні риси характеру ви побачили у героя?За що його можна посварити?Які дії, що він здійснював, вам неприємні?

Номер слайду 9

Червоний капелюх – емоції,почуття героя Чи відбилися життєві зміни на зовнішності героя? Яким був Башмачкін, коли одягнув нову шинель? Яка була поведінка Башмачкіна під час розмови з високим чиновником та після неї?

Номер слайду 10

Синій капелюх - аналітичний (відповідає на питання чому? навіщо?як?)У чому полягає трагедія героя? Яким чином після смерті Башмачкіна виявляється його протест?

Номер слайду 11

Зелений капелюх – творчий (неймовірні, незвичайні пропозиції) Створення фанфіка(власна версія закінчення твору)

Номер слайду 12

Домашнє завдання. Створення фанфіка «Вільний лист» за темою: «Маленька людина»

zip
Додано
21 листопада 2020
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку